عوارض عجیب خواب زیاد و کم که از آن ها بی خبر بودید

عوارض عجیب خواب زیاد و کم که از آن ها بی خبر بودید

آثار منفی کمبود خواب بر سلامتی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، لازم به ذکر است که خواب زیاد هم می تواند عوارض منفی ای داشته باشد و ممکن است دقیقاً به همان اندازه ی کمبود خواب مضر باشد. دانشمندان تأکید دارند افراد ۲۶ تا ۶۴ سال باید روزانه ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشند و هر مقدار خواب کمتر از این میزان می تواند پیامدهایی جدی برای سلامتی داشته باشد.

۱- افزایش وزن

تحقیقات نشان داده کسانی که روزانه کمتر از ۵ ساعت می خوابند اغلب با سرعت بیشتری دچار اضافه وزن می شوند و احتمال چاقی در آن ها بیشتر است. همینطور کسانی که روزانه بیشتر از ۹ ساعت می خوابند هم در معرض اضافه وزن قرار دارند. برعکس، کسانی که روزانه ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، اغلب راحت تر می توانند وزن متناسبی را برای خود حفظ کنند. این امر نشان می دهد که علاوه بر ورزش و رژیم، داشتن مقدار خواب مناسب برای مدیریت وزن ضروری است.

۲- سیاهی زیر چشم

گرچه اغلب کمبود خواب را دلیل سیاهی زیر چشم می دانند، اما خواب زیاد هم (روزانه بیشتر از ۹ تا ۱۰ ساعت) می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. کمبود خواب می تواند باعث رنگ پریده شدن پوست شود و در عین حال، عروق خونی بیشتر مشخص می شوند، امری که باعث سیاه شدن زیر چشم ها می شود.

۳- ابتلا به مشکلات قلبی عروقی

گرچه دانشمندان هنوز نمی دانند چرا میان داشتن خواب زیاد و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد، اما تحقیقات نشان داده کسانی که روزانه بیشتر از ۹ تا ۱۱ ساعت می خوابند، ریسک گرفتگی رگ قلب در آن ها بیشتر است. برعکس، کسانی که روزانه ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، این ریسک در آن ها کمتر است.

۴- کاهش تمرکز

تأثیر منفی کمبود خواب بر توانایی های شناختی بر کسی پوشیده نیست. اما جالب است که خواب زیاد هم به توانایی های تصمیم گیری و حل مسأله ی سریع هم لطمه می زند و عملکرد حافظه را مختل می کند.

به همین دلیل دانشمندان می گویند ۷ تا ۸ ساعت خواب روزانه برای حفظ سلامت شناختی خود ضروری است.

۵- خشک شدن پوست و ایجاد چین و چروک

پژوهش ها می گوید الگوهای خواب ما بر وضعیت پوست مان تأثیر دارند. کمبود خواب می تواند بدن را دچار کمبود آب کند، امری که باعث می شود پوست خشک و کدر شود. خواب زیاد هم می تواند تأثیرات مشابهی داشته باشد.

دلیل این امر این است که خواب بیشتر از ۸ ساعت می تواند توانایی بدن در حفظ تعادل آبی خود را مختل کند. این مسأله می تواند منجر به شکل گیری چین و چروک زودرس و افتادگی در پوست شود.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود