محمد توکل چهره برجسته کشتی جهان و رئیس سابق فدراسیون کشتی ایران درگذشت

محمد توکل چهره برجسته کشتی جهان و رئیس سابق فدراسیون کشتی ایران درگذشت

دکتر محمد توکل که صاحب بالاترین جایگاه در بین اعضای کشتی ایران در فدراسیون جهانی کشتی بود، پس از مدتی بیماری در سن ۸۹ سالگی درگذشت. وی در چند سال اخیر امکان صحبت کردن و همچنین راه رفتن را از دست داده و ویلچرنشین شده بود.

اخیراً عبدالله موحد دارنده ۶ نشان طلای جهانی و المپیک که از آمریکا به ایران آمده بود، همراه با منصور برزگر به عیادت دکتر توکل رفته بودند.

دکتر توکل علاوه بر ریاست فدراسیون کشتی ایران، نایب رییسی فدراسیون جهانی کشتی،‌ عضویت در هیات رییسه فدراسیون جهانی کشتی و ریاست کمیته پزشکی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) را در کارنامه خود داشت.

بیوگرافی محمد توکل

محمد توکل متولد ۱۳۱۳ در قزوین بود. او در رشته پزشکی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده و سپس برای دوره تخصصی به انگلستان رفت. او رشته کشتی را زیر نظر مرحوم حبیب‌الله بلور سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آغاز کرد.

محمد توکل در اوایل انقلاب از سمت ریاست کنفدراسیون کشتی آسیا و عضویت در هیات رئیسه فیلا کنار گذاشته شد. 

دکتر توکل در دهه ۹۰ میلادی به هیئت رئیسه فیلا برگشت و ۴ دوره ۶ ساله عضو هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی بود و یک دوره ۴ ساله نیز بعنوان رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا انتخاب شد. مسابقات جهانی ۲۰۱۰ در مسکو، آخرین سال عضویت او در این هیئت بود. سال ٢٠١١ به عضویت «تالار افتخارات» فدراسیون جهانى درآمد.

او جراح و متخصص زنان بود که همزمان با اتمام دوره طب عمومی، قهرمان کشتی آزاد دانشجویان ایران شد. تحصیلاتش را در انگلستان به پایان برد. سال ١٣۴۶ به ایران بازگشت تا در بیمارستان هشترودیان در خیابان سپهبد قرنی، ۴۰ سال طباطبت کند.

به گزارش ایسنا، مراسم خاکسپاری دکتر توکل فردا پنجشنبه ساعت ۱۱ صبح در بهشت زهرا برگزار می‌شود و در قطعه ۱۱۲ ردیف ۷۰۰ شماره ۱۳ بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود