چرا دولت کانادا محمودرضا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

چرا دولت کانادا محمودرضا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

محمودرضا خاوری مدیر عامل پیشین بانک ملی ایران و متهم اصلی پرونده اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است. او در مهر ۱۳۹۰ به بهانه‌ی بیماری از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا گریخت. نام وی برای مدتی در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل وجود داشت، اما دولت کانادا او را تحویل نداد. حالا رئیس پلیس اینترپل فراجا توضیح داده است که چرا دولت کانادا، خاوری را به ایران تحویل نمی دهد.

چرا دولت کانادا محمودرضا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

تسنیم نوشت: رئیس پلیس اینترپل فراجا به توضیح چگونگی صدور اعلان قرمز برای یک متهم پرداخت و علت تحویل ندادن خاوری توسط دولت کانادا به ایران را بیان کرد.

چرا دولت کانادا محمودرضا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

سردار مجید کریمی؛ رئیس پلیس اینترپل فراجا اظهار کرد: متهم بودن خاوری برای دولت کانادا کاملاً مسجّل شده است و دولت کانادا کاملاً در جریان است که این متهم مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.

وی افزود: اما نکته قابل توجه این است که خاوری، پول بسیار زیادی را با خود به کانادا برده است و کانادا نمی‌تواند از این موضوع چشم‌پوشی کند و پول و این متهم را به ایران بازگرداند.

با کشورهای همسایه هیچ مشکلی در ارتباط با استرداد مجرمان نداریم

چرا دولت کانادا محمودرضا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

رئیس پلیس اینترپل فراجا با اشاره به تفاهم‌نامه‌های دوجانبه‌ای که بین دستگاه قضا و پلیس کشورهای همسایه در رابطه با استرداد مجرمین امضاء شده است، گفت: البته که استرداد مجرمین ضوابط بین‌المللی خاص خود را دارد، اما ایران با کشورهای همسایه هیچ مشکلی در زمینه استرداد مجرمین ندارد.

سردار کریمی ادامه داد: در جاهایی که به مشکل برمی‌خوریم آن‌جایی است که کشورها مسائل سیاسی را در مسائل انتظامی و پلیسی، دخالت می‌دهند.

چگونه برای متهمی اعلان قرمز صادر می‌شود؟

چرا دولت کانادا محمودرضا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

وی با بیان اینکه اعلان قرمزها با یک سری ضوابط و مقررات بین‌المللی است، گفت: براساس قانون برخی از افعال جرم حساب می‌شود و اگر فردی مرتکب این جرایم شود دستگاه قضایی برای او حکم صادر می‌کند و اگر متهم به کشور دیگری فرار کرده باشد متهم تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

رئیس پلیس اینترپل فراجا ادامه داد: دستگاه قضایی مشخصات متهم را به پلیس بین‌الملل می‌دهد و در پلیس بین‌الملل بخش اینترپل پرونده به‌صورت کامل جمع‌آوری می‌شود و اعلان قرمز آن صادر می‌شود.

چرا دولت کانادا محمودرضا خاوری را تحویل ایران نمی‌دهد؟

سردار کریمی بیان کرد: اینترپل ایران دستور اعلان قرمز را به سازمان جهانی اینترپل ارسال می‌کند و در اینترپل جهانی بخش شبهه قضایی محتویات پرونده را بررسی می‌کند و اگر نیاز به مستندات باشد درخواست مستندات را از کشور صادرکننده اعلان قرمز می‌کند و در نهایت اعلان قرمز جهانی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مأموران پلیس اینترپل ایران برای انجام برخی از مأموریت‌های جهانی به سازمان جهانی بین‌المللی (اینترپل جهانی) اعزام می‌شوند تا در یک سری از مأموریت‌های جهانی حاضر باشند.

دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • @@ دی ۱۱, ۱۴۰۲

    همه دنیا میدونن که فساد مالی مدیران و مسئولان ایران، سیستماتیک هست. یعنی اختلاس گران و دزدها از خود بدنه دولت و سازمانهای دولتی هستند. سهمشون رو از سفره انقلاب میخورن😏😎
    وقتی میلیارد میلیارد سرمایه بدست کسی میرسه که تا چندسال پیش آه دربساط نداشت اما الان مثلا شده رییس مجلس یا معاون وزیر یا رییس کل فلان و …. بعد با همون پرونده فساد از این پست به پست بعدی و مقام دیگه میرسه!!!!
    دولت های غربی هم فکر میکنن طرف که قتل نکرده، تروریست نبوده، تو سیستم دزدها دزدی کرده آورده تو بانکهای ما سرمایه گذاری کرده، چی از این بهتر!!!! اگه ما نخوریم ، چین و ترکیه و روسیه میخورن!
    چمدون چمدون دلار از این کشور خارج شد، این خاوری هم یه جور دیگه ش!
    اگه این پول میموند به مردم ایران میرسید؟ نه . بازم میرفت سوریه و یمن و عراق و لبنان ….

    • سعید دی ۱۱, ۱۴۰۲

      ایران یکی از فاسد ترین نظام‌های دنیا رو داره ولی دلیل نمیشه که کشورهای دیگه با آغوش باز از هر دزد و کلاهبرداری که پول مردم ایران رو بالا کشیده پذیرایی کنند. با این منطق فردا روزی که …. جمع بشه و همین مسئولان فاسد با کلی پول دزدی برن اون طرف آب نباید انتظار نداشته باشیم اون‌ها رو هم به ایران باز گردونند. ضمنا حرفات تناقض داره از یک طرف میگی دزدها و اختلاس گران از بدنه نظام هستند و از یک طرف میگی دولت‌های غربی میگن اشکال نداره طرف قاتل و تروریست که نیست درحالیکه همین دولت‌ها با یک ایرانی معمولی که چندرغاز پول از ایران منتقل کنه فقط به خاطر ملیتش مثل یک تروریست برخورد می‌کنند و همه حساب‌های بانکی و … اش رو در چشم برهم زدنی مسدود می‌کنند. اون‌ها اگر به فکر مردم ایران بودند حداقل حساب امثال خاوری رو هم مسدود می‌کردند تا طرف نتونه اینقدر راحت با پول مردم ایران عشق و حال کنه و بقیه دزدها هم حساب دستشون بیاد که به این راحتی‌ها نمی‌تونند دزدی کنند و برن کانادا و انگلیس و … ظاهرا جماعتی توی ایران شکل گرفته که دولت‌های غربی توی دهن شون 💩 هم بکنند با لذت می‌خورند و میگن چقدر خوشمزه بود بازهم بکن.

      • !!!!! دی ۱۱, ۱۴۰۲

        تا وقتی آدم های متوهم و بی سواد و خودداناپنداری مثل تو، تو ایران باشن و مسئول و مدیر بشن، غرب خیالش راحته که یه ایران ضعیف و ویران تو منطقه هست که داره روزبروز پسرفت میکنه و ضعیفتر میشه
        تو اگه دلت بحال کشورت میسوزه به فساد و استبداد اعتراض کن، سر دزدها فریاد بزن
        اول مملکتت رو درست کن، بعد از بقیه ایراد بگیر، مقصر خرابی این کشور، خود شما عرررزشی های عقب افتاده هستین.
        مگه مسئول و مدیران ما از فضا میان؟؟؟ نه خیر ، تو همین سیستم تایید و گزینش میشن.
        مثل اون شاگرد تنبل شدین که مدیر و معلم و بقیه همشاگردی هاش رو مقصر رفوزه شدن خودش میدونه

        • ~~~~~ دی ۱۲, ۱۴۰۲

          بیچاره تو همون 💩 رو بخور نمی‌خواد ادای ایران دوست ها رو دربیاری. همین مونده امثال تو که حامی دزدها و کلاهبردارها هستید بشین دغدغه مند آینده ایران 🤡

    • دوران احمق فرض کردن مردم تموم شده، ای مسولین گرامی دی ۱۱, ۱۴۰۲

      عزیز من، این جناب سردار، به اصطلاح، داره آدرس غلط می‌ده؛ واقعیت این نیست که طرف پول زیادی رو خودش برده و اونجا هم نمی‌تونه از این موضوع چشم‌پوشی کنه. واقعیت چیز دیگریست.
      دلیل این موضوع بازهم به “FATF” ربط داره. یکی از نتایج نپیوستن به “FATF” اینه که هر کی توی ایران اختلاس کنه و به خارج از ایران فرار کنه، قابل پیگرد قضایی و استرداد نیست.

  • حسنک دی ۱۲, ۱۴۰۲

    متاسفانه سیاست پر از دروغ هست
    فرقی هم نمیکنه که حکومت اسلامی یا غیر اسلامی باشد

    مگر همین مسئولان نگفتند اقای تاج در پرونده ویلموتس تخلف کرده و در انتظار دادگاه هست ؟
    چطور یکدفعه سر از ریاست مجدد فدراسیون فوتبال در آورد ؟

    خدا ریشه ظلم و ظالم رو براندازه ، لعنت به سیاست و هرکسی که با فریب ، بیت المال رو هدر میده یا استفاده شخصی میکنه .