مرضیه برومند از سمت مدیرعاملی خانه سینما استعفا داد + ویدیو

مرضیه برومند از سمت مدیرعاملی خانه سینما استعفا داد + ویدیو

مرضیه برومند بازیگر، نویسنده و کارگردان ۷۲ ساله که بیش از ۴۰ سال است در سینما و تلویزیون مشغول به کار بوده و شاید سریال های عروسکی او مانند شهر موش ها در خاطر تمام ایرانی ها باشد، پس از حواشی به وجود آمده به خاطر صحبت هایش درباره ی جنگ با اسرائیل در مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر، از مدیرعاملی خانه سینما استعفا داد. او دلیل استعفای خود را «شرایط پیچیده حاکم بر سینمای ایران، تناقضات مدیریتی، مشکلات اقتصادی و فضاهای هیجانی تحمیل شده بر پیکر سینمای ایران» اعلام کرد.

استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما

در متنی که سه شنبه ۱۶ آبان ماه هیات رئیسه خانه سینما در اختیار ایسنا قرار داد آمده است:

در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ سرکار خانم مرضیه برومند مدیرعامل محترم خانه سینما، استعفای خود را به هیات رئیسه اعلام کردند.

شرایط پیچیده حاکم بر سینمای ایران، تناقضات مدیریتی، مشکلات اقتصادی و فضاهای هیجانی تحمیل شده بر پیکر سینمای ایران، عرصه بسیار سختی را برای مدیریت این نهاد صنفی فراهم میکند که در طول این دوره نیز سخت و پیچیده تر شد و علیرغم تلاش های بی وفقه و دلسوزانه‌ی خانم برومند کار را برای ایشان دشوار کرد.

هیات رئیسه خانه سینما با درک این وضعیت و پس از جلسات متعدد، بااحترام به جایگاه و شأن ارزشمند همکار گرامی مان، ضمن قدردانی از تلاش های هشت ماهه صورت گرفته، با استعفای ایشان موافقت کرد.

استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما

پس از اعلام این خبر مرضیه برومند در یادداشتی دلایل استعفای خود را از مدیرعاملی خانه سینما توضیح داد.

به گزارش ایسنا، برومند در متن استعفای خود از سمت مدیرعاملی خانه سینما نوشته است:

من در تاریخ دهم مهرماه از سمت مدیریت عامل خانه سینما استعفا دادم. اما چرا آمدم و چرا رفتم؟

آمدم تا هیئت مدیره را در عبور از بحران‌های سختی که پشت سر گذاشته و همچنان درگیر پیامدهایش بود، یاری کنم. آمدم آغوش باز کنم و خانواده سینما به ویژه جوان‌ها را از افتادن به دامی که از هرسو برایشان گسترده شده به سلامت به در ببرم و نگذارم بیش از این از روح و روانشان هزینه بدهند

استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما

او در بخش دیگری آورده است که قصد داشته به مسئولان و مدیران فرهنگی درباره نوع رفتارشان با هنرمندان هشدار بدهد و بگوید که راهی که پیش گرفته‌اند جز عمیق‌تر شدن شکاف‌ها و نابودی سینما حاصلی ندارد.اما متاسفانه گوش شنوایی نبود، یا بود و تصمیم‌گیرندگان اصلی کسان دیگری بودند.

استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما

مرضیه برومند در ادامه متن استعفای خود نوشت:

آمدم تا با پرهیز از گرفتار شدن در چرخه روزمرگی و برآوردن خواسته‌های ابتدایی و کوتاه مدت برخی از اعضا، مطالبات اصلی و بنیادین صنوف سینمایی را پیش ببرم و برنامه‌های کلان هیئت مدیره را که در اولویت خواسته‌های صنوف هم بود، دنبال و اجرا کنم، اما حاشیه‌ها و حوادث و رویدادهای غم‌انگیز پی در پی و جریانات ‌و اختلاف‌نظرهای درونی خانه سینما منجر به توقف اجرای برخی از برنامه‌های کلان هیئت مدیره و محول شدن آن به آینده‌ای نامعلوم شد.

برومند

برومند در پایان توضیح داد:

ناتوانی من در درک پیچیدگی‌ها و تناقض‌های درونی خانه سینما که در لغو رویداد سالانه موسوم به جشن خانه سینما خود را نشان داد و همچنین خودداری سازمان سینمایی از پرداخت‌های به موقع تکلیفی به دلایل مختلف مزید بر علت شد و احساس کردم بودن من دیگر نه تنها ثمر ندارد بلکه ممکن است به این نهاد صنفی باارزش و یگانه آسیب وارد کند، بنابراین استعفای خودم را تقدیم کردم و قول دادم تا تاریخ بیستم آبان همچنان خانه سینما را اداره کنم . برای خانه و خانواده پرافتخار سینما آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم و همچنان در خدمت مردم و فرهنگ و هنر این سرزمین هستم.

حواشی صحبت ها مرضیه برومند در مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر

مرضیه برومند اسرائیل

ماجرا از مراسم تشییع پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر در روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه آغاز شد. مرضیه برومند که اسفند ماه سال گذشته مدیرعامل جدید خانه سینما شد، به‌ عنوان یکی از سخنرانان مراسم پشت میکروفون رفت و وقتی تصمیم داشت از لزوم تغییر نگاه دولتمردان به سینما و سینماگران صحبت کند، یکباره پای جنگ با اسرائیل را به میان کشید که این اظهارات به کام عده‌ ای از حاضرین مراسم خوش نیامد و به هو شدن خانم کارگردان از سوی آن ها انجامید.

این صحبت های مرضیه برومند با موجی از واکنش ها در شبکه های اجتماعی رو به رو شد که اغلب آن ها انتقادی بود.

این واکنش ها مرضیه برومند را به انتشار بیانیه ای در توضیح اظهارات خبرسازش واداشت. او در این بیانیه که آن را در صفحه ی اینستاگرامش منتشر کرده، ضمن اشاره به احوال نامساعد خود در مراسم و تشریح آنچه قصد بیانش را داشته، استفاده از واژه ی «جنگ» در سخنرانی خود را اشتباه دانست.

استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما

برومند در اینستاگرامش نوشت:

دوستان، همکاران و مردم عزیز ایران

در مراسم تشییع هنرمند بزرگ کشورمان داریوش مهرجویی، من‌هم مثل همه دوستان و همکارانم بسیار غمگین و آشفته و پریشان بودم و تمرکز کافی برای حرف زدن نداشتم، اما به حکم جایگاه حقوقی‌ام و به درخواست همکارانم در خانه سینما بی‌آنکه متنی را از پیش آماده کرده باشم روی صحنه رفتم و درباره جایگاه آقای مهرجویی و تاثیر اجتماعی آثارش صحبت کردم.

پس از آن روی سخنم بیشتر با مسئولین فرهنگی بود، ابتدا از ایشان بابت همراهیشان در برگزاری مراسم و همچنین مراسم تشییع زنده‌یاد آتیلا پسیانی که هفته گذشته برگزار شده بود تشکر کردم و گفتم قدر هنرمندان را باید تا زنده هستند بدانند، روح حساس و زودرنج انها را درک کنند و بگذارند اثرشان را دور از تنش و در آرامش خلق کنند.

درباره فیلمسازان جوان هم صحبت کردم و تاکید کردم که باید آنها را دریابند و قدر استعدادهای درخشانشان را بدانند زیرا آنها بذر سینماگران به‌نام گذشته در جانشان در حال جوانه زدن است و باید شرایط بالندگیشان فراهم شود. گفتم ما همه، مردم این سرزمین هستیم، به مردم و کشورمان عشق می‌ورزیم و به همین دلیل مانده‌ایم و ترک وطن نکرده‌ایم.

ناگهان به یاد فجایع غزه افتادم، می‌خواستم بگویم اگر رفتار مسئولین با هنرمندان و آثارشان جز این بود که متاسفانه هست، بدون شک آنها هم آنچه را که در دل داشتند به زبان می‌آوردند، حوادث غمبار غزه و آنچه را که سال‌هاست بر ملت بی‌پناه فلسطین می‌گذرد محکوم و در آثارشان ثبت می‌کردند، اما متاسفانه به اشتباه واژه جنگ را به کار بردم.

من هم مثل همه هنرمندان از جنگ و خونریزی و کشتار بیزارم، هنرمندان همواره مدافع صلح و آرامش بوده‌اند و هر جنایتی را از سوی هر جنایتکاری در هرجای جهان محکوم کرده و می‌کنند، هیچ انتظاری هم از هیچ کس ندارند جز احترام به هنرشان و آثاری که خلق می‌کنند، هنری که اصلی ترین هدفش نفی خشونت، جنگ، نابرابری و بی‌عدالتی است.

و اما آنچه مرا به نوشتن این متن واداشته است احترام به افکار سینماگران، هنرمندان و مردم ایران است نه پاسخ به واکنش‌های مغرضانه و جعلی که به راه افتاده و پیش از این هم آن‌را تجربه کرده بودم. آنها که آثار مرا دیده‌اند و با کارهای من بزرگ شده‌اند می‌دانند که من چگونه می‌اندیشم.

به عنوان مدیرعامل خانه سینما باز هم تأکید می‌کنم و از مدیران و مسئولان فرهنگی می‌خواهم که در رفتار خود با سینما و سینماگران تجدیدنظر کنند.

واکنش سلبریتی ها به صحبت های مرضیه برومند

سینماگران ایرانی هم واکنش های مختلفی به اظهارات خبرساز مرضیه برومند داشته اند.

امیرحسین صدیق، بازیگر مشهور که همکاری های متعددی با مرضیه برومند داشته از معدود کسانی بود که به حمایت از خانم کارگردان پرداخت.

مرضیه برومند اسرائیل

او در یک استوری اینستاگرامی نوشت:

تاریخ میگوید: ما ملت مرده باد، زنده باد گو در یک روز هستیم والبته مرده پرست. همچنان که در مرگ هنرمندی به سوگ نشسته ایم، مشغول فحاشی و هوچی‌گری به هنرمند زنده‌ ایم. بدون اینکه سخنانش را کامل شنیده باشیم یا گذشته‌اش را به یاد بیاوریم. تنها با استناد به تصویری کوتاه شده ،قضاوت‌ میکنیم و فریاد میزنیم. بخوانید و بیندیشید.

مرضیه برومند اسرائیل

همایون غنی زاده، کارگردان سینما و تئاتر اما از منتقدان برومند بود. او با انتشار متنی تند در اینستاگرامش درباره ی صحبت های مدیر عامل خانه سینما نوشت:

مرضیه برومند اسرائیل

این روش التماس به حکومت سال‌ها سنت ما ملت بود! باید با شرمساری اعتراف کرد ما هنرمندان و اهل فرهنگ سالها از جریانات برجسته و تاثیرگذار این سنت زشت بوده‌ایم. سنت زشتی آمیخته و آلوده به چاپلوسی و ریا به منظور ایجاد روزنه‌ای از ترحم سیستم! باید اعتراف کرد بخش بزرگی از ما درگذشته باصدای بلند دروغ می گفتیم! درباره حجاب! درباره سانسور! درباره خوبی‌های فلان مسئول! درباره نگاه قناس حکومت به مسائل خرد و کلان!

حالا مدتی ست آرام آرام داریم تمرین می‌کنیم تا از این روش برگردیم! اما هنوز بخشی از جامعه هنری روی ریل آن سنت زشت و کریه ریا جملات ترحم‌انگیز می‌گویند! ما نیاز نداریم به حکومت بگوئیم: ما ایران را دوست داریم! بلکه دیگر این ما هستیم که به علاقه حکومت و دلبستگی‌اش نسبت به ایران مشکوک شده ایم!

شراره درشتی، بازیگر سابق و همسر مرحوم رضا ژیان هم در واکنشی انتقادی به مرضیه برومند، در استوری اینستاگرامش نوشت:

مرضیه برومند اسرائیل

مرضیه برومند اسرائیل

۲۰ سال قبل تمام تلاش و همتت را به کار گرفتی تا آبروی دختری ۲۸ ساله ای را که در سوگ همسرش بود از بین ببری که در واقع تو آبروی رضا ژیان را بردی.

۲۰ سال گذشت ولی برای من انگار همین دیروز بود که در تشییع جنازه و مراسم همسرم به خاطر توهین و تحقیر و قضاوتی که از طرف تو به دلیل ریاست و مدیریتت در مراسم همسرم داشتی درد و رنجم را چند برابر کردی………..

من دختری جوان دلشکسته و تنها میان جماعتی هنری و نامدار که گوش به فرمان تو بودند و همچون بردگانت هیچکدام اجازه نداشتند حتی برای تسلیت و همدردی کنار من که همسر و عشق و عزیزم را از دست داده بودم باشند و چون فتوا داده بودی که هیچکس حق ندارد به من پیشنهاد کار دهد مجبور به مهاجرت از کشورم شدم با دلی شکسته و……. به مرور دردهایم تبدیل به توده های سرطانی شد…… البته شاید اون زمان هم چون خیلی غمگین بودی و تمرکز نداشتی متوجه رفتار و کارهاتون نبودین !!!!!!!!!!!!.

مرضیه برومند اسرائیل

در این میان، صحبت های مرضیه برومند با استقبال رسانه های اصولگرا مواجه شده، از جمله روزنامه ی اصولگرای «فرهیختگان» که در مطلبی مفصل به دفاع از وی پرداخته و منتقدان او را «موش» خوانده است.

مرضیه برومند اسرائیل

۷ نظر

ورود

  • سامان مهر ۲۹, ۱۴۰۲

    خاک برسر اون …که توی مراسم هو کشیدند و خاک بر سر اون عقده‌ای هایی که منتظر فرصت بودند تا خصومت‌های چند سالشون رو سر مرضیه برومند خالی کنند. همه ما سالهاست که ایشون رو میشناسیم و با کارهاش بزرگ شدیم و می‌دونیم چطور آدمیه. ملت اینقدر عقده‌ای و وحشی شدند که یک کلمه برخلاف ذهنیت و عقایدشون میشنوند سریع عربده می‌زنند و پاچه می‌گیرند. یک لحظه نمی‌تونند خودشون رو کنترل کنند ببینند طرف چی میخواد بگه. بعد همین …وحشی ادعای آزاد اندیشی و روشنفکری شون گوش همه رو کر کرده. حالا باز یک عده از همین‌ها میان زیر نظر من میگن سایبری، ساندیس خور و … یعنی قدرت فهم چهارتا جمله فارسی رو هم ندارند فقط تا یک کلمه می‌شنوند مغزشون تعطیل و دهنشون باز میشه.

    • حامد مهر ۳۰, ۱۴۰۲

      کسی که اومده تو مراسم ختم فردی که کلی شایعه از مرگش به دست همین حکومته از حکومت دفاع میکنه و ..مالی میکنه که یه تیکه استخون جلوش بندازن لیاقتی بیشتر از هو شدن نداره
      اصلا چیزی از معنای آزاد اندیشی و روشنفکری نمیدونی و فقط یچیزی دربارش شنیدی و اومدی اظهار فضل میکنی بعد انتظار داری بت نگن ساندیس خور؟!

      • سامان مهر ۳۰, ۱۴۰۲

        تو هم دقیقا یکی مثل همونها هستی که تا یک کلمه میشنوی طرف رو به طرفداری از حکومت متهم می‌کنید. کل زندگی یک نفر و همه حرفها و کارهایی که کرده رو ندید می‌گیرید یک کلمه که از دهنش در میره مغزتون تعطیل میشه و مثل … پاچه می‌گیرید. همین مونده بود که شماها روشنفکری رو تعریف کنید. حاضرم با یک طالبانی یا داعشی وحشی بحث بکنم با امثال شماها نکنم. توی همین فیلم قبل از اینکه از دهنش جنگ و اسرائیل بپره بیرون داشت از حکومت انتقاد میکرد و مردم هم داشتن تشویقش می‌کردن در عرض ۲ ثانیه همونها شروع کردن به هو کردن. یعنی علف رو از جلوی گوسفند برداری هم به این سرعت بع بعش درنمیاد. نه اینکه نفهمه اتفاقا برعکس شماها شعورش اینقدر هست که منتظر بمونه ببینه شاید دو متر اون طرف تر دوباره براش علف ریختند.

      • @@ آبان ۱۷, ۱۴۰۲

        عزیزم سر خودتو با امثال اینها درد نیار. اینا پول میگیرن که تخریب و تحریف کنن
        به خیالشون باهوش هستن، اما دستشون رو شده.
        این سایبری ها مثلا میخوان بگن ما وطن پرست و آزاد اندیش هستیم، مظلوم نمایی میکنن و دم از آزادی بیان و حقوق بشر میزنن، اما در بین متنشون از همون دیکتاتورها و مستبدانی حمایت میکنن که خون مردم رو تو شیشه کردن و ایران رو ویران میکنن و به تاراج بردن
        توهین و فحاشی میکنن، اما وقتی ازشون دلیل منطقی میخوای، دیگران رو متهم به تندروی میکنن!!!
        یا نمیفهمن چی داره به سر ایران و ایرانی میاد یا اینکه پول گرفتن خودشونو به کوری و کری بزنن. با اینا بحث نکن، تو رو تا سطح خودشون پایین میارن

  • مهشید آبان ۱, ۱۴۰۲

    سلام، هشت سال جانانه در برابر متجاوز ایستادیم فقط بخاطر ایمانمان به خدا و شرافتمان ، پس از آن سالهای سال با مشکلات فقر و گرانی و بیکاری و …. مبارزه کردیم ، تا دین و مذهبمان اسلام واقعی بماند ، هزاران جگر گوشه ی خود را در مرزها و نبرد با داعش و امثالهم فدا کردیم فقط بخاطر دین و شرافتمان
    و حالا پس از سالها گروهی که عیش و نوش خود را بلوک غرب گذرانده اند و حالا وارد کشور شده اند ، وارث کشور و میهن و دینمان شده اند
    البته به یقین منظورم تمام سلبریتی ها نیستند لکن بسیاری از آنها در شرایط سخت ، از مخوف ترین دشمنانمان هم ، خطرناکتر هستند
    برخی از اینها از برجسته ترین جاسوسان دشمن در میان ملت هستند
    اما چون متولیان و مسوولان کشور را یله رها کرده اند ، ه

    • حامد آبان ۱۸, ۱۴۰۲

      فقط بخاطر دین و شرافتمان؟!
      ما بخاطر کشورمون جنگیدیم، کسی به ما حمله کرد که کشورمون رو میخواست نه دینمون رو چون جالبه ولی خودشون هم مسلمون بودن!!
      ما برای کشورمون جنگیدیم هنوز هم میجنگیم و متجاوزانی دغدغه ای به اسم ایران ندارن و فقط دنبال امت اسلامن کسایی که الان دارن خون مردم رو تو شیشه میکنن و به مال و جان مردم تسلط دارن رو بیرون میکنیم از کشورمون
      و کشورمون میشه جای آزادی برای هرنوع دین و عقیده و مکتب مسالمت آمیز

  • xjamshidana آبان ۴, ۱۴۰۲

    …بر مرضیه برومند پاچه خار اینارو نگه که نگهش نمی دارن اما چرا این رفتار را با اون شراره درشتی کرده است سال ۸۱ مرحوم رضا ژیان رفت به رحمت خدا شاید سالگرد می گه!!!! واقعن که شراره درشتی هم فقط هرکی پاچه خاریش می کنه لایک می کند سعتی متولد ۵۲ باید باشه نه ۵۴ کاش توضیح می داد توهین تحقیر قضاوت اون زنه مرضیه برومند که ارزش ها ازش دفاع کردند !!!!!!!! چیست