سوئد مرد عراقی عامل آتش زدن قرآن را اخراج کرد؛ سلوان مومیکا کیست؟

سوئد مرد عراقی عامل آتش زدن قرآن را اخراج کرد؛ سلوان مومیکا کیست؟

سلوان مومیکا (Salwan Momika) پناهجوی عراقی که چندین بار در سوئد اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده بود، پس از تصمیم دولت سوئد برای اخراج وی، حالا به نروژ رفته است و قصد دریافت پناهندگی در این کشور دارد.

مومیکا اعلام کرد که پس از لغو مجوز اقامت وی از سوی دولت سوئد، این کشور را به مقصد نروژ ترک کرده است.

این پناهجوی عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت که سوئد را ترک کرده و به نروژ رسیده و قصد دارد در این کشور پناهندگی بگیرد.

مومیکا در پیامی نوشت: به دلیل آزار و اذیت نهاد‌های دولتی، سوئد را ترک کردم.

سلوان مومیکا کیست

وی در مصاحبه‌ای که دیروز از سوی روزنامه سوئدی اکسپرسن منتشر شد، گفت: من در راه نروژ هستم. سوئد تنها تروریست‌هایی را می‌پذیرد که پناهندگی و حمایت از آن‌ها داده شود، در حالی که فیلسوفان و متفکران اخراج می‌شوند.

پیش از این دادگاه مهاجرت سوئد با اخراج سلوان مومیکا موافقت کرده بود. شبکه ۴ تلویزیون سوئد بهمن ماه گذشته گزارش داد که با موافقت دادگاه مهاجرت این کشور، مومیکا اخراج خواهد شد.

دولت سوئد آبان ماه گذشته مجوز اقامت سلوان مومیکا را لغو کرد، اما اخراج او را به حالت تعلیق درآورد.

در آن زمان دولت سوئد مدعی شد که مومیکا در صورت بازگرداندن به عراق، در خطر خواهد بود.

بر این اساس قرار بود که به مومیکا اجازه اقامت موقت در سوئد تا ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) داده شود.

مومیکا در آبان ماه گذشته به این تصمیم اداره مهاجرت سوئد اعتراض کرده و قصد داشت موضوع را به دادگاه مهاجرت این کشور ارجاع دهد.

وی با متهم کردن مقامات سوئد به داشتن برنامه‌های سیاسی پنهان گفته بود: من سوئد را ترک نمی‌کنم، در سوئد زندگی می‌کنم و می‌میرم.

سلوان مومیکا کیست؟

سلوان مومیکا کیست

به گزارش وبسایت خبری «رویداد ۲۴»؛ سلوان مومیکا ۳۷ سال دارد و در منطقه قره‌قوش واقع در «بخدیدا» که یکی از بخش‌های استان نینوا به شمار می‌رود، متولد شده است. او از ازدواج اولش که البته به طلاق منجر شده است، دو دختر دارد. اطلاعات فیس بوک مومیکا نشان می‌دهد، در سال ۲۰۰۵ از موسسه گردشگری و هتلداری نینوا فارغ التحصیل شده است. مومیکا سابقه عضویت در گروه حشد الشعبی عراق را دارد. همچنین از او به عنوان بنیان‌گذار حزب دموکراتیک سریانی و فرمانده یک گروه مسلح به نام “صقور السریان” که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود، یاد می‌شود. گفته می‌شود مومیکا با حزب دموکراتیک سریانی و گروه مسلح «صقور السریان» در ارتباط است.

خشونت در رفتار سلوان مومیکا مسبوق به سابقه است. به طوریکه در سال ۲۰۱۷ با اتهام جنایت جنگی و ترویج خشونت در عراق دستگیر و زندانی شد که این حکم دستگاه قضایی عراق با واکنش‌های تند و تیزی از جانب کشور‌های غربی روبرو شد تا اینکه با دخالت آن‌ها، آزاد شد و به سوئد مهاجرت کرد تا در آنجا با آزادی عمل بیشتری فعالیت کند که در همین راستا به احزاب تندروی فعال در سوئد پیوست. البته شائبه‌ای پررنگ درباره مومیکا نشان می‌دهد که دنبال شهرت است.

سلوان مومیکا کیست

همچنین به گزارش وبسایت «مبلغ»؛ کارل واهترا (Carl Vahtra)، جامعه شناس سوئدی پس از ملاقات با سلوان مومیکا در گفتگویی با روزنامه DN سوئد گفت که مومیکا یک کلاهبردار نادان و گستاخ است. این کارشناس سوئدی گفت که سلوان مومیکا، بر خلاف دیگر شبه نظامیان، هیچ سابقه عمل سیاسی یا نظامی خاصی ندارد و هیچ فعالیت اجتماعی هم نداشته و چیزی برای از دست دادن ندارد.

وی گفت: تجربه مومیکا با دستگیری تحقیرآمیزش در عراق توسط گردان‌های امام علی(ع) به پایان رسید. آنها پس از اینکه متوجه شدند وی از یک اسرائیلی درخواست کمک نظامی کرده است او را اخراج کردند. اما به دلیل مستند نبودن این همکاری مومیکا آزاد شد و تلاش کرد تا با موساد ارتباط برقرار کند. در همان زمان، سلوان به گروه‌هایی در کردستان عراق پیشنهاد همکاری داد اما درخواست او رد شد، زیرا او انسان ضداجتماعی و به دنبال شهرت بود.

این کارشناس سوئدی در مورد شهرت اخیر سلوان مومیکا و ارزیابی خود از اقدامات وی گفت: سلوان یک شخصیت متزلزل است که هیچ گونه فرهنگی ندارد. تنها چیزی که او می‌خواهد جلب توجه است؛ او می‌خواهد یک شخصیت مهم باشد. فکر می‌کنم او خودش احساس می‌کند که چیزی را نمایندگی نمی‌کند. او اهل هرج و مرج، فردی مخرب و دارای ویژگی‌های شیادی و فریبکاری است و از گسترش بحران قرآن‌سوزی بهره می‌برد. او برای کسب شهرت و نه چیز دیگر سعی در تقلید از دیگران داشته است.

یک نظر

ورود

  • مهدی فروردین ۱۵, ۱۴۰۳

    این …رو اول خدا اخراجش کرده بوده، لعنت خدا بهش.