از ۸۷ میلیون مخاطب صداوسیما تا ۱۷ درصد بیننده؛ کدام حقیقت دارد؟

از ۸۷ میلیون مخاطب صداوسیما تا ۱۷ درصد بیننده؛ کدام حقیقت دارد؟

درحالی که پیمان جبلی رئیس صداوسیما مدعی است تلویزیون ۸۷ میلیون مخاطب دارد، نتایج آخرین نظرسنجی تعداد مخاطبان صداوسیما و بینندگان برنامه های تلویزیونی را در بهترین حالت، ۱۷ درصد نشان می دهد.

مخاطبان صداوسیما

بارها و بارها نظرات پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما درباره حضور سلبریتی‌ها در این رسانه را شنیده‌ایم، او یک بار گفت: «سلبریتی‌ های خودمان را می‌ سازیم، بار دیگر گفت اتفاقاً برخی هنرمندان به‌اشتباه، خودشان حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده‌اند. هیچ کس از آنها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. با این‌حال ما به دیدگاهشان احترام می‌گذاریم و معتقدیم صداوسیما خانه هنرمندانی است که می‌خواهند به هویت و تاریخ این ملت خدمت کنند. ما به کسی باج نمی‌دهیم اما دور صداوسیما هم سیم خاردار نکشیده‌ایم»

مخاطبان صداوسیما

حالا جبلی پس از آنکه آماری بر مبنای تعداد مخاطبان تلویزیون ملی منتشر شد، در نمایشگاه مطبوعات به خبرگزاری مهر درباره حضور سلبریتی‌ها گفت: «اگر به آنتن رسانه ملی توجه کنید، ما مجموعه‌ای از هنرمندان توانمند را در رسانه ملی داریم. من درباره حضور چهره‌ها در رسانه ملی اظهار نظر کرده‌ام در صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است. اگر هنرمند یا فردی بنا بر مسائل اجتماعی، مالی و دستمزدی علاقه‌ای ندارد که با رسانه ملی همکاری کند و دوست دارد با رسانه‌های دیگر کار کند، ما جلوی آن‌ها را نمی‌گیریم.»

کنار گذاشتن سلبریتی‌ها و عدم همکاری آن‌ها با تلویزیون نتایج نگران کننده‌ای را به همراه داشت، نظرسنجی اخیر صداوسیما نشان می‌دهد که نگرانی‌های هنرمندان و کارشناسان برای جذب مخاطب در رسانه ملی بیراه نبوده است.

اعجوبه‌ها

آذر ۹۸: ۲۹.۷ درصد

آذر ۱۴۰۰: ۱۹.۸ درصد

دی ۱۴۰۲: حدود ۱۷ درصد

سمت خدا

آذر ۹۸: ۲۶.۲ درصد

آذر ۱۴۰۰: ۱۸.۲ درصد

دی ۱۴۰۲: حدود ۱۵ درصد

میدون

آذر ۹۸: ۱۷.۸ درصد

دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد

طبیب

دی ۱۴۰۲: حدود ۱۰ درصد

سلام صبح بخیر

آذر ۹۸: ۱۰.۵ درصد

آذر ۱۴۰۰: ۸ درصد

دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد

نتایج عجیب نظرسنجی تعداد مخاطبان صدا و سیما و برنامه های اصلی آن

درباره این ماجرا و افت مخاطبان پیمان جبلی باید پاسخگو باشد«چرا که طبق آخرین گفته‌های جلیلی مخاطبان تلویزیون در دوره قبلی ۲۴ درصد بود» و چنین افتی واقعا نگران کننده است، البته از آنجایی که هیچ‌گونه شفاف‌سازی اطلاعاتی وجود ندارد، نمی‌توان این بررسی‌ها را به صورت کامل انجام داد.

رییس سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی درباره نتایج نظرسنجی‌ها برنامه‌های تلویزیون و افت مخاطبان گفت: «نظرسنجی‌ها بر اساس شاخص‌های متنوع و قابل تفسیر انجام می‌شود، اتکای صرف به نتایج نظرسنجی‌ها در هیچ جای دنیا کار علمی نیست. باید به مجموعه شاخص‌ها، زمینه‌ها و عوامل تاثیرگذار توجه کرد.»

مخاطبان صداوسیما

محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفت‌وگویی که در آذر ماه با روزنامه جام‌جم داشت اعلام کرد: «محتوای تلویزیون ممکن است صرفا از طریق تلویزیون تماشا نشود و چه بسا همین محتوا در فضای مجازی مثل تلوبیون دیده شود. بنابراین ما در کنار این سؤال که از مخاطبان می‌پرسیم این سریال را می‌بینند یا نه، این سؤال را هم مطرح می‌کنیم که از چه طریقی دیده‌اند. کماکان بالای ۸۰ درصد مخاطبان، تلویزیون تماشا می‌کنند. اما عده‌ای هم هستند که می‌گویند از طریق تلوبیون می‌بینند یا در این میان عده‌ای هم هستند که می‌گویند از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای که تکرار سریال‌های صداوسیما را می‌دهند یا یک سری پلتفرم‌ها تماشا می‌کنند. بنابراین ما آنها را دسته‌بندی می‌کنیم و بر این اساس می‌سنجیم.

مخاطبان صداوسیما

وی در ادامه عنوان می‌کند: «ما در کنار اقداماتی که انجام می‌دهیم، کاری به نام کارنامه داریم. یعنی صرف تعداد مخاطبان یک برنامه یا سریال ملاک ما نیست و اینکه جذب مخاطب تنها هدف سازندگان آن اثر نیست. بلکه فرهنگ‌سازی و انتقال میراث فرهنگی و ارزش‌ هایمان جزو اهداف سازندگان آثار در صداوسیماست. باید دید آن برنامه چقدر به اهداف و آرمان‌های رسانه پایبند است. این برای ما نکته بسیار مهمی است. ما در کارنامه این آیتم‌ ها را هم می‌سنجیم. یعنی در کنار نظر مردم، سراغ نخبگان هم رفته‌ایم تا ببینیم آن برنامه نظر نخبگان را هم جلب کرده‌است یا نه. در کنار آن، هزینه، کنداکتور، شبکه و بستر پخش را هم در نظر گرفته‌ایم.»

مخاطبان صداوسیما

این در حالی است که دوازدهم دی امسال رئیس صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که چرا در شب یلدا از چهره‌ های اینستاگرامی استفاده کردید گفت: «صداوسیما ۸۷ میلیون نفر مخاطب دارد بین ۸۷ میلیون نمی‌شود یک رأی واحد را ایجاد کرد. پیمان جبلی در شرایطی رقم ۸۷ میلیون نفر را اعلام کرد که به نظر می‌رسد مخاطبان خارج از کشور نیز مد نظرش بوده است.»

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود