۸ حقه روانشناسی هوشمندانه که روی همه جواب می دهد

۸ حقه روانشناسی هوشمندانه که روی همه جواب می دهد

با وجود اینکه اکثر ما فکر می‌کنیم استقلال و کنترل کاملی روی سخنان و رفتارهایمان داریم، می‌توان افراد را با استفاده از ترفند‌های روان‌شناسی مختلف تحت تأثیر قرار داد. در واقع، کل صنعت تبلیغات و بازاریابی بر این اساس بنا شده است. بنابراین منطقی است که با کمی کنترل ذهنی بتوان اوضاع را بیشتر به نفع خود تغییر داد. اما حقه ‌های روانشناسی که روی همه جواب میده، چیست؟

تکنیک ایجاد بدهی

اگر می‌خواهید بدانید حقه‌ های روانشناسی که روی همه جواب میده چیست، باید با تکنیک بدهی آشنا شوید. اگر می‌خواهید که کسی کاری را برای شما انجام دهد و با مقاومت مواجه می‌شوید، یک ترفند روانشناسی جالب این است که در ابتدا برای طرف مقابل کاری را انجام دهید تا احساس بدهی کند. این ترفند بر مبنای اصلی به نام «هنجار مقابله به مثل» است؛ یعنی فشاری که افراد برای جبران لطف احساس می‌کنند.

یک مثال ساده از این موضوع، زمانی است که کسی شیشه ماشین شما را تمیز کرده و سپس درخواست انعام می‌کند. شما از او نخواسته‌اید که شیشه را تمیز کند، اما زمانی که این کار انجام شده، احساس می‌کنید که باید جبران کنید.

تکنیک انعکاس

ترفند انعکاس که توسط اندی برنارد در سریال آفیس استفاده می‌شد، یک ترفند روان‌شناسی معتبر با پشتوانه علمی است. این ترفند به نام «اثر آفتاب‌پرست» شناخته شده و وقتی رخ میدهد که ما به طور ناخودآگاه حالات، سخنان و رفتار‌های افراد اطراف خود را تقلید می‌کنیم.

می‌توانید از این ترفند به نفع خود استفاده کنید و آگاهانه از افرادی که می‌خواهید تحت تأثیر قرار دهید، تقلید کنید. این ترفند باعث می‌شود که سایر افراد اعتماد بیشتری به شما کرده و شما را قابل اعتمادتر ببینند، چون به نوعی شبیه به خودشان می‌شوید.

تکنیک درخواست بزرگ‌تر

یکی از حقه ‌های روانشناسی که روی همه جواب میده، تکنیک درخواست بزرگ‌تر است. اگر می‌خواهید کسی کاری را انجام دهد، این تکنیک را امتحان کنید. این ترفند با درخواست اولیه برای چیزی بسیار دشوارتر یا عجیب‌تر از آنچه که واقعاً می‌خواهید، آغاز می‌شود؛ چیزی که مطمئناً رد خواهد شد.

سپس، به خواسته اصلی خود اشاره کنید. شانس پذیرش درخواست شما اکنون بسیار بیشتر است. چراکه وقتی درخواست خود را کمتر می‌کنید، به صورت ناخودآگاه به عنوان یک امتیاز درک می‌شود که یک «بدهی» ایجاد می‌کند. افراد این بدهی را با پذیرش درخواست «کمتر» شما جبران می‌کنند.

تکنیک تکرار

اگر سعی دارید که کسی را متقاعد کنید، یکی از قدرتمندترین ترفند‌های روا‌شناسی که می‌توانید به کار ببرید، «تکرار» است.

به طور اساسی، حقیقت هر نظری با افزایش دفعات تکرار آن افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، هر چه بیشتر اطلاعات نادرست یا اشتباه را تکرار کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که سایر افراد حرف شما را باور کنند.

تکنیک القای کمیابی

اصل کمیابی، یکی از رایج‌ترین ترفند‌های روانشناسی است که روزانه با آن مواجه می‌شویم. هر زمانی که تبلیغی می‌بینید که می‌گوید چیزی محدود است (از نظر زمان یا مقدار) از تکنیک کمیابی استفاده می‌کند. دلیل تأثیر این ترفند، این است که برای چیزی که فکر می‌کنیم کمیاب و محدود است، ارزش بیشتری قائلیم.

وقتی به شما گفته می‌شود که یک فرصت تنها برای مدت کوتاهی وجود دارد یا در مقدار محدودی موجود است، ترس از دست دادن (FOMO) در شما فعال می‌شود و به طور غریزی می‌خواهید که از آن اجتناب کنید.

در حالی که این ترفند بیشتر در بازاریابی محصولات کاربرد دارد، می‌توانید از آن در موقعیت‌های دیگری هم استفاده کنید. می‌توانید افراد را به صرف وقت با خودتان وادار کنید، با القای این که نمی‌توانید ملاقات با آن‌ها را در برنامه شلوغ خود جای دهید.

تکنیک صدا زدن اسم

یکی دیگر از حقه‌ های روانشناسی که روی همه جواب میده، تکنیک صدا زدن اسم است. اگر حس می‌کنید که کسی حواسش به شمانیست یا می‌خواهید مطمئن شوید که به شما توجه می‌کند، از نام او استفاده کنید. تحقیقات نشان میدهند که شنیدن ناممان، ما را متمرکز می‌کند. مثل زمانی که در یک مهمانی شلوغ اسم خود را می‌شنویم و به طور خودکار همه چیز‌های دیگر را نادیده می‌گیریم.

به همین دلیل، فروشندگان معمولاً نام شما را در مکالماتشان چندین بار تکرار می‌کنند. شما هم می‌توانید از این روش استفاده کنید تا توجه و تمرکز دیگران را به خود جلب کنید.

تکنیک حضور داشتن

برای جلب اعتماد دیگران، می‌توانید از «حضور» خود در زندگی‌شان استفاده کنید. هرچه بیشتر در زندگی کسی حضور داشته باشید، احساس آشنایی و اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا می‌کند.

تکنیک تعریف و تمجید

یکی از ترفند‌های روانشناسی جالب این است که وقتی شما صفات مثبتی را به دیگران نسبت میدهید، مردم شما را نیز با همان صفات می‌بینند.

اگر می‌خواهید کسی شما را باهوش ببیند، او را باهوش خطاب کنید. اگر می‌خواهید به عنوان فردی با اعتماد به نفس یا جذاب دیده شوید، از این صفات برای توصیف دیگران استفاده کنید. با گذشت زمان، دیگران شما را با این ویژگی‌ها خواهند دید. به خاطر داشته باشید که این روش به شکل معکوس هم عمل می‌کند.

حالا که می‌دانید حقه ‌های روانشناسی که روی همه جواب میده، کدام ترفند‌ها هستند، از آن‌ها می‌توانید به نفع خود در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود