آیا قرار است مهاجران افغانستانی در مجلس ایران نماینده داشته باشند؟

آیا قرار است مهاجران افغانستانی در مجلس ایران نماینده داشته باشند؟

این روزها بحث ازدیاد مهاجران افغانستانی در کشور داغ است و نگرانی‌های زیادی را برای اکثر افراد جامعه به وجود آورده است. چند روز پیش «ماهنامه میدان آزادی» نسبت به خطر افزایش مهاجرت اتبع افغانستانی به کشور هشدار داد و مدعی شد آنها به دنبال فرستادن نماینده به مجلس ایران هستند!

ماهنامه میدان آزادی عنوان کرده بسیاری از افغانستانی‌ها مدعی هستند که ایران بخشی از وطن آنهاست و باید سهمشان پرداخت شود. این ماهنامه نوشت: «آنها دیگر مهاجر نیستند و تعدادشان آنقدر زیاد شده که اراده کنند می‌توانند شهر یا استانی را با چالش روبه‌رو کنند.» میدان آزادی زندگی کردن افغانستانی‌ها در ایران بدون هویت اصلی‌شان را یک تهدید امنیتی عنوان کرده است.

ماجرای تصمیم ورود مهاجران افغانستانی به مجلس ایران چیست؟

طرح سازمان ملی مهاجرت و اعطای تابعیت سیاسی به میلیونها افغانستانی در ایران

گزارش خبر فوری درباره چالش مهاجران غیرقانونی افغانستانی در ایران را در ادامه مشاهده کنید.

بر اساس آمارهای رسمی امروز بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس کشور به طور رایگان تحصیل می‌کنند که هزینه سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را به دنبال دارد. این آمار برای دانشجویان افغانستانی ۲۵,۰۰۰ نفر است که هزینه آن بیش از ۱,۴۰۰ میلیاردتومان می‌شود و ۱۵۰ هزار از آنها هم تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

جالب آنکه بیش از ۸۰ هزار کودک حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع که بیشتر افغانستانی هستند در ایران داریم. نکته دیگر آن است که در سال ۹۸ افغانستانی‌ها ۲ میلیون فرصت شغلی را در ایران اشغال کردند که این عدد امروز به ۳ میلیون فرصت شغلی خواهد رسید.

ماجرای تصمیم ورود مهاجران افغانستانی به مجلس ایران چیست؟

چندی پیش سید هادی کسایی زاده، روزنامه نگار و مدیر مسئول ماهنامه میدان آزادی در مصاحبه با انصاف نیوز گفت: «یارانه‌ای که ایران برای اتباع دانشجو و طلبه و یا اقلام خوراکی مثل نان و شیر و… پرداخت می‌کند را کنار هم بگذاریم روزی سه هزار میلیارد تومان هزینه‌ اتباع در ایران است.»

کسایی‌زاده با بیان اینکه «تعداد اتباع افغان که به دو میلیون نفر می‌رسید الان به هشت میلیون نفر در سراسر کشور رسیده است» گفت در بسیاری از استان‌ها مثل یزد، لرستان، آذربایجان شرقی و … حضور اتباع را نمی‌بینید و بیشتر آنها در مشهد و یا در تهران هستند.

ماجرای تصمیم ورود مهاجران افغانستانی به مجلس ایران چیست؟

او درباره‌ نحوه‌ مواجهه‌ سایر کشورها با پناهندگان می‌گوید: «در همه‌جای دنیا وقتی پناهنده می‌شوید در قدم اول فرد را در جایی قرنطینه‌ می‌کنند بعد هم می‌گویند که پس از قرنطینه فقط می‌توانی در این شهر زندگی کنی. اما در ایران اتباع انتخاب می‌کنند که کجا زندگی‌ کنند. نکته‌ بعد این است که وقتی وارد کانادا، ترکیه، دبی و… می‌شوید می‌پرسند که چه کاری بلدید و چقدر پول دارید. در ایران اما اتباع با جیب خالی می‌آیند و با جیب پر برمی‌گردند!»

ماجرای تصمیم ورود مهاجران افغانستانی به مجلس ایران چیست؟

این روزنامه‌نگار با انتقاد از عملکرد مسئولان در موضوع اتباع گفت: «این موضوع را رها کرده‌اند تا نیروی کار تامین شود و از طرف دیگر جمعیت هم افزایش پیدا کند. ده درصد جمعیت ایران اتباع افغان هستند و بر اساس قانون باید پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند!»

کسایی‌زاده که چند سالی در حاشیه‌ تهران کار خبری کرده است می‌گوید: «اتباع برای خودشان کلونی‌های خاص خودشان را دارند و این موضوع دیگر موضوعی فرهنگی و اجتماعی نیست. ۳۶۵ هزار کانال برای اتباع است و در این کانال‌ها از همسریابی تا خرید و فروش مواد مخدر و کاریابی و… وجود دارد. آنها برای خودشان قاضی و دادستان و بازپرس دارند؛ وقتی یک افغانستانی خلافی مرتکب شود در سیستم خودشان او را محاکمه و مجازات می‌کنند.»

نظر خود در مورد ورود بی رویه و بدون ضابطه اتباع افغانستانی به کشور را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
۱۵ نظر

ورود

  • ارژنگ مهر ۵, ۱۴۰۲

    مشکل اینه که مسولان اساسا ایرانی نیستند و عرق وطن و خاک ندارند. فقط دلشون می خواد جمعیت زیاد بشه !
    همون‌طور که مهاجران اروپایی قاره آمریکا رو از سرخ پوستان و مهاجران یهودی فلسطین رو از دست فلسطینی ها گرفتند چند سال دیگه افغانی ها هم ایران رو از دست ما می‌گیرند ، مگر اینکه ایرانی های وطن پرست کاری انجام بدن .

    • Nila فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

      کمپین …هزاره و افغان پشتون

  • Mahdi مهر ۵, ۱۴۰۲

    حمله‌ی محمود افغان به ایران باری دیگر تکرار خواهد شد😐😐😐
    نادر کجایی ببینی که افغان ها دارند ایران را فتح میکنند.

  • احسان مهر ۵, ۱۴۰۲

    دوستان بیخودی شلوغ نکنید افعان ها دارن ایران رو فتح میکنن و… چرته محضه، همین الان جمعیت افعانستان نصف ما هست و علت رشد جمعیتشون هم حمایت های بیخود دولت و کشور ما از افعانی ها هست طرفدار نژاد پرستی نیستیم اما اولویت همیشه باید مردم کشور خودمون باشه، چرا ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۰۵ میلیون دلار باید خرج تحصیل رایگان اففانی ها بشه؟ همین مبلغ میتونه جهت رفاه یا وام و… مقداری کمک کننده باشه

    مشکل از اینجا شروع شده که ما توی منطقه به خاطر سایت های آقایون شدیم رابین هود منطقه و انگار وظیفمونه که کمک کنیم به مردم عراق و سوریه و افعانستان و…. همین عراق باید غرامت های جنک رو بده که هزاران جوان ایرانی رو کشتند و اگر پول ندارند باید با یه قرار داد ۵۰ ساله معادن و چاه های نفتشون این مبلغ رو پرداخت کنن

    • Nila فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

      حرف حق
      امیدوارم برگردن کشورشون
      واقعااااا خسته شدیم

  • حامد مهر ۵, ۱۴۰۲

    حکومت ..ما به هر بهانه ای میخواد جمعیت رو زیاد کنه
    همه کشورهای دنیا با سواد ترین، و ثروتمندترین افراد رو جذب می کنن، این …..دقیقا برعکسه کارشون
    تا ایران رو ویران نکنن هم دست بردار نیستن

  • یاس مهر ۵, ۱۴۰۲

    مردم به فکر باشین تظاهرات دسته جمعی یک روز را برای تظاهرات علیه افغانیها مشخص کنید همگی با هم بریزیم توی خیابان شاید اینطوری به گوش مسئولان برسه

  • حاج محمود مهر ۶, ۱۴۰۲

    در این شرایط سخت باید به مردم کشور دوست و همسایه کمک کنیم چند صباحی را در کشور ما زندگی کنند چه اشکال دارد؟مسلمان هستند باید به آنها کمک کنیم

    • شایان مهر ۶, ۱۴۰۲

      شما‌توی‌تجریش‌زندگی‌میکنی‌از‌حال‌‌جنوب‌و‌شرق‌و‌غرب‌شهر‌خبر‌نداری‌پس‌وقتی‌چیزی‌رو‌‌نمیدونی‌نظر‌نده

      • امیرمسعود مهر ۷, ۱۴۰۲

        این طرف توی تجریش نیست پسفردا که اوضاع بهم بریزه میره کانادا یا اروپا

        • شایان مهر ۷, ۱۴۰۲

          همینو‌بگو

          • امیرمسعود مهر ۷, ۱۴۰۲

            اکثرا بچه هاشون رو واسه زندگی و تحصیل اونور فرستادن اوضاع داغون شه خودشونم میرن اونور واسه همین اصلا واسشون مهم نیست چه بلایی سر محیط زیست، اقتصاد، فرهنگ و…این مملکت میاد،

  • شهروند مهر ۶, ۱۴۰۲

    دیگه کهر از کار گرشته کل کشور شده افغانی کم کم ما داریم میشه بیگانه

  • انجلا مهر ۸, ۱۴۰۲

    من به عنوان ایرانی تقاضا دارم دولت کل افغانی های … اخراج کنه برگردن کشور خودشون ما خودمون بیکار هستیم