انواع ساندویچ پانل و ۱۰ مورد از کاربردهای آن

انواع ساندویچ پانل و ۱۰ مورد از کاربردهای آن

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

برای ساخت دیوار و سقف از مصالح گوناگونی می‌توان بهره گرفت. انواع ساندویچ پانل در مجموع عملکرد بهتری نسبت به متریال‌های دیگر دارند و کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان پیدا کرده‌اند.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل در دسته مصالح صنعتی قرار می‌گیرد و در کارخانه تولید می‌شود. به منظور تولید متریال‌های صنعتی از جمله پنل‌ها چند ماده اولیه مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و محصول نهایی بافتی کامپوزیتی اما یکپارچه دارد.

انواع ساندویچ پانل

از جنبه محل استفاده انواع ساندویچ پانل در ۴ نوع اصلی تولید می‌شوند. هر یک از این پنل‌ها با توجه به محل کاربرد دارای ویژگی‌ها، مزایا و مشخصات فنی متفاوتی هستند.

ساندویچ پانل دیواری

از میان همه مدل‌ها، ساندویچ پانل دیواری بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد و برای پوشش نیازهای متفاوت در ضخامت‌های گوناگون و چند نوع مختلف از جمله شیاردار و پیچ مخفی تولید و عرضه می‌گردد.

ساندویچ پانل سقفی

گام وجه مشخصه اصلی ساندویچ پانل سقفی است. گام‌ها نقشی دوگانه دارند. از یک طرف مقاومت در برابر نیروهای نقطه‌ای را افزایش می‌دهند و از طرف دیگر محلی مناسب به منظور همپوشانی دو پنل مجاور ایجاد می‌کنند.

ساندویچ پانل سردخانه‌ای

ساندویچ پانل سردخانه‌ای در چندین ضخامت مختلف از ۸ تا ۱۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. برای تعیین مناسب‌ترین ضخامت این متریال باید به نوع سردخانه (زیرصفر و بالای صفر) و شرایط نگهداری کالاهای داخل آن توجه نمود.

ساندویچ پنل اتاق تمیز

پنل ساندویچی اتاق تمیز بر خلاف سایر انواع تنها در رنگ سفید و با سطحی صاف عرضه می‌گردد زیرا کنترل مداوم تمیزی و حفظ استانداردهای بهداشتی مهم‌ترین اولویت‌ها در کلین روم هستند.

انواع ساندویچ پانل و ۱۰ مورد از کاربردهای آن

انواع ساندویچ پانل از لحاظ جنس ورق

کارخانه‌های تولیدکننده برای لایه‌های کناری پنل‌های ساندویچی از چندین نوع ورق مختلف بهره می‌گیرند. ورق‌های فلزی مزیت‌های بیشتری نسبت به انواع غیرفلزی دارند. آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم رایج‌ترین ورق‌ها بدین منظور محسوب می‌شوند. هر سه ورق در مقایسه با فولاد مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارند.

در مناطقی که رطوبت هوا شدید نیست ساندویچ پانل گالوانیزه از دوام کافی برخوردار است. اما در مناطقی که میزان بارندگی و رطوبت بیش از حد معمول می‌باشد بکارگیری پنل آلوزینک تناسب بیشتری با شرایط دارد. گالوانیزه پوششی از جنس فلز روی می‌باشد اما آلوزینک که با نام گالوالوم هم شناخته می‌شود ترکیبی شامل آلومینیم و روی (زینک) است. بنابراین گالوالوم مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد.

در ساختمان‌هایی که اولویت اصلی افزایش عمر مفید جداره‌ها به بیش از ۱۰۰ سال است و البته هیچ محدودیتی در بودجه وجود ندارد می‌توان در اجرای سقف و دیوارها از ساندویچ پانل آلومینیوم بهره برد. این متریال دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی می‌باشد.

انواع ساندویچ پانل و ۱۰ مورد از کاربردهای آن

انواع پنل ساندویچی از لحاظ جنس فوم

بسیاری از ویژگی‌های انواع پنل ساندویچی به جنس فوم عایق قرار گرفته در بخش میانی آنها بستگی دارد. پلی استایرن منبسط شده، پلی ایزوسیانورات و پلی یورتان رایج‌ترین فوم‌های عایق مورد استفاده در تولید این متریال هستند. هر یک از فوم‌های مذکور مزیت‌های متفاوت و خاص خود را دارند. در احداث اکثر ساختمان‌ها ساندویچ پانل پلی یورتان بهترین متریال به منظور اجرای دیوارها و سقف است.

انواع ساندویچ پانل و ۱۰ مورد از کاربردهای آن

مزایای انواع ساندویچ پانل

  • ضریب مقاومت در برابر عبور حرارت بالا و کاهش اتلاف انرژی
  • امکان نصب سریع و ساخت جداره‌ها در زمانی به مراتب کوتاه‌تر
  • کاهش عبور صدا از دیوار و سقف و ایستادگی در برابر زنگ‌زدگی
  • پایدرای بالا، دوام زیاد و عمر مفید طولانی
  • چگالی کمتر نسبت به اکثر مصالح دیگر
  • برخورداری از امکان دمونتاژ و استفاده مجدد از ساندویچ پانل

۱۰ کاربرد اصلی انواع ساندویچ پانل

مزایای متعدد پنل ساندویچی موجب می‌شود تا این متریال کاربردهای بیشتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشته باشد. آجر، سنگ و مصالح بنایی دیگر کارکرد مشخص و محدودی دارند اما ساندویچ پانل دارای کاربردهای مختلفی است که در این بخش به ۱۰ مورد از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

ساخت دیوار و سقف سوله

اولین و شاخص‌ترین کاربرد پنل‌های عایق در ساخت سقف و دیوار سوله است. سوله‌ها عمدتاً کاربری صنعتی دارند و طبیعتاً عمر مفید جداره‌ها و مقاومت آنها در برابر آسیب‌های محیطی و ضربات وارده از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. از همین رو ساندویچ پنل در مقایسه با آجر و سفال تناسب بیشتری با شرایط سوله دارد.

احداث سالن‌های بزرگ

ساخت فضاهایی با دهانه وسیع که مساحت زیادی را به صورت یکپارچه تأمین نمایند به خواسته اصلی بسیاری از کارفرمایان تبدیل شده است. انواع ساندویچ پانل سقفی به‌صرفه‌ترین متریال برای پوشش سقف در سالن‌های بزرگ محسوب می‌شوند.

ساختمان پیش‌ساخته

ساندویچ پانل دیواری و سقفی بهترین متریال برای اجرای پروژه‌های ساختمانی به شیوه پیش‌ساختگی محسوب می‌شوند. قطعات مختلف ساختمان پیش‌ساخته در کارخانه و با استفاده از متریال‌های صنعتی از جمله پنل‌های عایق تولید می‌شوند و سپس به محل احداث پروژه منتقل می‌گردند.

اجرای سردخانه

کم کردن دمای داخل سردخانه و رساندن آن به صفر درجه سانتی‌گراد یا حتی کمتر نیازمند مصرف مداوم انرژی است. با استفاده از ساندویچ پانل سردخانه به منظور اجرای سقف و دیوارها، اتلاف انرژی از جداره‌ها کاهش می‌یابد و هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی کم می‌شوند.

اجرای انبارها

انبارها از جمله فضاهای ساده اما پرکاربرد هستند. با بکارگیری پنل ساندویچی به منظور احداث انبار، سرعت ساخت‌وساز افزایش می‌یابد و دوام ساختمان برای چند دهه تضمین می‌گردد. به منظور ساخت انبار باید از میان انواع پنل‌های عایق ساختمانی با توجه به شرایط آب‌وهوایی بهترین نوع را انتخاب نمود.

ساخت اتاق تمیز

کلین روم یا همان اتاق تمیز فضایی ایزوله می‌باشد که از ورود هر گونه آلودگی به درون آن جلوگیری می‌شود. برخی از تحقیقات پزشکی و داروسازی و همچنین بعضی از آزمایشات در حوزه تکنولوژی باید حتماً در کلین روم انجام شوند. ساندویچ پانل اتاق تمیز متریالی استاندارد است که با هدف استفاده در ساخت کلین روم تولید می‌شود.

تولید کانکس با ساندویچ پانل

کانکس یا اتاقک پیش‌ساخته کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان و سایر صنایع دارد. چوب، ساندویچ پانل و ورق‌های فلزی را می‌توان برای تولید کانکس به کار برد. اتاقک پیش‌ساخته‌ی پنلی از جنبه ماندگاری و عملکرد برتر از انواع دیگر این محصول می‌باشد.

تولید اتاق حمل بار

اتاق حمل بار محفظه‌ای است که بر روی وانت و سایر خودروهای باری نصب می‌شود و عموماً به منظور جابه‌جایی و توزیع کالاهای تندمصرف به کار می‌رود. با توجه به اینکه تبادل حرارتی بین فضای داخل اتاق حمل بار و محیط بیرون باید به حداقل ممکن کاهش یابد انواع ساندویچ پانل بهترین انتخاب برای سقف و دیوار این محصول هستند.

احداث ویلا

ویلاها معمولاً خارج از شهر‌ها احداث می‌شوند. سبک بودن و ابعاد استاندارد ساندویچ پانل حمل آن به محل احداث ویلا را آسان می‌کند. به علاوه تنوع رنگ این متریال امکانی ارزشمند را به سازندگان می‌دهد تا ویلایی مطابق با سلیقه خریدار بسازند.

ایجاد کف عایق

در برخی از پروژه‌های ساختمانی نفوذ سرما یا گرما از کف ساختمان به چالشی جدی تبدیل می‌شود. عایق‌های حرارتی معمول ویژگی‌های لازم را برای قرارگیری در کف ندارند. پنل ساندویچی نایلون را می‌توان برای عایق‌بندی کف به کار گرفت.

قیمت انواع ساندویچ پانل

جنس ورق بیشترین تأثیر را بر قیمت انواع ساندویچ پانل دارد. ضخامت ورق، نوع فوم عایق و ضخامت کلی پنل هم سایر عوامل موثر بر قیمت هستند. از میان ورق‌های فلزی مختلفی که در تولید پنل‌ها به کار می‌روند ورق آلومینیوم گران‌تر از بقیه می‌باشد و برای پروژه‌هایی با بودجه محدود مناسب نیست. در مجموع ساندویچ پانل گالوانیزه قیمتی به‌صرفه دارد و از کارایی مناسبی برخوردار است.

بدون نظر

ورود