مقایسه آرای نفرات اول پایتخت در ۱۱ دوره انتخابات مجلس با دوره دوازدهم

مقایسه آرای نفرات اول پایتخت در ۱۱ دوره انتخابات مجلس با دوره دوازدهم

آمار منتشر شده از آرای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران همچنان خبرساز می شود. به گزارش اقتصاد نیوز، شمارش آرای ماخوذه در حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات در حالی رو به اتمام است که ۳۰ نامزد منتخب راه یافته به مجلس دوازدهم تا حدود زیادی مشخص شده اند و در صدر فهرست برگزیدگان پایتخت، نامی که چندان انتظار نمی‌رفت، به چشم می خورد؛ سیدمحمود نبویان.

مقایسه آرای نمایندگان مجلس در تهران در 12 دوره انتخابات

نبویان که پیش از این هم سابقه حضور در بهارستان را دارد، تنها نامزد انتخابات امسال است که در هر چهار لیست اصولگرایان (شانا، امنا، صبح ایران و جبهه متحد) حضور داشت و با استفاده از همین ظرفیت توانست تا بدین لحظه و پس از شمارش اغلب صندوق‌های رای در حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات در صدر نامزدهای برتر انتخابات از حوزه انتخابیه تهران قرار گیرد.

سیدمحمود نبویان از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی به شمار می‌رود؛ یکی از چهره های جنجالی و پرسروصدای جبهه پایداری، یعنی جریان سیاسی وابسته به آیت الله مصباح یزدی در سال‌های اخیر است که حضور در مجلس نهم و یازدهم را در کارنامه دارد.

اما آنچه نام نبویان را بیش از گذشته بر سر زبان ها انداخت و تا حدودی در میان مردم به شهرت رساند، اظهارنظرهای تند او درباره برجام بود. نشست هایی که او در آن از «برجام» به عنوان یک «ننگ و عبرت تاریخی» یاد می‌کرد، هنوز در ذهن بسیاری به باقی مانده است؛ رویکردی که البته با روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی به شکل عجیبی تغییر کرد.

مقایسه آرای نمایندگان مجلس در تهران در 12 دوره انتخابات

نبویان در اوایل روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، در بهمن سال ۱۴۰۰ در گفت و گویی ضمن دفاع از رویکرد دولت سیزدهم درباره مذاکرات لغو تحریم ها گفته بود: «دولت فعلی مذاکرات را جدی گرفته و مذاکرات برای این دولت شوی تبلیغاتی نیست. دولت رئیسی مذاکرات را به هر قیمتی نمی‌خواهد، بلکه آن چیزی که برای این دولت مهم است، آن است که هدف از مذاکرات، فقط تحقق منافع مردم است. منافع مردم به معنای لغو تحریم‌هاست و باید این موضوع در مذاکرات محقق شود. محمدجواد ظریف در انتهای دولت یازدهم و در آستانه انتخابات برای تعیین دولت دوازدهم گفته بود که هر گونه توافقی بهتر از توافق نکردن است. اما دولت در حال حاضر به دنبال این مسائل نیست، بلکه به دنبال تحقق منافع ملت ایران است.»

از دیگر اظهارنظرها و مواضع تند این چهره سیاسی می توان به مخالفت او با پذیرش شروط FATF توسط ایران و خروج از فهرست سیاه گروه وژه اقدام مالی اشاره کرد. او اعتقاد داشت که «آمریکا می خواهد با FATF اقتصاد ایران را قفل کند».

حالا حضور او در صدر فهرست نفرات برگزیده تهران در انتخابات مجلس دوازدهم، بهانه ای شد تا بر آرای نفرات اول پایتخت در ادوار مختلف انتخابات مجلس شورای اسلامی مروری داشته باشیم.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده سیدمحمود نبویان تا لحظه تدوین این توانسته ۵۴۵,۸۰۵ رای را به خود اختصاص دهد؛ آرایی که نسبت به نفرات اول تهران در دوره‌های گذشته افت قابل توجهی را نشان می دهد. گواه این مدعا بررسی تعداد آرای نفرات اول راه یافته به مجلس از حوزه انتخابیه تهران در ادوار ۱۱ گانه انتخابات مجلس شورای اسلامی است. 

هرچند درصد آرای این افراد در نسبت با تعداد کل آرای ماخوذه و با توجه به میزان مشارکت مردم در انتخابات به صورت معنادارتری قابل تحلیل و تفسیر است اما در مجال این گزارش ( تا لحظه نگارش) که هنوز به صورت رسمی میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم اعلام نشده، صرفا به مقایسه تعداد آرای نفرات اول تهران در ادوار ۱۲گانه بسنده شده است.

یک دوره قبل و در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف توانسته بود با اختلاف رای قابل توجهی نسبت به این دوره به عنوان نخستین نماینده تهران راهی بهارستان شود. او که با سابقه فرماندهی نیروی هوایی سپاه، فرماندهی نیروی انتظامی کشور و همچنین شهردار تهران تصمیم به حضور در مجلس شورای اسلامی را گرفته بود، در انتخابات مجلس یازدهم ۱،۲۶۵،۲۸۷ رای را به خود اختصاص داد و به عنوان نماینده اول مردم تهران راهی بهارستان شد.

این در حالی‌ است که چهار سال قبل و در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف توانسته بود این جایگاه را به خود اختصاص دهد. عارف که در قامت یک چهره دانشگاهی و با پیشینه سیاسی وزارت، معاون رئیس جمهور دولت اطلاحات و همچنین ریاست سازمان برنامه و بودجه سودای حضور در بهارستان را داشت، در اسفند ۹۴ توانست با ۱،۶۰۸،۹۲۶ رای در صدر لیست امید از حوزه انتخابیه تهران رهسپار خانه ملت شود.

مقایسه آرای نمایندگان مجلس در تهران در 12 دوره انتخابات

در مجلس نهم اما این عنوان را غلامعلی حدادعادل در اختیار داشت؛ دوره ای که پایانی بر سه دوره فعالیت سیاسی او به عنوان نماینده مجلس بود. او چهار سال بعد و در انتخابات مجلس دهم در جلب رای مردم تهران برای ورود به بهارستان ناکام ماند.

حدادعادل که نخستین رئیس غیرروحانی مجلس شورای اسلامی محسوب می شود که توانسته بود در انتخابات مجلس نهم با ۱،۱۱۹،۴۷۴ رای عنوان نفر اول تهران را برای سومین دوره پیاپی از آن خود کند. او پیش از این در انتخابات مجلس هشتم با ۸۴۴,۲۳۰ رای و در مجلس هفتم با ۸۸۸,۲۷۶ رای در صدر لیست منتخبان پایتخت قرار گرفته بود.

اما پیش از این چهره اصولگرا، سیدمحمدرضا خاتمی به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب توانسته بود در جایگاه نخست لیست منتخبان تهران برای ورود به مجلس قرار بگیرد. خاتمی در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی با ۱,۲۲۶,۴۱۸ رای به خانه ملت راه پیدا کرد.

این در حالیست که چهار سال پیش از پیروزی قاطع اصلاح طلبان و فتح مجلس ششم، در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی، علی اکبر ناطق نوری توانسته بود در جلب نظر مردم تهران توفیق یابد و به عنوان منتخب اول تهران راهی مجلس شود. ناطق که در سال ۷۴ با ۸۷۹,۸۹۳ رای رای اولی تهران شدف دو سال بعد در دوم خرداد ۱۳۷۶ میدان انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری را به رقیب خود سیدمحمد خاتمی واگذار کرد.

با این همه، در انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی اما یک اتفاق غیرمنتظره رخ داد و یک چهره مشهور تلویزیونی در حوزه فرهنگ توانست با شکست رقبای اهل سیاست خود، به عنوان نفر اول پایتخت راهی مجلس شود. سیدعلی اکبر موسوی حسینی، استاد اخلاق که در آن سال ها حسابی در بین مردم محبوب شده و به «حسینی اخلاق در خانواده» شهره بود، با کسب ۹۳۷،۳۰۲ به عنوان نماینده اول مردم تهران به مجلس چهارم راه پیدا کرد.

اما بدون شک شاخص ترین چهره در میان نفرات اول منتخب مردم تهران در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، به سومین دوره انتخابات باز می گردد؛ زمانیکه اکبر هاشمی رفسنجانی در قامت رئیس دومین مجلس شورای اسلامی، توانست برای مرتبه دوم با کسب ۱،۲۹۴،۴۱۹ رای به عنوان نخستین برگزیده تهران وارد مجلس شود. او در مجلس دوم هم با ۱،۸۹۱،۲۶۴ رای، اولین منتخب تهران در انتخابات بود. او با این رای، تا امروز رکورددار رتبه اولی های تهران در مجلس است.

در نهایت در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از چهره های سیاسی معروف انقلاب اسلامی ایران در آن سال ها یعنی فخرالدین حجازی توانست رای اول پایتخت را به خود اختصاص دهد. او در این دوره ۱,۵۶۸,۷۵۹ رای را از آن خود کرد.

مرور ۱۲ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این سال ها حکایت از آن دارد که اکبر هاشمی رفسنجانی با ۱،۸۹۱،۲۶۴ رای رکورددار کسب بیشترین تعداد رای در تمامی ادوار است و کمترین میزان رای را هم محمود نبویان؛ رای اول تهران در انتخابات اخیر مجلس به خود اختصاص داده است که تا این لحظه، ۵۴۵,۸۰۵ رای است.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود