روش غذا دادن به کودک یک ساله

روش غذا دادن به کودک یک ساله

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه بسیاری از مادران به دنبال روشی مناسب برای غذا دادن به کودک یک‌ساله خود هستند ولی شاید در ابتدا این موضوع بسیار ساده باشد ولی شما باید برنامه غذایی مناسبی را انتخاب کنید. کودکان عموماً تا ۷ الی ۸ ماهگی شیرخوار هستند و در ماه ۷ یا ۸ ماهگی خود باید مادران از غذای کمکی کودک استفاده کنند. (شروع غذای کمکی کودک باعث می‌شود که دستگاه گوارش کودک شما با موارد غذایی جدید وقف پیدا کنند و بعد از مدتی برای هضم کردن آن ها با مشکلی رو به رو نشوند)

کودکان در سن یک سالگی باید سر سفره بنشینند و در کنار والدین خود تلاش به غذا خوردن کنند، اما نحوه غذا دادن به کودک هم مهم است. (زیرا شما باید روش مناسبی را انتخاب کنید که جان کودک را به خطر نیندازد)

نحوه غذا دادن به کودک یک‌ساله :

تغذیه کودکان همیشه مهم بوده و اگر شما تغذیه مناسبی برای کودکان خود انتخاب نکنید  قطعاً که در روند رشد کودک شما اختلالی به وجود خواهد آمد. سنین ۱ الی ۳ سالگی همیشه دوران رشد کودک بوده است، مادران در این بازه زمانی باید نحوه غذا خوردن را به کودکان خود آموزش دهند و با ذائقه غذایی کودک خود آشنا شوند. اما نحوه غذا دادن به کودک یک‌ساله عبارت اند از:

  • کودک را در حالت مناسبی قرار دهید : اولین مورد از نحوه غذا دادن به کودک یک‌ساله در رابطه با نحوه نشستن و راحت بودن کودک هنگام غذا خوردن است. شما باید غذا را نزدیک کودک خود قرار دهید تا خود شما به راحتی به کودک غذا دهید. سعی بر این داشته باشید که گردن کودک شما در راحت ترین شکل ممکن قرار گیرد و از طرفی به کمر کودک فشار نیاید.
  • کودک را با لوازم آشنا کنید : دومین فعالیتی که مادران باید انجام دهند در رابطه با آشنا کردن کودک با لوازم غذایی است. به عنوان مثال شما باید کودکان خودتان را با قاشق و چنگال و لیوان و… آشنا کنید و به آن ها آموزش دهید که چگونه این لوازم را در دست خود بگیرند.

هر چه زودتر کودک خودتان را با لوازم تغذیه نوزاد آشنا کنید (به گونه ایی که کودک شما به راحتی در سر سفره قرار گیرد و به تنهایی بتواند غذا بخورد)

  • غذای مناسبی انتخاب کنید : یکی از مهمترین عوامل در غذا دادن به کودک یک‌ساله انتخاب کردن غذای مناسب با سن کودک است. در سنین ۱ الی ۳ سالگی دندان های کودک به صورت کامل رشد نکرده است و بدین ترتیب طبیعی است که نتواند برخی از مواد غذایی را میل کند. (به عنوان مثال اگر شما یک غذایی را برای کودک خود انتخاب کنید و آن نتواند به درستی آن را بخورد، دستگاه گوارش کودک با مشکلاتی رو به رو خواهد شد)

شما بهتر است که غذایی همچون برنج و فرنی و پوره میوه و سبزیجات را به عنوان تغذیه استفاده کنید. (زیرا کودک در سن یک‌سالگی به راحتی می‌تواند آن را میل کند)

اما اگر شما به خوبی غذایی را پخت نکنید، ممکن است که کودک درگیر بیماری هایی شود و این مورد باعث بی اشتهایی کودک در سر سفره می‌شود. (بدین ترتیب پیشنهاد می‌شود که غذا ها را به صورت کامل پخت کنید) در این سنین شما باید مواد غذایی را انتخاب کنید که کم حجم، خیلی زود هضم(تا دستگاه گوارش کودک را با مشکل رو به رو نکند) و پر انرژی باشد.

  • تعداد وعده های غذایی را به درستی تنظیم کنید : یکی از موارد مهم در سنین یک‌سالگی کودک در رابطه با حجم گرفتن کودک بوده و از طرفی شرایط رشد برای کودک ایجاد شود. افراد بالغ روزانه سه وعده ی غذایی دریافت میکند در صورتی که کودکان باید روزانه تا ۶ وعده غذایی دریافت کند. شما باید صبحان و میان وعده و شام کودک را به گونه ایی تنظیم کنید که تمامی مواد مغذی کودک تأمین شود. (در این برنامه غذایی شیر مادر نیز هم قرار خواهد داشت)
  • ادویه و افزودنی استفاده نکنید : ممکن است که شما برای غذای کودک خود از ادویه هایی همانند نمک و فلفل و دارچین و… استفاده کنید ولی ما استفاده از آن ها پیشنهاد نمی‌کنیم. ممکن است که این نوع از ادویه ها با مزاج کودک شما یکسان نباشد و شاید دیگر کودک غذای مورد نظر را میل نکند. (در مرتبه اول ممکن است که کودک از ادویه های متفاوت خوشش نیاید و این مورد کاملاً طبیعی است)

غذای محبوب کودکان در یک‌سالگی :

تا به الان با نحوه غذا دادن به کودک یک‌ساله آشنا شدید و حال نوبت آن فرا رسید که محبوب ترین غذا های کودک در سن یک‌سالگی را برای شما ذکر کنیم.

  1. میوه ها : میوه ها همیشه سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند و در برخی اوقات شما میتوانید برخی از میوه های خوشمزه را پوره کرده و در وعده غذایی کودک خود قرار دهید.
  2. پروتئین : زمانی که کودک در مرحله وزن و حجم گیری است، کافی است که شما مواد غذایی سرشار از پروتئین را در برنامه غذایی خودتان قرار دهید. میتوانید از تکه های کوچک گوشت و سفیده تخم مرغ استفاده کنید.
  3. غلات : مواد غذایی همچون جو دوسر که فیبر زیادی دارد و جزء غلات محسوب می‌شوند همیشه از یبوست کودک شما جلوگیری خواهند کرد. (اکثر غلات ها دارای فیبر زیادی هستند)
  4. سبزیجات : استفاده از هر نوع سبزیجاتی برای کودک یک‌ساله مجاز است و شما بدون محدودیتی میتوانید هر نوع سبزیجات تازه ایی را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید.

از چه لوازمی برای تغذیه کودک استفاده کنیم ؟

یکی از سوالات رایج مادران در رابطه با وسایل مورد نیاز برای تغذیه نوزاد است. شما باید لوازمی همچون شیشه شیر با کیفیت، قاشق و چنگال مخصوص نوزادان، بشقاب مناسب کودک و… استفاده کنید. این لوازم باید سبک باشند و به گونه ایی که کودک با آن ها نیز احساس راحتی داشته باشد. (به عنوان مثال استفاده از قاشق نرم باعث می‌شود که آسیبی به دهان کودک وارد نشود)

اما این لوازم مخصوص کودک یک‌ساله را از کجا خریداری کنیم؟ اونت استور به عنوان یکی از بهترین سایت های فروش لوازم کودک توانسته که با کیفیت ترین محصولات را به مشتریان خود ارائه بدهد. هر لوازمی که کودک شما نیاز دارد، در فروشگاه اونت استور موجود بوده و شما میتوانید آن را تهیه کنید.

بدون نظر

ورود