گوشی آیفون نو بخریم یا کارکرده؟ کدام بهتر است؟

گوشی آیفون نو بخریم یا کارکرده؟ کدام بهتر است؟

به نقل از عصر ایران، در ادامه این متن سعی داریم مزایا و معایب خرید آیفون نو یا کارکرده در کشورمان را بررسی کنیم. فکر می‌کنید خرید کدامیک منطقی‌تر است؟ بهترین و پرفروش‌ترین محصول اپل، آیفون، سمبلی از پیشرفت تکنولوژیک در سال‌های متوالی است که اکنون در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون با قابلیت‌ها و طبیعتا قیمت‌های مختلف در اختیار علاقمندان قرار دارد.

به گزارش گجت نیوز، مهم‌ترین مزیت آیفون در مقایسه با رقبای اصلی اندرویدی‌اش کیفیت بالاتر، دوام و طول عمر بیشتر است. هر سه مزیت گفته شده در ظاهر به این نکته اشاره دارند که علاقمندان به خرید آیفون می‌توانند به‌جای این که جدیدترین مدل آن را به قیمتی هنگفت خریداری کنند، سراغ مدل‌های قدیمی‌تر بروند و در هزینه‌های خود به‌طور قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی کنند.! با این وجود واقعیت کمی پیچیده‌تر است!

گوشی آیفون نو بخریم یا کارکرده؟

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در صدد خرید یک آیفون هستید، ممکن است در دوراهی خرید جدیدترین مدل آیفون یا مدل‌های قدیمی‌تر آن قرار داشته باشید! البته در کشور ما، علاوه بر تمامی مسائل، بحث رجیستری نیز مطرح است و در دو سال اخیر گریبانگیر آیفون‌های اپل شده است. بنابراین شرایط کنونی کشور ما در کنار دیگر فاکتورها می‌توانند شما را به انتخاب یکی از دو گزینه (خرید آیفون نو یا کارکرده) سوق دهند.‌

در ادامه به‌طور مختصر به بررسی دلایل خرید هریک از مدل‌های کارکرده یا نو آیفون می‌پردازیم و مزیت‌ها و معایب هریک را برمی‌شمریم. آیا شما جزو آن دسته افرادی هستید که جدیدترین طراحی آیفون، بهترین دوربین‌های اپل و قدرتمندترین تراشه‌های این کمپانی را می‌خواهید یا مایلید در ازای پرداخت هزینه‌ای کمتر آیفونی قدیمی‌تر خریداری کنید که تنها پاسخگوی نیازتان باشد؟

گوشی آیفون نو بخریم یا کارکرده؟

آیفون قدیمی مانند جواهر است!

بجز افرادی محدود، قیمت مناسب‌تر خواسته تمامی خریداران گوشی‌های موبایل در سرتاسر دنیاست! همین مساله باعث شده بازار دست دوم گوشی های آیفون فوق‌العاده شلوغ باشد؛ چرا که با اندکی جستجو در این بازار می‌توان آیفونی متعلق به یک یا دو سال پیش پیدا کرد که قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از یک مدل نو داشته باشد.

اپل همچنین پشتیبانی بسیار طولانی‌مدتی را هم از گوشی‌هایش به عمل می‌آورد تا کاربران آیفون‌های متعلق به چند سال قبل هم بتوانند تا جای ممکن جدیدترین قابلیت‌های نرم افزاری iOS را دریافت کنند.‌

در همین رابطه بد نیست بدانید که آیفون ۱۰ (آیفون ایکس) که در سال ۲۰۱۷ روانه بازار شد، آخرین بروزرسانی iOS خود را سال گذشته دریافت نمود.

این به معنای پشتیبانی پنج ساله اپل از گوشی‌هایش است که عددی فوق‌العاده به شمار می‌رود.‌ به این ترتیب حتی اگر یک آیفون ۱۱ یا ۱۲ را هم خریداری کنید، می‌توانید مطمئن باشید که هنوز زیر چتر پشتیبانی نرم افزاری اپل قرار دارید.

البته خرید از بازار گوشی‌های دست دوم آن‌طور که به نظر می‌رسد هم خالی از ایراد و اشکال نیست! نخستین مساله‌ای که گریبانگیر دسته بزرگی از خریداران گوشی‌های کارکرده می‌شود، تعویض باتری است که باعث افزایش هزینه تمام شده گوشی خواهد شد.

از سوی دیگر به اتمام رسیدن دوره گارانتی نیز نگرانی دیگر کاربران برخی نقاط دنیاست که ممکن است حتی بسیاری افراد را از خرید مدل‌های دست دوم آیفون بازدارد! البته در این زمینه باید خاطرنشان کرد که کیفیت دوربین و عملکرد فنی، دو قابلیت مهم آیفون‌ها هستند که با گذر زمان افت بسیار ناچیزی می‌کنند.

به این ترتیب اگر قصد دارید یک آیفون تمیز متعلق به یکی دو سال پیش را خریداری کنید، نیازی نیست نگران افت کیفیت دوربین یا کاهش توان سخت افزاری آن باشید.

گوشی آیفون نو بخریم یا کارکرده؟

آیفون نو دنیای دیگری است!

اپل از آن جمله کمپانی‌هایی‌ست که دوست دارد تازه‌ترین دستاوردهای تکنولوژیک خود را صرفا در جدیدترین محصولاتش تعبیه کند. بنابراین اگر دنبال بهترین و بروزترین ویژگی‌های آیفون هستید، عملا چاره‌ای جز خرید یک مدل نو از آن نخواهید داشت!

در این خصوص همچنین باید دقت کنید که برخی قابلیت‌های سخت افزاری مانند صفحه نمایش بزرگتر و باکیفیت‌تر، باتری حجیم‌تر و دوربین‌های باکیفیت‌تر صرفا در انحصار مدل‌های پرو آیفون قرار دارند. به همین جهت اگر دیوانه تکنولوژی‌های روز نیستید، می‌توانید با خرید نسخه‌های غیر پرو (استاندارد و پلاس) آیفون‌های جدیدتر تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

هزینه گزافی که برای خرید یک آیفون جدید پرداخت می‌کنید با پشتیبانی طولانی‌مدت نرم افزاری، دوربین‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر از نسل قبل و عملکرد سخت افزاری بهینه‌تر و قدرتمندتر توجیه می‌شود.

بنابراین هزینه کردن برای خرید یک آیفون نو نیز مزایای فراوانی خواهد داشت. از سوی دیگر با فراگیر شدن هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، در اختیار داشتن حداکثر توان سخت افزاری ممکن می‌تواند در ماه‌ها و سال‌های آینده به‌شدت به کمکتان بیاید!

البته پیش از این که همه حساب بانکی خود را برای خرید جدیدترین مدل آیفون خالی کنید به این نکته هم توجه داشته باشید که آیفون‌ها معمولا به‌ندرت در نسل‌های مختلف با پیشرفت‌های سخت افزاری گسترده روبرو می‌شوند و بیشتر تغییرات آن‌ها نرم افزاری است! بنابراین ممکن است بسیاری قابلیت‌های جدید آیفون کمی بعد به مدل‌های قبلی هم انتقال پیدا کنند.

بنابراین پیش از خرید، دقت کنید که قابلیت خاص مورد نیاز شما سخت افزاری‌ست یا نرم افزاری. در صورتی که این قابلیت سخت افزاری باشد، چاره‌ای جز خرید آیفون جدید نیست. با این وجود اگر ویژگی جدید صرفا به واسطه جدیدترین نسخه iOS در اختیار کاربران قرار گرفته باشد، این امکان وجود دارد که در آینده مدل‌های قدیمی‌تر هم قادر به دریافت آن باشند.

گوشی آیفون نو بخریم یا کارکرده؟

با توجه به وضعیت کشورمان خرید آیفون نو منطقی‌تر است یا کارکرده؟

همان‌طور که اشاره شد، علیرغم تمامی بحث‌های بالا، فاکتورهای مهم دیگری هم هستند که در کشور ما تاثیر فراوانی روی انتخاب مدل‌های نو یا کارکرده آیفون دارند.

مهم‌ترین فاکتور، رجیستری است که به واسطه آن، دو مدل اخیر آیفون، یعنی سری آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ قادر به دریافت خدمات ارتباطی مخابراتی در کشور ما نخواهند بود! به این ترتیب اگر یکی از اعضای خانواده iPhone 14 یا iPhone 15 را خریداری کنید، نه قادر به برقراری تماس با آن خواهید بود و نه اتصال به اینترنت همراه!

به این ترتیب آخرین مدل آیفون که در کشور ما بدون هیچ مشکلی قابل خرید و استفاده است، سری آیفون ۱۳ است. دقت کنید که آیفون ۱۳ متعلق به دو سال پیش است.

به این ترتیب حتی اگر این گوشی را نیز خریداری کنید، تنها سه سال دیگر قادر به دریافت جدیدترین نسخه‌های iOS خواهید بود و پس از آن از پشتیبانی اپل خارج خواهید شد. این مساله خصوصا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سراغ گوشی‌های قدیمی‌تری مثل iPhone 12 یا iPhone 11 می‌روید.

از طرف دیگر نبود درگاه رسمی واردات آیفون در کشورمان نیز باعث سوداگری و فروش مدل‌های جدیدتر این گوشی با قیمت‌هایی سرسام‌آور می‌شود که بعضا به‌طور خنده‌داری بالا هستند! این در حالی‌ست که بازار دست دوم آیفون ۱۳ و مدل‌های پیش از آن نسبتا گرم دنبال شده و قیمت‌ها در آن بسیار منطقی‌تر تعیین می‌شود.

بدون نظر

ورود