نشانه های «اختلال های اضطرابی» چه هستند؟

تفاوت های این اختلال با نگرانی های معمولی

نشانه های «اختلال های اضطرابی» چه هستند؟

اینکه گاهی اضطراب داشته باشید چندان عجیب نیست اما اگر این اضطراب زندگی شما را با اثرات منفی خود تحت تاثیر قرار داده، ممکن است نوعی «اختلال اضطرابی» باشد. شاید هم زمان آن فرا رسیده که با دانستن برخی از نشانه های آن در صدد درمان برآیید.

اختلال اضطرابی اگر به موقع درمان نشود می تواند مخاطرات بعدی ای از جمله خطر ابتلا به افسردگی را به همراه داشته باشد. اگر به مقالات مرتبط به روانشناسی علاقمند هستید می توانید نشانه های خاموش «اختلال دو قطبی شخصیتی» که مورد غفلت قرار می گیرند، را نیز مطالعه کنید.

با هم این نشانه ها را مرور خواهیم کرد:

دیگر نگرانی شما به هیچ عنوان نمی تواند کمک رسان باشد

1

اگر تا کنون به هیچ عنوان اضطراب را تجربه نکرده باشیم آن وقت باید بگوییم که شاید عملکرد چندانی در زندگی روزمره خود نداشته ایم. به هر حال اندکی هم فشار خوب است چرا که در ما انگیزه لازم برای به اتمام رساندن کاری را به وجود می آورد.

بر طبق یافته های انجمن سلامت روان آمریکا، اضطراب بیش از اندازه هم می تواند، بیماری های روحی را در فرد سبب شود. دکتر «آرون فیشر» استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه «کالیفرنیا» در این باره می گوید: “برخی از اضطراب ها از جمله آنچه پیش از امتحان تجربه می کنید چندان هم بد نیستند.”

وی ادامه می دهد: “اگر میزان اضطرابی که متحمل می شوید از اندازه طبیعی بیشتر باشد به گونه ای که تمام بدن تان یخ بزند و یا نتوانید مطالبی را که خوانده اید به خاطر آورید آن وقت می تواند اندکی نگران کننده باشد.”

به این بیاندیشید که آیا نوع اضطرابی که تجربه می کنید سازنده است یا مخرب. اگر خودتان به خوبی به مخرب بودن آن پی برده اید پس بدانید که بهتر است برای درمان آن اقدام نمایید.

همیشه نگرانی را تجربه کرده بودید اما یک تغییر اساسی در زندگی این اضطراب را در شما به اوج می رساند

2

اختلالات اضطرابی در هر سنی می توانند ظاهر شوند و برای آن سن خاصی در نظر گرفته نشده است. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که برخی از افراد از سنین جوانی و در تمام دوران زندگی خود این اضطراب را به همراه دارند.

دکتر «دنیل کنان میلر» رئیس یک کلینیک روانشناسی در کالیفرنیا، می گوید: “اختلالات اضطرابی در سنین جوانی، می توانند ظاهر شوند. حتی در میان کودکان هم دیده می شود. افرادی که به چنین اختلالی دچار هستند، می گویند که همیشه این اختلال همراه آنها بوده.”

وی ادامه می دهد: “در مورد سایر افراد هم تا زمانی که یک تغییر اساسی چنین اضطرابی را به آنها وارد نیاورده معمولا آن را به شدت افراد مبتلا درک نمی کنند.”

بسیاری افراد در مواجه شدن با تجاربی چون تغییر شغل، پدر یا مادر شدن، تنها سرپرست فرزند بودن و اسباب کشی، دچار اضطراب می شوند.

اخیرا در معرض یک اتفاق دردآور بوده اید

3استرس های پس از یک حادثه یا اتفاق بد در زندگی که از آن به اختلال PTSD یاد می شود، خصوصا زمانی که آن اتفاق بسیار تلخ باشد می تواند عمیقا فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر میلر بر آن باور است که حتی اگر اضطراب بوجود آمده بر اثر آن اتفاق منجر به PTSD هم نشود، می تواند نگرانی های جدیدی را در زندگی و پس از آن حادثه برای فرد به وجود آورد. به عنوان مثال برخی افراد پس از یک حادثه رانندگی، از نشستن پشت فرمان واهمه دارند.

یک یا چند حمله عصبی داشته اید

4

دکتر فیشر اعتقاد دارد یک حمله عصبی نمی تواند، نشانه حتمی ابتلا به اختلالات اضطرابی باشد چرا که حملات عصبی واکنشی انقلابی به ترسی بزرگ هستند.

وی می گوید: “بیشتر مردم در طول زندگی خود با حمله های عصبی مواجه بوده اند.” خوب است که بدانید حمله عصبی چیست. زمانی که ضربان قلب افزایش پیدا می کند، در بدن درد وجود دارد و بدون اینکه علت خاصی وجود داشته باشد چنین حالتی در فرد به وجود می آید، می تواند نشانه هایی از آن باشد.

به همین دلایل هم یکی از راهکارهای درمان می تواند جلسات روان درمانی باشد که ممکن است فرد در معرض حمله های عصبی قرار داده شود تا در آن زمان ها درمان مناسب به کار گرفته شود.

زندگی تان را حول محور ترس های تان قرار داده اید

5

پروفسور «ان کرینگ» از کلینیک روانشناسی در برکلی، بر این باور است زمانی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، نمی دانند که به چنین عارضه ای مبتلا هستند، بهتر عمل می کنند چرا که از آنچه باعث نگرانی و ترس شان می شود پرهیز می کنند.

کرینگ چنین می گوید: “برای بسیاری از افراد اینکه از خانه خارج نشوند و هیچ خطری را تجربه نکنند، حس خوبی است. تنها زمانی که با مسئله ای برمی خورند و باید کاری انجام دهند، تصمیم می گیرند که هیچ کاری انجام ندهند.”

زمانی که اضطراب چنین وضعیتی را در زندگی تان به وجود آورد بهتر است که در صدد درمان آن برآیید.

اضطراب شما را از انجام برخی از فعالیت های اجتماعی که دوست دارید آنها را انجام دهید، دور نگه می دارد

6

اینکه در مقابل دیگران مضطرب شوید اصلا اشکالی ندارد. به عنوان مثال این اضطراب قبل از اینکه در مقابل عده ای سخنرانی کنید بسیار طبیعی است.

اما اگر بودن در میان جمع های معمولی، شما را مضطرب و نگران می کند، می تواند یکی از نشانه های اختلال اضطرابی باشد. فیشر در این باره می گوید: “اگر هر بار که می خواهید در کنار جمعی باشید، ضربات قلب تان تندتر می زند و گونه های تان قرمز می شود و اضطراب پیدا می کنید بهتر است به آن وضعیت رسیدگی کنید.”

نشانه های جسمی را نیز تجربه می کنید

7

پروفسور «کری بردن» استاد دانشگاه «یو سی اِل اِی» می گوید، بسیاری از بیمارانی که با اختلال اضطرابی عمومی دست و پنجه نرم می کنند در مراجعه به پزشک به دردهای جسمی چون سردرد، درد معده و کمر درد نیز اشاراتی دارند.

دکتر بردن می گوید: “این افراد سردرگم هستند چرا که تا از خانه بیرون می روند چنین دردهایی به سرغ شان می آید. اگر سایر نشانه های اختلالات اضطرابی را نیز دارید شاید تمام دردهای جسمی شما هم به این قضیه مربوط باشد.

اغلب اوقات مشکل خوابیدن دارید

8

همه ما ممکن است یک بار در هفته بی خوابی را تجربه کنیم اما اگر این روند به صورت دائمی و ادامه دار است می تواند از نشانه های اختلال اضطرابی باشد.

دکتر میلر در این باره می گوید: “اگر در شبی که فردای آن مسابقات دوی ماراتون دارید نمی توانید شب خوب بخوابید، طبیعی است. اما اگر به دلیل داشتن اضطراب فراوان چند هفته ای نخوابیده اید آن وقت می تواند نشانه ای از اختلال اضطرابی باشد.”

اضطراب و نگرانی، پریشان حال تان کرده 

9

دکتر فیشر بر این باور است که اگر اضطراب و نگرانی های تان باعث شده آنقدر پریشان شوید که نتوانید به روند عادی زندگی خود ادامه دهید آن وقت می تواند نشانه ای از اختلال اضطرابی در شما تلقی شود.

به عنوان مثال اگر بر اثر چنین نگرانی هایی، از رفتن به یکی از کلاس ها پرهیز می کنید، چند روز از سر کار مرخصی گرفتیده اید و یا از فعالیت های اجتماعی دوری می کنید، ممکن است مبتلا به اختلال اضطرابی باشید و باید به یک روانشناس مراجعه کنید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود