نشانه های خاموشِ عدم وجود «ویتامین بی ۱۲» کافی در بدن

گیاه خواران، خصوصا خام خواران بخوانند

نشانه های خاموشِ عدم وجود «ویتامین بی ۱۲» کافی در بدن

در مورد «ویتامین بی ۱۲» چه می دانیم؟

99

 

در کل هشت نوع «ویتامین بی» وجود دارد که همه این انواع برای سلامتی ضروری هستند و به تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می کنند. این نوع از ویتامین خصوصا برای تولید «دی اِن اِی» و سالم نگه داشتن عصب ها و گلبول های قرمز اهمیت فراوانی دارد.

یکی از این انواع مراقبت از گلبول های قرمز، جلوگیری از نوعی کم خونی به نام آنمی است. در این نوع کم خونی، خون اکسیژن کمتری را در خود حمل می کند که می تواند با کمبود ویتامین «بی ۱۲» به وجود آید.

روزانه مصرف ۲.۴ میلی گرم از «ویتامین بی ۱۲» به هر فرد توصیه می شود که می تواند از طریق مصرف پروتئین به بدن رسانده شود. «ویتامین بی ۱۲» اگر به میزان کافی به بدن نرسد و یا به هر دلیلی بدن نتواند این مقدار را جذب کند، برای فرد موردنظر مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

در ادامه این نوشته به مخاطرات احتمالی کمبود این ویتامین پرداخته و در انتها هم یکی از راهکارهای برطرف کردن این کمبود را بر خواهیم شمرد.

  دست یا پاهای تان خواب می رود و مور مور می شود

1

«ویتامین بی ۱۲» به ساخته شدن ماده ای به نام «میلین» کمک می کند. این ماده به عنوان پوشش محافظت کننده اعصاب نقش مهمی دارد و عدم وجود آن باعث خواهد شد که اعصاب به خوبی شکل نگیرند و محافظت مناسبی هم از آنها صورت نپذیرد.

دکتر «سونیا اَنگلون»، متخصص تغذیه و سخنگوی «آکادمی تغذیه و دیابت» در این مورد می گوید: “زمانی که اعصاب شروع به آب رفتن می کنند، بسیار طبیعی است که احساس سوزن سوزن شدن را داشته باشید.”

از آنجایی که بی حسی عضلات یکی از نشانه های مشترک کمبود ویتامین بی ۱۲ و بیماری «اِم اِس» است به همین خاطر بهتر است برای بررسی کامل به پزشک متخصص مراجعه شود.

 احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید

2

آیا احساس خستگی، ضعف یا تنگی نفس می کنید؟ از آنجایی که «ویتامین بی ۱۲» در سلول های خونی تان نقش مهمی را بر عهده دارند، کمبود آن ممکن است به نوعی کم خونی به نام «آنمی» منجر شود.

در این صورت بدن شروع به ساختن گلبول های قرمز بزرگ خون می کند که به خوبی توانایی حمل اکسیژن را ندارند. همین کمبود اکسیژن موجود در خون است که چنین خستگی هایی را برای تان به وجود می آورد.

 رنگ پوست تان پریده و زرد شده

3

زمانی که پوست شروع به تغییر رنگ می کند ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین باشد. اَنگلون در این باره می گوید: “بسیاری از سلول های خونی تان قادر به حمل میزان مورد نیاز انرژی نیستند به همین خاطر هم رنگ پریده می شوید.”

پژوهشگران هندی بر این باور هستند که بیماری زردی هم می تواند یکی از نشانه های کمبود شدید «ویتامین بی ۱۲» باشد.

گیاهخوار یا خام خوار هستید

4

گیاهخواران محترم باید به شما گوشزد کنیم که گیاهان اصلا «ویتامین بی ۱۲» ندارند. این نوع از ویتامین تنها در گوشت، تخم مرغ، مرغ و سایر محصولاتی که همگی از حیوانات گرفته می شوند، وجود دارند. بنابراین گیاهخواران خصوصا خام خوارها، در خطر بیشتر کمبود این ویتامین قرار دارند.

حتی اگر از مکمل های غذایی برای جبران استفاده می کنید یا کورن فلکس ها و یا ماست های محتوی این ویتامین را میل می کنید شاید باز هم نتوانید میزان مورد نیاز بدن را تامین کنید.

اَنگلون می گوید حتما در هنگام خرید مواد غذایی برچسب روی آنها را مطالعه کنید چرا که در بسیاری از مواد غذایی ارگانیک این ماده وجود ندارد.

مبتلا به دیابت هستید

5

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به دیابت به کمبود «ویتامین بی ۱۲» مبتلا هستند، با این وجود بر روی اینکه در کدام نوع از دیابت یعنی نوع اول یا دوم آن این کمبود بیشتر است مناقشاتی وجود دارد.

در پژوهشی در انگلستان این نتیجه به دست آمد که از ۲۸۳ بیمار مبتلا به نوع دوم دیابت که از دُوز بالای قرص های «متفورمین» استفاده می کنند، ۳۳ درصد آنها با کمبود ویتامین بی ۱۲ مواجه هستند.

پژوهشگران هندی هم با مطالعه بر روی ۹۰ بیمار مبتلا به نوع اول دیابت دریافتند ۴۵ درصد آنها به با کمبود یکی از مواد مورد نیاز بدن مواجه هستند.

داروهای مربوط به سوزش معده را مصرف می کنید

6

مصرف داروهایی که برای سوزش معده تجویز می شوند اگرچه این سوزش را تا حد فراوانی رفع می کنند، اما بهای آن با کمبود «ویتامین بی ۱۲» توسط بیمار پرداخته خواهد شد چرا که «ویتامین بی ۱۲» به فضای اسیدی معده نیاز دارد تا بتواند به خوبی جذب شود.

در افرادی که داروهای مربوط به از بین بردن این اسید را مصرف می کنند، «ویتامین بی ۱۲» نمی تواند به خوبی جذب بدن شود و درنتیجه فرد موردنظر با کمبود این ویتامین در بدنش مواجه خواهد شد.

افسرده شده اید

7

«سروتونین» ماده ای است که برای کارکرد مغز ضروری است. پژوهشگران بر این باور هستند که کمبود این ماده در مغز باعث تغییر خلق و خوی افراد و در نتیجه افسردگی می شود. همچنین کمبود «ویتامین بی ۱۲» می تواند باعث کمبود این ماده نیز شود و به دنبال آن سبب بروز افسردگی گردد.

فراموش خاطر شده اید

8

از آنجایی که ویتامین بی ۱۲ در عملکرد مغز نقش بسیار مهمی ایفا می کند، کمبود آن خصوصا در سنین بالا می تواند باعث فراموشی و بروز نشانه های بیماری به نام «دیمِنشا» که یکی از انواع فراموشی هاست شود. دکتر اَنگلون تایید می کند که در مواردی که فراموشی بر اثر کمبود این نوع از ویتامین باشد می تواند به راحتی درمان شود.

سن تان بالای ۵۰ سال است

9

همان طور که سن مان بالاتر می رود میزان اسید معده هم به تبع آن کاهش پیدا می کند. از آنجایی که قبلا هم برشمردیم در صورت عدم وجود اسید معده کافی، ویتامین بی ۱۲ نمی تواند به خوبی جذب بدن شود. دکتر اَنگلون در این باره می گوید حتما با مراجعه به پزشک و مصرف مکمل های دارویی خواهید توانست تا حدودی این معضل را بر طرف کنید.

و در انتها اگر با کمبود این ویتامین مواجه باشید باید چه کار کنید؟

10

دکتر اَنگلون می گوید: “بسیاری از افراد به جای اینکه از پزشک معالج شان کمک بگیرند از توصیه های دوستان خود در مصرف ویتامین ها کمک می گیرند.” اما بهتر است همانند کمبود هر ویتامین دیگری، این درمان هم زیر نظر پزشک انجام پذیرد.

مهم ترین نکته آن است که با مشورت گرفتن از پزشک متخصص، علت کمبود «ویتامین بی ۱۲» را دریابید و سپس مبادرت به درمان آن کنید.

منبع: rd
دیجیاتو
یک نظر

ورود