خوردن دمنوش تاثیری در لاغری دارد؟

خوردن دمنوش تاثیری در لاغری دارد؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

طبق تحقیقات بسیار مشخص شده که نوشیدن دمنوش‌های گیاهی می‌تواند فواید بسیاری برای سلامت داشته باشد، که این فواید نیز ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین خوب است که دمنوش‌های گیاهی را مصرف کنید تا از تاثیر آنها بر سلامت خود مطمئن شوید.

اما در سال‌های اخیر، صحبت از دمنوش‌های گیاهی و تاثیر آنها بر کاهش وزن، به‌ویژه در میان اینفلوئنسرها و در شبکه‌های اجتماعی، بسیار بیشتر شده است. به طور خاص، آنها از «دمنوش‌های مناسبِ سم‌زدایی» صحبت و ادعا می‌کنند که این دمنوش‌ها می‌توانند نفخ را کاهش، متابولیسم و سطح انرژی را افزایش دهند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و حتی سیستم گوارشی را پاکسازی کنند. اما به‌طور کلی، اعتقاد بر این است که نوشیدن دمنوش‌های گیاهی می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد، که یکی از آنها کاهش وزن است.

دمنوش گیاهی و کاهش وزن

اگر توجه کرده باشید در بسیاری از برندهای تولیدکننده دمنوش‌های گیاهی، عبارت «مناسب برای لاغری» روی بسته‌بندی محصول آورده شده است. این برندها ادعا می‌کنند که دمنوش‌های آنها بهترین گزینه برای لاغری است، اما علم تاکنون نتوانسته ارتباط این دو را تایید کند.

بسیاری از دمنوش‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند حاوی دیورتیک‌های طبیعی هستند که باعث افزایش دفع آب در بدن می‌شوند و خب این می‌تواند شما را در مورد کاهش وزن دچار اشتباه کند و کاهش آب بدن را کاهش وزن تلقی کنید. چنین کاهش وزنی پایدار نیست و می‌تواند منجر به خطر کم آبی بدن شود که طبیعتا خطری بالقوه برای سلامت شما خواهد بود. همچنین پس از کم‌آبی بدن، کلیه‌های شما شروع به حفظ مایعات می‌کنند که همین فرآیند می‌تواند منجر به نفخ شود.

تنها راهی که می‌توانید با کمک بهترین دمنوش‌ها به کاهش وزن دست پیدا کنید، این است که این دمنوش‌های گیاهی را با خوراکی‌های دارای کالری بالا مانند نوشابه یا نوشیدنی انرژی زا، در رژیم غذایی خود جایگزین کنید. می‌توانید به جای مصرف نوشابه، یک دمنوش گیاهی را امتحان کنید که میزان قند کمتری دارد و باعث آبرسانی بدن می‌شود. حتی می‌توانید به‌جای مصرف نوشیدنی انرژی‌زا (یا قهوه)، از چای سیاه به‌جای یک دمنوش گیاهی استفاده کنید. دمنوش‌های گیاهی معمولا فاقد کافئین هستند و اگر به دنبال جایگزینی برای قهوه یا نوشیدنی انرژی‌زا هستید، می‌توانید از چای سیاه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

خوردن دمنوش تاثیری در لاغری دارد؟

چه دمنوش‌هایی برای مصرف مناسب هستند؟

پیشنهاد می‌کنیم ادعای برخی برندها مبنی بر تولید دمنوش‌هایی برای سم‌زدایی را نادیده بگیرید. همان‌طور که عنوان کردیم، بعید است که این دمنوش‌ها در دراز مدت برای شما مفید باشند. روده، کبد و کلیه‌های شما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌صورت طبیعی کار سم زدایی بدن را انجام می‌دهند. اگر تمام این اجزا به درستی کار کنند، به هیچ چیز دیگری نیاز ندارید. در واقع، دمنوش‌های سم‌زدایی که حاوی موادی مانند کاسیا، سنا و کاماکریستا هستند، می‌توانند اثر ملین داشته باشند که در نهایت بیشتر از اینکه برای شما مفید باشند، ضرر خواهند داشت.

اگر می‌خواهید یکی از این محصولات را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که دمنوش‌های گیاهی ایمن‌تر و سنتی‌تری نسبت به دمنوش‌های سم‌زدا وجود دارد. برخی از نمونه‌های سنتی محبوب برای کمک به کاهش وزن شامل دمنوش نعناع فلفلی، بابونه، چای سبز و دمنوش لیمو می‌شوند. دم کردن این گیاهان، دمنوشی طبیعی را به‌وجود خواهد آورد که برای سلامت شما مفید هستند.

به‌عنوان مثال، بابونه مدت‌هاست که به عنوان یک گیاه آرام‌بخش شناخته می‌شود که می‌تواند به افراد کمک کند از خواب شبانه لذت ببرند. این خاصیت آرامش‌بخش این گیاه احتمالاً از آپیژنین موجود در این گیاه است، که اثر آرام‌بخشی دارد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که بابونه اضطراب را نیز کاهش می‌دهد، به افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند که با این بیماری مقابله کنند و در نهایت به بهبود خواب و کاهش شدت افسردگی کمک می‌کند. مانند بسیاری از دمنوش‌های گیاهی سنتی، دمنوش بابونه نیز طعم بسیار خوبی دارد.

کدام دمنوش برای کاهش وزن مفید است؟

اگر به طور خاص به کاهش وزن علاقه دارید، تحقیقات امیدوارکننده اما تایید نشده‌ای در مورد اثربخشی چای سبز انجام شده است. چای سبز یک دمنوش لاغری و بدون قند عالی است و با اینکه نمی‌توان تنها به آن به‌عنوان تامین‌کننده آب در بدن اکتفا کرد، اما دارای خواص بسیاری برای کاهش وزن است که خب این خواص را آب آشامیدنی معمولی ندارد. مطمئنا مصرف چای سبز تنها عامل برای لاغری نخواهد بود، اما اگر طعم این دمنوش را دوست دارید و از نوشیدن آن لذت می‌برید، می‌توانید از چند فنجان چای سبز در هفته به‌عنوان مکمل یک روال غذایی سالم بهره ببرید. نکته مثبت در مورد تاثیر چای سبز در لاغری این است که، مصرف این نوع نوشیدنی و دمنوش گیاهی می‌تواند به کاهش تدریجی وزن کمک کند.

برگ‌های چای سبز منبع غنی از پلی فنول‌های گیاهی به نام کاتچین هستند. در چای سبز، کاتچین است که «قوی‌ترین ماده مغذی در چای» نامیده می‌شود. کاتچین یک آنتی اکسیدان است و درست مانند ویتامین C، ویتامین E یا بتاکاروتن در بدن عمل می‌کند. این بدان معنی است که کاتچین از اکسید شدن سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و با انجام این کار، رادیکال آزاد نمی‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و بنابراین می‌تواند در مبارزه با بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که چای سبز، دمنوشی ضد التهاب است و همچنین می‌تواند با التهاب مبارزه کند.

چای سبز تنها یکی از شش نوع چای است که حاوی کاتچین است، بلکه یکی از شش نوع چای است که در طول فرآیند فرآوری شدن، اکسید نشده باقی می‌ماند. حالا خوب است بدانید که فواید آنتی اکسیدانی ماچا – پودر چای سبز سنتی ژاپنی – ۱۰ برابر بیشتر از چای سبز است، اما میزان کافئین چای سبز نسبت به پودر ماچا بیشتر است.

خوردن دمنوش تاثیری در لاغری دارد؟

سخن پایانی

شما می‌توانید با کاهش مصرف خوراکی‌های چاق کننده و مصرف دمنوش‌های گیاهی به کاهش وزن دست پیدا کنید، اما خوب است بدانید که هیچ معجزه‌ای قرار نیست در یک فنجان از بهترین دمنوش‌ها که برای لاغری مفید هستند، رخ دهد. کاهش وزن واقعی نیاز به داشتن یک رویکرد و سبک زندگی سالم دارد که شامل تغییر در رژیم غذایی و افزایش میزان فعالیت بدنی می‌شود.

بدون نظر

ورود