خودکشی در مقابل دوربین؛ شوک آورترین لحظه تاریخ برنامه های تلویزیونی

خبرنگاران هم خودکشی می کنند

خودکشی در مقابل دوربین؛ شوک آورترین لحظه تاریخ برنامه های تلویزیونی

۲۳ مهر امسال فیلمی روی پرده سینماهای آمریکا می رود که روایتی مستند از زندگی کریسین چوبوک -نویسنده، خبرنگار  و مجری شبکه ABC در دهه ۷۰ میلادی را به تصویر خواهد کشید. خبرنگاری که یکی از تلخ ترین و دلخراش ترین خودکشی ها تاریخ را به نام خود ثبت کرده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه سان در شماره دیروز خود با انتشار تاریخ نمایش فیلم “کریستین” آخرین ساخته آنتونیو کامپوس نوشت: صحنه خودکشی کریستین چوبوک آن هم در برنامه ای زنده و در مقابل دیدگان صدها هزار تماشاگر، بواقع شُک آور ترین لحظه در تاریخ پخش برنامه های تلویزیونی محسوب می شود.

در حالیکه تنها ۸ دقیقه از شروع برنامه گذشته بود، کریستین ۲۹ ساله رو به دوربین می گوید: «و حالا طبق سیاست‌های پخش وقایع خشن کانال ۴۰، می‌خواهیم یک واقعه را نخستین بار پخش کنیم!» اسلحه کمری رُوِلور را از زیر میز بالا می آورد، لوله را پشت سرش می گذارد و شلیک می کند …

کریستین پانزده ساعت بعد در بیمارستان جان سپرد.

capture10

بینندگان آن روز برنامه کریستین کل ماجرا را بطور کامل دیدند، زیرا تهیه کنندگان برنامه تنها توانستند پس از افتادن او روی میز استدیو، پخش زنده را قطع کنند. اما اینکه چرا خبرنگاری جوان و موفق همچون چوبوک دست به چنین کار وحشتناکی زده، پرسشی است که سازندگان فیلم جدید “کریستین” سعی دارند به آن پاسخ دهند.

capture2

در این فیلم که هفته گذشته در فستیوال فیلم لندن به نمایش درآمد و اتفاقا نظر بسیاری از منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کرد، ربه کا هال- هنرپیشه معروف بریتانیایی (بازیگر فیلم ویکی کریستینا بارسلونا) در نقش چوبوک ایفای نقش کرده است. بزعم بسیاری از کارشناسان سینمایی این بهترین بازی هال در کل دوران حرفه ایش محسوب می شود.

کِرِگ چوبوک برادر جوان تر کریستین درباره این فیلم سینمایی و تراژدی دردناک زندگی خواهر بزرگترش به روزنامه سان گفت: درک می کنم چرا زندگی خواهرم و نحوه مرگ او برای مردم و تهیه کنندگان سینمایی جذاب است. “خودکشی در ملاء عام” یک پله بالاتر از خودکشی معمولی است و نتیجه خشم و غضبی است که من آن را نمی فهمم. در ۴۲ سال گذشته، تقریبا روزی نبوده که به این حادثه تلخ فکر نکنم.

capture3
کرگ ۷۰ ساله تنها بازمانده خانواده پنج نفره کریستین محسوب می شود

“سال ها تلاش کردم تا زمانی که پدر و مادرم زنده هستند فیلمی در این باره ساخته نشود، تا به این ترتیب غم و مصیبت این مرگ دلخراش برای آنها زنده نگردد.”

وی با بیان اینکه اگرچه موفق شدم تا پیش از مرگ پدر، مادر و برادرم فیلمی درباره زندگی کریستین ساخته نشود تاکید کرد: اما از اینکه امروز باید شاهد نمایش فیلمی باشم که محوریت آن زندگی عاشقانه ناموفق خواهرم و مجرد بودن او تا ۲۹ سالگی است، بسیار ناراحتم.

iu5

کرگ ادامه داد: دو رابطه نافرجام عاشقانه در زندگی خواهرم وجود داشته است. نخست به دوران نوجوانی او باز می گردد که با مرگ نامزدش بر اثر یک سانحه رانندگی پایان یافت و دومی به سالها بعد و رابطه عاشقانه او با یکی از همکارانش باز می گردد که البته به دلیل مخالفت پدرم هیچگاه به سرانجام نرسید.

4
برادر کریستین معتقد است محور این فیلم باید بر روی سلامتی روانی خواهرش و مشکلات روحی وی متمرکز می شده و نه روابط نافرجام عاشقانه

کرگ در ادامه با تاکید بر اینکه هرگز به دیدن فیلم نخواهد رفت، تصریح کرد: امیدوارم کسانی که برای دیدن فیلم به سینما می روند بیش از غرق شدن در داستان آن، بکوشند شخصیت واقعی کریستین را کشف کنند. اینکه او چگونه انسانی بود و تا چه اندازه برای کمک به افرادی که در شرایط مشابه اش قرار داشتند، می کوشید.

بخش مهمی از این فیلم به رابطه نافرجام کریستین و همکار خبرنگارش جورج پیتر راین اختصاص یافته که نقش آن را مایکل هال (نقش اول سریال دِکستِر) بازی می کند.

7

محور برجسته دیگر در این فیلم به اختلاف نظر جدی و همیشگی کریستین با روسای خود بر سر خط مشی اصلی برنامه باز می گردد. جایی که تهیه کنندگان برنامه عقیده داشتند “خونریزی  و خشونت همواره مخاطب را با خود خواهد کشید”، همیشه با اعتراض و تنفر کریستین همراه بود.

کرگ درباره شرایط روحی خواهرش به سان گفت: از حدود ۱۰ سالگی نشانه هایی از افسردگی در کریستین پیدا شد اما هیچگاه تشخیص مناسبی درباره شرایط روانی وی داده نشد. بعدها مشخص شد خواهرم از اختلال عصبی “دو قطبی” رنج می برده است و پزشکان با تشخیص نوعی “افسردگی کلی” در تلاش برای درمان او بودند. غافل از اینکه درمان های صورت گرفته تنها به وخیم تر شدن شرایط خواهرم می انجامد.

capture8
روزی «چوبوک» به دفتر رییس‌اش می‌رود و اجازه می‌گیرد درباره خودکشی با اسلحه گزارشی تهیه کند. برای تهیه گزارش به سراغ کلانتر محلی می‌رود و کلانتر به او می‌گوید: «استفاده از اسلحه کالیبر ۳۸ و زدن گلوله در پس سر، یکی از روش‌های موثر است.»
نوبت به اجرای برنامه زنده «چوبوک» در تلویزیون می‌رسد در طول این برنامه هشت دقیقه‌ای سه گزارش درباره اتفاقات محلی وگزارشی درباره تیراندازی در یک رستوران می‌خواند و می‌گوید: «حالا توجه شما را به یک خودکشی زنده در این بخش خبری جلب می کنم!» اسلحه را روی شقیقه‌اش می‌گذارد و شلیک می‌کند.
نوبت به اجرای برنامه زنده «چوبوک» در تلویزیون می‌رسد در طول این برنامه هشت دقیقه‌ای سه گزارش درباره اتفاقات محلی و گزارشی درباره تیراندازی در یک رستوران می‌خواند و می‌گوید: «حالا توجه شما را به یک خودکشی زنده در این بخش خبری جلب می کنم!» اسلحه را روی شقیقه‌اش می‌گذارد و شلیک می‌کند.

کرگ درباره روزهای آخر زندگی خواهرش به این روزنامه انگلیسی گفت: هفته پیش از خودکشی، کریستین یک تکه جواهر ارزشمند که طی چند نسل در خانواده ما چرخیده بود را به نامزدم هدیه کرد. هدیه ای بسیار ارزشمند که در آن زمان همه فکر می کردیم از سر مهربانی و استقبال از عضو جدید خانواده باشد. اما واقعیت این بود که دیگر هیچ چیز برای کریستین ارزشی نداشت و تلاش می کرد با بخشیدن آنها به دیگران، باعث خوشحالی اطرافیان شود.

اما انتخاب روز خودکشی هم در نوع خود جالب است. کریستین روزی را برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب کرد که برادرانش سرکار بودند و پدر بزرگ و مادربزرگش هم که عموما برنامه را بطور مستقیم تماشا می کردند، وقت پزشک داشتند.

مستندی دیگر نیز امسال درباره مرگ تلخ این خبرنگار ساخته شده است که تماشای آن نیز شاید زوایایی دیگر از زندگی کریستین را بازگو کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • pejman مهر ۲۰, ۱۳۹۵

    دستتون درد نکنه مطلب رو گذاشتید …
    اما … اگر ویدیوش هم میگذاشتید ، ارزش این نوشته صد چندان میشد …
    همچین نوشته ای بدون ویدیو مربوطه بهش واقعا ستم هست خوندنش .. کنجکاو میکنید آدم رو .. آخرش هیچی ..

  • mha مهر ۲۲, ۱۳۹۵

    خوندش به تنهایی نشون میده چه ماجرای تلخیه
    این عجیبه که چرا یه آدم موفق دست به همچین کاری زده
    خودکشی!

  • نوید تیر ۱۰, ۱۴۰۰

    والا جالب بودن مطلب که درباره مردن یک انسان هست، نه، جالب نیست… ولی از اینکه خودم هم بسیار زیاد به خودکشی فکر میکنم و هی دنبال مقصر اینکارم میگردم که عذاب وجدانی نداشته باشم و وقتی این مطالب رو میخونم آرومتر میشمو میبینم اونقدرام سخت نیست و اینکه یک لحظه سختی داره ولی همه درد و رنجهات تموم میشه، مثل کریستین چوبوک… وقتی خداوند شرایط زندگیتو جوری رقم میزنه که به اینجاها برسی، پس خودش هم نباید زیاد خورده بگیره که آی و وااای وای بنده من برای چی خودتو کشتی و گناه کردی و از این حرفا… تازه هیچکس هم بعد از کشتن خودش و پرواز روحش به دنیاهای دیگر دوباره به این دنیا برنگشته و زنده نشده که تعریف کنه که خودکشی بزرگترین گناه بشریت هست… *ولی بهتون پیشنهاد میکنم تا میتونید زندگی کنید،،، به حرفای من توجه نکنید*روزگارتون بر وفق مرادتون باشه الهی…

    • علی مرداد ۲۷, ۱۴۰۰

      توکلت به خدا باشه
      همه خیلی خیلی سختی میکشن توی زندگی ناراحت نباش
      برای دنیا حرص و جوش نزن چون ظاهرش زیبا و باطنش پوچه
      به خدا نزدیک شو تا به ارامش واقعی برسی
      پیشنهاد میکنم هم به شما و هم بقیه که کتابهای دینی بخونید به ارامش واقعی برسید (مثل کتاب معمای هستی آیت الله مکارم )

  • تارا مهر ۲۸, ۱۴۰۱

    زندگی یک مبارزه هست برای زیستن بهتر …بعد از ۶ ماه افسردگی شدید بالاخره خوب شدم شما هم خوب میشید دوره ای هست