مروری بر تصاویر برگزیده رقابت عکاسی «اسمیتسون» در سال ۲۰۱۶ [قسمت اول]

مروری بر تصاویر برگزیده رقابت عکاسی «اسمیتسون» در سال ۲۰۱۶ [قسمت اول]

نتایج چهاردهمین مسابقه عکس سالانه «اسمیتسون»، با حضور ۷۰ فینالیست اعلام گردید. تنها با نظر افکندن به این تصاویر در خواهید یافت که داوران این رقابت با چالش های فراوانی برای رتبه بندی عکس های این رقابت مواجه هستند.

در این رقابت ۴۸۰۰۰ تصویر از میان ۱۴۶ کشور جهان، شرکت داده شد و اکنون هم برای امتیاز دادن به آنها زمان باقی است. در تاریخ ۲۷ مارچ یعنی ۶ روز پس از آغاز سال تحویل، نتیجه آرا بسته خواهد شد. در همان تاریخ یعنی ۶ ام فروردین، برنده نهایی برترین جایزه و برندگان مقوله های مختلف این رقابت برگزیده خواهند شد.

از تصویر اختاپوسی که در پشت یک لاک پشت وجود دارد تا مناظری از در آرکتیک روسیه شاهد تصاویری شگفت آوری خواهید بود که حقیقتا انتخاب تنها یکی از آنها را برای تان دشوار می سازد.

این تصاویر را در قالب دو بخش برای تان برگزیده ایم که با هم تصاویر مربوط به بخش اول را مرور خواهیم کرد:

۱- زمستان در راه است، فینالیست بخش تصاویر تغییر داده شده

1
تصویر یک گرگ خاکستری از گونه های نادر گرگ و ساکن آرکتیک در شمال آمریکا

۲- راکون باتلاق، فینالیست بخش جهان طبیعی

2
عکاس این تصویر در مورد آن توضیح می دهد، زمانی که منتظر بیرون آمدن تمساح های عظیم الجثه از باتلاق لوئیزینا بود، در اوایل صبح با این موجود کوچک بامزه برخورد کرد.

۳- به چشمانم نگاه کن، فینالیست بخش جهان طبیعی

3
عکاس این عکس هم در مورد تصویر خود می گوید، من همواره به دنبال این هستم که تصاویری متفاوت از فیل ها را به ثبت برسانم تا بتوانم جنبه جدیدی از وجود این جاندار را به نمایش بگذارم. این عکس نیز در یک بعدازظهر که انبوهی از فیل ها در رودخانه Chobe در «بستوانا» حضور پیدا کردند، گرفته شد. خرطوم فیل به گونه ای روی صورت او قرار گرفته که گویی چشمانش پس زمینه تصویر شده. تمرکز من هم روی چشمان این فیل بود که بعد از ویرایش تصویر همان چیزی که می خواستم از آب در آمد.

۴- سواری از لاک پشت، فینالیست بخش جهان طبیعی

4
عکاس این عکس بر آن باور است که جهان زیر آب آنقدر شگفت انگیز است که هر روز می تواند چیزهای جدیدی را به همراه داشته باشد. من خودم را بسیار خوش شانس می دانم که توانستم درست در زمان مناسب و برای گرفتن این عکس در آن مکان حضور پیدا کنم.

۵- پرواز، فینالیست بخش جهان طبیعی

5
این عکاس نیز می گوید، ما جزو آخرین افرادی بودیم که داخل هواپیمای کوچک از مقصد سوچی به سن پیترزبورگ شدیم و واقعا نمی دانستیم که آن بالا و بر فراز آسمان چه چیزی انتظارمان را می کشد. من هم در کنار پنجره نشسته بودم و درخشش نور را شاهد بودم. زمانی که هواپیما بر فراز آسمان به حرکت درآمد تازه متوجه شدم که بهترین جای آن پرواز به من اختصاص یافته بود.

۶- رویا، فینالیست بخش جهان طبیعی

6
جغد خمیازه کش

۷- ماهیگیر، فینالیست بخش مردمی

7
تصویر یک ماهیگیر چینی که در نخستین ساعت صبح مشغول ماهیگیری است. قایق او از شاخه های بامبو درست شده و مشغول گرفتن ماهی است.

۸- دانه های برف، فینالیست بخش موبایل

8
دانه های برف بر روی برف پاکن اتومبیل عکاس

۹- ای گوزن مرا با خود ببر، فینالیست بخش سفر

9
مردم برخی از مناطق جهان هنوز هم چادرنشین هستند و بهترین وسیله برای حمل و نقل آنها از نقطه ای به نقطه ای دیگر گوزن ها هستند. در سرمای شدید زمستان این گوزن ها نه تنها وسیله عبور و مرور بلکه تنها امید زنده ماندن نیز هستند.

۱۰- قاتل پنهان، فینالیست بخش جهان طبیعی

10
عنکبوتی که برای شکار در داخل گلبرگ های یک گل پنهان شده

۱۱- گاو عریض، فینالیست بخش موبایل

11
عکاس این تصویر که خود یک دامپزشک است می گوید، در حال ترک کردن دپارتمان دانشگاه «پارما» بودم که با دیدن این تصویر تصور کردم که این می تواند یک جهش ژنی بصری باشد!

۱۲- غازهای برف گون در «بوسک دل آپاچه»، فینالیست بخش تصاویر تغییر داده شده

12
تصاویر سیاه و سفید، غازهایی را نشان می دهد که همچون دانه های برف در حال پراکنده شدن هستند.

۱۳- درخشش، فینالیست بخش سفر

13
در یک روز طوفانی پاییزی، درخشش کوه هایی در جزیره «اسکای» اسکاتلند را شاهد هستید.

۱۴- آتش نوردی، بخش سفر

14
آتش نوردی همان راه رفتن با پای برهنه روی زغال های آتش گرفته است. در منطقه ای به نام Giang، از کوه های شمال ویتنام و همرز با چین، تصویری از راه رفتن فردی بر روی آتش برای آغاز سال جدید را شاهد هستید. این تصور وجود دارد که با انجام این کار، سال نو، همراه با سعادت و خوشبختی خواهد بود.

۱۵- ندای پدر، فینالیست بخش جهان طبیعی

15
در غرب هند، قورباغه نری را شاهد هستید که این قورباغه ها عمدتا بعد از نشستن ماده ها بر روی تخم ها آنها را دوباره بارور می کنند. این قورباغه نر که تخم هایی را برای ماده قورباغه ای بارور ساخته در انتظار ماده قورباغه های دیگری است که تخم های جدیدی را به وجود آورد.

۱۶- آینده ای پایدار، فینالیست بخش سفر پایدار

16
در سواحل فلوریدا شاهد تنفس لاک پشت دریایی سبز رنگی هستید. در این مقوله از رقابت عکاسی تصاویری که به طور ناگهانی گرفته شده اند انتخاب می شوند. عکاس این عکس هم می گوید تا آنجا که برایم امکان داشته باشد با دوربینم برای یافتن شگفتی های زیر آب مستندهایی را خلق می کنم.

۱۷- منطقه Bestas، فینالیست بخش طبیعی

17
تصویری از اسب های وحشی منطقه «راچا داس بستاس» را شاهد هستید که در کوه های این ناحیه زندگی می کنند. این اسب ها در گروه هایی که از آنها به curros یاد می شود کنار هم جمع می شوند.

۱۸- توکان دلسرد، فینالیست بخش سفر پایدار

18
در یکی از جنگل های کاستاریکا، تصویر یک توکان دلسرد را شاهد هستید. عکاس این تصویر می گوید که این پرنده یکی از نمونه های نادر توکان است. در این جنگل حدود ۵ درصد از گونه های کمیاب پرندگان دیده می شوند به همین دلیل هم بسیاری از گردشگران به این ناحیه سفر می کنند.

۱۹- سورئال، فینالیست بخش موبایل

19
مردی که در کنار مجسمه یک اختاپوس در فستیوال «مرد سوزان» در نوادا دوچرخه سواری می کند.

۲۰- سرخ، فینالسیت بخش مردمی

20
عکاس این عکس می گوید، من یک عکاس خیابانی هستم. از اتفاقات خیابانی عکسبرداری می کنم که به نظرم این نمونه از سایر عکس هایم بهتر بود. زمانی که باران شروع به باریدن کرد و من هم خیابان «رویال مایل» را بالا می رفتم، آن را شکار کردم.

۲۱- پیرمرد، فینالیست بخش موبایل

21
یک عکاس میانماری سال گذشته و در یکی از مناطق مرکزی کشور خود این تصویر را به ثبت رسانید. او با تاکسی های مخصوص این منطقه مردم را به معبد «مینگون» می برد.

۲۲- جنگل، فینالیست بخش موبایل

22
عکاس این تصویر در سفر به بنگلور و بازدید از دوستانش این عکس را گرفت. سپس هم به تپه های «ناندی» رفت.

۲۳- زمان استراحت، فینالیست بخش مردمی

23
زمان استراحت در فستیوال خیابانی به نام «فیتکا» در لیمای پرو

۲۴- زیبا اما رو به افول، فینالیست بخش سفر

24
یکی از بزرگ ترین آکادمی های بودایی ها در منطقه دورافتاده به نام «رارونگ گار» در چین. مردم از سراسر چین برای آموختن آموزه های مربوط با بودیسم به این منطقه می آیند. در این منطقه فشارهای فراوان آموزشی وجود دارد که در صورت ادامه پیدا کردن به بسته شدن این مکان خواهد انجامید.

۲۵- چلپ چلوپ، فینالیست بخش جهان طبیعی

25
عکاس این تصویر که در صدد گرفتن تصویر صخره ها در هنگام جزر و مد آب بود، توانست حرکت امواج در این تصویر را به شکار لنز دوربین خود در آورد.

۲۶- ارتباط فردی، فینالیست بخش سفر

26
افراد گوناگون را بدون آنکه هیچ ارتباطی با یکدیگر برقرار کنند را در متروی لندن شاهد هستید.

۲۷- جرثقیل رو به بالا، فینالیست بخش سفر پایدار

این عکاس به همراه یکی از دوستانش و در زمان بالارفتن یک جرثقیل و در هنگام غروب آفتاب این عکس را گرفت. صحراهای آمریکا از جمله صحرای یوتا دارای زیباترین آسمان ها هستند. در مناطق مرزی آن هم دیوارها و هنرهای باستانی به چشم می خورد. آسمان های تاریک و پرستاره می تواند الهام بخشی هایی مذهبی، اسطوره ای، ریاضیات و علم را به همراه داشته باشد. عکاس این تصویر، سال های سال بر روی ساختار آسمان در شب کار کرده و امیدوار است که بتواند آنچه را گردهم آورده در قالب یک کتاب جمع آوری کند.

۲۸- جایی که آب می خروشد، فینالیست بخش سفر پایدار

در کویرهای کالیفرنیا، زیباهای بی نظیری دیده می شود. عکاس این عکس به منظور محافظت از پارک های ملی و سایر مناطق وحش و منابع طبیعی به نقاط مختلف جهان سفر می کند. این تصویر یکی از نمونه هایی است که دو سال پیش کار کرده و تمرکز اصلی وی بر الگوهای آب و مدیریت این الگوهاست.

۲۹- خشونت در السالوادور، فینالیست بخش مردمی

29
در السالوادور خشونت و مقابله مسلحانه گروه ها سبب ارتکاب جرایم فراوانی در آن می شود.

۳۰- عاشقم باش، عاشقم نباش، فینالیست بخش تصاویر تغییر داده شده

30
زمانی که عکاس در جنگل های حفاظت شده «لفورج» در حال پیاده روی بود این تصویر را می گیرد که ریخته شدن گلبرگ های گلی را به تصویر در می آورد.

۳۱- زمستان در تکزاس، فینالیست بخش تجربه آمریکایی

31
تصویر از دید عکاس احتمالا تقارن درخت های سیب است و از داخل هواپیما و از بالا گرفته شده.

۳۲- سگ گارد امنیتی، فینالیست بخش سفر پایدار

32
این تصویر در زمانی که سگ و صاحبش برای انجام ماموریت خود برای محافظت از حیات وحش رفته بودند، گرفته شد. بونی یکی از این سگ های امنیتی است. در سال ۲۰۱۶ میلادی، یکی از این نمونه سگ ها در دستگیری یکی از مجرمان نقش بسیار موثری را ایفا کرد.

۳۳- آتوچه، فینالیست بخش مردمی

34

۳۴- آواز برای مادر، فینالیست بخش تجربه آمریکایی

35
اندروسون در حال آواز خواندن، در کلیسای «ریچموند» ویرجینیا است. وی به مناسبت تولد یکی از خوانندگان معروف به نام «لیدی ای» آواز می خواند.

ادامه این تصاویر را در قالب بخش دوم ملاحظه بفرمایید.

منبع: boredpanda
دیجیاتو
بدون نظر

ورود