۹ راهکار خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان

چگونه دهان شویه خانگی تهیه کنیم؟

۹ راهکار خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان

بسیاری از ما در طول روز لحظات نه چندان مطلوبی را به دلیل عدم رعایت بهداشت کافی در میان افرادی که با آنها برخورد می کنیم را تجربه می کنیم. در بسیاری موارد هم چاره ای به جز تحمل کردن آن وضعیت نداریم. اگرچه برخی از بیماری ها می توانند چنین اتفاق نخوشایندی را رقم بزنند اما این توجیه خوبی برای آزار دادن دیگران نیست.

در این نوشته برآنیم تا برخی مواردی را که می توانیم همگی آنها را در خانه به کار گیریم تا در این وضعیت بهبودی حاصل کنیم را برمی شماریم. با این حال امیدواریم که رعایت بهداشت شخصی، خصوصا دهان و دندان در کشورمان در جایگاه مناسب تری از وضعیت حال حاضر آن قرار گیرد.

پیش از برشمردن آن موارد، بهتر است که ابتدا بدانیم دلایل بوی بد دهان چیست؟

01

بوی بد دهان می تواند دلایل متعددی داشته باشد، از کشیدن سیگار و مصرف برخی از داروها گرفته تا مواد غذایی که مصرف می کنیم. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، پیش از آنکه به پزشک مراجعه کنید، درمان های ساده خانگی را امتحان کنید. اگر زمانی که صبح از خواب بر می خیزید با این مشکل روبرو هستید و در طول روز هم این روند ادامه دارد، راهکارهای زیر را به کار گیرید.

هم مسواک بزنید و هم نخ دندان استفاده کنید

2

بهترین راه که بتوانید از بوی بد دهان دور دور بمانید رعایت بهداشت دهان و دندان است. برای از بین بردن باکتری های بدبوی دهان هم مسواک بزنید و هم از نخ دندان استفاده کنید. برخی تصور می کنند که مسواک زدن کافی است اما نخ دندان می تواند مواد غذایی را از فواصل دندان ها پاک کرده و از باقی ماندن آنها در آنجا جلوگیری به عمل آورد چرا که تجمع این مواد غذایی کوچک در میان دندان ها می تواند سبب رشد برخی باکتری های دهانی شود که عمدتا بدبو هم هستند. هر دو یا سه ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. با این کار بروس روی آن که ممکن است بر اثر استفاده مداوم کند و یا شکننده شده باشد، با تعویض با یک مسواک جدید احیا می شود. اگر با مسواک زدن مداوم و استفاده از نخ دندان، باز هم دهان تان بوی نامطلوبی می دهد، روش های بعدی را هم امتحان کنید.

زبان را هم تمیز کنید

3

زبان هم می تواند محل مناسبی برای تجمع باکتری های بد بو باشد. پس زبان را هم با مسواک تمیز کنید. این کار را پس از تمام شدن مسواک دندان های تان انجام دهید.

مصرف کافی مایعات 

4

یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان، خشک شدن آن است. زمانی که بزاق کمتر ترشح می شود، باکتری فرصت بهتری برای رشد پیدا می کنند. همین امر هم سبب می شود که بوی بدی در دهان به وجود آید که عمدتا هم همراه با تنفس های بدبوست. در برخی زمان ها مانند وقتی که از خواب بلند می شوید و یا ورزش و فعالیت بدنی زیادی کرده اید، دهان تان خشک تر می شود. بهتر است در چنین زمان هایی مایعات بیشتری مصرف کنید.

حواس تان به چیزهایی که می خورید باشد

5

برخی از غذاها به خودی خود شهرت فراوانی به ایجاد بوی بد دهان دارند بنابراین اگر دوست دارید همیشه دهان تان بوی خوب نعنا بدهد تلاش کنید که از مصرف چنین غذاهایی تا جایی که می شود پرهیز کنید. از مواد غذایی که میزان اسید و یا فروکتوز فراوان دارند خودداری کنید چرا که هر دوی این مواد سبب بوی بد دهان می شوند. اگر می خواهید هرچه سریع تر این بوی نامطلوب را از بین ببرید سیب یا کمی ماست بخورید. سیب با دارا بودن فیبر فراوان و نوعی پکتین، که باعث ترشح بزاق می شوند، از بوی بدن دهان جلوگیری می کند. ماست هم میزان باکتری های دهانی را کاهش می دهد.

از دهان شویه استفاده کنید (اما نه هر دهان شویه ای)

6

دهان شویه ها هم در از بین بردن بوی بد دهان موثر هستند اما یادتان باشد که از انواع بدون الکل آن استفاده کنید. می توانید در خانه هم دهان شویه ساده ای برای خود درست کنید. در یک فنجان آب کمی جوش شیرین بریزید و به آن، نعناع یا روغن آن را بیافزایید. جوش شیرین میزان «پِ هاش» دهان را به سمت تعادل می برد و نعناع هم به دهان طعمی از تازگی و خوش بویی را می دهد. فقط بسیار احتیاط کنید که ترکیب حاصل را قورت ندهید.

رازیانه یا میخک بخورید

7

کمی از دانه های گیاه رازیانه یا میخک را بجوید. این گیاهان به دلیل دارا بودن مواد ضدباکتریایی، رشد باکتری های دهانی را کاهش می دهند. یا می توانید چوب یک تکه دارچین را بجوید که دارای ماده روغنی است که جرم ها را کشته و بوی خوبی به دهان تان خواهد داد.

پوست میوه ها را بجوید

8

می توانید پوست برخی از میوه ها مانند لیمو و پرتقال را بجوید. با این کار تنفس خوشبوتری خواهید داشت. اسید سیتریک موجود در پوست این میوه ها نیز باعث ترشح بیشتر بزاق می شود که خود از ایجاد بوی بدن جلوگیری می کند.

گیاهان سبز رنگ بجوید 

9

جعفری، ریحان، نعناع و گشنیز به دلیل دارا بودن کلروفیل حالتی خنثی را در بو بوجود آوردند. در بسیاری از موارد مردم کشور ما نوع خشک شده آن را برای خوش بو کردن دهان شان استفاده می کنند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود