ویدئوی تماشایی آژانس فضایی اروپا از سطح مریخ

ویدئوی تماشایی آژانس فضایی اروپا از سطح مریخ

تا به حال به این فکر کرده اید که پرواز بر فراز سیاره مریخ چگونه است؟

حالا می توانید تصوری از آن داشته باشید.

چرا که آژانس فضایی اروپا ویدئویی منتشر کرده که تصاویری از یکی از شگفت انگیزترین مناظر سیاره ی سرخ را به دست می دهد، «ناکتیس لبیرینتث» (Noctis Labyrinthus) که در زبان لاتین به معنای «هزارتوی شب» است.

این ویدئو با کنار هم گذاشتن تصاویر ثبت شده توسط فضاپیمای «مارس اکسپرس» ِ آژانس فضایی اروپا ساخته شده، فضاپیمایی که به مدت ۲ دهه مشغول تصویربرداری از سطح سیاره مریخ بوده است.

این فضاپیما از زمان رسیدنش به مریخ در دسامبر ۲۰۰۳ تاکنون هزاران عکس از این سیاره ثبت کرده است، از جمله ثبت مناظری از «دره ماینر» و آتشفشان های «فلات تارسیس» مریخ.

داشمندان با ترکیب تصاویر ثبت شده یک ویدئو ساختند که هزارتوی ۱،۲۰۰ کیلومتری دره هایی را نشان می دهد که ۳۰ کیلومتر عرض و ۶ کیلومتر عمق دارند.

جهت مقایسه خوب است بدانید که «گرند کنیون» دره ی بزرگ ایالت آریزونای آمریکا در پهن ترین نقطه ۲۹ کیلومتر و در عمیق ترین نقطه ۱/۸ کیلومتر است.

وسعت «ناکتیس لبیرینتث» به قدری است که تقریباً به طول کشور ایتالیا یا رودخانه ی راین از سرچشمه اش در کوه های آلپ تا دریای شمال است.

«ناکتیس لبیرینتث» که در انتهای غربی «دره ماینر» قرار گرفته، به «گرند کنیون» مریخ مشهور است.

دانشمندان می گویند این هزارتوی دره ها زمانی تشکیل شده که پوسته ی سیاره مریخ میلیون ها سال قبل بر اثر فعالیت های تکتونیکی و آتشفشانی متورم شد.

کارشناسان برای ایجاد یک تصویر سه بعدی از این منظره، علاوه بر دوربین فضاپیمای آژانس فضایی اروپا مجبور شدند از اطلاعات به دست آمده از یک مدل رقومی زمین (Digital Terrain Model) نیز کمک بگیرند.

نتیجه یک انیمیشن ویدئویی بوده که به بیننده حس حضور در هلیکوپتری بر فراز سیاره مریخ را می دهد.

این ویدئو نقاط شگفت انگیزی را در «ناکتیس لبیرینتث» آشکار می کند، از جمله چیزهایی معروف به «فرو زمین». آن ها بخش هایی از پوسته ی مریخ هستند که به سمت داخل فرو رفته اند. «فرو زمین» بر روی کره زمین هم وجود دارد، از جمله در «پارک ملی کنیون لندز» ایالت یوتای آمریکا.

به گفته ی آژانس فضایی آمریکا، فعالیت های شدید آتشفشانی در نزدیکی ناحیه ی «تارسیس» عامل ایجاد چنین مناظری است.

مأموریت اصلی فضاپیمای «مارس اکسپرس» که اولین حضور آژانس فضایی اروپا در سیاره ای دیگر بود، جستجو برای یافتن شواهد و مدارکی از وجود آب در زیر سطح سیاره سرخ است.

این فضاپیما هنگام ارسال به مریخ در سال ۲۰۰۳ یک سطح نشین (فضاپیمای فرودگر) کوچک نیز به همراه داشت که پس از رسیدن به مریخ آن را از دست داد.

مقدار آبی که این مدارگرد تاکنون در کلاهک های یخ قطب های مریخ آب شناسایی کرده برای تشکیل یک اقیانوس جهانی به عمق ۱۱ متر کافی است. این فضاپیما همچنین معلوم کرد که در قطب جنوب سیاره سرخ زمین های همیشه منجمد (لایه ی خاک دائماً منجمد) وسیعی وجود دارد.

«مارس اکسپرس» همچنین مرتفع ترین ابرهای دیده شده در بالای سطح هر سیاره ای را در مریخ کشف کرد. این ابرها در فاصله ی ۱۰۰ کیلومتری از سطح این سیاره قرار دارند.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود