بازدید روزیاتو و دیگر رسانه ها از کارخانه یونیلیور در ۲۰اُمین سالگرد آغاز به کار در ایران + ویدیو

بازدید روزیاتو و دیگر رسانه ها از کارخانه یونیلیور در ۲۰اُمین سالگرد آغاز به کار در ایران + ویدیو

در بیستمین سالگرد شروع به کار یونیلیور ایران به عنوان تولیدکننده محصولات شوینده خانگی، زیبایی و تندرستی و بهداشت فردی، از رسانه‌های مطرح کشور دعوت شد تا در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۲، از نزدیک با سازوکار این سازمان، فعالیت‌ در راستای تولید داخلی محصولات و پایایی کسب‌وکار یونیلیور ایران آشنا شوند. روزیاتو نیز در کنار دیگر رسانه ها در این بازدید حضور یافت تا با محصولات یونیلور ایران، سابقه، آمار و جزییات این کسب و کار آشنا شود.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

در ابتدای برنامه بازدید که به میزبانی سپیده استادزمانی، مدیرکل زنجیره تامین، مهدی نورانی، مدیر ارشد ارتباطات و امور سازمانی، احسان ترابی، مدیر کارخانه و کارکنان این شرکت برگزار شد، خبرنگاران یک روز را در کارخانه یونیلیور ایران سپری کردند تا با شرکت یونیلیور جهانی، یونیلیور ایران و پیشرفت این شرکت در راستای بومی‌سازی تولید محصولات و دستاوردهایش آشنا شوند. در ابتدای این دیدار میزبانان با ارائه‌ای به معرفی سازمان پرداختند، در ادامه از خطوط تولیدی و صنعتی یونیلیور ایران بازدید کردند و در انتها نشستی برای پرسش و پاسخ برگزار شد.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران
مهدی نورانی، مدیر ارشد ارتباطات و امور سازمانی یونیلیور ایران

مهدی نورانی با اشاره به اولین نشست خبری یونیلیور ایران با رسانه ها تصریح کرد: «۲۰ سال حضور یونیلیور ایران، روایتی جذاب از فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های یک شرکت بین‌المللی در ایران است که با چشم‌اندازهایی که برای خود تعیین کرده‌ایم، به حتم این مسیر پربارتر خواهد بود».

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران
سپیده استادزمانی، مدیرکل زنجیره تامین یونیلیور ایران

در ادامه بازدید، سپیده استادزمانی به پیشرفت های چشمگیر یونیلیور ایران در طی ۲۰ سال فعالیت در کشور اشاره کرده و افزود: «همیشه تولید داخلی و استفاده از ظرفیت‌های شرکای تجاری در کشور از اهمیت بالایی برای ما برخوردار بوده و رسیدن به ۹۲٪ منبع‌یابی داخلی دستاورد بزرگی برای ما است». وی از تلاش برای رساندن این عدد به ۱۰۰ درصد سخن گفت و مدعی شد که یونیلیور ایران به دنبال سرمایه گذاری های بیشتر در زمینه افزایش ظرفیت تولید محصولات و گسترش سبد محصولات خود است.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران
احسان ترابی، مدیر کارخانه یونیلیور ایران

در پایان بخش صبح بازدید خبرنگاران از کارخانه یونیلیور ایران، احسان ترابی به عنوان مدیر کارخانه نیز اطلاعات و آمارهایی در مورد فعالیت کارخانه ارائه کرد. پس از بازدید از خط تولید کارخانه با راهنمایی مدیران ارشد یونیلیور، جلسه پرسش و پاسخی بین خبرنگاران و مدیران ارشد یونیلیور ایران برگزار شد که طی آن به سوالات رسانه های حاضر پاسخ داده شد.

 احسان ترابی، مدیر کارخانه

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

درباره یونیلیور

مجموعه یونیلیور نزدیک به صد سال پیش در کشور انگلستان تاسیس شد. امروزه یونیلیور با ۲۸۰ کارخانه و مجموعه گسترده برندهای خود در بیش از ۱۹۰ کشور فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولید‌کنندگان محصولات پرگردش شناخته می‌شود. این‌ مجموعه به آینده‌ای هدفمند در قالب کسب‌وکاری پایا باور دارد و در راستای قطب‌نمای پایایی خود فعالیت‌ می‌کند.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

یونیلیور به عنوان کمپانی مادر، برندهای زیادی را تحت پوشش دارد. این محصولات در پنج گروه کسب‌وکار بهداشت فردی، زیبایی و تندرستی، شوینده خانگی، تغذیه و بستنی قرار دارند. در حال حاضر از این مجموعه، نام‌های تجاری مطرح کلییر، داو، کلوس‌آپ، لوکس، سانسیلک، سیگنال، امو، رکسونا، دامستوس، کامفورت و سیف در زمینه‌های زیبایی و تندرستی، مراقبت فردی و شوینده خانگی در بازار ایران فعالیت می‌کنند.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

تاریخچه یونیلیور جهانی

تاریخچه تاسیس یونیلیور به دو شرکت تولید‌کننده کره مارگارین و صابون باز می‌گردد. با ادغام دو کسب‌وکار خانوادگی تجارت کره یورگنس و ون‌دن‌برگ در سال ۱۹۲۷، شرکت هلندی «مارگارین یونی» تاسیس شد و به یکی از صادرکنندگان عمده کره مارگارین به انگلستان تبدیل شد. شرکت «لیور برادرز» نیز که در سال ۱۸۸۴ توسط برادران لیور تاسیس شده بود، از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید و توزیع صابون در بازار جهانی به شمار می‌رفت که در انگلستان فعالیت می‌کرد.

در دوم سپتامبر سال ۱۹۲۹، طی اقدامی که به عنوان یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات صنعت اروپا نام برده می‌شود، دو شرکت لیور برادرز و مارگارین یونی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند تا ادغام شوند. در ادامه، در تاریخ اول ژانویه ۱۹۳۰، شرکت یونیلیور به صورت رسمی ثبت و متولد شد.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

یونیلیور در ایران

سال ۱۴۰۲ بیستمین سال فعالیت رسمی یونیلیور در کشور ایران است. در ابتدا، حضور یونیلیور در بازار ایران در قالب واردات محصولات به‌واسطه شرکت‌های توزیع‌کننده بود. تا اینکه با بررسی وضعیت و فرصت‌های رشد طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ و پیش‌بینی آینده‌ای روشن در ایران، مدیران و مسئولان شرکت تصمیم به ثبت رسمی یونیلیور گرفتند. در ۱۴ مهرماه سال ۱۳۸۲، یونیلیور ایران در کشور به ثبت رسمی رسید. این تاریخ را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی در فعالیت‌های این شرکت در بازار ایران به‌شمار آورد؛ چراکه از این تاریخ به بعد واردات کلیه محصولات یونیلیور به‌طور مستقیم و رسمی از سمت شرکت یونیلیور ایران صورت گرفت.

با ثبت رسمی شرکت، مدیران مجموعه با هدف راه‌اندازی خطوط تولید داخلی درصدد احداث کارخانه‌ای برآمدند. سرانجام شهر صنعتی البرز در شهرستان البرز استان قزوین برای احداث کارخانه انتخاب و فرایند ساخت کارخانه از همان سال آغاز شد. همزمان در سال ۱۳۸۳، خطوط تولید داخلی چای لیپتون با فناوری روز دنیا جداگانه راه‌اندازی شدند. با گذشت دو سال از ثبت رسمی شرکت، در سال ۱۳۸۴، ساخت کارخانه یونیلیور به پایان رسید و خط تولید چای کیسه‌ای لیپتون به کارخانه یونیلیور ایران منتقل شد.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

با راه‌اندازی خط تولید چای کیسه‌ای لیپتون، برند لیپتون به اولین محصول شرکت یونیلیور ایران تبدیل شد که به صورت داخلی تولید و به دست مشتریان می‌رسید. این نقطه آغاز مسیر رشد، بهبود کیفیت تولیدات داخلی، احقاق هرچه بیشتر آرمان تولید داخلی و عرضه محصولات بومی با کیفیت جهانی توسط این شرکت بود. در همان سال صابون‌های قالبی لوکس نیز به طور داخلی تولید و به بازار عرضه شدند.

در ادامه، در سال ۱۳۸۵ یونیلیور موفق شد خطوط تولید خمیردندان‌های سیگنال را راه‌اندازی کند که یکی از برندهای محبوب و نام‌آشنا در بین مصرف‌کنندگان است.

با موفقیت روند گسترش خطوط تولید کارخانه، در سال ۱۳۹۲، یونیلیور برندهای سیف و دامستوس را نیز به‌صورت داخلی تولید و روانه بازار کرد. این دو محصول، اولین محصولات از دسته محصولات شوینده خانگی یونیلیور بودند که یونیلیور ایران خطوط تولید آن‌ها را در داخل کشور راه‌اندازی ‌کرد. با توسعه این دسته از محصولات، در سال ۱۳۹۶، یونیلیور ایران محصولات برند امو را به تولید داخلی رساند و به بازار معرفی کرد. با رشد و توسعه کسب‌وکار یونیلیور در ایران، این شرکت در دهه نود شمسی برنامه تولید داخلی محصولات گروه تجاری بهداشت فردی را در پیش گرفت. این محصولات شامل برندهای داو، سانسیلک و کلییر بودند که به مدت چندین سال به صورت واردات به بازار عرضه شده و به سبد خرید بسیاری از مشتریان راه پیدا کرده بودند. یونیلیور این محصولات را با کیفیتی همتای تولیدات جهانی روانه بازار کرد. همزمان، روند تولید داخلی و عرضه سایر محصولات یونیلیور ایران از جمله اسپری کامفورت و خمیردندان‌های کلوس‌آپ نیز  قوت گرفت.

در سال ۱۴۰۰ مجموعه محصولات مراقبت فردی یونیلیور با تولید داخلی رول ضدتعریق رکسونا توسعه پیدا کرد. تنها یک‌سال بعد، خطوط تولید مایع لباسشویی کامفورت، شامپوهای لوکس و مسواک‌های سیگنال نیز به سبد محصولات یونیلیور در ایران اضافه شدند.

بازدید از کارخانه یونیلیور ایران

در سال ۱۴۰۰، برنامه‌ریزی برای تولید داخلی محصولاتی که پیش از آن به صورت واردات به بازار عرضه می‌شدند، به‌طور جدی‌تری ادامه یافت و فرصت آن مهیا شد تا اقدامات لازم جهت بومی‌سازی هرچه بیشتر تولید و عرضه محصولات در بازار صورت پذیرد. در نتیجه پروژه بومی‌سازی، در سال ۱۴۰۱، منبع‌یابی داخلی یونیلیور ایران به ۴۴٪ رسید. در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) این میزان ۹۲٪ شده است که میانگینی از ۱۰۰٪ منبع‌یابی داخلی مواد بسته‌بندی و ۸۴٪ منبع‌یابی مواد اولیه محصولات است؛ و همچنان برنامه‌ریزی برای گسترش آن در جریان است.

یونیلیور ایران در طی سال‌ها فعالیت جوایز و افتخارات بسیار زیادی را از آن خود کرده است. از میان این افتخارات می‌توان به کسب جایزه کریستال در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد، که هر ساله به سه شرکتی اهدا می‌شود که توانسته‌اند اقدامات بسیاری را در حوزه‌های تولید محصولات، استراتژی‌ها و سیاست‌های اجرایی و مدیریتی، با آگاهی بر اصول سلامت و امنیت اجرا کنند.

همچنین در ششمین همایش ملی کیفیت که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، یونیلیور توانست تندیس زرین این همایش را از آن خود کند. این همایش به منظور ارزیابی شرکت‌ها و صنایع مختلف کشور در دستیابی به نتایج متوازن پرورش نوآوری و خلاقیت و مسئولیت‌پذیری هم‌راستا با آینده‌ای پایا برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود