کارشناس اقتصادی: افزایش ۱٪ مالیات ۶۰ هزار میلیاد تومان به درآمد دولت می‌افزاید

کارشناس اقتصادی: افزایش ۱٪ مالیات ۶۰ هزار میلیاد تومان به درآمد دولت می‌افزاید

یک کارشناس اقتصادی درباره اثرات تورمی افزایش مالیات بر ارزش افزوده گفت: به نظر می‌رسد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌کند و دولت گفته است این عدد را می‌خواهد به حقوق بازنشستگان اضافه کند. اما گران‌تر شدن کالا‌ها در مقابل تورم شکل‌گرفته از این مسیر، می‌تواند اثرات کاهندگی قدرت خرید بر زندگی بازنشستگان داشته باشد.

سهراب دل‌انگیزان، کارشناس اقتصادی، درباره اثرات تورمی افزایش مالیات بر ارزش افزوده گفت: به نظر می‌رسد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌کند و دولت گفته است این عدد را می‌خواهد به حقوق‌ بازنشستگان اضافه کند.

این پول از آنجا که درمسیر زنجیره تولید و قیمت تمام‌شده قرار می‌گیرد، لذا حداقل به اندازه خودش به قیمت‌ها افزوده و تورم را تحریک خواهد کرد.

با توجه به اینکه این ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده در تمام محصولات نهایی به فروش رفته کشور و تمام کالا‌ها اتفاق می‌افتد و کشش رفتاری فعالان اقتصادی نسبت به یک درصد افزایش قیمت، ممکن است دقیقا یک درصد افزایش قیمت نباشد، لذا در شرایط فعلی حتی می‌تواند افزایش قیمت‌ها را بیشتر از یک درصد تحریک نماید. در اینجا است که افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثر تورمی خواهد داشت.

افزایش ۶۰ هزار میلیاد تومانی درآمد دولت با اضافه شدن ۱٪ مالیات بر ارزش افزوده

همچنین باید گفت چون این پول به حقوق بازنشستگان اضافه شود، قاعدتا از طریق ضریب تکاثری قابلیت تبدیل شدن به تقاضای کل شتاب گیرنده خواهد داشت و اثرات تورمی بیشتری را نیز از این ناحیه به نمایش می‌گذارد. ما موافق بودیم که دولت مالیات بر ارزش افزوده را افزایش ندهد و با کاهش هزینه‌های غیر مولد خود، حقوق بازنشستگان را ترمیم کند. باید این اتفاق از طریق بودجه‌های غیرمولد اتفاق می‌افتاد. با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، دولت عملا از طریق تورم این حقوق‌ها را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه درباره تاثیر این اتفاق بر دلالان و احتکارکنندگان بیان کرد: این موضوع در رفتار جامعه باید بررسی شود. باید ببینیم کشش پذیری یک درصد افزایش ارزش افزوده چقدر است. با توجه به شرایط حساس جامعه افزایش قیمت‌ها به نظر میرسد بیشتر از یک درصد باشد. اینکه افزایش ارزش افزوده چه تاثیری بر احتکار و دلالی دارد، هنوز مشخص نیست، اما بخش‌های غیرمولد جامعه نسبت به این فضا تحریک می‌شوند. این یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده، می‌تواند نشان دهد که دولت و مجلس مسیر کارشناسی برای ترمیم حقوق بازنشستگان را پیدا نکرده اند. 

دل انگیزان درباره فقیرتر شدن جامعه با افزایش مالیات گفت: ما بسیاری از افراد را می‌بینیم که در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و بازار دارای انحصار فعالیت می‌کنند. این‌ها شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی متعددی تاسیس می‌کنند و البته ارزشمند هم هست، اما قاعده کار این است که مثلا حداقل ۱۰ سال طول بکشد تا ثروت واقعی یک فرد دو برابر شود؛ وقتی یک فرد در طول دوره‌ای کمتر از ۵ تا ۱۰ سال ثروتش دو برابر می‌شود؛ یعنی نظام مالیاتی وظیفه خود را انجام نداده است. مالیات بگیران باید این افراد را به چرخه مالیات پردازی بیاورند و زمانی برای دو برابر شدن ثروت افراد تعریف کند.

وی افزود: مردم فقیر نباید درگیر مالیات شوند. در شیوه کنونی افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، عملا این یک درصد افزایش ارزش افزوده از مردم فقیر گرفته می‌شود. این مردم فقیر هستند که در بخش مصرفی پرداخت کننده نهایی این مبلغ هستند و این هزینه را می‌دهند. با این افزایش، ما از فقرا پول گرفتیم که به فقرا پول دهیم. از دولت و مجلس انتظار نمی‌رفت که اینقدر از نظر شناسایی راهکارهای کارشناسی ضعیف شده باشند که برای تامین مالی فقرا از خود فقرا پول بگیرند.

یک نظر

ورود

  • محمود خان بهمن ۷, ۱۴۰۲

    بنده از افزایش مالیات تا ۴۰ درصد هم حمایت میکنم باعث می شود کسری بودجه نداشته باشیم