راهنمای طراحی دیوار با ماربل شیت

راهنمای طراحی دیوار با ماربل شیت

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

چند وقت پیش وارد دفتر یکی از دوستان شدم. چیزی که در همان اول توجه ام را جلب کرد، سنگ مرمرهای نصب شده روی دیوار بود. به خودم گفت که این دوست ما چند روز پیش دنبال نقاش ارزان‌قیمت بود؛ اما حالا چه شده که از سنگ مرمر استفاده کرده است؟ کنجکاو شدم و وقتی از او پرسیدم، او گفت که این‌ها ماربل شیت است و سنگ مرمر نیست. قیمتش هم از آن چیزی که فکر می‌کنیم، کمتر است. در ادامه خلاصه نتیجه تحقیقاتم را برای شما نوشته‌ام.

ماربل شیت چیست؟

ماربل شیت را سنگ مصنوعی هم می‌گویند؛ اما دقیقاً چیست؟ در واقع ماربل شیت، ورق پی وی سی با طرح سنگ مرمر است که به‌عنوان دیوارپوش استفاده می‌شود. به‌جای اینکه شما بخواهید کلی هزینه بابت خرید سنگ مرمر بپردازید، از ورق‌های PVC این طرح استفاده کنید. هر ورق دارای ترکیب ۳۰ درصدی پودر سنگ و ۷۰ درصدی پی وی سی است.

راهنمای طراحی دیوار با ماربل شیت

ویژگی‌های ماربل شیت چیست؟

پس ماربل شیت ورقی است که شما می‌توانید از آن‌ها به‌جای سنگ مرمر استفاده کنید. اگر جنس خوبی را هم انتخاب کنید، کسی متوجه نخواهد شد که شما از ورق به‌جای سنگ به‌عنوان پوشش دیوارها استفاده کرده‌اید. با این حال، این ورق ماربل چه ویژگی‌هایی دارد که بتوان از آن به‌جای سنگ مرمر استفاده کرد:

  • ضخامت ماربل شیت ها بیت ۲ تا ۵ میلی‌متر است. مسلماً هرچه ضخامت بیشتر باشد، وزن ورقه‌ها هم بیشتر خواهد بود. اگر به دنبال ورقی با استحکام بالا هستید، باید به دنبال ماربل شیتی با ضخامت بیشتر باشید. ضخامت ۲.۲ میلی‌متری برای تزیین روکش سطوح مناسب است؛ در حالی که ضخامت ۲.۷ تا ۳ میلی‌متر جزو ورق‌های پرکاربرد هستند و ضخامت و قیمت مناسبی دارند. ضخامت تا ۵ میلی‌متر جزو ضخیم‌ترین‌ها به‌حساب می‌آیند و بیشتر برای سطوح بیرونی به کار می‌روند.
  • ماربل شیت ها سختی بالایی دارند. این سختی بالا در کجا به کار می‌رود؟ زمانی که شما بخواهید ورق‌ها را به‌صورت ۹۰ درجه خم کنید یا در نقاط با دسترسی سخت نصب کنید.
  • ماربل شیت های باکیفیت دارای پوشش UV هستند. این پوشش باعث می‌شود تا ورقه‌ها در برابر رطوبت، سایش، خراش و پوسیدگی مقاوم باشند.
  • امکان ایجاد طرح سفارشی روی شیت ها وجود دارد؛ در صورتی که امکان طرح دلخواه روی سنگ وجود ندارد و در بسیاری از موارد هم نشدنی است. اگر به دنبال طرح خاص و حتی سه‌بعدی هستید که روی سنگ مرمر ساخته شود، ماربل شیت ها بهترین گزینه برای استفاده هستند.

کاربرد ماربل شیت در بازسازی خانه

با توجه به تعریف و لیست ویژگی‌های ماربل شیت می‌توان به این نتیجه رسید که این ورقه‌ها متریالی بسیار کاربردی برای دکوراسیون داخلی و تزیین دیوار پذیرایی، بین کابینت آشپزخانه، سرویس بهداشتی، ورودی خانه، استخر و جکوزی و حتی پوشش کف هستند. در واقع شما می‌توانید برای بازسازی قسمت‌های مختلف خانه از ماربل شیت استفاده کنید.

مزایای ماربل شیت چیست؟

اما چرا باید از ماربل شیت استفاده کرد؟ این همه تو بوق و کرنا می‌کنند که آقایان و خانم‌ها به‌جای صرف هزینه برای خرید سنگ مرمردر بازسازی خانه از ورق ماربل استفاده کنید، برای چیست؟

  • وزنشان نسبت به یک سنگ مرمر که شما استفاده کنید، خیلی کمتر است. البته وزن هر ورق به ضخامت و اندازه آن هم بستگی دارد و از فرمول L*W*T/12*160 استفاده می‌شود که L، W و T به ترتیب طول، عرض و ضخامت هستند.
  • مقرون‌به‌صرفه تر هستند. این قیمت کم هم در خرید خود ورقه‌ها و هم در نصبشان است. شما اگر بخواهید سنگ مرمر اصلی خریداری کنید، هزینه بالایی را باید بپردازید.
  • با اینکه ماربل شیت در ظاهر یک ورق است؛ اما خودشان از سه لایه تشکیل شده‌اند. همین چند لایه بودن باعث شده تا در برابر ضربه، آب، رطوبت، حرارت تا ۸۰ درجه سانتیگراد و دیگر اتفاقات ناخواسته مقاوم باشند. البته نه اینکه شما بخواهید با پتک به جان ورق‌ها بیفتید.
  • شما می‌توانید طرح سفارشی ایجاد کنید؛ همان چیزی که در بالا نوشتیم. طرح خاصی دارید و می‌خواهید روی شبه سنگ ایجاد کنید. به‌جای اینکه بخواهید از کاغذ دیواری استفاده کنید که در نهایت طرح مصنوعی و مشخصی دارند، به‌جای آن، به ماربل شیت ها فکر کنید.
  • طرحشان یکدست است و هیچ درزی بینشان وجود ندارد. شما اگر بخواهید از سنگ یا کاشی یا حتی کاغذ دیواری استفاده کنید، به هر حال درزی در آن‌ها مشخص می‌شود؛ در صورتی که ماربل شیت ها چنین ویژگی یا نقطه منفی را ندارند.
  • مقاومت بالا در برابر اتفاقات که البته در بالا هم اشاره کردیم، باعث شده تا طول عمر این ورق‌ها بیشتر شود. ما ماربل شیت هایی داریم که تا ۳۰ سال راحت عمر می‌کنند. یکی از ویژگی‌های متمایزکننده ماربل شیت هایی باکیفیت بالا، مقاومت آن‌ها در برابر آتش‌سوزی تا ۲ ساعت است. البته نه اینکه آسیبی نمی بیند؛ اما به‌اندازه دیگر وسایل نیست که سریع جزغاله شوند.
  • آنتی باکتریال هستند و راحت تمیز می‌شوند. شما می‌توانید کاغذ دیواری را راحت تمیز کنید؟ یا حتی سنگ‌های ساختمانی را؟ مسلماً خیر.
راهنمای طراحی دیوار با ماربل شیت

معایب ماربل شیت چیست؟

شما نمی‌توانید چیزی را پیدا کنید که هیچ عیب و مشکلی نداشته باشد. ورق‌های ماربل هم دارای عیب‌هایی هستند:

  1. باید از آن‌ها مراقبت کرد. اینکه مقاومت بالایی دارند، دلیلی نمی‌شود که آن‌ها را به امان خدا رها کنید. باید حداقل هر سال، ماربل شیت ها را تمیز کنید و مراقب باشید که وسایل سنگین یا برنده به آن‌ها برخورد نکند.
  2. این ورق‌ها مستعد ترک هستند؛ البته اگر وسایل تیز به آن‌ها برخورد کند. همچنین اینکه در صورت پاشیده شدن مواد شیمیایی و اسیدی به راحتی واکنش نشان می‌دهند و آسیب می‌بینند.
  3. برای همه‌جا نمی‌توان از ماربل شیت ها استفاده کرد. با اینکه کاربردشان گسترده است؛ اما به هر حال دیوار بعضی نقاط را نمی‌توان با سطح ماربل شیت پوشاند.

ماربل شیت برای چه فضاهایی بیشترین کاربرد را دارد؟

اکنون به سراغ یکی از موضوعات اصلی در ماربل شیت، یعنی کاربرد آن می‌رویم. با اینکه محدودیت در نصب آن وجود دارد؛ اما به هر حال می‌توان از این ماربل شیت ها در همه‌جا استفاده کنید. دیوارپوش راهرو، دیوار سرویس بهداشتی و حمام، دیوارهای شاخص و خاص مثل دیوار پشت تلویزیون، پشت کانتر یا میز منشی و حتی دیوار بیرونی ساختمان‌ها بهترین جایگاه برای نصب ماربل شیت هستند. فقط اینکه باید بدانید از چه طرح و چه ساختاری استفاده کنید. حتی می‌توانید به‌عنوان ورق کابینت هم از آن استفاده کنید.

راهنمای طراحی دیوار با ماربل شیت

ماربل شیت می‌تواند بهترین جایگزین برای سنگ‌های مرمر گران‌قیمت باشد که حتی نصبشان هم سخت است. سر درد نکرده را دستمال نبندید. البته سنگ مرمر هم خیلی خوب است؛ اما وقتی بتوانید از ورق‌های سنگ مصنوعی استفاده کنید که قیمت کمتری هم دارند و هم اینکه می‌توانید طرح دلخواه خودتان را روی آن پیاده کنید، پس چه بهتر به سراغ این نوع شیت ها بروید. شما تا به حال جایی ماربل شیت ها را دیده‌اید؟

ماربل شیت از کجا بخریم؟

اگر تصمیم دارید برای بازسازی یا تزیین قسمت‌های مختلف خانه از ماربل شیت استفاده کنید، می‌توانید به فروشگاه‌های پوشش کف و دیوار در شهرتان مراجعه کنید و متناسب با سلیقه، بهترین طرح و رنگ را در متراژ مدنظر تهیه کنید. خوشبختانه فروشگاه های آنلاین بسیاری هم وجود دارند که می‌توانید لیست آن‌ها را در گوگل سرچ کرده و بهترین فروشگاه را پیدا کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم به مجله خوگر سر بزنید تا اطلاعات بیشتری درباره ماربل شیت و نقش آن در بازسازی خانه کسب نمایید.

۲ نظر

ورود

  • کیوان بهمن ۲, ۱۴۰۲

    جامع و کامل بود، بازسازی منزل داریم و دنبال ایده جدید بودم ممنون از معرفی ماربل شیت تا به حال اسمش رو نشنیده بودم.

  • سمیه بهمن ۸, ۱۴۰۲

    ماربل شیت یه ایده کم هزینه و کم دردسر برای تزیین و بازسازی خونه است.