معاون وزیر خارجه: در کشوری مردم به خاطر واکسن فایزر سرطان خون گرفتند! + ویدیو

معاون وزیر خارجه: در کشوری مردم به خاطر واکسن فایزر سرطان خون گرفتند! + ویدیو

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در صد و سی و ششمین نشست علمی – تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری مدعی شد ایران قرار است ۱۰۰ میلیون دلار داروی ضد سرطان به یک کشور آمریکای لاتین که به خاطر تزریق واکسن فایزر، سرطان خون در آن کشور افزایش یافته است، صادر کند.

در این نشست که با عنوان نقش روابـط بین‌الملل در مهار تورم و رشد تولید با حضور مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امـور خارجه و سفیر اسبق ایران در چین به‌عنوان سخنران برگزار شد، صفری‌ گفت: «آقای رئیسی به هر کشوری سفر می‌کند از او می‌خواهند که آنجا کارخانه دارو و تجهیزات پزشکی تأسیس کنیم!»

وی در ادامه مدعی شد: «در یکی از کشورهای آمریکای لاتین، یک کشوری واکسن فایزر زیاد زدند و سرطان خون عجیب زیاد شد و قرار است ایران ۱۰۰ میلیون دلار به این کشور داروی سرطان خون صادر کند.»

صفری در این نشست با اشاره به سیاست‌های وزارت خارجه در هماهنگی با سیاست‌های دولت سیزدهم، گفت: «توسعه روابط با همسایگان در این دولت به عنوان اولویتی مهم مدنظر است، در عین حال و به صورت موازی توسعه روابط با آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای شرق آسیا پیگیری می‌شود.»

سفیر اسبق ایران در چین، با اشاره به اینکه تولیدات باید به سمت صادرات محور شدن حرکت کند ادامه داد: «تولید باید به سمتی برود که علاوه بر تأمین نیاز داخلی به صادرات برسد. در همین ارتباط تلاش هم می‌کنیم برخی از کارخانه‌ها صرفاً صادرات محور باشد و این واحدها تابعی از سیاست‌های داخلی نباشند. به‌عنوان مثال تا پیاز کم می‌شود نباید جلوی صادرات آن گرفته شود. وقتی کشور میزبان شلف‌های خود را برای ما خالی می‌کند باید به اصل تعهدات خودمان پایبند باشیم.»

وی در ادامه افزود: «در پاسخ به اینکه بازار جدید کجاست؟ باید به فرصت‌های آفریقا اشاره کرد. حتی بازار چین بسیاری از محصولات ما را به عنوان کالای تجاری نمی‌شناسد؛ محصولات لبنیات، میوه، زعفران به عنوان کالای خوراکی، همگی برای چین ناشناخته است و جالب است بدانید در سال گذشته برای نخستین بار مرکبات ما وارد بازار چین شد که مورد توجه رسانه‌های این کشور نیز واقع شد.»

صفری با بیان اهمیت توجه به صادرات کالاهای دانش‌بنیان، افزود: «با تلاش‌های صورت گرفته خانه‌های دانش‌بنیان به عنوان نمایشگاه‌های دائمی در کشورهای هدف شکل گرفته است که سفارتخانه‌ها مکلف شده‌اند برای کالاهای عرضه شده در این خانه‌ها بازاریابی کنند. این خانه‌ها برای صادرات کالاهای دانش‌بنیان طراحی شده است.»

وی همچنین با اشاره به اهمیت مقوله ترانزیت شرق به غرب و دور زده شدن ایران گفت: «در سفر اخیر رئیس جمهور به چین تفاهم شد که این مسیر احیا شود؛ اما باید بدانیم تحقق این تفاهم نیازمند تعرفه یکسان و هماهنگی بین پنج کشور است که کار زیادی را می‌طلبد»

مهدی صفری به اهمیت گردشگری در بحث ارزآوری تأکید کرد و گفت: «مقوله گردشگری و تأکید بر گردشگری سلامت با هماهنگی سه‌جانبه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه همواره مورد توجه بوده است. با توجه به گسترش روابط ایران با کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس در بخش گردشگری زیارتی، اقدامات توسعه‌ای حائز اهمیتی انجام خواهد شد. در این میان باید از خود بپرسم اگر ایران سالانه میزبان ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار چینی باشد آیا ظرفیت پذیرش این حجم از مسافر را داریم؟ مطلع هستم که هم اکنون شرکت‌های گردشگری ایرانی و چینی در حال طراحی تورهای مسافری هستند لذا ضرورت دارد ما زیرساخت‌های خود را مهیّا کنیم.»

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • ایران شهریور ۲۰, ۱۴۰۲

    این …از واکسن چی سرش میشه. بریم برکت بزنیم آب مقطر خالص

  • علی شهریور ۲۰, ۱۴۰۲

    نمیدونم چرا هر وقت به این فرد نگاه میکنم یاد جانار خاصی می افتم که در دین اسلام حرامه
    رفتار و گفتارش هم تایید کننده تصورم هست.

  • امیر شهریور ۲۰, ۱۴۰۲

    نمیدونم من به نظرم میرسه یا این که اینها توی کریه بودن چهره با هم رقابت دارن؟ خداییش شما حاضر بودید باهاش معامله ای بکنید؟