استخدام زباله‌ گرد‌ با حقوق ۱۵ میلیون تومانی در شهرداری تهران

استخدام زباله‌ گرد‌ با حقوق ۱۵ میلیون تومانی در شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از استخدام زباله گرد‌ها با حقوق ۱۲.۵ تا ۱۵ میلیون تومان خبر داده و می‌گوید ظرفیت استخدام ۵۰۰۰ گونی به دوش «ایرانی» را داریم.

رضا محمدی در این باره گفت: در گذشته قرارداد‌ها پراکنده و ذی‌نفعان متعدد بودند و در یک منطقه تا زباله به آراد کوه برسد دست ۱۳ پیمانکار رد و بدل می‌شد. به عنوان مثال در منطقه یک ما ۱۰ ناحیه داریم که حدود ۹ پیمانکار جمع‌آوری زباله را برعهده داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند درباره شرایط مافیایی پسماند تهران در گذشته گفت: یک پیمانکار تفکیک داشتیم و یک پیمانکار حمل زباله به آراد کوه، و در آراد کوه هم یک پیمانکار برای پردازش داشتیم. بیش از ۱۴ نفر در این پروسه دست داشتند. بخشی از زباله‌های خشک به کانکس می‌رفت؛ برخی هم با سرایدار‌ها به تفاهم می‌رسیدند تا زباله‌ها را از ساختمان‌ها بگیرند. برای هر مخزن حدود ۱۰ آدم داشتند که زباله خشک را جمع می‌کردند و پیمانکاران هم متعدد بود و هر پیمانکار مخصوص یک کار بود و این تعدد باعث شده بود که به جای اینکه کار خوب پیش رود افراد به فکر جمع‌آوری زباله خشک بیشتر برای کسب درآمد بیشتر بودند.

استخدام ۵,۰۰۰ زباله گرد از سوی شهرداری با حقوق ۱۵ میلیون تومان

محمدی می‌افزاید: در حال حاضر ذی‌نفع واحد شده و همه زباله‌ها برای یک پیمانکار است. زباله از در منزل تا آرادکوه دست یک پیمانکار است. خودش می‌داند که زباله را در کدام بخش تفکیک کند. با این کار زباله‌گرد‌ها از مخازن حذف می‌شوند. دیگر زباله‌ها برای یک پیمانکار است. به جای اینکه زباله را در مخزن تفکیک کنند؛ می‌توانند در آرادکوه و یا در ایستگاه میانی این کار را انجام بدهد و یا به هر مدلی که خودش بخواهد مهم خروجی کار است. سامانه نوماند را هم داریم که یک نرم‌افزار است و مردم می‌توانند با نصب این سامانه خودشان زباله‌ها را تفکیک و پولش را در جا بگیرند. این را هم بگویم که نوماند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند زباله‌گردی مؤثر است و وقتی که زباله خشک را از شهروندان تحویل بگیریم و وارد مخازن زباله نشود، بحث زباله‌گردی به‌مرور کاهش می‌یابد.

استخدام ۵,۰۰۰ زباله گرد از سوی شهرداری با حقوق ۱۵ میلیون تومان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره وضعیت زباله‌گرد‌های شهر می‌گوید: بعضی از زباله‌گرد‌ها هیچ رابطه قراردادی با شهرداری ندارند افرادی که مافیای زباله‌گردی هستند کودکان کار را استثمار کرده و کارگران ارزان قیمت که بیشتر هم اتباع هستند را تحت پوشش می‌گیرند. آن‌ها زباله‌ها را جمع می‌کنند و به ازای هر گونی پول دریافت می‌کنند و یا در برخی موارد زباله‌گرد‌ها با وانت در حال جمع‌آوری هستند. برای هر گونی زباله ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فرد زباله‌گرد داده می‌شود. البته در هر منطقه و خیابان قیمت متفاوت است و یک فرد متولی کار است.

محمدی تاکید می‌کند: این افراد ربطی به شهرداری ندارند و کاملاً‌غیرمجاز است. البته در برخی موارد ورود شده و حتی کارت ماشین‌های آن‌ها را گرفته‌اند، اما باز هم به کارشان ادامه می‌دهند. برخورد با این مافیا در دستور کار مدیریت شهری است و اجازه نمی‌دهیم دیگر مافیای زباله از کودکان بهره‌کشی کند.

استخدام ۵,۰۰۰ زباله گرد از سوی شهرداری با حقوق ۱۵ میلیون تومان

این مسئول شهری درباره شرایط فعلی زباله‌گرد‌ها می‌گوید: ما مافیای زباله‌گردی داریم که زباله‌دزدی یا زباله‌گردی می‌کنند و طبق قوانین بالادستی و براساس ماده ۱۶ مدیریت پسماند می‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم. این افراد سرشبکه دارند ما چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای با قوه قضاییه بستیم تا با موضوع مافیای زباله‌گردی برخورد کنند.

این مافیا ابزار دارند و یکی از ابزار‌های آن‌ها کودکان کار و کارگران ارزان قیمت است. ما از پیمانکاران خواسته‌ایم که ابزار این مافیا را از آن‌ها بگیرند. زباله‌گرد‌ها تبعات اجتماعی هم دارند ما موضوعات را رصد کرده‌ایم. به عنوان نمونه ما یک نوجوان زباله‌گرد را دیدم که زباله‌ها را جمع می‌کرد و به خانه‌اش می‌برد وقتی به در خانه‌اش رفتیم دیدیم مقدار زیادی زباله جمع کرده و می‌گفت مشکل دارد و نان‌آور خانه است و بابت این زباله ماهیانه ۱۰ میلیون تومان از مافیا حقوق می‌گیرد در حالیکه ارزش زباله بالای ۱۰۰ میلیون تومان بود. البته شهردار تهران تلاش می‌کند ابزار مافیای زباله‌گردی را از آن‌ها بگیرد.

در این زمینه محمدی می‌گوید: استخدام تمامی زباله‌گرد‌ها در دستور شهرداری تهران است. ما همه زباله‌گرد‌ها را استخدام می‌کنیم و برای پیمانکار هم الزام گذاشته‌ایم که باید از نیروی انسانی ایرانی با حقوق طرح طبقه‌بندی مشاغل بین ۱۲ و نیم تا ۱۵ میلیون تومان با ۸ ساعت کار به این افراد حقوق پرداخت کند. براساس آمار غیررسمی حدود ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۷۰۰ زباله‌گرد در تهران داریم و ما اعلام می‌کنیم که توانایی استخدام ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق طرح طبقه‌بندی استخدام می‌کنیم.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود