۲۰ نمونه از عجیب ترین ابزارهای جاسوسی که تا به حال مورد استفاده قرار گرفته اند

۲۰ نمونه از عجیب ترین ابزارهای جاسوسی که تا به حال مورد استفاده قرار گرفته اند

در طول تاریخ، کشورهای مختلف همواره با یکدیگر مشکل داشته و سعی کرده اند سرزمین های مختلف را تضعیف سازند تا از این طریق بتوانند مالکیت آن کشور را از آن خود کنند. به همین دلیل، همواره جنگ های سختی میان دولت ها شکل گرفته است. علی رغم آن که تسلیحات مورد استفاده نقش زیادی در موفقیت و پیروزی دارد، اما مسئله ای هست که می تواند مهم تر از این گونه موارد باشد.

برای آن که یک ارتش بتواند حمله ای موفقیت آمیز داشته باشد، باید اطلاعات کافی و دقیق از طرف مقابل به دست بیاورد. در همین راستا، نقش جاسوس ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. آن ها افرادی هستند که در قالب دوست ظاهر شده و برای کشور خود اطلاعات جمع آوری می کنند. برخی از جاسوس ها نیز پنهانی وارد سرزمین دشمن شده و این کار را انجام می دهند.

این افراد برای انجام ماموریت خود، به ابزارهای جاسوسی خاص و پیچیده ای نیاز دارند. این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته و چندان به آن پرداخته نشده است. ما در این مقاله قصد داریم ۲۰ نمونه از جالب ترین و عجیب ترین ابزارهای جاسوسی را به شما نشان دهیم. تا پایان مطلب همراه باشید.

۱- دوربین دکمه ای مدل F-21؛ متعلق به سال ۱۹۷۰

800-w700

این وسیله که با کد «Ajax» شناخته می شد، درون کت ها پنهان می گشت و به وفور توسط اتحاد جماهیر شوروی، اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می گرفت. دکمه دوربین درون جیب قرار داشت و به محض آن که کسی آن را فشار می داد، لنز شبیه به دکمه تصویر را شکار می کرد.

۲- فرستنده ای به شکل مدفوع سگ؛ مربوط به سال ۱۹۷۰

801-w700

این فرستنده که یکی از جالب ترین ابزارهای جاسوسی به شمار می رفت، به گونه ای بود که هیچکس دلش نمیخواست به آن دست بزند. دستگاه یاد شده در طول دهه ۱۹۷۰ توسط سازمان سیا توسعه یافت و یک سیگنال رادیویی برای هماهنگی حملات هوایی و عملیات شناسایی می فرستاد.

۳- عینکی با قرص سیانور پنهان؛ ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷

802-w700

تمام عملیات جاسوسی با موفقیت به پایان نمی رسند. به همین دلیل، آن ها همواره وسایلی به همراه داشتند تا بتوانند در صورت به دام افتادن، از لو رفتن اطلاعات جلوگیری کنند. سازمان سیا برای مامورانش مرگ را چاره کار دانسته بود و از یک عینک مخصوص استفاده می کرد. جاسوس ها می توانستند عینکشان را در بیاورند و قرص سیانور قوی که بر روی دسته وسیله قرار داشت را بجوند.

۴- تفنگی به شکل ماتیک؛ سال ۱۹۶۵

803-w700

این اسلحه که در نگاه اول کاملا شبیه به رُژ لب به نظر می رسد، توسط سازمان «KGB» شوروی در طول جنگ سرد مورد استفاده قرار می گرفت و می توانست شلیکی کشنده داشته باشد. این تفنگ ۴.۵ میلیمتری بود.

۵- ابزار شنود به شکل تنه درخت؛ اوایل دهه ۱۹۷۰

804-w700

سازمان سیا تا به حال ابزارهای جاسوسی جالبی ساخته است. شنود به شکل تنه درخت نیز ابتکار همین سازمان بود و از آن برای کسب اطلاعات درباره شوروی استفاده می شد. تنه درخت می توانست فعالیت های مخفی رادیویی را رهگیری کند و اطلاعات را از طریق ماهواره برای سازمان سیا بفرستد.

۶- دوربین کبوتری؛ ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۷

806-w700

این دوربین کبوتری آلمانی در طول جنگ جهانی اول برای شناسایی موقعیت های دشمن مورد استفاده قرار می گرفت. دوربین بر روی تایمر تنظیم شده بود و پرنده در میدان نبرد آزادانه رها می شد. پس از بازگشت، فیلم ها مورد پردازش قرار می گرفتند و داده ها در استراتژی های جنگی استفاده می شدند.

۷- مخزن آب انفجاری؛ ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵

807-w700

در طول جنگ جهانی دوم، برخی مقامات رسمی سرویس جاسوسی ارتش آمریکا، این مخزن که بخش پایینی اش با مواد منفجره پر شده بود را با خود حمل می کردند.

۸- زغال انفجاری و وسایل استتار؛ ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵

808-w700

این کلوخه زغال در طول جنگ جهانی دوم توسط دفتر خدمات استراتژیک ارتش آمریکا ساخته شد. درون آن خالی بود و مواد منفجره قرار داشت. به علاوه، وسایلی نیز در اختیار قرار می گرفت تا بتوان توسط آن ها کلوخه را دقیقا مشابه با زغال رنگ کرد. اگر یکی از اعضای دشمن آن را درون آتش می انداخت، زغال می توانست منفجر شود.

۹- تفنگی به شکل چراغ قوه؛ دهه ۱۹۳۰

809-w700

چندان مشخص نیست که کدام سازمان این وسیله را توسعه داده. اسلحه یاد شده به عنوان چراغ قوه عمل می کرد و می توانست شلیک کند.

۱۰- سکه تو خالی؛ دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۹۰

810-w700

این سکه ها که یکی از رایج ترین ابزارهای جاسوسی هستند، یک فضای مخفی ذخیره سازی برای عکس ها و فیلم های میکروسکوپی فراهم می کنند. سکه ها توسط قرار دادن یک سوزن در حفره کوچک روی آن باز می شدند و مورد استفاده قرار می گرفتند.

۱۱- کفش هایی با پاشنه فرستنده؛ دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰

811-w700

این کفش توسط سرویس مخفی رومانی از یک دیپلمات آمریکایی دزدیده شد. پس از بررسی ها مشخص گشت که میکروفون و فرستنده ای مخفی درون آن قرار دارد.

۱۲- ساعت مچی دوربینی «Steineck ABC»؛ سال ۱۹۴۹

812-w700

این وسیله که در آلمان غربی توسعه یافت، بر روی دست جاسوس ها بسته می شد و می توانست ۸ عدد عکس بگیرد. به علت آن که دستگاه یاد شده به منظره یاب مجهز نشده بود، گرفتن عکسی خوب با آن کار سختی به شمار می رفت.

۱۳- دوربین «Tessina» و پوشش مخفی پاکت سیگار؛ دهه ۱۹۶۰

813-w700

یکی از جالب ترین ابزارهای جاسوسی، در نگاه اول کاملا شبیه به پاکت سیگار به نظر می رسید، اما در واقع دوربینی مخفی بود که توسط وزارت امنیت آلمان شرقی در طول دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت. جاسوس می توانست واقعا سیگار بکشد و همزمان عکس های خود را بگیرد.

۱۴- دستکش تفنگی

814-w700

یکی از عجیب ترین ابزارهای جاسوسی، توسط دفتر اطلاعات نیروی دریایی توسعه یافت و به وسیله فشار دادن پیستون بالا به دشمن شلیک می کرد.

۱۵- تفنگی به شکل پیپ؛ ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵

815-w700

این وسیله توسط نیروهای ویژه بریتانیایی توسعه یافت و به گونه ای طراحی شده بود که به فرد مقابل شلیک کند.

۱۶- خودکار قفل باز کن؛ دهه ۱۹۷۰

816-w700

این خودکار توسط سازمان جاسوسی آمریکا ساخته شد و درون آن تمام ابزارهای مورد نیاز برای باز کردن یک قفل معمولی قرار گرفته بود.

۱۷- کفش هایی مخصوص پنهان شدن؛ ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵

817-w700

یکی از هوشمندانه ترین ابزارهای جاسوسی، کفش هایی بود که توسط خلبانان اداره اطلاعات نظامی بریتانیا مورد استفاده قرار می گرفت. این پوتین ها به گونه ای طراحی شده بودند که در صورت لزوم، خلبانان می توانستند آنها را با زیپهایی که داشتند تغییر شکل داده و به کفش هایی مشابه آنچه مردم محلی به پا داشتند شبیه نمایند.

۱۸- اسلحه گازی مخصوص ترور؛ دهه ۱۹۵۰

818-w700

این تفنگ توسط سازمان «KGB» شوروی توسعه یافت و عامل این کشور «استاشینسکی» برای ترور دو مخالف اوکراینی به کار رفت. او وسیله را درون یک روزنامه پنهان کرده بود.

۱۹- بسته ساخت کلید؛ دهه ۱۹۶۰

819-w700

این کیت توسط ماموران سازمان سیا توسعه یافت و برای قالب گیری از کلید اصلی و ساخت نمونه ای دیگر مورد استفاده قرار می گرفت.

۲۰- مدادهای تاخیر زمانی؛ ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵

820-w700

یکی از جالب ترین ابزارهای جاسوسی، توسط دفتر خدمات استراتژیک آمریکا در طول جنگ جهانی دوم توسعه یافت. درون این بسته مداد، دستگاهی آتش زا قرار داشت که به اپراتور اجازه می داد قبل از انفجار به محلی امن برود.

منبع: buzzfeed
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • امیـــــــــــن اسفند ۲, ۱۳۹۵

    من مورد ۱۷ رو واقعا نمیفهمم
    “زیپ و بالای پوتین ها باعث می شد که آن ها بتوانند خودشان را در میان مردم مخفی پنهان کنند.”
    یعنی چی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • سهیل اسفند ۳, ۱۳۹۵

      داداش منم نفهمیدم ، فهمیدی به منم بگو

    • احمد اسفند ۳, ۱۳۹۵

      یعنی پوتین نظامی دیگه دیده نمیشده و کفش مشابه مردم عادی داشتند

    • سید علی اسفند ۴, ۱۳۹۵

      منظور اینه که اگه طرف پوتین بپوشه از ۵۰ متری میشه تشخیص داد که نظامیه . ولی با این پوتین ها اگه طرف رو ببینی فکر میکنی یه ادم معمولیه چون کفشش مث افراد دیگست و انگار نه انگار که طرف نظامیه

  • آریا اسفند ۴, ۱۳۹۵

    الکی امریکا، امریکا نشده

  • سامان مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

    عالی است ولی بعضی از انها تکراری است