جزئیات درگیری دیشب ایران و آمریکا؛ از انفجارهای سیریک تا ادعای حمله پهپادی

جزئیات درگیری دیشب ایران و آمریکا؛ از انفجارهای سیریک تا ادعای حمله پهپادی

پس از چندین هفته‌ برقراری آتش‌بس و انجام رایزنی‌های فشرده، بار دیگر درگیری میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس شدت گرفت؛ این تحول، ابهام‌های تازه‌ای درباره سرنوشت توافقی که قرار بود مسیر مذاکرات گسترده‌تر میان تهران و واشنگتن را هموار کند، ایجاد کرده است.

ماجرای درگیری اخیر ایران و آمریکا چیست؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه به وقت محلی در شبکه اجتماعی تروث سوشال مدعی شد که ایران دست‌کم چهار پهپاد تهاجمی را به سمت کشتی‌هایی که در حال عبور از تنگه هرمز بودند، شلیک کرده است. ترامپ همچنین ادعا کرد یکی از این پهپادها به یک کشتی باری بزرگ برخورد کرده و موجب وارد آمدن خسارت به آن شده؛ با این حال، به گفته او، این شناور پس از حادثه توانست به مسیر خود ادامه دهد. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد که «ما سه پهپاد دیگر را سرنگون کردیم. بدیهی است که این یک نقض احمقانه توافق آتش‌بس ماست.»

انفجار

در همین حال، رسانه‌ها روز گذشته از وقوع یک حادثه دریایی در آب‌های نزدیک عمان خبر دادند. بر اساس این گزارش‌ها، این حادثه هیچ‌گونه تلفات انسانی یا آلودگی زیست‌محیطی به دنبال نداشته است. طبق اعلام منابع خبری، یک کشتی باری در جنوب شرقی یکی از بنادر عمان هدف اصابت یک پرتابه ناشناس قرار گرفت، اگرچه جزئیات بیشتری درباره عامل این حادثه منتشر نشد.

همزمان، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس نیز با تأیید وقوع این حادثه اعلام کرد که این رویداد در حدود ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی یکی از بنادر عمان رخ داده. کاپیتان کشتی نیز گزارش داد که این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی یا خسارت زیست‌محیطی به همراه نداشته است.

از سوی دیگر، آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی، شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که با وجود آغاز عملیات تخلیه کشتی‌ها در منطقه، این روند به طور موقت متوقف شده تا اطمینان بیشتری از تأمین امنیت شناورهای موجود در فهرست تخلیه و سایر کشتی‌های حاضر در منطقه حاصل شود. این سازمان دو روز پیش اعلام کرده بود که با همکاری ایران، عمان، دیگر کشورهای ساحلی، آمریکا و فعالان صنعت کشتیرانی، برنامه انتقال و تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانوردی را که همچنان در منطقه حضور دارند، آغاز کرده است.

انفجار

در همین حال روز گذشته صداوسیما از شنیده شدن صدای ۳ انفجار در طاهرویه، سیریک (جنوب کشور) خبر داد. شهرستان سیریک، در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد. ناگفته نماند فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت و مدعی شد جنگنده‌های آمریکایی مراکز نگهداری موشک و پهپاد و نیز سایت‌های راداری ساحلی ایران را مورد حمله قرار داده‌اند. به گفته واشنگتن، این اقدام پاسخی به حمله پهپادی منتسب به ایران علیه کشتی تجاریاور لاولی (Ever Lovely) در تنگه هرمز بوده است.

با وجود درگیری‌های اخیر، هیچ‌یک از دو طرف تاکنون به طور رسمی از پایان تفاهم یا آتش‌بس سخن نگفته‌اند. مقام‌های آمریکایی همچنان از «نقض آتش‌بس» صحبت می‌کنند و بر ادامه اعتبار این توافق تأکید دارند. در مقابل، ایران نیز ضمن متهم کردن آمریکا به نقض تعهدات، هنوز خروج رسمی از چارچوب توافق را اعلام نکرده است. ادامه این مواضع نشان می‌دهد تهران و واشنگتن، دست‌کم در شرایط کنونی، تمایلی به گسترش درگیری‌ها و بازگشت به یک جنگ فراگیر ندارند. با این حال، تحولات اخیر نشان داده که آتش‌بس موجود از ثبات و استحکام کافی برخوردار نیست و هر حادثه‌ای می‌تواند آن را با چالش جدی روبه‌رو کند.

ایران و آمریکا

در این شرایط، مهم‌ترین ابهام به آینده روابط تهران و واشنگتن بازمی‌گردد؛ اینکه آیا دو طرف موفق به مهار این بحران و ازسرگیری مذاکرات خواهند شد یا این درگیری، آغاز مرحله‌ای جدید از تنش‌های نظامی در منطقه خواهد بود؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • محمد تیر ۶, ۱۴۰۵

    این چه حرفی که می‌زنید!؟

    این زد و خورد ها نمک تفاهمه

    وگردن الان مثل بعضی وقتا که مسعود جواب منتقدان دولت رو میده الان میومد عربده میزد که این گوی این میدان هر کی میتونه بیاد حل کنه……….

    همونجوری عربده میزد جواب آمریکا میداد!
    اتفاق مهمی نیفتاد یه دکل مخابراتی و انبار پهپاد رو زدن

    دکل مخابراتی کی گرفته کی داده!

    مسعود جان راحت باش راستی اگه وقت کردی یه زنگ به جوزف عون رئیس جمهور لبنان بزن مثل خودت هر چی بهش بگن و بزنن تو سر خودش و کشورش تهش باز می‌چسبه به میز مذاکره!