تصویب طرح بحث برانگیز «سیم کارت بدون فیلتر گردشگری» با وجود انتقادات فراوان

تصویب طرح بحث برانگیز «سیم کارت بدون فیلتر گردشگری» با وجود انتقادات فراوان

طرح بحث برانگیز سیم کارت بدون فیلتر گردشگری با وجود انتقادات و اعتراضات فراوان بالاخره با پیگیری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به تصویب رسید. هدف از این طرح ارائه ی اینترنت بدون فیلتر به دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی است. انتشار این خبر بار دیگر صدای منتقدان این طرح را بلند کرده است.

سیم کارت بدون فیلتر گردشگری

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی درباره ی سرانجام طرح سیم‌ کارت‌ گردشگری با توجه به تاکیدها و اظهارات عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی گفت: طرح سیم کارت گردشگری در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است. جلسه‌ای هم بین وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست ما برگزار شد. ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند، در نتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود. آژانس‌های مورد تایید که پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی دارند، به منظور بهره‌برداری از این طرح معرفی شده‌اند.

او اضافه کرد: در مرحله دیگری از این مصوبه، ‌امکان بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها وجود دارد و با آن موافقت شده است.

شالبافیان با بیان این‌که این مصوبه با اولویت حمایت از فعالان گردشگری، مرحله به مرحله اجرا خواهد شد، افزود: این طرح مصوب و ابلاغ شده و ما هم براساس مصوبه و اولویت‌ها، بهره‌برداران را معرفی می‌کنیم. زمان‌بندی اجرای مرحله ‌به مرحله این مصوبه هم در آینده مشخص می‌شود.

معاون گردشگری یادآور شد: درخواست وزارت میراث فرهنگی، بهره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی از سیم کارت گردشگری است.

سیم کارت بدون فیلتر گردشگری

بحث اختصاص سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی نخستین بار اسفند ماه سال گذشته از سوی عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات مطرح شد، موضوعی که انتقادات شدیدی را به دنبال داشت. منتقدان ارائه ی چنین طرحی را دهن کجی به درخواست مکرر مردم برای حذف محدودیت های شدید اینترنتی و تبعیضی آشکار می دانستند و حتی بسیاری این طرح را نوعی کاپیتولاسیون عنوان کردند.

بعد از بالا گرفتن اعتراضات، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد این طرح در اصل پیشنهاد او بوده است.

ضرغامی در اینباره گفت: گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند. اینترنت مثل نان و آب برای گردشگر واجب است. نمی‌شود گردشگر به ایران بیاید و ارتباطش با دنیا قطع شود. نمی‌شود به او گفت از بله و ایتا استفاده کن. در برخی موارد این گردشگران را به عنوان جاسوس می‌گیرند و نمی‌توانند به خانواده‌های خود هم خبر بدهند. خب چه انگیزه‌ای برای به ایران آمدن برای آنها می‌ماند؟ بنابراین من از وزیر ارتباطات خواستم امکانی برای گردشگران خارجی فراهم شود تا آنها با استفاده از سکوهای بین‌المللی بتوانند نیازهای خودرا برطرف کنند.

کارشناسان به این نوع از اینترنت، اینترنت طبقاتی می‌گویند. کارگروه فیلترینگ بحث اینترنت طبقاتی را به طور جد پیگیری می کند. وزارت علوم سال گذشته اعلام کرد طبق تصویب این نهاد، اینترنت با دسترسی خاص به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اعطا خواهد شد. با این حال، وزیر ارتباطات بارها اعلام کرده که این نام‌گذاری صحیح نیست و سازوکاری صورت می‌گیرد تا همه اقشار جامعه بتوانند متناسب با نیاز خود از اینترنت به‌بهترین نحوه ممکن بهره ببرند.

سیم کارت بدون فیلتر گردشگری

انتشار خبر تصویب طرح سیم کارت بدون فیلتر گردشگری با انتقادات زیادی مواجه شده است.

مهدی تدینی، مترجم و پژوهشگر در حوزه ی تاریخ و اندیشه ی سیاسی، در پستی اینستاگرامی درباره ی این طرح نوشت:

مگر نانی که به گردشگر خارجی می‌دهیم باکیفیت‌تر از نانی است که مردم خودمان به آن دسترسی دارند؟

مگر جاده و فرودگاه و قطاری که گردشگر خارجی از آنها استفاده می‌کند، باکیفیت‌تر از جاده و فرودگاه و قطاری است که در دسترس مردم خودمان است؟

مگر آشامیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که گردشگران در ایران می‌توانند تهیه کنند، باکیفیت‌تر از آشامیدنی‌ها و خوراکی‌هایی است که مردم خودمان در دسترس دارند؟

آری، در این تردیدی نیست که هر گردشگری که با جیب پرتری به ایران بیاید، می‌تواند از هر چیزی که در ایران وجود دارد، بهترینش را تهیه کند. اما آن چیز “خاص” خارجی‌ها نیست؛ یعنی هر ایرانی نیز می‌تواند آن را تهیه کند. حال فرض کنید برخی امکانات باکیفیت‌تر زندگی را فقط به گردشگران اختصاص دهیم. چه معنایی خواهد داشت؟

دقیقاً مسئله اینجاست: تسهیلات با تبعیضات فرق دارد. تسهیل آری، تبعیض نه! تبعیض یعنی دادن چیزی به گردشگران که شهروندان ایرانی از آن محرومند.

دقیقاً نمی‌دانم ایده “سیمکارت گردشگری” چقدر جدی شده؛ امروز خبر از “تصویب” آن آمد. اگر منظور از سیمکارت گردشگری دادن اینترنت بدون فیلترینگ به گردشگران است، این دقیقاً مصداق “تبعیض” است، نه تسهیل. اینترنتی که مردم ایران دارند اینترنت بی‌کیفیتی است، زیرا مشمول شدیدترین فیلترینگ ممکن است. دادن اینترنت بدون فیلترینگ به گردشگران به معنای تبعیض است؛ آن هم تبعیض دادن خارجی به ایرانی. این دقیقاً کسر شأنی مضاعف است: یک بار وقتی از اینترنت باکیفیت محروم شدیم از شأنمان کسر شد و حالا اگر خارجی را بر ایرانی تبعیض دهیم، می‌شود کسر مضاعف.

من یک نفرم، ایرانی‌ام و به اندازه همین یک نفر بودنم حق اظهارنظر دارم: اینترنت ایرانیان باید باکیفیت باشد، اگر ما از این حق محرومیم، بخشیدن آن به گردشگران کسر شأن مضاعف منِ شهروند است. ایران فقط پل و مسجد و کاشی و کاخ و کوه نیست. انسان‌هایی در ایران زندگی می‌کنند که دیدنی‌اند و گردشگران بد نیست چند روزی مثل این مردم دیدنی و دوست‌داشتنی از اینترنت بی‌فیلترینگ محروم باشند. اگر تحملش سخت است، به دیدن ما نیایند.

پی‌نوشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این نوع سیم‌کارت را برای دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی پیشنهاد داده. اینکه این سیم‌کارت می‌تواند به شماری از ایرانیان مرتبط با گردشگران تعلق گیرد، چیزی از ماهیت تبعیض‌آمیز آن نمی‌کاهد.

۴ نظر

ورود

  • !!!! مهر ۳, ۱۴۰۲

    به شکر خوری افتادن یعنی همین 😆😆
    حالا که فهمیدن دنیا درباره ظلم اینها چه فکری میکنه، گفتن بیایم یه بار دیگه ذات دورو و فریبکارمون رو نشون بدیم!!
    به خارجی ها اینترنت آزاد میدیم، ولی تو سر مردم خودمون میزنیم
    خارجی ها هم از آزادی ما تعریف میکنن!!!
    لعنت بر دروغ و دروغگوهای انیرانی

  • H مهر ۳, ۱۴۰۲

    فرهنگ دروغ و ریا در بین ایرانی ها فراگیر شده. حالا خروجی اینو در کارهای دولت میبینیم.
    چه بر سر ما آوردن!

  • حاج محمود مهر ۳, ۱۴۰۲

    بسیار خوب و عالی می باشد ای کاش تا پایان سال اینترنت را هم ملی کنند بلکه جوانان ما کمتر به سمت لحو و لعاب بروند مگر قبلا اینترنت نداشتیم نمی توانستیم زندگی کنیم

    • قلی مهر ۴, ۱۴۰۲

      اره بابا ماشین هم بزاریم کنار با خرو گاو اینور اونور بریم.دنسا تو مسیر پیشرفته اینا دنبال چی