آیا مصرف شکلات تلخ برای سلامت انسان مفید است یا مضر؟

آیا مصرف شکلات تلخ برای سلامت انسان مفید است یا مضر؟

حتی اگر دوستدار شکلات نباشید هم حتما شنیده اید که این خوراکی شیرین و دلچسب، موجب افزایش عشق و حس های خوشایند می شود. همچنین این نوید را می توان به عاشقان شکلات داد که خوراکی محبوبشان موجب کاهش فشار خون شده و خطرات ابتلابه بیماری های قلبی را نیز کم می کند. بعلاوه به تنظیم میزان قند خون و تسکین استرس نیز کمک می نماید.

گفته می شود که قبایل وحشی مایا نیز از پودر شکلات برای درمان اسهال استفاده می نمودند. پیرو همین مساله، لازم به یادآوری است که یک دهه پیش هم وجود عنصر شیمیایی ضداسهال در شکلات کشف و اثبات شد.

در همین راستا، دکتر Owais Khawaja متخصص بیماری های قلب و عروق در مرکز درمانی «سن وینست مرسی» در «اوهایو» در مورد شکلات گفته: «شکلات مملو از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهاب دارد. همین ویژگی ها می توانند موجب کاهش خطرات ابتلا به سرطان و زوال عقل گردند.»

گفتنی است که همه شکلات ها خواص برابری ندارند، زیرا آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی این خوراکی به موجب وجود ماده ای موسوم به فلاونوئید است که در دانه کاکائو یافت می شود. بنابراین، شکلات های تلخ بیشتر از شکلات های شیری حاوی این ماده خواهند بود و شکلات سفید که تقریبا هیچ کاکائویی در خود ندارد، از وجود فلاونوئیدها نیز بی بهره هستند.

از خواص فلاونوئیدها می توان به ضد ویروس، ضد آلرژی، ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد التهاب و ضد تومور بودن اشاره کرد.

DarkChocolate-The-Benefits

البته، باید گفت شکلات های تخته ای ۷۰ درصد که جزو شکلات های تلخ دسته بندی می شوند نیز در میزان فلاونوئید موجود در خود با یکدیگر متفاوت هستند. دلیلش نیز تفاوت در فرایند تهیه و تولید آن هاست.

به طور مثال، شکلات هایی که در روند تولید، قلیایی می شوند تا رنگشان بیشتر و طعمشان متعادل تر شوند، تقریبا تمامی عناصر مفید خود را از دست می دهند. بنابراین، شیر و شکر باقی می ماند. در نتیجه باید گفت که مصرف مداوم این مواد برای بدن مضرات متعددی در پی خواهد داشت.

البته به دنبال تحقیقات متعددی که در رابطه با مضر یا مفید بودن شکلات تلخ صورت پذیرفته، هنوز شواهدی مبنی بر مضر بودن آن کشف نشده است؛ این در حالی است که هیچ دلیلی بر مفید بودن آن نیز به اثبات نرسیده. شاید دلیل این عدم قطعیت را بتوان در روش تحقیقات دانست.

در مطالعات یاد شده، از مردم در مورد اینکه آیا شکلات معمولی یا تلخ مصرف می کنند، پرسیده شده. اما اینکه چه نوع شکلات تلخی و چه میزان در روز می خورند معلوم نیست و به تحقیقات گسترده تری نیاز دارد.

تنها مطلبی که به طور قطعی می توان بیان داشت این است که مصرف یک یا ۲ عدد شکلات در روز برای سلامت بدن بلامانع است.

در آخر شاید بد نباشد اشاره کنیم که شکلات در ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح به عنوان غذای خدایان تلقی می شد. در سال ۱۵۰۰ مردم از شکلات به عنوان نوشیدنی انرژی زا بهره می گرفتند و بعدها به عنوان دارویی برای درمان اسهال استفاده گشت. در یک دوره تاریخی حتی این ماده شیرین را به عنوان شام هم سرو می کردند.

منبع: cnn
یک نظر

ورود

  • مصطفی تیر ۲۲, ۱۳۹۶

    سلام
    آدم هفته ای دو تا شکلات بخوره پوکی استخوان میگیره چه برسه به روزی دو تا
    خانم باردار اگه روزی دو تا شکلات بخوره قطعا بچش دچار معلولیت میشه
    سی ان ان کارش تبلیغاته