مروری بر تفاوت های اتاق خواب کودکان در نقاط مختلف جهان

تصور بینندگان این مجموعه عکس ها از اتاق کودکان، شاید آنچه می بینند نباشد ...

مروری بر تفاوت های اتاق خواب کودکان در نقاط مختلف جهان

اصولا اتاق خواب کودکان بخشی از شخصیت آنها را نشان می دهد. از دیوارهای رنگی این اتاق ها گرفته تا پوسترها و اسباب بازی هایی که به آن آویزان است، تا کتاب هایی که در سراسر اتاق پراکنده شده، مکانی است که کودک در آن احساس آرامش می کند. اما برای عده دیگری از کودکان در سراسر جهان، اتاق خواب شان تنها یک تشک است که در خارج از خانه قرار گرفته و به جای اسباب بازی، ملحفه های پاره و کهنه و یا آشغال هایی که بر روی زمین ریخته شده، در اطراف آن دیده می شود.

تصاویر چهره کودکانی که خوابیده اند از مجموعه عکس های جیمز مولیسون با عنوان “کودکان کجا می خوابند” اخیرا در موزه سی دی سی دیوید جی. سنسر آتلانتا برگزار شد.

اگرچه نزدیک به ۶ سال است که از انتشار نخستین مجموعه مولینسون می گذرد، هنوز هم عکس های او در میان گروه های متفاوت سنی، طرفداران فراوانی دارد.

این عکاس خود در مورد مجموعه عکس هایش می گوید: “انتظار نداشتم که این مجموعه با چنین استقبال خوبی روبرو شود.” او که خودش در ونیز ایتالیا زندگی می کند صحبت هایش را چنین ادامه می دهد: “من خصوصا از این بابت بسیار رضایت دارم، کسانی که این تصاویر را می بینند با این جریان درگیر می شوند که مردم دیگری در شرایطی کاملا متفاوت با آنها زندگی می کنند.”

در مجموعه “کودکان کجا می خوابند”، اتاق خواب کودکان از ملیت های مختلف در سراسر جهان در زمینه ای سفید به نمایش درآمده. رنگ سفیدی که در پشت سر کودکان وجود دارد عامدانه و توسط عکاس، خنثی برگزیده شده چرا که او با این روش می خواست تمامی این کودکان را یکسان و مساوی به تصویر درآورد.

۵۶ عکس متفاوت از این مجموعه فقر و نابرابری اجتماعی را در میان این کودکان به تصویر کشیده است.

مولیسون در وب سایت خود نوشته است: “از همان ابتدا هم قصد آن را نداشتم که تنها کودکان نیازمند کشورهای در حال توسعه را به تصویر بکشم بلکه هدفم به تصویر کشیدن چیزی فرای این جریان، از وضعیت کودکان در سراسر جهان بود.”

از جیمی ۹ ساله که در بالاترین طبقه یک ساختمان در خیابان پنجم نیویورک زندگی می کند تا پرنای ۱۴ ساله ای که کودک کار است و در یک سلول شبیه به خانه در نپال زندگی می کند. همین طور سایر کودکانی چون لِهلُهُنُلُ (Lehlohonolo)، که ۶ ساله است و با ۳ برادرش در زمین های گلی لِسُثو (Lesotho) روزگار خود را سپری می کند.

مولیسون از طریق دوستانش با یک کمپین حمایت از کودکان به نام “نجات کودکان” آشنا شد و همین جرقه ای برای خلق چنین تصاویری از کودکان در مجموعه اش گردید.

یکی از نکاتی که این عکاس را به خود جلب کرده بود، اتاق های بیش از اندازه مرتب محسوب می شد و این کاملا نقطه مخالف عادت های خود او بود.

لوکیشن هایی که وی برای عکس هایش برگزیده بود از کشورهای آمریکا، ژاپن، کرانه باختری، کلمبیا، کامبودیا و بسیاری دیگر از نقاط جهان انتخاب شده بود.

وی می گوید که قصد آن را داشت که این مجموعه را برای بزرگسالان تولید کند اما زمانی که همه تصاویر جمع آوری شدند، به نظرش رسید که شاید ایده بدی نباشد که از ذهن کودکان روایت شود. وی می گوید: “من داستان های این مجموعه را به اصطلاح برای کودکان بهداشتی و بدون سانسور نکردم اما تا آنجا که می دانم معلمان مدرسه این کار را با زبان های مناسب تری برای کودکان انجام می دهند.”

این عکاس درمورد سایر پروژه های عکاسی خود هم اشاراتی دارد اما می گوید در هر زمانی به مورد مشابهی در رابطه با کودکان برخورد می کند از اتاق خواب هایشان تصویربرداری می کند.

وی که به مقوله کودکان علاقه فراوانی دارد پروژه جدیدی مربوط به وضعیت کودکان مهاجر را در دست دارد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، از پراکندگی پناهجویان، در حدود ۲۱.۳ میلیون مهاجر در سراسر جهان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها، کمتر از ۱۸ سال دارند.

مولینسون بر آن است که نام پروژه بعدی خود را “کودکان پناهجو کجا می خوابند” بگذارد.

با هم بخشی از عکس های مجموعه “کودکان کجا می خوابند” را می بینیم

2

کودک ناشناس، ۴ ساله اهل رُم

3

ایندیرا، ۷ ساله اهل نپال

4

دانگ، ۹ ساله اهل چین

5

آلکس، ۹ ساله اهل ریودژنیروی برزیل

6

جیمی، ۹ ساله اهل نیویورک

7

سویکا، ۹ ساله اهل کرانه باختری

8

رایان، ۱۳ ساله اهل پنسیلوانیا

9

ایرکنا، ۱۴ ساله اهل کنیا

10

پرنا، ۱۴ ساله اهل نپال

منبع: edition.cnn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود