راهنمای تحصیل مجانی در دانشگاه های فنلاند

گزارش روزیاتو از فرصت های تحصیلی فنلاند برای متقاضیان ایرانی

راهنمای تحصیل مجانی در دانشگاه های فنلاند

تحصیل در فنلاند در صورتی که به زبان فنلاندی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کنید، رایگان است. برای مقطع دکترا نیز تحصیل به زبان انگلیسی رایگان بوده و معمولا با بورس همراه می شود. باتوجه به اینکه شمار زیادی از متقاضیانی ایران علاقمند به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، به دنبال فرصت های تحصیلی رایگان هستند، گزارش امروز روزیاتو، شما را با فرصت های تحصیلی رایگان در کشور فنلاند آشنا می کند. فراموش نکنید که سایت های معرفی فرصت های بورسیه در اروپا، همواره می بایست توسط علاقمندان تحصیل رایگان، بررسی مداوم شود.

با ما در گزارش امروز همراه باشید.

چرا فنلاند؟

حتماً تا کنون با ده ها گفتاری که در سرویس دانشگاه گردی روزیاتو در چند ماه اخیر درباره فرصت های تحصیلی و بورس در کشورهای مختلف دنیا ارائه شد، آشنا شدید. اگر اطلاعاتی از آن گفتارها ندارید، به این لینک مراجعه کنید. ما قبلاً به این موضوع اشاره کردیم که اکنون، یکی از مهم ترین مقولات در عرصه تحصیل در خارج از کشور، موضوع هزینه های زندگی به خصوص شهریه دانشگاه است.

ناگفته پیداست که باتوجه به اینکه سالانه ده ها هزار ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور، در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی آیلتس و تافل در تهران و مراکز استان ها شرکت می کنند، رقابت برای ورود به دانشگاه هایی که پاتوق تحصیل ایرانیان در آسیا و اروپا و حتی آمریکا به شمار می رود، افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

f8

بسیارند دانشجویانی که پیش از اتمام مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود در داخل کشور، مدرک های بین المللی زبان و حتی GRE را دریافت کرده و برای رشته های مختلف در دانشگاه های خارجی به اصطلاح APPLY می کنند. همانطور که می دانید، هزینه تحصیل در خارج از کشور با توجه به افزایش چشمگیر نرخ ارز در بازار آزاد، سبب شده تا برخی از عاشقان ادامه تحصیل، دور تحصیل در آنسوی آب ها را خط بکشند.

بنابراین، باید هدف اصلی کلیه کسانی که علاقمند به تحصیل در خارج از کشور هستند، پیدا کردن فرصت های تحصیلی رایگان یا با بورسیه باشد تا هم از ارز بری جلوگیری شود و هم بتوانند با حمایت های مالی نهادهای دانشگاهی و خیریه و علمی و تجاری در کشور مقصد، هزینه های زندگی دانشجویی را پشتیبانی کنند.

در چند دهه اخیر، سه کشور سوئد، فنلاند و نروژ، به عنوان کشورهای اسکاندیناوی با اقتصاد پیشرفته و دانشگاه های معتبر، در فهرست اولویت های تحصیلی ایران در اروپا و به خصوص در سرزمین های سرد شمالی بود.

f13
در قالب طرح دانشجوی تبادلی، می توان ۱ ترم، خارج از فنلاند، تحصیل کرد

ده ها هزار دانشجوی ایرانی تا کنون از دانشگاه های ۳ کشور فوق الذکر دانش آموخته شده و این رویه همچنان ادامه دارد. سکونت بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی در این کشورها نیز دلیل خوبی بر اهمیت کشورهای اسکاندیناوی برای ایرانیان جهت تحصیل، زندگی و اشتغال در نیم قرن اخیر است.

f12
نگاه زیست محیطی در طراحی دانشگاه های فنلاند: دانشگاه Tampere

سوئد از اوایل دومین دهه قرن بیست و یکم (سال ۲۰۱۰ میلادی)، تحصیل رایگان در رشته های انگلیسی زبان را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای متقاضیان (APPLICANT) خارج از اتحادیه اروپا (non-EU) لغو کرد. در واقع، سیستم شهریه رایگان (Tuition free waiver) که پیش از آن، باعث دکتر و مهندس و حقوقدان و تاجر شدن هزاران ایرانی به صورت مجانی در دانشگاه های سوئد شده بود، لغو شد.

اکنون تنها برای تحصیل به زبان سوئدی در دانشگاه های سوئد، می توان بدون شهریه اقدام کرد و البته شاید برای شما جالب باشد که سازمان سنجش و آموزش عالی کشورمان، آموز آمادگی زبان سوئدی را در تهران برای علاقمندان برگزار می کند.

f11
کمپ دانشجویی در دانشگاه Tampere فنلاند

بنابراین، سوئد، یکی از برترین پاتوق های تحصیل رایگان ایرانیان. اکنون در دسترس نیست. پاتوق بعدی که قبلا به آن اشاره کردیم، کشور پادشاهی نروژ است. نروژ، از دیرباز، تحصیل رایگان و با کیفیت را در اختیار ایرانیان قرار داده و این رویه همچنان ادامه دارد.

نروژ دارای ده ها دانشگاه با رتبه جهانی است که برخی از آنها مانند دانشگاه علم و صنعت نروژ و دانشگاه استاوانگر، یکی از پاتوق های ایرانیان به خصوص برای تحصیل در رشته های فنی و مهندسی (پتروشیمی) به شمار می رود.

مهم ترین موضوع برای تحصیل رایگان در نروژ، نه زبان نروژی، نه آب و هوای نروژ، نه جامعه نه دانشگاه و نه مسائل سیاسی و اجتماعی است. تنها مساله مهم، هزینه بالای زندگی در این کشور است که یکی از گران ترین کشورهای دنیا به شمار می رود.

علاوه بر سوئد و نروژ، دانمارک نیز یکی دیگر از کشورهای منطقه اسکاندیناوی است که البته هزینه تحصیل در آن رایگان نیست، ولی از مراکز علمی بسیار پیشرفته با رتبه جهانی برخوردار بوده که البته به نسبت دو کشور قبلی، با استقبال ایرانیان مواجه نشده است.

دلایل تحصیل در فنلاند

فنلاند، همسایه شرقی سوئد و همسایه شمالی روسیه، تا سال ۲۰۱۶ میلادی، سیستم تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می کرد. اما از پاییز ۲۰۱۷ میلادی، برای تحصیل در این کشور، می بایست هزینه هایی پرداخت کرد که برای یک دوره ۲ ساله کارشناسی ارشد، بین ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو را شامل می شود که البته میتوان قسطی هم پرداخت کرد.

f9
تصویر کتابخانه مرکزی دانشگاه هلسینگی فنلاند

تحصیل در فنلاند، می  تواند فواید ۱۰ گانه زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • تحصیل در دانشگاه هایی که همگی مورد تایید وزارت علوم ایران است.
  • امکان دریافت سهیمه ارز دانشجویی به صورت ۲ بار در سال به نرخ دولتی.
  • امکان تحصیل در یکی از برترین دانشگاه های اروپا در کلیه رشته های تحصیلی.
  • امکان دریافت روادید شنگن که فرصت تردد ۹۰ روزه را در ۲۶ کشور به شما می دهد.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کشوری که اکثر مردم به زبان انگلیسی آشنا هستند.
  • امکان پیدا کردن فرصت های کارآموزی در شرکت های چند ملیتی فنلاند.
  • امکان تحصیل ۱ ترم در خارج از فنلاند به عنوان دانشجوی تبادلی (exchange student)
  • هزینه زندگی و تحصیل به نسبت پایین تر از انگلستان و هلند.
  • پیدا کردن فرصت های کاری متنوع در صورت تسلط به زبان فنلاندی یا سوئدی.
  • دسترسی به بازار کار حرفه ای در حال گسترش سوئد که تا ۱ دهه آینده به ۱۰۰ هزار کارگر متخصص نیاز خواهد داشت.
f10
تصویر یکی از کلاس های درس در دانشگاه Aalto فنلاند

مساله بعدی که در تحصیل در این کشور باید به آن توجه داشت، امکان دریافت روادید به نسبت آسان در صورت دریافت پذیرش تحصیلی و همچنین تردد آسان خود و خانواده در زمان زندگی دانشجویی در این کشور است.

تحصیل در فنلاند به جز در مقطع کارشناسی، هیچ الزامی برای شما مبنی بر یادگیری زبان فنلاندی ایجاد نمیکند و شما میتوانید حتی به عنوان دانشجوی دکترا و حتی استاد در این کشور مشغول به کار شده بدون آنکه نیازی به یادگیری زبان فنلاندی داشته باشید.

اما به هر حال، ‌یادگیری این زبان، فرصت های کاری و تحقیقاتی و اشتغال متنوعی را برای شما در یکی از اقتصاد های خلاق و پیشرو اروپا که از نظر ما ایرانی ها کشور نوکیا محسوب می شود، به همراه خواهد داشت.

بنابراین اگر در ماه های آینده به دنبال مقصدی برای ادامه تحصیل هستید، فنلاند و ده ها دانشگاه با کیفیت و بین المللی آن را در فهرست اولویت های خود قرار دهید.

چگونه برای تحصیل در فنلاند اقدام کنیم؟

نکته اول که باید در مورد تحصیل در دانشگاه های فنلاند بدانید آن است که سیستم پذیرش مدارک در این کشور، از اواخر دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، تا اواخر ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، نسبت به دریافت اینترنتی پرونده شما اقدام می کند و البته برای رشته های هنر و پزشکی، این زمان تا مارچ ۲۰۱۷ هم تمدید می شود.

البته هزینه ای هم برای بررسی اپلیکیشن شما دریافت نمی شود.

اکنون دانشگاه های فنلاند، از متقاضیان ایرانی، شهریه دریافت می کنند و این شهریه، سالانه بین ۵ تا ۷ هزار یورو است. اما، فرصت هایی فراهم شده است که این شهریه به متقاضیان مستعد، بخشیده شده و تخفیف ۱۰۰ درصدی را دریافت کنند یا از بورس های دانشگاه استفاده نمایند.

f1
تصویر ایندکس پرتال رسمی راهنمای تحصیل در کشور فنلاند

شما برای تحصیل در این کشور، می بایست راجع به سیستم آموزشی، هزینه های زندگی و تحصیل و همچنین فرآیند اپلای، اطلاعات لازم را کسب کنید. همه این اطلاعات لازم اما نه کافی را می توانید در این پرتال مشاهده کرده و طبق پروسه اعلامی، اقدام نماییند.

در این درگاه، درباره کشور فنلاند، مقصدهای تحصیلی آن، سیستم آموزشی، شیوه اپلای، شهریه و بورسیه ها و همچنین مقولاتی مربوط به پیدا کردن محل زندگی  و مسائل اجتماعی، اطلاعات خوبی به صورت صوتی و تصویری ارائه شده است.

آخرین اطلاعات درباره تحصیل در فنلاند و شرایط مربوطه برای دانشجویان بین المللی را می توانید در اینستاگرام این مجموعه نیز دنبال کنید. توصیه میکنیم پیش از اپلای، فایل های ویدئویی ارائه شده درباره شیوه زندگی و تحصیل در این کشور را در کانال study in Finland مشاهده کنید.

همانطور که در سایت رسمی  راهنمای تحصیل در این کشور ملاحظه خواهید کرد، کلیه متقاضیان تحصیل در این کشور می بایست از طریق این پرتال رسمی، مدارک خود را اسکن کرده و در مدت مقرر ارسال کنند.

f2
پرتال رسمی ارسال مدارک برای تحصیل در فنلاند

در واقع، به شما این فرصت داده شده که برای ۶ رشته در هر مقطع تحصیلی به جز دکترا، در آن واحد اقدام کرده تا مورد بررسی قرار بگیرد. با توجه به رایگان بودن هزینه اپلیکیشن، توصیه می شود از این فرصت بررسی رایگان مدارک برای تحصیل در فنلاند استفاده کنید.

در این سایت، فقط شما با بخش higher education کار دارید که در ان، فرصت های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه شده است.

f3
جهت اپلای در دانشگاه های فنلاند، application fee دریافت نمی شود

نکته بعدی که باید توجه کنید آن است که جهت ارسال مدارک تحصیلی، می بایست در سایت ثبت نام کرده و یک اکانت کسب کنید و بر اساس ان، پروفایل خود را کامل کنید. به همین خاطر، به بخش My studyinfo نیاز نیست که مراجعه کنید.

کافیست به این بخش که تصویر ش را در زیر مشاهده میکنید رفته و اسم رشته و دانشگاه را بزنید و سپس رشته های مورد نظر را add‌کنید تا به shortlist شما اضافه شود. تا ۶ انتخاب خواهید داشت.

f4
تصویر صفحه انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر جهت اپلای در دانشگاه های فنلاند

در باکسی که با رنگ قرمز مشخص شده است، نام رشته و دانشگاه را وارد کنید یا از طریق آپشن: Browse Study Option، فهرست دانشگاه های فنلاند را مشاهده کرده و سپس اقدام به انتخاب رشته های مورد نظر کنید.

وفتی شما، بر روی آپشن کلیک کنید، تصویر زیر برای شما به نمایش در می آید.

f5

حال میتوانید بر اساس موضوع رشته مورد نظر خود، نسبت به انتخاب دانشگاه اقدام کنید. همه رشته ها در ده ها دانشگاه فنلاند، بر اساس موضوع (Brose by Subject) ارائه شده است. مثل: کشاورزی، جنگل داری، محیط زیست، هنر، طراحی، موسیقی، تئاتر، اقتصاد، تجارت، امور مالی، فنی و مهندسی، روانشناسی، علوم بهداشتی و حرفه ای، تاریخ، فرهنگ، زبان های مدرن و کلاسیک، علوم طبیعی، پرستاری، ایمنی و خدمات اجتماعی.

f6

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، بر روی هر رشته ای که از طریق این سیستم کلیک نمایید، فرمی باز می شود که اطلاعات خاصی در آن قرار گرفته است.

  • مثلا به شما درباره تاریخ آغاز ترم تحصیلی رشته مورد نظر می گوید (study begin)
  • زنان آموزشی را توضیح می دهد (language of instruction)
  • زمان تحصیل (day time teaching)
  • تعداد واحدهای مورد نیاز برای گذراندن رشته (ECTS CREDITES)
  • دوره تحصیل (DURATION)
  • شهریه دوره (TUITION FEE)

تمامی رشته هایی که در این فرآیند برای شما نمایش داده می شود، گزینه نارنجی رنگ به نام ADD TO SHORTLIST دارد که اگر بر روی آن کلیک کنید، این رشته به فهرست رشته های مورد نظر شما اضافه می شود.

در قسمت STUDY PROGRAM، تاریخ اپلای و شرایط رشته مورد نظر ارائه شده است.

همه رشته ها، دارای CONTACT است که شما می توانید پیش از انتخاب رشته مورد نظر در فهرست اپلیکیشن، با نشانی پست الکترونیک معرفی شده تعامل کرده و اطلاعات تکمیلی را به زبان انگلیسی کسب کنید.

کار کردن با این سیستم خیلی سخت نیست و میتوانید با حوصله و بررسی همه جانبه، رشته های مورد نظر را انتخاب کنید.

چگونه معافیت از پرداخت شهریه بگیریم؟

موضوع مهم آن است که شما بتوانید، پس از انتخاب رشته های مورد نظر در این سیستم و کسب قبولی در آینده ، معافیت از پرداخت شهریه کسب کنید. برای این کار، شما می بایست:

  • ابتدا از طریق لینک معرفی شده بالا، ۶ رشته مورد نظر را در دانشگاه های فنلاند انتخاب کنید.
  • سپس، EMAIL CONFIRMATION (تایید ثبت نام) را دریافت کنید.
  • بر اساس تاییدیه الکترونیکی ثبت نام، ترجمه رسمی مدارک (HARD COPY) را به آدرسی که در ای میل اعلام می شود ارسال کنید. توجه کنید که تنها ۱ نسخه کفایت می کند.
  • به دانشگاه مقصد رفته و در بخش TUTION FEE AND SCHOLARSHIP، فرم معافیت از پرداخت شهریه را پر کنید.

وقتی شما فرم مربوط را پر کنید، به صورت موازی، هم پرونده شما برای پذیرش در رشته مورد نظر بررسی می شود و هم از نظر معافیت در پرداخت شهریه، بررسی خواهد شد.

توجه داشته باشید که دانشگاه های فنلاند با توجه به حجم بالای درخواست ها، تعداد محدودی معافیت از پرداخت شهریه را برای متقاضیان واجد شرایط (QUALIFIED APPLICANTS) ارائه می کنند.

اگر با پرسشی مواجه شدید، توصیه میکنیم که به این قسمت مراجعه کنید.

فهرست دانشگاه های فنلاند

برای آگاهی از بخش فرم های معافیت پرداخت شهریه و حتی اقدام برای بورسیه، به فهرست کامل زیر مراجعه کنید. این فهرست، مستقیم شما را به سایت دانشگاه های فنلاند که رشته های آن ها در لینک های بالا ارائه شده است، راهنمایی می کند.

همانطور که گفته شد، با مراجعه به بخش بورسیه و شهریه،می توانید فرم های مربوط را دانلود و تکمیل کنید تا از فرصت معافیت در پرداخت شهریه و حتی دریافت بورسیه برای مقاطع ارشد و دکترا بهره مند شوید.

  1. Aalto University
  2. Åbo Akademi University
  3. Hanken School of Economics
  4. Lappeenranta University of Technology
  5. Tampere University of Technology
  6. University of Eastern Finland
  7. University of Helsinki
  8. University of Jyväskylä
  9. University of Lapland
  10. University of Oulu
  11. University of Tampere
  12. University of Turku
  13. University of Vaasa
  14. University of the Arts Helsinki
  15. Åland University of Applied Sciences
  16. Arcada University of Applied Sciences
  17. Centria University of Applied Sciences
  18. Diaconia University of Applied Sciences
  19. Haaga-Helia University of Applied Sciences
  20. HAMK University of Applied Sciences
  21. Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
  22. HUMAK University of Applied Sciences
  23. JAMK University of Applied Sciences
  24. Kajaani University of Applied Sciences
  25. Karelia University of Applied Sciences
  26. Kymenlaakso University of Applied Sciences *
  27. Lahti University of Applied Sciences
  28. Lapland University of Applied Sciences
  29. Laurea University of Applied Sciences
  30. Mikkeli University of Applied Sciences *
  31. Novia University of Applied Sciences
  32. Oulu University of Applied Sciences
  33. Saimaa University of Applied Sciences
  34. Satakunta University of Applied Sciences
  35. Savonia University of Applied Sciences
  36. Seinäjoki University of Applied Sciences
  37. Tampere University of Applied Sciences
  38. Turku University of Applied Sciences
  39. VAMK – Vaasa University of Applied Sciences

۳۹ دانشگاهی که در بالا ذکر شد، همگی مورد تایید اداره کل دانش اموختگان وزارت علوم بوده و شما می توانید از خدمات دریافت ارز دانشجویی و تایید مدارک پس از دانش اموختگی استفاده کنید. مساله بعدی که باید توجه داشت آنست که لینک های بالا، شما را مستقیم به بخش اپلای دانشگاه هدایت می کند.

از این طریق می توانید به قسمت های دیگر سایت دانشگاه ها رفته و اطلاعات تکمیلی را کسب کنید.

توجه داشته باشید که به صورت انفرادی (separate application) می توان برای دانشگاه های فنلاند اقدام کرد و حتما نیازی نیست که بر اساس سیستم joint application‌ اقدام کنید.

توصیه های مهم روزیاتو

۱- برای تحصیل رایگان در فنلاند، رزومه قوی آماده کنید. رزومه قوی تحصیلی، با روزمه شغلی تفاوت دارد. رزومه خوب، یکی از شروط مهم برای کسب بورسیه و تحصیل رایگان در فنلاند است. از تجربه دانش آموختگان استفاده کنید. آن ها را در linkedin پیدا کنید.

۲- برای افزایش شانس پذیرش رایگان در دانشگاه های این کشور، بیانیه هدف (SOP) مطلوب را تدارک ببینید.

۳- شرایط زبانی (language proficiency) در دانشگاه های فنلاند، آیلتس ۶ تا ۶.۵ آکادمیک است.

۴- تحصیل در دانشگاه های فنلاند، نیاز به GRE یا GMAT ندارد.

۵- حتما در بازه زمانی (APPLICATION PERIOD) برای رشته و دانشگاه مقصد اقدام کنید.

۶- اطلاعات دانشگاه مقصد را از طریق دانش آموختگان ایرانی دانشگاه یا از طریق فیس بوک یا لینکدین بدست آورید.

۷- در صورتی که نتوانید معافیت از پرداخت شهریه را کسب کنید، می بایست جهت دریافت نامه پذیرش یا همان ADMISSION LETTER، قسط اول شهریه را پرداخت کنید تا وارد فاز روادید شوید.

۸- همه دانشجویانی که برای مقطع دکترا در دانشگاه های فنلاند اقدام می کنند، اتوماتیک برای بورسیه بررسی می شوند.

فنلاند
ایندکس سایت وزارت آموزش عالی فنلاند

۹- در صورت پذیرش در دانشگاه های فنلاند، روادید ۱ ساله قابل تمدید برای شما صادر می شود.

۱۰- کیفیت تحصیل در فنلاند از پرتغال و اسپانیا و یونان و اتریش و حتی لهستان بالا تر است.

۱۱- از انجمن های ایرانی مربوط به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور برای راهنمایی آنلاین استفاده کنید.

۱۲- اگر خواستید از موسسات اعزام دانشجو برای تحصیل در فنلاند استفاده کنید، حتما از موسسات مجاز استفاده کنید.

۱۳- سایت سفارت ایران در هلسینگی و سفارت فنلاند در تهران برای کسب اطلاعات بیشتر از فرصت های تحصیلی و زندگی در این کشور، توصیه می شود.

۱۴- دریافت روادید با فرآیند اپلای کاملا متفاوت است. این گفتار میتواند راهنمای خوبی باشد.

۱۵- پیدا کردن مکان اقامت در فنلاند را از طریق مسئول اقامت (ACCOMODATION OFFICER) دانشگاه پیگیری کنید و از روز اپلای، به آن فکر کنید.

۱۶- برای آگاهی از فرصت های تحصیل رایگان در فنلاند، بخش بورسیه کلیه دانشگاه های هدف این کشور را بررسی کرده و با اساتید دانشگاه ها، تعامل کنید تا آن ها را برای سرپرستی برنامه آموزشی خود،. ترغیب کنید.

امیدواریم راهنمای اجمالی این گزارش، بتواند علاقمندان به تحصیل در این کشور را یاری کند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۰۴ نظر

ورود

  • علی اردیبهشت ۵, ۱۳۹۸

    سلام. من کارشناسی ارشد مدیریت مالی دارم با ۸سال سابقه بانکی و مدرک سازمان بورس.کدوم دانشگاه در مقطع دکتری پذیرش بگیرم در فنلاند. برای فرصت شغلی در اونجا مقطع فوق بهتره دوباره پذیرش بگیرم یا دکتری؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۵, ۱۳۹۸

      با کارشناسی هم میتونید وارد بازار فنلاند بشوید. مدرک دانشگاهی فرع است. بهتر است دنبال مدارک صلاحیت حرفه ای در حوزه مدیریت مالی باشید. فنلاند جای خوبی برای این رشته هست. تحصیل ارشد، دیگر رایگان نیست. بهتره رزومه را قوی کرده و بورس دکترای مدیریت مالی از دانشگاه هلسینکی بگیرید

  • رها شهریور ۲۰, ۱۳۹۸

    سلام
    تحصیل به زبان فنلاندی یا سوءدی در مقطع کارشناسی در کالج های فنلاند رایگان است؟
    و این که بعد از اتمام کالج در این کشور، میشه برای پذیرش پزشکی اقدام کرد؟
    ممنون از اطلاعات جامع و مفیدتون.

    • علی زمانی شهریور ۲۰, ۱۳۹۸

      سلام
      بله
      رایگان است
      برای پزشکی بایستی در entrance examination شرکت کنید

  • زهرا فروردین ۹, ۱۳۹۹

    سلام ،آیا فنلاند رشته زبان انگلیسی هم بورسیه میکند؟