واکنش ها به افزایش قیمت جنجالی اینترنت اپراتورها

واکنش ها به افزایش قیمت جنجالی اینترنت اپراتورها

اپراتورها هفته ی گذشته با نامه‌ ای به رئیس‌ جمهور خواستار افزایش تعرفه خدمات اینترنت شدند. پس از آن اعلام شد که وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه اینترنت به میزان ۳۴ درصد موافقت کرده است. با این حال، پس از اعمال این افزایش، آنچه در عمل مشاهده شد پایین‌ ترین درصد افزوده‌ شده بر قیمت تعرفه‌ های اینترنت ۳۳ درصد و بالاترین نیز بیش از ۱۰۰ درصد بود. بسیاری از بسته های بلند مدت نیز حذف شده است. این اقدام واکنش های زیادی را به دنبال داشته است.

افزایش قیمت اینترنت

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، در واکنش به گرانی اینترنت خطاب به رئیس جمهور هشدار داد: «ایلان ماسک را ناجی ملت ایران نکنید!»

آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت:

دو پیامد مهم و بارز فیلترینگ گسترده عبارتند از: افزایش نارضایتی اجتماعی و کاهش درآمد اقتصادی صنعتگران.

نارضایتی اجتماعی در کوتاه مدت و بلند مدت منجر به بروز دو نتیجه می شود: اول بزرگ شدن بازار سیاه فیلترشکن فروشی و دوم کاهش سرمایه اجتماعی نظام؛ روشن است که بزرگ شدن اولی باعث تشدید دومی می شود.

صنعتگران هم که سرمایه خود را در این بخش مورد استفاده قرار داده اند، با فشار بر سیاستگذار به دنبال افزایش تعرفه خواهند رفت. اقدامی که در دو سال اخیر پنهان و آشکار دنبال و اجرایی شده و در آخرین مورد، اینترنت ظاهرا ۳۴ درصد افزایش تعرفه داشته است(باطنا بیش از ۳۴ درصد است).

نتیجه این افزایش تعرفه نیز دو پیامد اجتناب ناپذیر است. اول کاهش استفاده مردم و بویژه مستضعفین از فناوری و در نتیجه افزایش شکاف دیجیتال و افزایش ناعدالتی که همه اینها خود را در افزایش بیشتر نارضایتی اجتماعی نشان خواهد داد و دوم اقتصادی تر شدن راه حلهای اتصال آزاد به اینترنت مثل استارلینک.

هنوز بین تعرفه امروز استارلینک با اینترنت ایران فاصله معناداری است، اما اولا این مارپیچ سیاستگذاری همین جا متوقف نخواهد شد و افزایش تعرفه ها اجتناب ناپذیر و در راهند و دوم هم اینکه کاهش تعرفه استارلینک با فراگیری بیشتر، بسیار محتمل است.

نتیجه ظاهرا واضح است، انتهای این مارپیچ به تامین منافع اقتصادی اینترنت های ماهواره ای و ایجاد فاصله بیشتر بین مردم و نظام ختم خواهد شد.

جناب آقای رییس جمهور: ایلان ماسک را ناجی مردم ایران نکنید. ملت خود را دریابید!

آذری جهرمی همچنین در استوری کنایه آمیزی در اینستاگرام خود نوشت:

لایک پست‌های صفحه اینستاگرام رییس جمهور محترم برای دو میلیون فالورشان، افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرد… .

افزایش قیمت اینترنت

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، در توییتی با طعنه درباره ی افزایش تعرفه اینترنت اپراتورها نوشت:

افزایش ۳۰ درصد تعرفه اینترنت(فیلتر شده) در سالروز حماسه ۹‌دی و در آستانه انتخابات را به همه کسانی که به دنبال افزایش نارضایتی و کاهش مشارکت مردم می‌باشند تبریک عرض نموده و از زحمات همه عزیزانی که بر سر ملت منت گذاشته و مقتدرانه با افزایش ۱۰۰ درصد تعرفه‌ مخالفت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.

افزایش قیمت اینترنت

مهراب قاسم‌‌خانی، فیلمنامه نویس مشهور هم با انتشار یک استوری در اینستاگرام به خبر گران شدن اینترنت اپراتورها واکنش نشان داد.

یهو ۳۴ درصد؟! دیگه دستتون توی جیبمون نیست. رسماً دارید توی جیبمون زندگی میکنید…

افزایش قیمت اینترنت

همچنین روزنامه اصولگرای «فرهیختگان» مطلبی انتقادی درباره ی افزایش قیمت اینترنت اپراتورها منتشر کرده است.

در بخشی از این مطلب آمده است:

هفت‌ روز گذشته که نامه افزایش تعرفه خدمات به رئیس‌جمهور منتشر شد، درهرصورت باید اعتراف کرد که مردم با وجود مخالفت دربرابر افزایش تعرفه اینترنت اما منتظر اعلام عدد نهایی افزایش تعرفه‌ها بودند. وزیر ارتباطات در این بین مخالفت دولت دربرابر افزایش صددرصدی را اعلام کرد. درنهایت اعلام شد که افزایش تعرفه‌ها تنها ۳۰ درصد خواهد بود. اما با یک حساب و کتاب ساده‌ که تقریبا تمام مردم از آن سر در می‌آورند، می‌بینیم که تعرفه‌ها بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و حتی در اعلام رقم نهایی افزایش تعرفه‌ها نیز وزارت ارتباطات و اپراتورها، با مردم صداقت به خرج نداده‌اند. به‌جز بی‌اعتمادی از سوی مردم، عدم شفافیت افزایش تعرفه‌ها چه دستاوردی برای وزارت ارتباطات و اپراتورها خواهد داشت؟

به‌نظر می‌رسید اگر قرار بر افزایش میلی اپراتورها بود، روز گذشته اعلام می‌شد که تعرفه‌ها به دلخواه هر اپراتور اعمال خواهد شد اما اعلام اعمال ۳۰ درصدی تعرفه یعنی نظارت بر افزایش تعرفه‌ها، درصورتی‌که در عمل و واقعیت این اتفاق نیفتاد و باز هم حلقه گمشده در این بین، عدم نظارت حتی بر تعرفه از پیش اعلام شده بود.

در نامه درخواست صددرصدی افزایش تعرفه اینترنت به رئیس‌جمهور آمده بود که عمده درآمد اپراتور از مشترکان پرمصرف است که هیچ گونه حساسیتی درخصوص افزایش تعرفه آن هم به میزان حتی دوبرابری ندارند. این درحالی است که حتی مشترکان عادی و نه پرمصرف، به‌مدد فیلترینگ چند برابر هزینه اعلام‌شده و هزینه تمام‌شده و واقعی سه‌برابر هزینه اعلام شده است. اما این افزایش قیمت‌ تعرفه‌ها برای کدام اینترنت باکیفیت اعمال شده است؟ درحالی‌که وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام می‌کند که کیفیت اینترنت خط قرمز ماست اما مدت‌هاست که به‌واسطه فیلترینگ شبکه‌های مجازی، کیفیت شبکه پایین آمده است و مشترکان هیچ بهبود کیفیتی را در دسترسی‌شان به اینترنت احساس نمی‌کنند.

علاوه‌بر این مساله، فیلترینگ شبکه‌های مجازی بازار وی‌پی‌ان‌فروشی را مدتی است که داغ کرده و درکنار هزینه خرید بسته‌های اینترنت، هزینه خرید وی‌پی‌ان‌ها نیز به‌صورت جداگانه به افراد تحمیل شده، یعنی هزینه تمام‌شده اینترنت برای هر فرد، چندبار هزینه پرداختی به اپراتورهاست. چگونه؟ میانگین قیمت وی‌پی‌ان یک‌ماهه نامحدود یک کاربره ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است. هزینه بسته اینترنت ۳۵ گیگی از ۹۹ هزار تومان با ۱۰۲ درصد افزایش قیمت نیز به ۲۰۰ هزار تومان تبدیل شده است. جمع هزینه پرداخت شده برای یک‌ماه اینترنت ۳۳۰ تا ۳۷۰ هزار تومان خواهد شد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود