آلودگی هوا چه تاثیراتی روی پوست شما دارد

هشدار اخیر متخصصان پوست

آلودگی هوا چه تاثیراتی روی پوست شما دارد

آلودگی هوا در برخی از کشورها همچون چین، هند و متاسفانه ایران نگرانی ها و بیماری های فراوانی را برای گروه های سنی مختلف به وجود آورده است.

کشور انگلستان نیز اخیرا در این فهرست قرار گرفته و لندن نیز آلودگی های خاص خود را در ماه های اخیر تجربه کرده.

اگرچه بسیاری از افراد چاره ای به جز ادامه روند زندگی خود در مکان های آلوده و پر از ریزگردها و آلاینده های شیمیایی ندارند اما جامعه پزشکی هشدارهایی را در این زمینه و به صورت جدی داده است.

یکی از متخصصان در این باره اظهار داشته که این آلاینده ها راه خود را به پوست پیدا می کنند و توسط منافذ پوست جذب می شوند که در طولانی مدت می تواند آسیب هایی جدی را برای پوست به همراه داشته باشد.

مواد سمی موجود در هوا می توانند سبب ایجاد چین و چروک، لکه های تیره و جوش بر روی پوست و در نهایت پیری زودرس پوست شوند.

13

کسانی که برای رفتن به محل کارشان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که با اتومبیل شخصی خود رفت و آمد می کنند، ۸ برابر بیشتر در معرض آلودگی های هوا قرار دارند.

افرادی با درآمدهای کمتر که در مکان هایی از سطح شهر زندگی می کنند که ناگزیر به استفاده از اتوبوس برای رفتن به سر کار هستند در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

تمامی اینها سبب ایجاد مخاطره برای پوست می شوند و هر قسمت بدن به گونه خاصی در مقابل این نوع از آلودگی ها که با تنفس هوای آلوده وارد بدن می شوند واکنش نشان می دهند.

دکتر «لورنا اوبرگ» در این باره می گوید، متاسفانه بدترین خبر این است که هوای آلوده تنها قشر فوقانی و بیرونی پوست را مورد آسیب قرار نمی دهد بلکه می تواند اثرات دراز مدتی با ایجاد تغییر در ساخت کلاژن و از بین بردن تدریجی خاصیت ارتجاعی پوست نیز داشته باشد.

وی در مصاحبه اخیر به نفوذ آلودگی های هوا به داخل منافذ پوست اشاره کرده. وی می گوید: “هر اندازه میزان آلودگی هوا افزایش پیدا کند، پیری زودرس پوست و خشکی آن نیز بیشتر خواهد شد.”

وی ادامه می دهد: “مطالعات نشان داده اند که افرادی که در شهرهای بزرگ تر و آلوده تر زندگی می کنند در وضعیت پوست شان تاثیر گذاشته و ۱۰ سال زودتر پیر می شوند.”

aswqeq

موارد آسیب های آلودگی های هوا بر روی پوست به شرح ذیل هستند:

  • چشم ها: تیرگی های دایره ای شکل در اطراف چشم، ایجاد خطوط بیشتر، افتادگی بیشتر ابروها و دور چشم
  • پیشانی: ایجاد خطوط بیشتر، افزایش خطوط اخم، جوش هایی در منافذ پوست بر اثر جذب سموم هوا
  • لب ها: ایجاد خطوط خنده در اطراف لب ها، به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و تورم گونه ها
  • چانه/گونه: افتادگی چانه، ایجاد جوش در نواحی اطراف چانه به دلیل تماس دست های آلوده با آن
1
دکتر «لورنا اوبرگ»

دکتر «لورنا اوبرگ» می گوید که خشکی پوست در کل می تواند سبب خارش و سخت و ناهموار شدن پوست شود که اندک اندک پوست را به سمت تیرگی می برد.

وی اضافه می کند: “چه از دیدگاه سلامت پوست و چه از نقطه نظر زیبایی، آلودگی هوا می تواند باعث پیری زودرس شود. که مسلما یکی بر روی دیگری تاثیر خواهد گذاشت.”

سپس مثالی می آورد: “از دیدگاه یک متخصص پوست کاهش چشمگیر ساخت کلاژن می تواند تاثیراتی را در ایجاد خطوطی روی صورت، ایجاد جوش و تیرگی های دور چشم داشته باشد.”

3
لندن و آلودگی هوا در طول ماه اخیر

در انگستان تخمین زده شده که ۴۰.۰۰۰ نفر سالانه بر اثر آلودگی هوا و با مرگ زودهنگام جان خود را از دست می دهند. حدود دو سوم از جمعیت بریتانیا نیز با آسم دست و پنجه نرم می کنند که با بدتر شدن وضعیت آلودگی هوا، مشکلات بیشتری نیز پیدا می کنند.

حدود بیست روز پیش، پایتخت این کشور نیز با شروع سال نوی میلادی و بعد از آن با تیرگی های حاصل از آلودگی هوا مواجه بود.

در برخی از موارد آنقدر این آلودگی افزایش یافت که در بسیاری از مناطق، دانش آموزان از انجام تمرین های ورزشی در فضای باز منع شدند.

در هفته گذشته نیز مردم ساکن لندن با دریافت اخطار وجود انواع سموم در هوا از تمرین های ورزشی در سطح شهر بازماندند. این اخطار خصوصا در میان افرادی که در وضعیت های حساس سلامت قرار دارند بیشتر بود.

منبع: thesun
بدون نظر

ورود