اَبَرپروژه ۱۷ میلیارد دلاری و زیرزمینی عراق برای دور زدن ایران + ویدیو

اَبَرپروژه ۱۷ میلیارد دلاری و زیرزمینی عراق برای دور زدن ایران + ویدیو

عراق سرمایه‌گذاران بین‌المللی زیادی برای توسعه جنوب این کشور که در واقع مهمترین پایگاه اقتصادی و تشکیل‌دهنده بیش از ۹۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است، جذب کرد و حالا به نظر می‌رسد که اندک اندک این پروژه‌های بزرگ بعد از سال‌ها توقف و تأخیر به مرحله‌ی تکمیل و بهره‌برداری می رسند. یکی از مهمترین پروژه‌ها که البته اهمیت فوق‌العاده‌ای نه فقط در منطقه بلکه در جهان نیز دارد پروژه توسعه بندر فاو عراق است.

ماجرای پروژه بندر فاو عراق و دور زدن ایران چیست؟

عراقی که در سال اخیر، ماهیانه دست کم ۹.۸ میلیارد دلار درآمد داشته، هم اکنون در جستجوی راهی برای کاهش نیاز به کانال سوئز و البته تنگه هرمز است. حالا تونل زیردریایی در جنوب عراق پیشرفت ۶۰ درصدی به عنوان بخشی از راه توسعه دارد و با دو پروژه بندر فاو و کانال خشک سودای پیوند در مسیر تکمیل است و عراقی‌ها ویدیویی از سرعت تکمیل آن برای اجرای ابرپروژه‌شان رونمایی کرده‌اند. تصاویر اجرای این پروژه را می‌بینید.

با تکمیل پروژه ۶ میلیارد دلاری شرکت ایتالیایی ویبیلد که پیمانکار دوم آن نیز شرکت کره‌ای دوو است، بندر جدید فاو بزرگترین بندر خاورمیانه حتی بزرگتر از بندر جبل‌علی دبی خواهد شد.

ماجرای پروژه بندر فاو عراق و دور زدن ایران چیست؟

بندر فاو با راه‌آهن جنوبی-شمالی ۱۲۰۰ کیلومتر با قطارهای سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برای ترانزیت کالا و مسافر به فیش‌خابور، در استان دهوک در اقلیم کردستان و سپس به شبکه ریلی ترکیه وصل می شود و از آنجا به اروپا می‌رسد.

ماجرای پروژه بندر فاو عراق و دور زدن ایران چیست؟

شرکت ایتالیایی PEG این مسیر را طراحی کرده و شرکت فرانسوی Alstom مجری آن است. عراق همزمان پروژه کانال خشک را کلید زد که بندر فاو را به بندر مرسین ترکیه و دریای مدیترانه متصل می‌کند. بازسازی بندر فاو، راه‌آهن عراق-ترکیه و کانال خشک، بخشی از اَبَرپروژه ۱۷ میلیارد دلاری راه توسعه است؛ پروژه‌ای که با توافق اولیه بین امارات و ترکیه برای دور زدن ایران در حال تکمیل است، می‌تواند عراق را شریک زمینی-دریایی چین در BRI کند.

مطالب مرتبط
۶ نظر

ورود

  • احسان اسفند ۹, ۱۴۰۲

    همواره در طول ۴۵ سال بعد از انقلاب این کشور جز ضرر برای ایران چیزی نداشته و جدا از تریلیون ها دلار ضرری جانی و مادی که در جنگ به ما زد، نه تنها غرامتی پرداخت نکرد بلکه همچنان مثل یک بچه نق نقو در حال دریافت کمک از ایران میباشد و در سال های اخیر جدای خرج کردن میلیارد ها دلار در این کشور، امنیت آن ها را هم فراهم کرده ایم وقتی داعش داشت کل کشورشونو میگرفت

    علت تمامی این موارد این هست که در کشور ما متاسفانه مسئولینی با رده های خیلی بالا ( بالا ترین رده ها ) شیفته و عاشق این کشور هستند و این باعث شده نه تنها ایران پولی آنچنانی در نیاورد از این کشور بلکه هزینه های جانی و مادی زیادی هم خرج این کشور کند، ذات چنین کشور هایی هم مثل گرگ هست آخرش و باز هم مردم ایران ضرر میکنن اما چه کنیم که مسئولینی بی سواد و عاشق عراق داریم.

    اگر فقط میخواستیم از این کشور عراق پول درآوردیم فرصت بسیار خوبی بود که به دلیل تامین امنیت و همچنین غرامت جنگی و… با یک قرارداد ۵۰ الی ۱۰۰ ساله میتونستیم از نفت و معادن ارزشمند این کشور به صورت رایگان استفاده کنیم و به این صورت با استخراج معادن ارزشمند و نفت این کشور در طول یک دهه تریلیون ها دلار پول برای ایران درآمد زایی کنیم

    • پوریا اسفند ۱۰, ۱۴۰۲

      جدی میفرمایید..؟
      مگه اونا مثل مملکت ماهان که به هر ننه قمری سواری بدن
      دمشون گرم ، این یه مشت محکم توی دهن دولت و نظام بود از طرف عراق…

  • Am اسفند ۹, ۱۴۰۲

    باید به مسئولان عراق آفرین گفت که به فکر زندگی مردمانش هستند
    دور زدن یعنی چی؟ باید از داشته ها استفاده کرد
    این پروژه ها رو باید زد تو چشم مدیران و مسئولان بی لیاقت و دزد و کاسه لیس ایرانی
    لعنت به خائنین به کشورمون از بالا تا پایین

  • مهدی اسفند ۹, ۱۴۰۲

    خوش به حالشون ما هم مملکت داریم

  • Gh اسفند ۹, ۱۴۰۲

    یعنی کشوری که داعش داشت تماما تصرفش می‌کرد و اگر کمک ایران نبود الان عراق وضع دیگری داشت، اونهمه زیرساختی که نابود شد، حالا یه دفعه ابرپروژه ۱۷ میلیاردی افتتاح می‌کنند که دودشم بیشتر از همه به چشم ایران میره؟
    میگن آدم اگر به خلقت و خدا و جهان هستی فکر کنه دیوانه میشه، فکر می‌کنم به جز اینا اگر بشینیم یک ساعت به سیاست های خارجی و داخلی این کشور فکر کنیم خیلی بیشتر دیوانه میشیم، والله رسما دیوانه خانست، اگر پیرمردهای بیکار سرکوچمونو بزارن جای اینا عملکرد بهتری ارائه میدن، اینهمه سال این همه خرج کردیم، خون دادیم، بها دادیم، حالا میگن سه درصد واردات سوریه از ایرانه و ترکیه که حامی سفت و سخت داعش بود، حالا اقتصاد سوریه رو به دست گرفته، اینم از عراق.
    این حاصل مدبرانه ترین تصمیمات مسئولین نخبه و مغزهای متفکر ماست.

  • محمود اسفند ۹, ۱۴۰۲

    خوراک سه تا موشک بیشتر نیستند غلط کردند بدون اجازه کار انجام میدن