آنچه بهتر است پیش از لیزر کردن موهای زائد در نظر داشته باشید

آنچه بهتر است پیش از لیزر کردن موهای زائد در نظر داشته باشید

اگر در صدد انجام لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن هستید بهتر است ابتدا اطلاعاتی در این باره داشته باشید.

از آنجایی که این روند در کشور ما نیز همه گیر شده شاید بهتر باشد که با نکات مهم مرتبط با آن آشنا شده و حتما به مراکز معتبر برای انجام این کار مراجعه شود.

توصیه می شود توضیحات هر کدام از تیترها را مطالعه بفرمایید چرا که به موارد بسیار مهمی در داخل متن اشاره شده که در تیتر آنها نیامده است.

این موارد را با هم مرور می کنیم:

آشنایی با دستگاه ها؛ لیزر یا IPL

15

دکتر «جرالد ایمبر» از جراحان پلاستیک کلینیک «یوث کریدور» در منهتن نیویورک می گوید، راهکارهای درمانی فراوانی برای لیزر کردن وجود دارد.

وی توضیح می دهد: “لیزر حرارتی به وجود می آورد که جذب پیگمنت های مو شده و به فولیکول ها راه می یابد و سپس موها را از بین می برد. یکی از بهترین گزینه ها IPL است که مخفف عبارت Intense Pulsed Light به معنای نور «پالس نوری شدید» است.

در این روش پرتوهای گسترده نوری توسط بخش های تیره جذب می شوند. بنابراین موها را مورد هجوم قرار می دهند. دکتر ایمبر می گوید متاسفانه اگر پوست تیره ای داشته باشید ممکن است پوست تان را هم به طور اشتباه هدف قرار دهد.

وی می گوید: “بهترین گزینه برای انجام IPL داشتن پوست روشن و موهای تیره است. این یک تکنولوژی قدیمی است اما هنوز هم بسیار خوب پاسخ می دهد.”

این بدان معناست که اگر پوست روشن و موهای بور دارید و یا پوست تان تیره است IPL گزینه مناسبی برای تان به شمار نمی آید و بهتر است که از لیزر استفاده کنید. دکتر «جرالد ایمبر» لیزر Diode 808 را پیشنهاد می کند که سریع و موثر عمل می کند.

… اما این بدان معنا نیست که IPL برای شما مناسب نیست

111

با لیزرهای پیشرفته مشکلات مطرح شده در مورد قبلی حل شده. در صورتی که موهای بلوند و پوست روشن دارید یا اینکه پوست بسیار تیره ای دارید نیز می توانید از انواع مدرن آن استفاده کنید.

دکتر کرانت تاکید می کند حتما برای انجام این کار از یک متخصص پوست باتجربه کمک بگیرید.

آنقدرها هم که تصورش را می کنید درد ندارد

10

از بردن موهای زائد با کمک لیزر بدون درد نیست اما درد آن قابل تحمل است. دکتر «مونا گوهارا» می گوید درد آن همانند کشیده شدن یک بند پلاستیکی روی پوست است.

بعد از انجام لیزر هم امکان دارد که بیمار احساس گرما، خارش و یا قرمزی روی پوست را داشته باشد که در فاصله زمانی بین ۲۰ دقیقه تا دو ساعت پایان می پذیرد.

برخی مراکز هم از وسایلی برای خنک نگه داشتن پوست استفاده می کنند که قبل و بعد از انجام لیزر انجام می شود.

به هر مرکز و فردی برای انجام این کار مراجعه نکنید

1

دکتر گوهارا می گوید اگر برای انجام این کار به متخصص معتبری مراجعه نکنید این امکان وجود دارد که از کاری که کرده اید پشیمان شوید.

در مواقعی پیش می آید که به علت عدم تجربه و نداشتن مدارک لازم برای این کار، پوست افراد با سوختگی هایی مواجه خواهد شد. پس توجه داشته باشید که حتما این کار را نظر پزشک انجام دهید.

در جلسه درمان از هیچ محصول آرایشی و بهداشتی ای استفاده نکنید

66

لوسیون، ضدآفتاب و محصولات آرایشی خود را در جلسه ای که می خواهید به پزشک مراجعه کنید کنار گذاشته و از آنها استفاده نکنید. هر کدام از این مواد می تواند بر روی تغییر رنگ پوست نقش داشته باشند.

دکتر گوهارا می گوید: “باید بدون آنکه چیزی روی پوست تان باشد برای انجام لیزر اقدام کنید. اگر از کرم هایی چون Retin-A و Quin استفاده می کنید بهتر است دو تا چهار هفته قبل از شروع درمان آنها را کنار بگذارید.”

یک یا دو روز قبل از انجام لیزر محل مورد نظر را شیو کنید

12

موم انداختن موهای شما را از ریشه خارج می کند و می تواند تاثیر لیزر را از بین ببرد و در مواردی هم کاملا بی اثر کند. همچنین بلند بودن موها هم می تواند وضعیت مشابهی را به وجود آورد.

برای اینکه در بهترین وضعیت برای انجام لیزر باشید یک یا دو روز قبل از مراجعه آن محل را شیو کنید. با این کار لیزر به راحتی می تواند فولیکول ها را تشخیص بدهد.

دکتر ایمبر هم معتقد است حداقل سه هفته قبل از انجام لیزر باید از موم زدن پرهیز کنید. هیچ سفید کننده ای نیز روی پوست خود نمالید.

از سولاریم و آفتاب گرفتن قبل و بعد از انجام لیزر پرهیز کنید

13

حتما تا کنون از زیان های سولاریم خبردار شده اید. شاید این هم دلیل بهتر و جدیدتری را برای پرهیز از آن در اختیارتان قرار خواهد داد.

زمانی که پوست شما به رنگ طبیعی خود نباشد، می تواند در نتیجه عملکرد لیزر تاثیر داشته باشد. همچنین توصیه می شود اگر از سفری باز گشته اید که در آن در معرض آفتاب شدید قرار داشتید، برای لیزر کردن اقدام نکنید.

دکتر گوهارا توصیه می کند که سه هفته قبل و بعد از انجام لیزر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

ممکن است مجبور شوید مصرف برخی از داروها را کنار بگذارید

18

برخی از داروهای که به نور حساسیت نشان می دهند همچون «آکوتان» می توانند حساسیت پوست شما به «اشعه یو وی» لیزر را افزایش دهند. در نتیجه امکان دارد که باعث ایجاد جوش یا تغییر رنگ در پوست تان شود.

دکتر گوهارا می گوید: “من معمولا به بیمارانم می گویم که از مصرف داروهایی که به نور حساسیت نشان می دهند در این دوران پرهیز کنند.”

اگرچه هنوز دلایل علمی به اثبات رسیده ای در این باره وجود ندارد با این حال، بهتر است که این کار انجام شود. قبل از انجام لیزر در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک تان مشورت کنید.

امکان دارد چاره ای جز چند روزی مرخصی گرفتن نداشته باشید

17

بسته به اینکه در کدام عضو بدن لیزر را انجام داده باشید این امکان وجود دارد که در جلسات کاری بدن تان خارش پیدا کند. بنابراین با توجه به محل و گستردگی انجام لیزر می توانید تشخیص دهید که بهتر است چه مدت از کار خود مرخصی بگیرید.

دکتر کرانت در این باره می گوید اینکه تنها بالای لب خود را لیزر کرده باشد تا اینکه این کار را در کل بدن تان انجام داده باشید میزان خارش و قرمزی آن متفاوت است.

تصور می کنید تنها با مراجعه چند جلسه به منظور خود دست می یابید

2

یکی از متخصصان در این باره می  گوید، تصور نکنید که لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد همیشگی است چرا که درمان های هورمونی، بارداری و مصرف قرص های ضدبارداری می تواند در آینده سبب افزایش موهای بدن شوند.

دکتر گوهارا می گوید معمولا مراجعه کنندگان در ۴ جلسه مراجعه می کنند و بسته به عکس العمل بدن شان ممکن است به جلسات بیشتر نیاز داشته باشند.

دکتر کرانت هم می گوید: “هر نقطه از بدن نیز نیازمند جلسات مخصوص خود است تا بتوان فولیکول را در بهترین زمان رشد آن بیرون آورد.”

بلافاصله قادر به مشاهده نتیجه خواهید بود

3

دکتر گوهارا می گوید با اینکه امکان دارد نیاز داشته باشید که جلسات بیشتری را مراجعه کنید اما با این حال می توانید نتیجه را در همان ابتدا به خوبی دریابید چرا که موها با سرعت و ضخامت کمتری رشد می کنند.

موهای زائد ۱۰۰ در صد از بین نمی روند

8

نباید تصور کنید که به طور کامل موهای زائد منطقه لیزر شده را از دست خواهید داد اما همین که ۷۰ درصد آن از بین برود خوب است. همچنین همان مقدار کم باقیمانده نازک تر می شوند.

بهانه خوبی برای ورزش نکردن پیدا می کنید

4

۴۸ ساعت لازم است تا بدن تان پس از لیزر درمانی استراحت کند و سپس دوباره تمرین های ورزشی خود را آغاز کنید.

اگر در این مدت ورزش و عرق کنید به دلیل حساسیت ایجاد شده در پوست امکان دارد که احساس خارش بیشتری داشته باشید. اگر هم احساس خارش و قرمزی روی پوست به وجود آمد به گفته دکتر کرانت بهتر است هرچه سریع تر به پزشک تان اطلاع دهید.

دکتر ایمبر هم می گوید بهتر است در این زمان از رفتن به سونا و یا شستن بدن با آب خیلی گرم هم پرهیز کنید.

بلافاصله بعد از لیزر کردن لایه برداری نکنید

19

در واقع از بین بردن موهای زائد با استفاده از لیزر نوعی آسیب است که با حرارت وارد می آید بنابراین ممکن است کمی تورم و یا جوش های کوچک پوستی داشته باشید.

دکتر کرانت می گوید: “اسکراب کردن یا لایه برداری از منطقه لیزر شده می تواند سبب ایجاد زخم و خراش روی پوست آن ناحیه شود.”

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود