جزئیات دادگاه فرزندان معاون اول قوه‌ قضائیه؛ حجت الاسلام محمد مصدق کیست؟

جزئیات دادگاه فرزندان معاون اول قوه‌ قضائیه؛ حجت الاسلام محمد مصدق کیست؟

به گزارش خبرگزاری دولتی «مهر»؛ اولین جلسه ی دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲ فرزند حجت الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه‌ قضاییه دیروز سه شنبه ۱۵ اسفند ماه به صورت علنی برگزار شد.

این دادگاه به ریاست قاضی فرخ‌نیا به اتهامات ۲۳ تن از متهمان این پرونده از جمله دو تن از فرزندان معاون اول قوه‌قضاییه که در تیرماه امسال، به اتهام تشکیل شبکهٔ اعمال نفوذ و پول‌شویی در پرونده‌های کلان اقتصادی دستگیر شده بودند، رسیدگی می کند.

حجت الاسلام محمد مصدق

به گزارش «همشهری آنلاین»؛در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده، نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست را قرائت و اقدامات مجرمانه متهمان را تشریح کرد.

به گفته نماینده دادستان، متهمان مجموعه‌ای را برای اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضایی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده‌اند و با سوء‌استفاده از افراد صاحب منصب، وجوهی دریافت می‌کردند.

حلقه اصلی این مجموعه «الف -م»، «م-م» و «ح-ی» هستند که علاوه بر آن‌ها، افراد دیگری مانند امین اموال نامشروع، حسابدار، صراف پوششی و… تحت هدایت و مدیریت این سه نفر در این شبکه به انجام افعال مجرمانه پرداخته اند.

این مجموعه با تشکیل یک دفتر غیرقانونی، وجوهی را به منظور جلب رای مورد نظر متهمین در دادگاه، دریافت می‌کردند.

در واقع این چندین نفر پرونده‌های کلان اقتصادی را از طریق عوامل جذب شده شناسایی و با ارتباط گیری با طرفین پرونده به آن‌ها وعده گرفتن رای مد نظر به صورت تضمینی در قبال اخذ وجوه کلان را می‌دادند که مبالغ درخواست شده به صورت ارز، سکه، خودرو و… و از طریق معرفی چند حساب از متهمین دریافت شده است.

بخش قابل توجهی از این مبالغ دریافتی جهت پنهان ماندن مسیر دریافت وجوه، به حساب‌های پوششی واریز شده و سپس از طریق این حساب‌ها در پروژه‌های ساخت ملک، خرید طلا و سکه، خرید دلار و اتومبیل‌های لوکس به کار گرفته شده است. در این پرونده سوء استفاده فرزندان معاون اول قوه قضائیه از نام پدرشان واضح است.

نماینده دادستان در ادامه به حلقه بعدی متهمان و نقش هر یک در فرایند اقدامات مجرمانه مجموعه مذکور اشاره کرد.

به گفته نماینده دادستان، اوج فعالیت‌های این مجموعه در ۴ سال گذشته مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابر بدهکار بانکی به نام رستمی صفا بوده است.

مجموعه شکل گرفته، تنها در پرونده رستمی صفا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مال نامشروع کسب نموده و وجوه ماخوذه در فرایند پولشویی، تبدیل به املاک، خودرو‌های لوکس، ویلا و… شده است.

حجت الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه‌ قضاییه کیست؟

حجت الاسلام محمد مصدق

حجت الاسلام محمد مصدق کهنموئی متولد سال ۱۳۴۲  در تبریز است.

تحصیلاتش را به تشویق خانواده و علاقه شخصی اش در زمینه علوم دینی آغاز کرد، و در سال ۱۳۵۶ راهی حوزه علمیه تبریز شد. او پس از مدتی برای ادامه تحصیلات راهی قم شد. او در قم از محضر اساتیدی همچون آیت الله جوادی، مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی و نیز مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی بهره برد.

حجت الاسلام مصدق علاوه بر تحصیل علوم دینی به تحصیلات دانشگاهی نیز مشغول شد، و در سال ۱۳۷۲ در رشته مدرسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل شد.

او در سمت هایی همچون معاونت دادستانی ویژه روحانیت، معاون اولی دادستان کل کشور، مدیر مسئولی فصلنامه دادستانی ویژه روحانیت در قوه قضائیه کسب تجربه کرده است.

حجت الاسلام مصدق از جمله حقوقدانانی است که در قوه قضائیه در ارائه نظریه مجازات های جایگزین حبس پیشتاز بوده است، و در طول تحقیقاتش مطالب جدیدی را وارد حقوق جزا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق رئیس دیوان عدالت اداری است، او پیش از این معاون حقوق قوه قضائیه و عضو شورای پژوهش پژوهشکده حقوق و قانون ایران بوده است

او از تیر ماه سال ۱۴۰۰ معاون اول رئیس قوه قضائیه، حجت الاسلام محسنی اژه ای است.

در مهر ۱۴۰۲، چند هفته پس از انتشار خبر بازداشت دو فرزند یک مقام ارشد قوه قضائیه در کانال‌های تلگرامی به اتهام فساد مالی، روزنامه ی اصولگرای «فرهیختگان» و خبرگزاری اصولگرای «تسنیم» گزارش کردند که دو فرزند حجت الاسلام مصدق در رابطه با پرونده ی فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی ابربدهکار بانکی، محمد رستمی صفا، مالک گروه صنعتی رستمی صفا، بازداشت شدند.

۱۳۵ نظر

ورود

  • سامان صدری اسفند ۱۹, ۱۴۰۲

    دخالت های غیر قانونی فرزندان مسئولان ارشد قضایی و سایر قوا در مسائل اقتصادی کلان، معضلی بزرگ است و منجر به سلب اعتماد عمومی به قوای سه گانه مملکت شده است، نیاز به برخورد جدی با این معضل وجود دارد

  • ایرانی اسفند ۱۹, ۱۴۰۲

    سلام نظیر فرزندان معاون اول قوه قضائیه در اهواز هم وجود دارد که هم در استانداری بنام ع.ا و ا.م.ک مشغول هستند و از مردم برای گرفتن رای از دادگاهها برای مجرمین فعالیت دارند. و سرپرست حل اختلاف شماره یک اهواز آقای ع.جناب آقای اژه ای جهت اطلاع .

  • رضا اسفند ۱۹, ۱۴۰۲

    قطعا پسر باباش! هر چند وقتی سیاست گذاران دست در کیسه نفرات خود کرده و یک مهره را بر مسند کار میگذارند!

  • زرتشت اسفند ۱۹, ۱۴۰۲

    حالا چرا معاون اول قوه قضائیه استعفا نمیدن یعنی شما باور میکنین که ایشون از کارهای خلاف فرزندانش بی اطلاع بوده