آیا اخراج بازیکن تیم ملی عراق توسط علیرضا فغانی درست بود؟ + واکنش جاسم کرار

آیا اخراج بازیکن تیم ملی عراق توسط علیرضا فغانی درست بود؟ + واکنش جاسم کرار

تیم ملی فوتبال اردن در دیداری جنجالی توانست با نتیجه ۳-۲ عراق را شکست دهد و راهی دور یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا شود. این مسابقه یک اخراج جنجالی داشت که بر روی نتیجه‌ بازی نیز تاثیرگذار بود. علیرضا فغانی، داور مسابقه، ایمن حسین، مهاجم گلزن عراق را به خاطر شادی گل طولانی اش از بازی اخراج کرد که این تصمیم او اعتراض تند عراقی‌ها را به دنبال داشت. ایمن حسین بعد از زدن گل دوم تیم ملی عراق، روی زمین نشست و خوشحالی اردنی ها بعد از زدن گل اول را با حرکتی شبیه خوردن چمن تقلید کرد که به مذاق طرفداران اردنی و البته داور ایرانی مسابقه خوش نیامد و اخراجش را در پی داشت.

اخراج مهاجم عراقی توسط علیرضا فغانی

ایمن حسین در واکنش به اخراجش توسط فغانی گفت: وقتی حریف شما داور است دیگر عدالت و انصاف ناپدید می‌شود.‌ در هر حال خدا را شکر و از هواداران عراق به خاطر اینکه آنها را ناامید کردم عذرخواهی می‌کنم.

اخراج مهاجم عراقی توسط علیرضا فغانی

خسوس کاساس سرمربی عراق، پس از پایان مسابقه شدیدا از تصمیم فغانی انتقاد کرد. او اعتقاد داشت پیروزی از تیمش دزدیده شده است: «نباید یک بازیکن را به خاطر شادی گل اخراج کنید! چنین چیزی در فوتبال غیرممکن است. همین اتفاق برای اردنی‌ها هم افتاد اما داور جریمه‌ای نکرد. اخراج ایمن، تصمیم تاثیرگذاری بود و نتیجه‌اش شکست ما شد. برد از ما دزدیده شد. آیا قانونی برای منع شادی گل بازیکنان وجود دارد؟ از واکنش خبرنگاران عراقی ناراحت هستم. انتظار حمایت داشتم اما انگار منتظر شکست ما بودند تا حمله کنند!»

اخراج مهاجم عراقی توسط علیرضا فغانی

عراقی‌ها هم که به هیچ وجه این تصمیم را درست نمی‌دانستند، پس از بازی به صفحه شخصی این داور ایرانی در اینستاگرام هجوم بردند و به شدت به این موضوع واکنش نشان دادند.

شبکه تلویزیونی الرابع عراق ویدیویی از لحظات شادی پس از گل ایمن حسین را که توسط یکی از تماشاگران و از روی سکوهای استادیوم ضبط شده، منتشر کرده است. از مقایسه لحظه شروع این ویدیو با پخش اصلی تلویزیونی و رسمی مسابقات، مشخص می‌شود که در ویدیوی جدید، ۱۹ ثانیه از لحظه به ثمر رسیدن گل ایمن حسین می‌گذرد.

اخراج مهاجم عراقی توسط علیرضا فغانی

پس از آنکه او شادی خود را با هواداران و هم‌تیمی‌هایش تقسیم می‌کند، علیرضا فغانی دو مرتبه و با سوت‌های خود، از این بازیکن می‌خواهد تا برای آغاز مسابقه به درون زمین بیاید. موضوعی که ۷۰ ثانیه به طول می‌انجامد و در نهایت داور ایرانی مسابقه تصمیم می‌گیرد تا گلزن عراقی‌ها را با کارت زرد دوم اخراج کند.

نکته جالب اینکه مجری این برنامه نیز در صحبت‌هایش درخصوص اخراج مهاجم عراقی حق را به فغانی می‌دهد و از تأخیر ایمن حسین در ورود به زمین با وجود دو بار تذکر توسط داور مسابقه، انتقاد می‌کند.

به نقل از ورزش سه فغانی در این صحنه به دلیل شادی گل ایمن حسین در مقابل هواداران تیم ملی اردن تصمیم به اخراج او گرفت، اما عراقی‌ها که به هیچ وجه این تصمیم را درست نمی‌دانستند، پس از بازی به صفحه شخصی این داور ایرانی در اینستاگرام هجوم بردند و به شدت به این موضوع واکنش نشان دادند.

اخراج مهاجم عراقی توسط علیرضا فغانی

کرار جاسم، بازیکن سابق تیم ملی عراق که سابقه طولانی در زمینه بازی در فوتبال ایران داشته است نیز در واکنش به اخراج ایمن حسین با انتشار ویدیوی از اخراج شدن خود توسط فغانی در گذشته، مدعی شد که این داور ایرانی نسبت به عراقی ها کینه دارد.

کرار جاسم که سابقه به تن کردن پیراهن تیم های استقلال، تراکتور، نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان را در کارنامه دارد، با انتشار ویدئویی از اخراج‌های خودش توسط علیرضا فغانی در لیگ برتر ایران در صفحه اش خود نوشت: «زمانی که استقلال بودم، دو بار از سوی او اخراج شدم؛ به دلیل کینه‌ای که او از عراق و بازیکنان عراقی دارد. ما را از شادی محروم کردی؛ خدا ما را بس است».

این تصمیم بحث برانگیز فغانی مورد بررسی کارشناسان داوری ورزش سه قرار گرفته و آنها به نقد و بررسی اخراج ایمن حسین با کارت زرد دوم پرداختند:

محمدحسین ترابیان: در این تصاویر مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده، اما من فکر می‌کنم آقای فغانی به خاطر تحریک تماشاگران حریف به ایشان کارت زرد داده است. از قاطعیت داور مشخص است که این صحنه را کاملا دیده و آنالیز کرده است.

مهدی عالیقدر: این حرکت مصداق تحریک تماشاگران تیم حریف از جانب داور تلقی گردیده و با کارت زرد جریمه شده است؛ یک تصمیم کاملا صحیح و شجاعانه که تبعات جرائم انضباطی آن نیز متعاقباً از سوی کمیته برگزاری اعلام خواهد شد.

اخراج مهاجم عراقی توسط علیرضا فغانی

ابراهیم میرزابیگی: کارت زرد ایمن حسین می‌تواند دو دلیل باشد؛ یکی شادی او که ممکن است رفتار اهانت‌آمیز تلقی شود و به همین دلیل علیرضا فغانی تصمیم به جریمه بازیکن گرفته باشد، که در این صورت درست است. دلیل دوم هم می‌تواند این باشد که ایمن حسین یک‌ بار با بازیکنان ذخیره‌ این شادی را انجام داد و یک‌ بار به تنهایی و با این اقدام زمان زیادی تلف کرد؛ این موضوع هم می‌تواند باعث جریمه او شود که این هم درست است.

ایمن حسین با شش گل زده در صدر جدول بهترین گلزنان جام قرار دارد ولی با حذف عراق دیگر فرصتی برای افزودن گل‌هایش نخواهد یافت.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • احمد بهمن ۱۱, ۱۴۰۲

    دمش گرم قاطعانه عمل کرد اگر داور بخواد شل عمل کند بهتره اورا بردارند و ازطریق دوربین داوری کنند وظیفه داور ایجاد عدالت ونظم در زمین است که فغانی شجاعانه وظیفه خود را انجام داد…

  • محمد رضا بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    چیزی نبود ها فقط یه لیوان چایی و یه بالش و پتو می خواست بخابه جلو تماشا گرا مگه میشه یه شادی گل اینقدر طول بکشه؟

  • سیامک بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

    تصمیم فغانی کاملا صحیح و مطابق با مقررات فیفا و ای اف سی بود. تصمیم شجاعانه ای بود. بازیکن عراقی یک بار در زمین خوشحالی کرد. یک بار به سمت تماشاگران اردنی رفت و خوشحالی بیش از حد کرد. دوباره به زور به زمین برگشت و پس از برگشت باز در گوشه زمین نشست و شروع کرد به مسخره کردن اردنی ها با شیوه غذا خوردن. اصلا این بازیکن نه تنها مستحق اخراج بود بلکه باید از سوی ای اف سی بخاطر این توهین هاش به حداقل شش ماه محرومیت از میادین فوتبال محکوم بشود.