پیشنهاد عجیب به مجری مستعفی ایران اینترنشنال روی آنتن زنده صدا و سیما + ویدئو

پیشنهاد عجیب به مجری مستعفی ایران اینترنشنال روی آنتن زنده صدا و سیما + ویدئو

مجری برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» در قسمت جدید این برنامه با لحنی کنایه آمیز به سیما ثابت، مجری شبکه ایران اینترنشنال که هفته ی گذشته خبر استعفایش از این شبکه را اعلام کرد، پیشنهاد داد «اگر آن طرف احساس امنیت نمی کند، می‌تواند به کشور خود بازگردد».

ماجرای استعفای سیما ثابت از شبکه ایران اینترنشنال

سیما ثابت، از مجریان و برنامه سازان مشهور شبکه ایران اینترنشنال، هفته ی گذشته با انتشار متنی مفصل در اینستاگرامش از استعفای خود و سامان رسول‌ پور سردبیر ارشد سابق ایران اینترنشنال، از این شبکه خبر داد و گفت: «ناگزیر شدم بین کار در شرایطی خاص و کرامت انسانی، دومی را انتخاب کنم». او در این متن از شرایط «عجیب و جدید» کار در واشنگتن بعد از انتقال شبکه از لندن به آمریکا حرف زده و گفته وضعیت کار در واشنگتن به گونه ای بود که «ادامه کار برای تیم کوچک ما عملاً غیرممکن بود.»

وبسایت خبری «رویداد ۲۴» دراینباره نوشته:

دلیل اصلی استعفای سیما ثابت مشخص نیست، اما بعد از انتشار خبر استعفا، فایل صوتی ای منتسب به او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این فایل صوتی، سیما ثابت ظاهرا در یک گفتگوی تلفنی سیاست‌های شبکه ایران اینترنشنال را به چالش می‌کشد و می‌گوید «هیچ کسی نیست در این شبکه از مواضع جمهوری اسلامی حرف بزند.»

او در بخش جنجالی‌تر این فایل صوتی می‌گوید «یک گروه خیلی زیادی از اساتید دانشگاه در لندن موافقند که حکومت اسلامی ایران می‌بایست بماند. یعنی الان بهترین آپشن برای این کشور این (جمهوری اسلامی) است. هیچ اتفاقی نباید برای این حکومت بیفتد. من هم یکی از آن‌ها هستم.»

سیما ثابت تا این لحظه محتوای این فایل صوتی و انتساب آن به خودش را تکذیب نکرده است. مشخص نیست وجود چنین مواضعی چقدر در استعفای او از شبکه موثر بوده است. در صورت صحت ارتباط بین فایل صوتی و استعفای سیما ثابت باید گفت این الگو به یک الگوی تکرار شونده در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور تبدیل شده است. فروردین ماه امسال رعنا رحیم‌پور مجری باسابقه بی‌بی‌سی فارسی نیز بعد از افشای یک فایل صوتی خصوصی از این شبکه بریتانیایی اخراج شد.

در مورد استعفای سیما ثابت هم رسانه‌های داخل ایران واکنش‌های مختلفی نشان دادند؛ مشرق‌نیوز رسانه نزدیک به نهاد‌های نظامی در گزارشی به «اهمیت اخراج سیما ثابت» پرداخته و گفته «اوج اهمیت رفتن ثابت در آستانه سالگرد (مرگ مهسا امینی) است و این نکته مهم که اگر طرف غربی ذره‌ای امید به احیا وضعیت داشت، اجازه نمی‌داده مهره ای مثل ثابت آنجا را ترک کند.»

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس صداوسیما در توییتر خود گفته استعفای سیما ثابت در کنار مواردی همچون ورود «سفیر سعودی به ایران» نشان می‌دهد «جمهوری اسلامی پیروز است».

عجیب‌ترین واکنش متعلق به خبرگزاری فارس بود که در حقیقت «روایت ماجرا» را عوض کرد. خود سیما ثابت گفته «براندازی را قبول ندارد و به خاطر همین ناچار به جدایی شده» اما خبرگزاری فارس به جای اینکه همین روایت را استفاده کند، ماجرا را به سمت مسائل جنسی برده و نوشته «کارمندان و مدیران شبکه پیشنهادهای غیراخلاقی جنسی به سیما ثابت داده بودند و همین سبب شده بود که او از فعالیت در این شبکه دست بکشد.»

توقف پخش برنامه‌های ایران‌اینترنشنال از لندن و انتقال بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته به واشینگتن در بهمن ماه سال گذشته، به ظاهر به دلایل امنیتی رخ داد، اما برخی تحلیلگران معتقد بودند فعالیت این شبکه مورد حمایت عربستان سعودی با از سرگیری روابط ایران و عربستان باید محدود می‌شد و انتقال تیم کوچکی از این شبکه به آمریکا نتیجه این تعامل بود.

سال ۱۳۹۷ روزنامه گاردین انگلیس گزارشی منتشر و اعلام کرد بودجه تلویزیون ایرانی «ایران اینترنشنال» مستقر در لندن، از طریق شرکتی تامین می‌شود که رئیس آن یک تاجر عربستانی است که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان روابط نزدیکی دارد. این رسانه بودجه شبکه ایران اینترنشنال را افشا کرد و نوشت عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای به راه انداختن ایران اینترنشنال که هیچگونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در اسفندماه سال گذشته مدعی شده بود که تعطیلی اینترنشنال یکی از شروط ایران برای برقراری رابطه با عربستان بوده است. این احتمال با توجه به تغییر لحن کیهان در قبال شبکه ایران اینترنشنال بعید به نظر نمی‌رسد. ادبیات خبری روزنامه کیهان درخصوص شبکه «ایران اینترنشال» بعد از اعلام توافق ایران و عربستان تغییر کرده است. این روزنامه دیگر این شبکه را «سعودی» خطاب نمی‌کند و در عوض از پسوند «شبکه صهیونیستی» برای شبکه «ایران اینترنشنال» استفاده می‌کند.

۱۰ نظر

ورود

  • انصاری شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    سخنی با مجریان برنامه صبح بخیر ایران: “…” زیاد از حد نخورید، ممکن است رودل کنید.

    • فرزین شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

      راس میگه، جمهوری اسلامی برای منافع لندن هم که شده باید بمونه
      هیچکس دلش برای ملت ایران نمیسوزه

  • فیروزه شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    ای وای چندشش شد اسم منوتو رو بیاره. ناز بشی

  • حامد شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    دیگه وقت رفتنتون شده
    نه خودتون نه اربابتون (روسیه) نه کسی که اوردتون روی کار (انگلیس) هیچ کاری از دستش بر نمیاد دیگه
    وقتشه که به زبون خوش برید

  • برما شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    امیدوارم خبر تعطیلی صدا و سیما و همه این شبکه‌های فارسی زبان رو یکجا بشنوم. همه شون دشمن مردم ایران و دروغگو هستند.

  • یعقوب شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    بالفرض که جمهوری اسلامی رفت بعدش چی؟!‌ بهترین قانونی اساسی دنیا را که اگر بدون هیچ قصد و غرضی با رعایت تمام جوانب تصویب کنید، بالاخره یک بشری مثل خود شما می‌خواد اجراش کنه. شمایی که ۲ نفرتون هم منافع کاملا مشترک ندارند اونوقت چه انتظاری دارید؟ تا وقتی خودتون دزد، عوضی، خائن، رشوه‌گیر، کلاه‌بردار و … هستید هیچ نظام سیاسی دیگر هم نمی‌تواند کاری برای شما بکند.

  • عباس شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    ماهم از دیدن قیافه شما دو تا چندشمون میشه نه که تو صدا سیما ایران خیلی امنیت هست البته شما دوتا که با لحن حرف زدنتون معلومه با رضابت کامل با هم …

  • Mr. J شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    خبرگزاری فارس نشون دهنده ایدئولوژی ج.ا هست
    همیشه برای اینها مسائل جنسی مطرح هست
    چشم این جماعت ج.ا ناپاکی داره و همه رو مثل خودش میبینه

  • sediq شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    صدا و سیمای ایران هم خیلی بی صاحب شده واقعا با چه جسارتی قبل از اینکه از ابعاد یک ماجرایی خبر دار بشید به یه انسان تهمت میزنید ک ممکنه زندگیش تحت تاثیر این حماقت شما قرار بگیره
    فقط خدا میتونه ذهن مریضتون رو شفا بده من و همه مردم ایران دعا میکنیم براتون، یاد بگیرید به هر عقیده ای احترام بگذارید تو این خراب شده دوربین بهتون دادند ک فرهنگ سازی بکنید نه طننازی برای عده ای ک به به و چه چه کنن بعضی از بلاگر ای اینستاگرام رو بزارن تلوزیون شرف دارن به شما مجری های درپیتی .

  • GA شهریور ۱۹, ۱۴۰۲

    ببین ببین مثل …داره دروغ میگه مجریه خجالت هم نمیکشن
    سیما ثابت تو توییتر گفته علت رو