زن لبنانی الاصلی که سخنگوی مهمترین سازمان نظامی جهان شد؛ فرح دخل الله کیست؟

زن لبنانی الاصلی که سخنگوی مهمترین سازمان نظامی جهان شد؛ فرح دخل الله کیست؟

چند روز قبل اعلام شد که فرح دخل الله به عنوان سخنگوی رسمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتخاب شده است. به گفته ناتو، دخل الله جایگزین اوآنا لونگسکو شده که از سال ۲۰۱۰ این سمت را بر عهده داشت. فرح دخل الله یک زن لبنانی الاصل انگلیسی است که سابقه دو دهه فعالیت در بخش های مختلف سازمان ملل را دارد.

انتخاب دخل الله می تواند نقش برجسته ای در نزدیکی ناتو به کشورهای عربی و خاورمیانه داشته باشد. پایگاه های خبری عربی در طول این چند روز توجه بسیار زیادی به این انتخاب داشته اند و به وجوه مختلف زندگی و فعالیت های سخنگوی جدید مهم ترین نهاد نظامی غرب توجه کرده اند.

سخنگوی جدید ناتو کیست؟

فرح دخل الله سخنگوی جدید ناتو کیست؟

فرح دخل الله ۴۰ ساله در یک خانواده لبنانی به دنیا آمده اما تابعیت انگلیس را دارد. خود او در مصاحبه ای که با پایگاه «women in foreignpolicy» داشته، در مورد تحصیلاتش می‌گوید: «‌مدرک کارشناسی من در رشته هنرهای دراماتیک است که آن را از دانشگاه سنت جوزف بیروت گرفتم. سپس جذب دنیای رسانه شدم و مدرک کارشناسی ارشدم را در رشته رسانه و ارتباطات در دانشکده اقتصاد لندن (LSE) گرفتم. من همچنین، در رشته روابط بین الملل در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده ام. در شغل من داشتن پیشینه ای که ترکیبی از هنر، سیاست و مطالعات فرهنگی باشد، مفید است.»

دخل الله تجربه زیادی در زمینه ارتباطات خارجی دارد. او از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در وزارت خارجه بریتانیا کار می کرده است. دخل الله در وزارت امور خارجه انگلیس به عنوان سخنگوی زبان عربی فعالیت می نمود. او در این مقام، با رسانه‌های منطقه ای درباره درگیری‌های سوریه، یمن، لیبی و اوکراین و همچنین مساله هسته‌ای ایران و موضوعات دیگر مصاحبه‌هایی را انجام داد.

در سال‌های بعد، دخل الله در چند سمت رسانه ای و روابط عمومی در سازمان ملل متحد فعالیت نمود. او در سال ۲۰۱۷ مدیر ارتباطات سازمان جهانی بهداشت شد و تا سال ۲۰۲۱ در این بخش فعالیت نمود. بعد از این نیز به عنوان مدیر روابط عمومی و رسانه‌ای بخش خاورمیانه شرکت آسترازنکا (AstraZeneca) فعالیت کرده است.

سخنگوی جدید ناتو خود را یک روزنامه نگار حرفه ای می داند و معتقد است از طریق حفظ خونسردی و داشتن چشم انداز مثبت و بزرگ توانسته به این جایگاه برسد. او در یکی از مصاحبه هایی که درباره زندگی و حرفه خود داشته درباره «بزرگترین چالش های کاری» خود چنین می گوید: «وظیفه من صحبت درباره مسائل سیاسی نسبتا حساس در یک محیط رسانه ای به شدت قطبی است. هر مصاحبه یک چالش بزرگ است. من سعی می کنم با در نظر گرفتن واقعیات و حقایق و توجه به اهداف کلی و چشم اندازها بر این چالش غلبه کنم.»

چرا یک زن عرب به عنوان سخنگوی ناتو انتخاب شده است؟

فرح دخل الله سخنگوی جدید ناتو کیست؟

المانیتور در گزارشی به زندگی، جایگاه و اهمیت فرح دخل الله پرداخته است. نویسنده گزارش المانیتور در ابتدا به این پرسش پاسخ می دهد که «چرا انتخاب دخل الله به عنوان سخنگوی ناتو مهم است؟» نویسنده المانیتور تاکید دارد که دوران تصدی دخل‌الله در زمان حساسی آغاز می‌شود. ناتو در وضعیت سختی قرار گرفته است، زیرا درگیر جنگ‌ روسیه و اوکراین شده و با ترکش های جنگ در غزه نیز روبه رو است. انتصاب فرح دخل الله می تواند به ناتو در ارتباط با جهان عرب کمک کند و به خصوص، وضعیتش را در مورد جنگ غزه بهبود بخشد.

استولتنبرگ، فرمانده کل ناتو، تلاش زیادی دارد که روابط این سازمان را با کشورهای عربی بهبود بخشد. ناتو برای اولین بار در ماه دسامبر جهت تقویت همکاری با پادشاهی سعودی از عربستان بازدید کرد. همچنین، در یک ماه گذشته، مراکش و الجزایر در مانور امنیتی ناتو در غرب مدیترانه شرکت کردند. اینها نشان می دهند که ناتو بر اساس استراتژی میان مدت خود، یک زن اصالتا عرب را به عنوان سخنگوی خود برگزیده است.

چالش بزرگ دخل الله در پست جدیدش

فرح دخل الله سخنگوی جدید ناتو کیست؟

فرح دخل الله در ماموریتی که پیش رو دارد با چالش های متعددی مواجه است. در عصر جنگ روایت ها و انفجار اطلاعات، نقش او در غلبه روایت ناتو بر روایات دیگر و تثبیت جایگاه این نهاد نظامی بر ذهن کشورهای مختلف بیش از هر زمان دیگری مهم است. او وظیفه دارد متحدان ناتو را راضی نگه داشته و جلوی نگرانی های ناشی از تهدید روسیه را بگیرد. مشخص نیست او می تواند به این مهم دست یابد یا نه. آنچه مشخص است این است که ناتو وارد روزهای حساس خود می شود و تمام ارکان این نهاد نظامی باید خود را آماده چالش های سخت کنند.

منبع: خبرفوری
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • خخخ اسفند ۲۱, ۱۴۰۲

    اینا همش نمایشی هست. وگرنه ناتو که نظامی هست چه دخلی به هنر داره.