سفری به کوهرنگ هزار رنگ ایران

با عروس چهار محال و بختیاری آشنا شوید

سفری به کوهرنگ هزار رنگ ایران

«اکو توریسم» یکی از جذاب ترین شیوه های گردشگری است که در سراسر دنیا مخاطبان بیشماری دارد. در همین راستا، سرویس گردشگری روزیاتو در این شماره، عروس چهار محال و بختیاری، جایی که هزار رنگ را می توان در طبیعت راز آلود جذابش مشاهده کرد را برای معرفی انتخاب نموده.

با اینکه استان چهار محال و بختیاری از نظر ساختارهای توسعه منطقه ای و ملی، از جمله استان های کم تر توسعه یافته پس از انقلاب محسوب می گردد، اما بی شک، پتانسیل بالایی برای مقوله گردشگری دارد؛ سرزمین آبشارهای جوشان و دشت لاله های واژگون. جایی که با ۲۵۰ جاذبه گردشگری، نقطه ای بکر در ایران قلمداد می شود.

فقط تالاب بین‌المللی چغاخور چهارمحال و بختیاری با وجود گونه‌های بی‌شمار گیاهی و آبزیان موجب تنوع زیست‌محیطی و کوچ صدها هزار پرنده موجب افزایش ورود گردشگران شده است و آن را می توان در شهرستان بروجن و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد مشاهده نمود.

k12

(تصویر زیبایی از تالاب بین المللی چغار خور استان چهار محال و بختیاری)

 اگر عاشق طبیعت گردی به خصوص در فصل پاییز هزار رنگ هزار نقش هستید، کوهرنگ یکی از مقاصد فوق العاده جذابیست که می توان در نظر داشت. این جا را بهشت سفید چهار محال و بختیاری می نامند و ۱۰ درصد کل آب های ایران از آن جا تامین می شود.

آب معدنی کوهرنگ که بعضا استفاده می کنید، از چشمه های ارتفاعات همین منطقه گرفته شده. البته اگر به کوهرنگ رفتید، مراقب باشید که بدون راهنما وارد مناطق جنگلی و کوهستانی نشوید زیرا بر اساس اخبار، همین چند وقت پیش، خرس قهوه ای در روستای گل سرخ صمصامی کوهرنگ، آسیب جدی به یک چوپان وارد کرد.

کوهرنگ کجاست؟

k3

(نقشه مسیر رسیدن به کوهرنگ از مبدا تهران)

همان طور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، برای رسیدن به کوهرنگ از سمت تهران، ۲ راه وجود دارد. یکی آن که به قم بروید و از آن جا از طریق کاشان، وارد اصفهان شده و از جنوب اصفهان به سمت شهرکرد و طاقانک رفته و سپس عازم چلگرد، در شمال غربی استان چهار محل و بختیاری شوید. یا پس از گذر از استان قم، وارد کمربندی شده و از سمت غربی استان اصفهان، به سمت گلپایگان رفته و ازجنوب آن، مستقیما وارد استان چهار محال و بختیاری و شهر  چلگرد شوید. هر دو مسیر، شما را با جذابیت های طبیعی، فرهنگی و باستانی بسیاری آشنا می کند که جالب و خاطره انگیز است.

کوهرنگ یکی از شهرستان های این استان است که جاذبه های طبیعی خاص خودش را دارد و ما به شما پیشنهاد می دهیم که آنرا جز برنامه های خود بگنجانید. زمان مناسبی که می توانید برای آن در نظر بگیرید اواخر فروردین و اردیبشهت است آن هم برای اینکه بتوانید از زیبایی چشم نواز دشت لاله های واژگون آن لذت ببرید. اکنون که به نیمه دوم سال نزدیک می شویم، هم چنان کوهرنگ با طبیعت بکرش، انتظار عاشقان طبیعت گردی را می کشد.

k4

فقط توصیه ما به شما این است برای محافظت از گیاهان کمیاب و در حال انقراضی که در منطقه وجود دارد، تلاش کنید ماشین خود را وارد دشت لاله های واژگون نکنید و مسافتی را پیاده طی کنید؛ همچنین درست است که زیبایی این گل زیبا آدم را وسوسه می کند تا آنرا در باغچه حیاط خود نیز داشته باشد ولی بهتر است از کندن و بیرون آوردن پیاز آن خودداری کنید تا این دشت زیبا و چشم نواز زیبایی خود را از دست ندهد و گردشگران در سالهای آتی نیز بتوانند از زیبایی آن بهره ببرند.

k5

(طبیعت سر سبز کوهرنگ، شما را با تابلوی نقاشی طبیعی بی نظیری آشنا می کنید)

کوهرنگ به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی فراوان و چشمه سارهای متعدد چون چشمه دیمه، چشمه آب معدنی کوهرنگ و دیدنیهای طبیعی همچون تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علی خان، دشت لاله های واژگون و پیست اسکی شهرت بسیاری دارد و یک مقصد توریستی مناسب برای علاقمندان به طبیعت به شمار می رود.

طبیعت بکر و دست نخورده کوهرنگ در طول سال، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. مرکز شهرستان کوهرنگ شهر چلگرد در هشتاد و پنج کیلومتری شهرکرد واقع شده که بزرگترین جامعه ایلی کشور یعنی ایل هفت لنگ بختیاری را در خود جای داده است. اگر به این منطقه زیبا سفر می کنید، مراقب رانندگی خود باشید. جاده های کم عرض و بعضا کوهستانی و کم تابلوی منطقه سبب می شود که در فصل بارندگی، تصادفاتی را در منطقه شاهد باشیم.

اتفاقاتی که تصویر هایی مانند تصویر زیر را در این منطقه بکر، ثبت و ظبط می کند و خود، یک جذابیت طبیعی! برای بازدید کننده گان می شود.

k6

(تصویر سقوط خودروی پراید از کوه و قرار گیری عجیب بر روی تخته سنگی در منطقه کوهرنگ)

منطقه ای که شما در فصل بهار و تابستان و پاییز، محور سر سبزی و شادابی اش می شوید، در فصل زمستان، سخت ترین چهره خود را به شما نشان می دهد و بعضا ارتفاع برف در روستاهای چهار محال و بختیاری و حتی کوهرنگ به بیش از ۴ متر می رسد. همان طور که در تصویر زیر که از جاده های کوهرنگ گرفته شده است، مشاهده می کنید.

k7

(ارتفاع برف ۴ متری در یکی از جاده های منتهی به کوهرنگ در ماه بهمن)

صنعت گردشگری طبیعی کوهرنگ، در زمستان، مشتاقان بسیاری را از سراسر کشور به سمت خود می کشاند و یکی از مقصد های زمستان گرد های ایرانی، همین منطقه محسوب می شود که زیبایی های خاص خود را در فصل سفید، به همراه دارد.

k8

(تصویر یکی از جاده های منتهی به کوهرنگ در فصل زمستان )

با این حال، در فصل بهار جاذبه های طبیعی و بی نظیری در انتظار گردشگران این منطقه است، دشت لاله های واژگون، زیبایی بکر و بی نظیری که چشم را نوازش می دهد، در تابستان کوهرنگ پتانسیل پذیرش طرفداران داروهای گیاهی، سیاحت و اسکی تابستانه در قلل مرتفع و پوشیده از برف زردکوه بختیاری دارد، در فصل پاییز نیز گردشگران می توانند شاهد کوچ و شیوه زندگی عشایری باشند.

k9

(تصویری از کوچ عشایر کوهرنگ  و گله های گوسفند که از روی پل های منطقه گذر می کنند)

حضور عشایر در این منطقه سبب شده تا برخی از عاشقان طبیعت گردی، بتوانند زندگی عشایر را از نزدیک تجربه کنند و به همین خاطر، کمپینگ گردشگری عشایری برای توریست ها در این منطقه بر پا شود. اگر به این جا رفتید، حتما از این فرصت های دیدار با عشایر خونگرم و مهمان نواز و البته هنرمند کوهرنگی استفاده کنید.

k10

جایی که لاله هایش واژگون است

k2

چهارمحال و بختیاری دارای گسترده ترین دشت لاله های واژگون در ایران است، این دشت در فاصله ۱۰ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است. به دلیل وسعت زیاد، پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند، لاله های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به جاذبه های دیگر کوهرنگ، این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی محسوب می شود.

لاله واژگون از منحصربه فردترین گونه گل ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است. “لاله واژگون” از راسته سوسن سانان بوده و عمر کوتاهی دارد. گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می شود و در فصل بارش پایان می یابد. لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله است که تاکنون ۱۵ گونه از آن در ایران شناسایی شده است.

k11

(لاله واژگون، گونه ای نادر و در حال انقراض است. از خرید آن در کوهرنگ خودداری کنید)

باید توجه داشته باشید که در واقع این دشت سه هزار و ششصد هکتاری، به عنوان رویشگاه اصلی گونه گیاهی لاله واژگون است که البته آوازه جهانی دارد. البته رویشگاه اصلی این گیاه کمیاب، دامنه کوه های آب کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواسکی و مله زرد است.

اگر می خوهید درباره وجه تسمیه لاله های واژگون بدانید، باید بگوییم که لاله های واژگون در زبان محلی گل بگریو، (گل گریان) و اشک مریم نیز نامیده می شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل های خود را حفظ می کنند. بنابراین، فصل بهار، فصل دیدار با لاله های واژگون کوهرنگ در جنوب و طبیعت بکر سوباتان در مناطق سر سبز شمال ایران است.

جاذبه های گردشگری دیگری مانند آبشار کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد و چشمه آب معدنی در نزدیکی این دشت قرار دارند.

مسیر دسترسی به این دشت زیبا و چشم نواز جاده خاکی روستای فخرآباد است که از آنجا تا منطقه یکساعت پیاده روی است. این منطقه آب و هوایی مرطوب و معتدل دارد. گونه های گیاهی دیگر موجود در این دشت دافنه، لاله، گون، کوما و تنگز هستند و گونه های جانوری این منطقه کبک، کبک دری، خرس قهوه ای، کل و بز، زاغ نوک زرد و قرمز هستند.

k13

(تصویر مسیر دسترسی به کوهرنگ از روستای فخر آباد و جاده چلگرد – دیمه)

آبشار شیخ علی خان

k14

(تصویر آبشار شیخ علی خان کوهرنگ در فصل زمستان)

کوهرنگ را شهر آبشار ها می نامند. در فصل بهار، همه جای کوهرنگ مملو از آب بوده و چشمه های خروشان را می توان در همه جای این سرزمین مشاهده کرد. لطافت و شادابی وصف ناپذیر هوای کوهرنگ، بهترین فرصت را برای روستاگردی و قدم زدن های صبحگاهی فراهم می کند که چه جایی بهتر از قدم زدن در کنار آبشاری چون آبشار شیخ علی خان که یکی از جذابیت های طبیعی منطقه به شمار می رود.

این آبشار در چهل کیلومتری روستای سر آقا سید در حوالی شهرستان چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ واقع شده است و در واقع از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می گیرد. از شهرکرد تا این ۤآبشار حدود ۹۰ کیلومتر است ‌و با یک ساعت رانندگی می توان به آن رسید.

آب این آبشار از میان یک تنگه پرشیب جاری شده و با خود نسیم سردی را در پیش روی مسافران و گردشگران قرار داده است. البته باید اذعان داشت که سرمای بسیار شدید هوا در شهرستان کوهرنگ سبب شده که این آبشار در زمستان به مجموعه ای قندیل تبدیل شود که این امر زیبایی آبشار را چندین برابر می کند. ارتفاع بسیاری از قندیل های آبشار به بیش از نیم متر و حتی یک متر می رسد.

k15

(آبشار شیخ علی خان کوهرنگ در فصل تابستان)

 ناگفته پیداست که  فصل بهار بهترین فصل برای دیدن آبشار شیخ علی خان به حساب می آید اما فصل زمستان و بازدید از آبشار یخ زده نیز جذابیت خاصی دارد. این قضیه برای آبشار های زیبای اطراف تهران نیز صادق است.

با توجه به این که از مرکز چلگرد تا این آبشار پیاده هم می شود رفت و کم تر از ۵ کیلومتر خواهد بود، متاسفانه تابلوی راهنمایی وجود ندارد و این قضیه برای گردشگران بین المللی چالش زا است. بنابراین توصیه می کنیم هم از اهالی استفاده کنید و هم نقشه مطمئنی پیش از سفر در اختیار داشته باشید.

برای رسیدن به این آبشار زیبا لازم است ابتدا از شهرکرد به سمت سورشجان و از آنجا به سمت فارسان بروید. سپس جاده فارسان به سمت چلگرد را ادامه داده و بعد از شهر چلگرد به سمت روستای زیبای سرآقا سید و آبشار شیخ علی خان بروید.

سر آقا سید، نام یک روستای پله کانی است. مانند ماسوله قدمت چند صد ساله و معماری منظر جالب آن سبب شده تا حرفه ای های گردشگری ایران وقتی به کوهرنگ می روند، سری هم به این منطقه جذاب زده و از طبیعت خاص آن بهره مند شوند.

سر آقا سید در یکی از دامنه های قله هفت تنان در بخش مرکزی کوهرنگ قرار دارد و نکته جالب این که بیش تر خانه های سر آقا سید، بدون پنجره هستند و درها تنها منفذ خانه به شمار می روند.

k16

(تصویر روستای پله کانی سر آقا سید کوهرنگ : دیدار با ماسوله شمال در ماسوله جنوب)

در اطراف سر آقا سید می توان به جز آبشار شیخ علی خان که در ۴۰ کیلومتری قرار دارد، غار یخی چما، قله زردکوه معروف با ارتفاع ۴۲۰۰ متر و هم چنین پیست اسکی چلگرد که در ۵۰ کیلومتری آن واقع شده را مشاهده نمود. چشمه و جاده دیمه را می توان از دیگر جذابیت های کوهرنگ هزار رنگ ایران دانست.

چشمه دیمه

k17

طبق نظر اهالی منطقه، چشمه دیمه از دیگر جذابیت های طبیعی جذاب این اقلیم سر سبز به شمار می رود. در واقع این چشمه خروشان، در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و اتفاقا اهالی، آن را به کیکاووس، از قهرمانان اساطیری شاهنامه فردوسی، حکیم بزرگ ایران زمین نسبت می دهند.

گفته شده که این چشمه یکی از سرچشمه های اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ بوده و در یازده کیلومتری چلگرد واقع شده و تا مرکز استان حدود هشتاد کیلومتر فاصله دارد.

باید بدانید که این چشمه در آبان ۱۳۸۸ به عنوان هشتاد و چهارمین اثر ملی کشور به ثبت رسید.

این چشمه واقعا آب سردی دارد. سرما در کوهرنگ، بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردمانش را تشکیل می دهد بنابراین جاب تعجب نیست که حتی در تابستان داغ نیز  نتوان دست را به مدت اندکی در داخل این آب قرار داد.

آب سرد چشمه دیمه، از زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و تا ۲ متر عمق دارد. بنابراین مراقب شنا کردن در این چشمه باشید. گفته شده که آب چشمه دیمه، از گواراترین آب های جهان و سرشار از املاح و مواد معدنی بوده و خواص بسیار زیادی دارد. درمان عفونت های کلیوی و دهان و دندان از جمله فواید نوشیدن آب دیمه است.

در واقع آب معدنی کوهرنگی که قبلا درباره آن گفتیم، از آب همین چشمه پر می شود و در بازار داخلی و جهانی مخاطبان زیادی دارد. کویتی ها، یکی از عاشقان آب معدنی کوهرنگ ایران هستند.

k18

(زلالی آب چشمه دیمه)

این مقصد گردشگری به دلیل دارا بودن فضاهای سرسبز و خرم و راه دسترسی آسفالته و سرویس بهداشتی و سکوی نشیمن اطراف خود از دیرباز به عنوان یکی از تجمع گاه های ایلات و عشایر بختیاری و گردشگران شناخته شده است.

مناظر زیبا و چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاه های شهرستان کوهرنگ قرار داده است. در اطراف چشمه مراتع حاصلخیز، درختان بلند بلوط، کیکم که درختی از خانواده افرا است و دیگر درختان سردسیری به چشم می خورند. گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک جز حیات جانوری منطقه اند.

به هر حال، بهترین فصل بازدید از این منطقه زیبا بهار و تابستان است، چون هوا معتدل و لطیف و دلپذیر است. برای بازدید از این منطقه توریستی به سوی شهرکرد به جاده بزنید و از آنجا به فارسان و سپس به کوهرنگ بروید و سراغ روستای دیمه را بگیرید.  علاوه بر این چشمه، تونل کوهرنگ هم جالب است.

تونل کوهرنگ

k19

از جاذبه های کوهرنگ می توان به آبشار تونل کوهرنگ نام برد. این آبشار از سرچشمه رودخانه زاینده جاری می شود و جذابیت طبیعی ارزشمندی دارد. این تونل جهت انتقال آٖب از چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه ای که اکنون شهر توریستی چلگرد قرار دارد، ایجاد شده است.

طبق یافته های تاریخی، جریان انتقال آب کوهرنگ در زمان صفویان و به دستور شاع عباس آغاز شد. اما با مرگ شاه عباس این پروژه ناتمام ماند. نخستین تونل کوهرنگ در سال ۱۳۳۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۶۴ تونل دوم به بهره برداری رسید.

توجه داشته باشید که آبشار این تونل و فضاهای بسیار زیبای اطراف آن مناظر بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. در تمام فصول سال حتی زمستان به سبب نزدیکی با پیست اسکی چلگرد این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

امیدواریم این گشت زیبا در کوهرنگ، فرصتی برای شناخت برخی از ظرفیت های طبیعی و گردشگری این منطقه را برای شما فراهم کرده باشد و در برنامه طبیعت گردی پاییز هزار رنگ ایران قرار دهید.

[ منبع: خبرگزاری فارس، مشرق نیوز، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا، مهر نیوز، زیست نیوز]

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود