ماجرای توهین به ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» + ویدئو

ماجرای توهین به ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» + ویدئو

نمایش تصویری غیر واقعی و توهین آمیز از ایران در سریال ترکیه ای «من فرح هستم» اعتراض مخاطبان ایرانی آن را به دنبال داشته و حتی پای برخی عوامل ایرانی این سریال را نیز به میان کشیده است.

سریال ترکی «من فرح هستم» (Benim Adim Fara) که پخش آن از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و  اقتباسی از سریال آرژانتینی La Chica que Limpia است، ماجرای یک پزشک زن ایرانی به نام فرح (با بازی دمت اوزدمیر) را روایت می کند که بعد از اتفاقی که بین او و همسرش در ایران – که گویا یک آقازاده‌ ی قدرتمند است – رخ می دهد، برای فرار از ایران به فرانسه، راهی ترکیه شود، اما پس از پی بردن به بارداری خود در استانبول، در آنجا ماندگار می‌شود. او پس از به دنیا آوردن پسرش، کریمشاه (با بازی راستین پاکنهاد، بازیگر کودک ایرانی) در استانبول، به زندگی در ترکیه به طور غیرقانونی ادامه می دهد.

سریال من فرح هستم

فرح با وجود داشتن مدرک پزشکی، برای درآوردن خرج خود و پسرش، کریمشاه که به یک بیماری نادر مادرزادی دچار است، به عنوان نظافتچی در استانبول کار می کند، به این امید که بالاخره یک روز بتواند با پسرش به فرانسه برود. در این میان، او یک روز به طور ناگهانی شاهد قتل یک پلیس مخفی به دست مافیا می شود. این اتفاق زندگی فرح و پسرش را دستخوش اتفاقات بسیاری می کند و آن ها را ناخواسته درگیر مافیاهای خطرناک و بازی های آن ها می سازد. در ابتدا یکی از اعضای مافیا به نام طاهر (با بازی انگین آکیورک) مأمور قتل فرح می شود اما پس از اتفاقاتی، رفته رفته عشق بزرگی میان فرح و طاهر شکل می‌گیرد.

سریال من فرح هستم

فصل اول سریال «من فرح هستم» با استقبال مخاطبان ایرانی سریال های ترکیه ای مواجه شد، با این حال، فصل دوم این سریال که پخش آن از مهر ماه امسال آغاز شده، کام بینندگان ایرانی خود را تلخ کرده است.

در فصل دوم سریال «من فرح هستم»، بخش هایی از داستان در ایران می گذرد اما تصویر غیر واقعی ای از ایران و مردمش در آن به نمایش درآمده که داد مخاطبان ایرانی سریال را درآورده است.

با آنکه داستان سریال «من فرح هستم» در زمان حال روایت می شود اما در یکی از قسمت های این سریال، تبریز شهری خرابه و شبیه به مناطق جنگ زده به تصویر کشیده شده بود. ایرانی ها نیز افرادی متحجر و متعصب مذهبی نمایش داده شده اند. در یکی از سکانس ها نیز شخصیت ترکی سریال، طاهر که در تبریز به اسارت مردی ایرانی با شمایلی داعشی وار درآمده، در دیالوگی که مقایسه ای با زنان ایرانی به نظر می رسد، تأکید می کند که زن های ترکیه ای هرگز سرشان را پایین نمی اندازند.

وبسایت تبیان، رسانه ی سازمان تبلیغات اسلامی، ویدئویی در این رابطه منتشر کرده که در ادامه می بینید.

بعد از پخش این قسمت، بینندگان ایرانی سریال «من فرح هستم» به صفحات اینستاگرام بازیگران و عوامل این سریال هجوم بردند و از ارائه ی این تصویر توهین آمیز از ایران و مردم آن انتقاد کردند.

در این میان، مرتضی اتابکی، عکاس ایرانی سریال «من فرح هستم» و راستین پاک نهاد، بازیگر کودک ایرانی این سریال ترکیه ای هم از اعتراض بینندگان ایرانی سریال در امان نماندند.

مرتضی اتابکی، عکاس ایرانی که در بسیاری از سریال‌ های ترکیه ای به عنوان عکاس فعالیت داشته، در یک استوری اینستاگرامی در پاسخ به بینندگان ایرانی معترض سریال «من فرح هستم» توضیح داد که او تنها با فصل اول این سریال همکاری داشته.

سریال من فرح هستم

راستین پاکنهاد بازیگر کودک ایرانی که در سریال «من فرح هستم» نقش کریمشاه، پسر شخصیت فرح را بازی می‌کند هم در صفحه ی اینستاگرامش توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

راستین پاکنهاد متولد سال ۲۰۱۵ در استانبول ِ ترکیه و اصالتاً ایرانی است. پدر او یک کارگردان ایرانی است.

سریال من فرح هستم

بیشتر بخوانید:

تمرین دمت اوزدمیر بازیگر مشهور ترکیه‌ای برای یادگیری آهنگ به زبان فارسی + ویدیو

مطالب مرتبط
۱۳ نظر

ورود

  • Ramin آذر ۵, ۱۴۰۲

    اینهمه سال ما به کلی ملت و فرهنگ تو صداوسیما و اینترنت توهین کردیم, این به اون در, تازه این که چیزی نیست.

  • احمد آذر ۵, ۱۴۰۲

    هیچ توهینی نشده الکی جو سازی نکنید. هزاران بار تو صداو سیمای ایران به ملت های مختلف ایران علل الخصوص ترک و عرب توهین شده چرا در موردشون هیچ کلیپی نساختین یا لال بودین حالا چون اسم تبریز تو فیلم اومده نتونستین تحملش کنید

  • محمود عباس آذر ۵, ۱۴۰۲

    حقیقته توهین نیست

  • امیر آذر ۵, ۱۴۰۲

    بوقلمونی که واق واق می کنه…
    سگ صهیونیست بوقلمون ترکیه ای هم خوابی تان مبارک!

  • چی بگم آذر ۶, ۱۴۰۲

    خود من ترکیه بودما. منظورم استانبوله.
    شما از از استانبول ۱۰ دقیقه دور بشی، مردمی رو میبینی که کلا تفکرا داعشی دارن. کل زنها با لباسهای شبیه داعشیا میان بیرون. کوچه که اصلا ندارن. همش یه راهرو که اونقدر پر اشغال و کثافته که نمیتونی راه بری. فقط خیابونای اصلی هست که تمیزه. یعنی ۱۰۰ تا کوچه کثیف هست و فقط مثلا ۱۰ تا خیابون اصلی که تمیزتره. تازه این خیابونهاش مثل مولوی خودمونه.

    باقی جاهاش حتی اسفالت نیست. من یه اشتباهی کردم یه هاستل گرفتم. با چشمام دیدم این چیزا رو. یعنی بوی عن میداد کوچه هاش. چون سیستم فاضلابش فقط برا خیابونای اصلیه.

    بعد تو ایران تو تهران و تموم شهرها شما نمیبینی مدفوع دستشویی بره تو کوچه. ولی تو همون استانبول شما فقط ۵ دقیقه از خیابونای اصلی فاصله بگیری میبینی که حتی دفوع دستشویی میاد تو کوچه. دقیقا منظورم مدفوع هستا. یه کانال ریز کندن که این مدفوع میره تو جوب. یعنی کل کوچه ها بوی مدفوع میاد.
    هرکی غیر اینو میگه یا نرفت استانبول. یا فقط تو همون خیابونای اصلی استانبول هتل گرفته
    حتی کوچه های نزدیک خیابونای اصلی استانبول همینه. بوی مدفوع و جویبارهای مدفوع وسط کوچه.

    تو پرت ترین کوچه های تبریز شما دختر بدونه حاج میبینی. ولی تو استانبول فقط و فقط تو خیابونا و کوچه های اصلی شما این بی حجابی ها رو میبینین. کافیه مثلا ۱۰ دقیقه از خیابون اصلی وارد کوچه و خیابونای فرعی و محلی بشین. غیر ممکنه بی حجاب ببینین. همه مثل داعشی ها لباس میپوشن.

    فقط ۱۰ دقیقه از خیابون اصلی برین خیابونا و کوچه هایی که اهالی خود استانبول زندگی میکنن.
    تازه این استانبوله . انکارا و ازمیر که تو خیابونای اصلی هم طرف حتی کتک میخوره بی حجاب بیاد. باور نمیکنین؟ یه خیابون فرعی تو ازمیر برین بی حجاب. اهالی شما رو ببینن یه تف میندازن رو زمین و یه دو سه کلمه فحش میدن. این تجربه من نیست. اما تجربه یکی از اشناهام هستش که با تور رفته بود انکارا. و میگفت یه خیابون که اکثرا همون اهالی بومی میشنن رو خواسته تجربه کنه و رفته بوده. چون همسرش حجاب نداشته خیلیا فحش کلامی دادن و جلوش تف اندختن و به زبون محلی فحش دادن.

    ترکیه کشوری هست که تو بعضی شهرها و اونم تو بعضی محلات مرکزی بی حجاب میتونی بیایی بیرون. حالا انتالیا و شهرهای ساحلی رو نمیگم که این شهرا کلا ۳۰ سال بیشتر نمیشه که گسترده شدن. وگرنه این شهرای ساحلی قبلش مثلا ۲۰ هزار جمعیت داشتن.

    تازه اگه اهل مشروب و اکل هستین هم که خب خیلی گرونتر از مثلا المانه.

    • 🐱Mahdi😼 آذر ۶, ۱۴۰۲

      دقیقا ،سریال های ترک همش تبلیغاتی هستند،دارند تفکرات پان ترکیست و اسلام گرایی اردوغان را تبلیغ می کنند

      تازه خیلی ها یادشون رفته که مناطقی که امروزه جمهوری ترکیه در آن قرار داره،سالها دست اروپایی ها بود ،خیلی از مردمان اونجا ژنتیک اروپایی دارند،صرفا در گذر زمان زبانشان به ترکی تغییر پیدا کرده.مثل مردمان آذربایجان که بر اساس همنشینی با مهاجران ترک، ترک زبان شده اند

  • بردیا آذر ۶, ۱۴۰۲

    منظورشون تبریز و پانترک‌ها بود نه همه ایران…مردم آزرده خاطر نشید و بذارید اراذل و اوباش بانترک مزد خیانتشون به ایران رو بگیرن

    • hooman_far آذر ۶, ۱۴۰۲

      ترک ها همشون ایرانی هستند

      • محمدرضا آذر ۷, ۱۴۰۲

        کلا اردوغان پانترکیسم ،به غیر از چند تا خیابون توریستی بقیه ترکیه رو کثافت گرفته، اکثرا تفکراتشون عشق مثلثی دارند، دوست پسر و دوست دختر داشتن برای افراد متاهل خیلی عادیه، اینا ما رو میخوان مسخره کنند ،!!!!، وای بر مااااا

  • Gh آذر ۶, ۱۴۰۲

    اینا همه نتیجه ضعف و کم کاری از داخله، وقتی خودت کاری نکنی بقیه برات کار میکنن.

  • روژان آذر ۶, ۱۴۰۲

    چرا از هر چیزی داستان می سازید! ب ترکی نوشته اسم من فرح است،چیز زشتی من توش ندیدیم والا