تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت + ویدیو

تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت + ویدیو

برج آزادی (شهیاد) در سال ۱۳۴۹ توسط حسین امانت معمار ایرانی ساخته شد. در آن سال آقای امانت دانشجویی بود که مسئول ساخت بنای یادبودی به مناسبت جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران، میدانی در پایتخت طراحی کند که نماد «ایران مدرن» و نشان «دروازه تمدن بزرگ» در قرن بیستم باشد. در ویدیوی زیر تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی را ببینید:

مساحت زیر بنای این میدان، حدود ۷۸ هزار مترمربع است و بنای آن به صورت دروازه‌ای به ارتفاع حدود ۴۵ متر ساخته شده است که پنج متر آن داخل زمین فرو رفته است‌. طاق آن از زمین، ۲۳ متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است‌.

عرض پایه این بنا ۶۶ متر است و ساختن آن ۳۰ ماه زمان برده است‌. در محوطه میدان‌، ۶۵۰۰۰ مترمربع، به صورتی زیبا باغچه‌بندی و گل کاری شده است‌. در ساختمان آن ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ به کار رفته و ۹۰۰ تن آهن مصرف شده‌است‌.

تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت

مجموعه فرهنگی آزادی، متشکل از چند بخش در طبقه تحتانی برج آزادی قرار دارد و شامل موزه‌، کتاب‌خانه‌، واحد سمعی و بصری‌، سالن نمایشگاه‌، سالن اجتماعات ،سالن برگزاری کنسرت و کنفرانس است‌. مجموعه فرهنگی با ۵۰۰۰ مترمربع در بر گیرنده برج اصلی نیز هست‌.

کتاب‌خانه مجموعه، با مساحتی حدود ۲۷۱۵ مترمربع و بیش از ۵۰۰۰۰ جلد کتاب‌، بسیار مجهز است و کتاب‌خانه محققان و مؤلفان نیز، با مساحت ۲۴۳ مترمربع، مکانی است که از طریق ۳۰ دستگاه کامپیوتر به شبکه‌های اطلاع‌رسانی داخلی و خارجی متصل است‌.یکی از ویژگی‌های موزه این بنا وجود تکه سنگی از کره ماه است که ریچارد نیکسون‌، رئیس جمهور سابق امریکا، در سفر به ایران به این موزه اهدا کرده است‌.

اتفاقی که باعث شد امانت، آزادی را طراحی کند

تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت

حسین امانت در شهر تهران متولد شد و در همین شهر و در دبیرستان البرز و بعد از آن در دانشکده‌ی هنرهای زیبا و در رشته‌ی معماری درس خواند. همچنین در مقطع دکتری در رشته‌ی مهندسی شهرسازی دوره دید ولی به علت مشغول شدن به کار، هیچ وقت مدرکش را نگرفت. بعد از تمام شدن دوره‌ی تحصیلش در ایران تصمیم داشت به کشور آمریکا برود و در آن‌جا هم یک دوره‌ی تحصیلی بگذراند.

همه‌ی کارهای رفتنش را انجام داده بود تا این‌که روزی در روزنامه‌ی اطلاعات آگهی به اندازه‌ی دو پاراگراف دید که درباره‌ی طرحِ یک بنای یادبود برای ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی ایران بود و باید ارتفاعی ۴۵ متری می‌داشت.

تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت

همین قدر کوتاه و خلاصه با ذکر زمان و مکان مورد نظر برای تحویل طرح پیشنهادی! به گفته‌ی خود حسین امانت، او فکر نمی‌کرد کشیدن این طرح اثر و فایده‌ای داشته باشد ولی چون در دوره‌ی تحصیل یک پروژه‌ی دیپلم طراحی کرده بودند و در در بین کارهای سایر دانشجویان سرآمد بود، به اصرار و تشویق پدرشان شروع به طراحی کردند.

تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت

حسین امانت شروع به فکر درباره‌ی موضوع کرد تا در روزهای پایانی یک ایده به ذهنش رسید. با کمک دوستان و دانشجویانی که حتی از او کوچک‌تر بودند این طرح را کامل کرد تا به روز تحویل برسد. ظهر روز تحویل به شورای جشن شاهنشاهی رفت و طرح را تحویل داد. هیات داوران طرح‌ها را جمع‌آوری و بررسی کردند و به نتیجه رسیدند که این طرح‌ها که حدود ۲۰ طرح بود هیچ‌کدام خوب نیستند ولی طرح حسین امانت نزدیک به چیزی است که می‌خواهیم. حسین امانت قصد داشت ایران را به قصد تحصیل ترک کند و با توجه به مهم بودن پروژه‌ی بنای یادبود نمی‌خواست آن را از دست بدهد و از طرفی جواب قطعی از شورا نگرفته بود. این داستان حدود یک سال طول کشید.

تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت

بالاخره یک روز از شورای جشن شاهنشاهی با حسین امانت تماس گرفتند و او را فراخواندند و قراردادی برای طرح و جزئیات آن با رئیس حسابداری شورا؛ آقای معینی بستند. بعد از بستن قرارداد تمام مسئولیت ساخت بنا با امانت بود به همین دلیل تصمیم گرفت سخت کار کند و بهترین‌ها را به کار ببرد. مهم‌ترین بخش ساختن یک بنا مهندسی سازه و محاسبات آن است. اگر محاسبات درست نباشد و مهندس سازه در به کار بردن تیرها زیرک نباشد طرح ساختمان را خراب می‌کند.

امانت در آن روز‌ها مجله‌های بین‌المللی معماری را مطالعه می‌کرد و در یکی از آن‌ها درباره‌ی ساختمان اپرای سیدنی خوانده بود و دیده بود که چه‌طور مهندس سازه‌ی آن زیرکانه کار کرده بود. با توجه به همین شناخت راه ارتباطی با این مهندسان را در همان مجله پیدا کرد و سراغ آن‌ها رفت. دفتر اصلی آن‌ها در لندن بود. امروزه این مهندسان از بهترین و معروف‌ترین مهندسان مشاور و سازه‌ی دنیا هستند.

تصاویری از مراحل ساخت برج آزادی و ماجرای طراحی این برج توسط حسین امانت

امانت چون در آن زمان سربازی نرفته بود با یک اجازه‌ی مخصوص برای خروج از کشور به لندن، سیدنی، ایتالیا و سانفرانسیسکو رفت و آن مهندسان و دیگر موسسه‌ها را ملاقات کرد و پروژه را نشان داد. در ایتالیا، معروف‌ترین مهندس سازه‌ی دنیا که استادیوم ورزشی رم را ساخته بود ملاقات کرد ولی در نهایت با همان موسسه‌ی انگلیسی قرار بست و به ایران بازگشت.

حسین امانت درباره‌ی طرح میدان آزادی می‌گوید:

نماد آزادی تنها یک ساختمان نیست و خیلی غنی است. این جوهر جامعه‌ی ایران است در آن دوره. جامعه‌ای که از تاریخ غنی و فرهنگی‌اش می‌آید ولی در عین حال چشمش به آینده است و تکنولوژی غرب را برای رسیدن به هدف‌هایش استفاده می‌کند بدون اینکه افسون غرب شود. نماد آزادی هم همین‌طور است. هیچ نشانه‌ای از غرب در آن نمی‌بینید. علت ارتباط مردم با این نماد هم شاید همین است. شاید خودشان و تاریخ مملکتشان و ادب و فرهنگشان را در آن می‌بینند. وقتی داشتم به طرح این بنا فکر می‌کردم به تخت جمشید و شعرهای حافظ و کشوری که در کودکی در آن سفر می‌کردم فکر کردم. این چیزی نبود که در چند روز به آن برسم و این چیزی بود که درون من وجود داشت.

مطالب مرتبط
۵۱ نظر

ورود

  • ارژنگ بهمن ۱۱, ۱۴۰۲

    چقدر زیبا گفت . واقعاً همینطوره .

    • منصور بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      حرومتون بشه آدمای نمک نشناس ، غیر از مسائل بسیار مهم امنیتی که هزاران جوان جان شیرینشون را برای مثال شما دادن، اینهمه پروژه‌های مهم در زمینه‌های مختلف را در کشور و در همین شهر تهران انجام داده و می‌دهند که از کارها و افتخارات همین جوانها هستند و روزانه دارید ازین نعمات استفاده میکنید و اینگونه ناسپاسی میکنید – فقط آن یک مورد شده بُت اعظم شما – از امثال شما سلطنت طلب‌های غربزده بیش ازین انتظاری نیست (چون از خدا و روز جزا نمی‌ترسید)

      • حجت بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

        یکی از اون پروژه‌های مهم رو بگو. فقط یکی. یکی که انجام دهنده‌اش ربطی به سپاه و بسیج و فلان مسئول و آقازاده و امثال اینها نداشته باشه.
        باید یقه خودتون رو بگیرید که چرا بیشتر از هر سلطنت‌طلبی توی این ۴۵ سال روی شاه رو سفید کردید و چنان اعتباری بهش دادید که مردم بیزار از سلطنت حالا دعا میفرستند به روحش.

        • علیرضا کریمی بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

          دمت گرم گل گفتی. بعضیا یه جوری حرف میزنن که انگار فراموش کردن که همین مردم بودن که انقلاب کردن و شاه رو بیرون کردن، بعد ببینید شماها چه کار کردید که باز همین مردم برای شاه خدابیامرزی میفرستند! یه جوری حرف میزنه و میگه نمک نشناس که انگار مردم از آمریکا و اروپا اومدن انقلاب کردن!!! همینها بودن و حالا همین مردم میگن نه!

          • ابوالفضل بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

            دقیقاً ما که هیچی جز کلاهبرداری وحق خوری ندیدیم

        • محمد بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

          پروژه پل طبیعت دقیقا همینجوری انجام شد
          فراخوان دادند یک دانشجو (خانم لیلا عراقیان) برنده شد و ساخته شد و ایشون هم بسیار معروف شدند

          • سلامی بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

            پل طبیعت در نتیجه یک مسابقه که شرکت نوسازی عباس آباد (وابسته به شهرداری تهران) در سال ۱۳۸۷ برگزار کرد توسط گروه دیبا (لیلا عراقیان، سحریاسایی و علیرضا بهزادی) طراحی گردید. ساخت این پل را گروه تخصصی شهید رجایی (قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) بر عهده داشته است.
            لازم به ذکر نیست که اگر دوستان قرارگاه خاتم‌الانبیا خودشون بلد بودند از این سازه‌ها طراحی کنند همون مسابقه رو هم برگزار نمی‌کردند تا خدای نکرده نونی به چندتا جوون غیروابسته توی یک شرکت خصوصی غیرمتعهد و غیرانقلابی نرسه.

        • در سرزمین شاهان چطور میشود بیزار بود بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

          در سرزمین شاهان چطور میشود بیزار بود

        • عاشی وطنم بهمن ۱۴, ۱۴۰۲

          ببین حیف اقا خدای محمد ص به کمر خوددت وعزیزات بزنه که زحمتازبسیج وسپاه عزیزمونا نمزبینید…شماها مثل پدرمادراتون نوکر زایده اید از بیخ نوکر بودبد

      • بینام بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

        … واونی سنگش رو به سینه میزنی اینا تو این چهل سال غیر دزدی واختلاص وخوردن بردن کشتن کاری نکردن ……..

      • mrtz بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

        دوست نداری جمع کن برو. اینجا ایرانه، پروژه احپاث میکنن بعدش سیل دروازه قرآن میاد و متوجه میشن آبراهه رو پر کردن، پروژهمیزنن زیر گذر ریل راه آهن، بعدش چون میبینن زیرش هنگام بارندگی آب جمع میشه و مجبور شدن رو ریل روگذر بزنن، بگم از افتخارات حکومتی که سنگشو به سینه میزنی یا بسه

      • علی بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

        ..نخور برا سلامتیت خوب نیست

  • سعید بهمن ۱۱, ۱۴۰۲

    تصور کنید امروز برای پروژه‌ای به این بزرگی فراخوان داده بشه و یک دانشجوی جوان ۲۸ ساله بدون هیچ ارتباطی و بدون اینکه در دسته و گروه عقیدتی و سیاسی خاصی عضویت داشته باشه برنده فراخوان بشه و کل مسئولیت پروژه رو به عهده اون بگذارند.
    شاید در زمان پهلوی هم دموکراسی واقعی نبود ولی حداقل در دوره‌هایی نخست‌وزیرهای تکنوکرات لایقی مثل هویدا بودند که تا جاییکه دربار و سیستم نصفه و نیمه مشروطه اجازه میداد کشور رو به درستی اداره می‌کردند. نه مثل الان که فساد از در و دیوار تمام بخش‌های حکومت میباره.

    • 🐱Mahdi😼 بهمن ۱۱, ۱۴۰۲

      گُل گفتی!!!

    • ... بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      چرت پرت نگو

    • محمد بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      افرین

    • م بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      دمت گرم فقط اختلاس دزدی گرانی مالیات کمر شکن

    • مریم بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

      اگر الان بود میدادن به سپاه بسازه این وسط کلی هم اختلاس میشد آخرش به اتمام نرسیده می‌ریخت آوار میشد روی سر مردم

    • محمد بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

      داداش چون تو از معماری هیچی نمیدونی دلیل نمیشه نباشه
      پروژه پل طبیعت دقیقا همینجوری انجام شد
      فراخوان دادند یک دانشجو (خانم لیلا عراقیان) برنده شد و ساخته شد و ایشون هم بسیار معروف شدند
      کلا ساخت سازه های یادبود همینجوریه
      مثل نمای پلاسکو جدید اونم با فراخوان ساخته شد
      خیلی چیز مرسومیه

      • سلامی بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

        بالا جوابت رو دادم. پل طبیعت رو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه ساخته. بحث طراحی و معماری نیست. بالاخره وقتی کار تخصصی بشه مجبورند بدن دست متخصصش ولی بعد مثل همیشه همون ارگانی که کل پروژه‌های بزرگ مملکت دستشه، میشه مجری و مسئول اجرای طرح. مثل همیشه ۱٪ پول میره توی جیب جوان متخصص ۹۹٪ میره توی جیب خودی‌ها. آخرش هم کار با کیفیت پایین‌تر و هزینه و زمان اجرای بیشتر انجام میشه.

        • محمد بهمن ۱۴, ۱۴۰۲

          من منکر اینجور واگذاری پروژه ها نبیستم. خودم تو فضای پروژه ای کار می کنم. ولی یکم تاریخ رو بخونی می بینی این مسائل تازگی ندارد

          • حق جو بهمن ۱۷, ۱۴۰۲

            تعجب میکنم. برج آزادی رو فقط طرحش رو آقای امانت داده. ساختش که توسط مهندسین لندن انجام شده
            اونجا عیبی نداشت. اونجا پول توی جیب لندنی ها نرفت…
            الان که لااقل علاوه بر طرحش، ساختش هم توسط خود ما انجام میشه.

    • .. بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

      تو این سالها ک داشتیم چنین چیزی ، اتفاقا ی امتیاز هم بیشتر از مواردی ک ذکر کردین داره! لیلیا عراقیان ب عنوان یک “خانوم” طرحشون که پل طبیعت بود در همون حدود سن انتخاب شد. موارد مشابه تو زمینه های دیگه کم نیستن

  • عباس خسروی بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    احسنت سعیدجان

  • ن بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    قبلا اسم دیگه ای داشته.که اگه گفته بشه مجرم شناخته میشی

  • ایمان بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    عشق کمونیستا عشق روسا چرا نمیپرین وسط این مال دوران طاغوته ها یه بچه بی کسو کارو برا پروژه گرفتن تحلیل های رائفی پور رو بگین که این بنده خدا به اسرائیلو امریکا وصل بوده نماد شیطان پرستیم از وسطش پیدا کنید

    • م بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      داداش کمپوت چی دوست داری میگیرنت ها

    • به معمار بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

      بگو کجاش نماد اسرائیله مرد مومن بهم بگو کجاشه دقیقا این نمادی که میگی.من نه وقت دارم برم حرفای این اقایی که میگی رو گوش کنم نه دوست دارم گوش کنم تو که شنیدی و بلدی بگو کجاشه نماد

  • گل محمد بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    عجب طرحی زدی مرد بزرگ. درود بر تو و روان پاکت

  • مریم بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    اگر الان بود میدادن به سپاه بسازه این وسط کلی هم اختلاس میشد آخرش به اتمام نرسیده می‌ریخت آوار میشد روی سر مردم بدبخت

    • محمد بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      افرین

    • فرزاد بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      اگه کل پروژه های کشور رو به سپاه بسپرند
      کشورمان همش آباد میشه

      • سجاد بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

        الانم آبادِ نمی‌بینی مگه چون دست سپاه آه بادِ😂

    • سیّد بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

      تابحال کدام پروژه سپاه ساخته خراب شده این حرف های مزخرف ازکجادرمی آوردیک نمونه نشان بدهید کارهای شپاه همه عالی وبی نظیربوده اینقدرسنگ خارجی ها کسانی که دستشان تامرفق به خون این ملت رنگی شده دفاع نکنیدو به سینه نزنیدآنهابرای منافع خودشان کارمیکردنندمهندسین ایرانی نبوداگرهم بودجرات نداشت روی حرف شاه وخارجی هاحرف بزندچشمتان راباز کنید این پیشرفت کشوربدست همین جوانان مهندسان و سپاه درست شده چشم دشمنان کورباد(قُل مُوتوبغیضکم)

  • مریم بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    اگر الان بود میدادن به سپاه بسازه این وسط کلی هم اختلاس میشد آخرش به اتمام نرسیده می‌ریخت آوار میشد روی سر مردم

    • ساسان بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

      این پروژه‌های الان خوب گند میزنند اختلاس میکند قصدشون برج سازی آبادی کشور بود وضعیت الان این نبود از کجاست حرف در میاری میدونی چ زمانی ساخته شده بیشتر دنیا داخل چادر زندگی میکردن

  • محمد بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    واقعا طرح زیبا ومبتکراته ای بوده جای تقدیردارد

    • م بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

      نتونستن سانسور کن

  • مهدی بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    روان پاکت شاد مرد بزرگ که چه ها کردی ❤️❤️❤️

  • م بهمن ۱۲, ۱۴۰۲

    دمت گرم فقط اختلاس دزدی گرانی مالیات کمر شکن

  • حمزه بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

    تا حالا نمی‌دونستم چرا اینقدر از برج آزادی خوشم میاد!
    خوب چند خط آخر بهم گفت.

  • سیّد بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

    این افتخارنیست که یک شاه مملکت کاری را انجام دهدبدهددست خارجی هافقط پول ملت رابریزندتوجیب آمریکاو…. به بنشینندبه به چه چه کنندافتخاراین است به جوانان مهندسین کشورخودش افتخارکندشایدبگویدآنروز ماقادربه ساخت چنین پرژه ای نداشتینم درسته ولی چرا برای آنهاکف بزنیم وآنهاماراحقرواحمق فرض کننداین ناراحت کننده است مسلمان هیچ وقت خودش راحقیر نمیکند(این مکتب ماست) قُل موتوبغیضکم

    • حجت بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

      این افتخاره که همه پروژه های بزرگ کشور دست یک گروه خاص باشه و هیچکس نه بتونه باهاتون رقابت کنه و نه نظارت کنه چقدر سرمایه‌های مملکت رو به اسم انجام این پروژه‌ها میدزدین و هدر میدین؟! مکتب‌تون اینه که تا می‌تونید از این سفره‌ای که پهنه بخورید و کشور رو روز به روز بیشتر به قهقرا ببرید و جوانان رو روز به روز بیشتر از آینده ناامید کنید؟

      • عاشق سپاه پاسدارانم بهمن ۱۴, ۱۴۰۲

        اینا زمان محمدر ضاشاه خائن به وطن چابلوس و نوکرای حتی کارمندا بودن پدر مادراشون نوکر شابودن خودشونم نوکر وطن فروش امریکان

  • سیداحمد بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

    یکی از شاهکارهای ۶۰ سال پیش.

  • محمد صادق منافی‌ بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

    برج میلاد هم مهم نیست؟

  • سیداحمد بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

    خدا حفظ کنه حسین امانت را وخدا بیامرزه هویدا را.

  • گمنام بهمن ۱۳, ۱۴۰۲

    فکر کنم یکم در حق ارباب قمبر کوتاهی کردید و درضمن برای کاسه لیسی این برج را ساختند ولی برعکس شد شاه فرار کرد رفت

  • امید بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    این برج آزادی چه برج بد شکل و بدی هستش
    باید تخریب و ویران شود چون در دوره طاغوتی پالانی ساخته شده است

  • رشیررشیری بهمن ۱۵, ۱۴۰۲

    ۰۹۳۰۲۱۰۸۸۶۵