حواشی آوازخوانی زنان ایرانی در قطر؛ ماجرا چیست؟

حواشی آوازخوانی زنان ایرانی در قطر؛ ماجرا چیست؟

به‌تازگی انتشار ویدئویی از آوازخوانی گروهی از زنان ایرانی در حاشیه بازی تیم ملی فوتبال ایران در جام قهرمانی آسیا واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی و مسئولان را به همراه داشته است. در این ویدئو گروهی زنانه به نام «بهاربند» دیده می‌شوند که با رقص، آواز و نوازندگی، ترانه‌ فولکلور «دخت شیرازی» را بین دو نیمه بازی ایران و هنگ‌کنگ اجرا می‌کنند.

پس از انتشار گسترده ویدئویی از اجرای یک گروه زنانه ایرانی در جریان مسابقات جام ملت‌های آسیا در قطر و واکنش‌های متفاوت به آن، وزارت ورزش گفت «آوازخوانی و دف‌نوازی زنان در حاشیه مسابقه فوتبال ایران و هنگ‌کنگ بدون مجوز انجام شد.»

ماجرای آوازخوانی زنان ایرانی در قطر

در آغاز با توجه به نوع پوشش و حجاب کامل اعضای این گروه، این‌طور به نظر می‌رسید که «بهاربند» با هماهنگی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان در قطر اجرا داشته ولی حالا هر دو نهاد این مساله را تکذیب کرده‌اند.

ابتدا محسن معتمدکیا، رئیس روابط عمومی وزارت ورزش که همزمان مدیر رسانه‌ای تیم ملی فوتبال هم هست، هرگونه هماهنگی این موضوع با فدراسیون فوتبال را تکذیب کرد و بعد از آن هم وزارت ورزش هم اعلام کرد این گروه بدون مجوز اقدام به اجرا داشته است.

ماجرای آوازخوانی زنان ایرانی در قطر

حجت‌الاسلام علی احدی، مدیرکل دفتر فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان در این باره گفت: «فعالیت این گروه از ابتدا نه با مجوز فدراسیون فوتبال و نه به هیچ عنوان مورد تایید وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال بوده و بدون هماهنگی صورت پذیرفته و به محض انجام برنامه این گروه در بازی تیم ملی، ایران طی نامه‌ای رسمی و کتبی به کمیته برگزاری این رقابت‌ها، اعتراض خود را اعلام کرد.»

از گروه «بهاربند» چه می‌دانیم؟

ماجرای آوازخوانی زنان ایرانی در قطر

گروه‌ بهاربند از چند خواهر با نام خانوادگی «محمدی» تشکیل شده است که سرپرستی و خوانندگی گروه را «بهار محمدی» برعهده دارد. 

 فعالیت‌های دو سال اخیر این گروه به اجرای موسیقی‌های شاد در مراسم‌ خصوصی مانند تولدها، ضیافت‌ها و میهمانی‌های خاص و مراسم عروسی خلاصه می‌شد.

سالار عقیلی از معدود اهالی جامعه هنری ایران است که در برخی از برنامه‌ها و اجراهای این گروه حضور داشته است.

جام جهانی بیرون ورزشگاه، جام ملت‌ها روی چمن

ماجرای آوازخوانی زنان ایرانی در قطر

این نخستین باری نیست که گروه بهاربند برای اجرای موسیقی و آواز به دوحه می‌روند. در ویدیویی که در اینستاگرام رسمی‌ خود منتشر کرده‌اند، در دوحه و در حال اجرای موسیقی محلی دیده می‌شوند.

این بار اما در جام ملت‌های آسیا، به ورزشگاه رفتند و تصاویری که از بین دو نیمه بازی‌ ایران و هنگ کنگ مخابره شدند، نگاه‌ها را به خود جلب کردند.

اعتراض انسیه خزعلی به آوازخوانی زنان در مسابقات قطر؛ باید با کسانی که زن ایرانی را سخیف معرفی ‌می‌کنند، برخورد شود

ماجرای آوازخوانی زنان ایرانی در قطر

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری به آوازخوانی زنان ایرانی در استادیوم فوتبال قطر در جام ملت‌های آسیا واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، او در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «گذشت آن زمانی که زن ایرانی را طعمه و وسیله لهو و لعب قرار می‌دادند. اکنون بیش از ۴۰ سال است که زنان ایران در عرصه‌های بلند علم و کار و فرهنگ و ورزش می درخشند و ننگ بهره‌کشی‌های ابزاری دوره پهلوی را با مجاهدت و تلاش از جبین زنان زدوده‌اند. باید با کسانی که تلاش می‌کنند زن ایرانی را در قالب‌های غیر واقعی و مضامین سخیف به دنیا معرفی کنند، برخورد شود. هرچند که وزارت ورزش اعلام کرده که از این امر بی‌اطلاع بوده و اعتراض خود را اعلام نموده است، ولی کافی نیست.»

۴ نظر

ورود

  • رضا بهمن ۹, ۱۴۰۲

    سلام

    کودک که بودم می گفتند صدای زن را نبایستی نا محرم بشنود

    الان در تلوزیون مراسمات و مجلس و وزارت و ……..همه جا حتی در مراسمات روحانی و مذهبی صدای زنان و نمایشهای تلوزیونی و آئینی و غیره مملو از زنان سرزمینمان هست که هنر نمایی می کنند
    کاش آمریکا رفتن و اختلاس و …سخیف و زشت واقعی بود

  • محمود بهمن ۱۱, ۱۴۰۲

    انسیه خزعلی شما شوهرت داشته باش که دلار نشه ۵ تومن و مواظب باش حتما برنده انتخابات تک نفر بشه مردم خوب بد زندگی خود را بهتر از امثال شما میدانند

  • رضا بهمن ۱۱, ۱۴۰۲

    وای ی ی ی ی ؟؟؟؟ چه کار بدی کردند!!!!!!!!!!
    اسلام را به باد فنا دادند

  • علی بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    خوبه حداقل واسه …هم میخونن هم …باهاشون حال میکنن بیچاره ایران به کجا رسیده که ……