خبر قوه قضاییه درباره پرداخت شدن کامل بدهی بابک زنجانی و درخواست عجیب وکیل وی

خبر قوه قضاییه درباره پرداخت شدن کامل بدهی بابک زنجانی و درخواست عجیب وکیل وی

روز گذشته حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه از پرداخت شدن کامل بدهی بابک زنجانی به دولت خبر داد. پس از انتشار این خبر، وکیل بابک زنجانی خواستار آزادی موکل خود شد.

صحبت های رئیس قوه قضاییه درباره پرداخت شدن بدهی بابک زنجانی

رئیس قوه قضاییه دیروز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در نشست شورای عالی قوه قضائیه گفت: در نتیجه ی تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه بخش‌های ذیربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت گرفته، این اموال، کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های او، خواهد بود.

وی افزود: این محموله از اموال شناسایی شده «بابک زنجانی» در خارج از کشور که به تهران منتقل شده بنا بر کارشناسی‌های اولیه، تکافوی بدهی‌ها و خسارات نامبرده خواهد بود؛ حالا اگر اموال بازگشته قبلی را هم اضافه کنیم؛ اضافه می‌آید؛ البته تاکید کرده‌ام که باز هم کارشناسی در این خصوص صورت بگیرد.

بدهی بابک زنجانی

درخواست وکیل بابک زنجانی برای آزادی او

پس از انتشار صحبت های رئیس قوه قضاییه درباره ی پرداخت شدن بدهی بابک زنجانی، وکیل این متهم، رسول کوهپایه زاده در گفتگویی با خبرگزاری «ایسنا» خواستار عفو و آزادی موکل خود شد.

کوهپایه زاده در خصوص اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره ی این متهم گفت: همانطور که ریاست قوه قضاییه در نشست امروز مسئولان عالی قضایی اعلام کردند با تداییر و مساعدت قوه قضاییه و اقدامات سازنده دستگاه های ذی ربط اطلاعاتی و تلاش و همت مجدانه و حسن نیت و همکاری موثر موکلم ( بابک زنجانی ) اموال مربوطه به تهران منتقل شد و نه تنها کلیه دئون و بدهی موکلم تسویه و پرداخت شد بلکه با توجه به اینکه قبلا اموال او در ایران به شرکت نفت منتقل شده بود، بیش از آنچه در حکم بعنوان رد مال ذکر شده از سوی موکلم پرداخت شده است.

وی افزود: به عنوان وکیل مدافع بابک زنجانی و شهروند ایرانی لازم می دانم از رییس قوه قضاییه و رییس کل دادگستری تهران و نیزپاسداران گمنان امام زمان(عج) که به دور از حواشی و مسائل سیاسی صرفا مطابق با قوانین و اصول آیین دادرسی کیفری همزمان زمینه استیفای حقوق بیت المال و بازگشت اموال و نیز با ملحوظ نظر قرار گرفتن حقوق قانونی موکلم زمینه اجرای دادنامه صادره را فراهم آوردند تشکر و قدردانی کنم.

کوهپایه زاده تاکید کرد: کاری که انجام شد در شرایط حاضر بین المللی کار بزرگ و خطیری بود اما آنچه مربوط به وضعیت حقوقی موکل است این است مطابق دادنامه قطعی صادره از سوی دیوان عالی کشور که در آن ذکر شده چنانچه ایشان بتواند بدهی خود را پرداخت کند، استحقاق بهره مندی از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی را داراست. ماده ۱۱۴ قانون مجازات به تاسیس عفو و بخشش اشاره دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه موکلم از سال ۱۳۹۲ تا امروز به مدت ۱۰ سال در بازداشت است امیدواریم وفق قوانین و مقررات این مهم مدنظر قرار گیرد و حقوق شرعی و قانونی موکلم احقاق شود. امروز ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲با توجه به خبری که اعلام شد روز مبارک است هم برای مردم از این حیث که حقوق بیت المال استیفا شد و هم برای بنده بعنوان وکیل که در طول سالیان گذشته ما بارها بر اراده جدی موکلم جهت تادیه دین تاکید داشتیم اما موانعی خارج ازکنترل ایشان مانع از پرداخت بدهی می شد که این موانع با تدبیر وبدور از حواشی سیاسی رفع شد.

بدهی بابک زنجانی

واکنش به خبر پرداخت شدن بدهی بابک زنجانی

روزنامه «اعتماد» در واکنش به این خبر نوشته است:

پرونده بابک زنجانی تا پیش از افشای فساد چای دبش رتبه اول فساد مالی را در تاریخ ایران داشته است که بعد از انتشار جزییات فساد سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری چای دبش، بابک زنجانی به مقام دوم سقوط کرد.

حالا یک دهه از بازداشت پر سر و صدای بابک زنجانی می‌گذرد و در پس این همه سال و همراه با انواع پنهانکاری‌ها و در سایه نبود شفافیت، بدهی او نیز با قیمت‌های جاری به رقم‌های بسیار بزرگی می‌رسد و مشخص نیست که آیا در جریان بازگشت دارایی‌های وی به کشور بدهی وی با تورم موجود همسان‌سازی شده است یا نه؟ چراکه با قیمت دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان سال ۱۳۹۲، رقم بدهی زنجانی حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شد و با دلار بیش از ۵۰ هزار تومانی امروز، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

حالا که دری به تخته خورده و به یک‌باره این موضوع حل شده و حتی وکیل بابک زنجانی با استناد به این تحولات خواستار عفو و آزادی وی شده، چه بهتر که قوه قضاییه نیز در این باره روشنگری کند تا ابعاد مختلف این پرونده برای افکار عمومی نیز روشن شود.

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • خیانت بزرگ اسفند ۱, ۱۴۰۲

    بزرگترین خیانت تو کشور رو کسانی میکنن که زمین های کشاورزی و مرغوب و حاصلخیز رو هزار متری میدن. و بعد زمینهای بایر و خارج شهر که چیزی کشت نمیشه رو ۱۰۰ متری واگذار میکنن. و بدبختی قیمت اون هزار متر با این ۱۰۰ متر یکیه .

    اینو تو یه سایت خوندم نمیدونم اسمشو. توضیح جالبی داده بود.
    مثلا تو امریکا و کشورای عربی زمینهای بایر و خارج شهر رو به قطعات چند هزار متری تقسیم میکنن میفروشن که یکی بخره و بسازه و اباد کنه دشت و صحرا رو. ولی تو ایران برعکسه. فکر کنم دستهای امریکا تو کاره

  • آریا فروردین ۲۲, ۱۴۰۳

    قوه قضائیه شفاف سازی کنه ،😂😂جالب بود مگر اینجا آمریکا و اروپایه غربی هست