با پول می توان «خوشبختی» خرید؛ تحقیقات جدید این را ثابت کرده اند

با پول می توان «خوشبختی» خرید؛ تحقیقات جدید این را ثابت کرده اند

برخلاف آنچه که همیشه شنیده ایم که «پول خوشبختی نمی آورد»، ما می خواهیم ثابت کنیم که اتفاقا «پول خوشبختی می آورد!»

تحقیقات جدید ثابت کرده اند که شما می توانید با پول زمان بخرید. به این ترتیب، وقت آزاد بیشتری برای خود خواهید داشت و در نتیجه شادتر خواهید بود.

دانشمندان بیان داشته اند، افراد پولدار، به جای صرف زمان برای انجام کارهای روزمره، امور خانه، خرید و کار، به شخصی دیگر پول می دهند تا این وظایف را برایشان انجام دهد. بدین ترتیب، وقتشان آزاد بوده و هر کاری که دوست داشته باشند، انجام می دهند.

یکی از محققان به نام پروفسور «الیزابت دان» در این رابطه بیان داشته: «از دیگر مزیت های خرید زمان این است که از شما در برابر فشار روزمره زندگی نیز محافظت می کند. اما مردم کمی به این کار اقدام می کنند، حتی اگر پول و ثروت کافی نیز داشته باشند.»

وی همچنین اضافه کرده: «بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که مردم برای داشتن تجربیات خوشایند، پول خرج می کنند. اما مطالعات ما ثابت می کند که برخی از مردم حتی برای تجربه شرایط ناگوار نیز هزینه می کنند.»

«الیزابت دان»، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا اعتقاد دارد، مزایای داشتن زمان بیشتر فقط مختص ثروتمندان نیست. وی گفته: «ما تصو می کنیم که فقط اشخاصی که درآمدهای بالا دارند می توانند از مزایای این امر بهره مند گردند، اما ما در تحقیقات خود ثابت کرده ایم که مردمی با حقوق اندک نیز تاثیرات مشابهی از خرید زمان دریافت خواهند کرد.»

مطالعات یاد شده به بررسی زندگی بیش از ۶۲۰۰ نفر در آمریکا، کانادا، دانمارک و هلند پرداخته و در این راستا از آن ها خواسته شده تا بگویند چه میزان و چگونه برای استفاده از خدماتی هزینه می کنند که به ذخیره زمان بیشتر به آن ها کمک می نمایند؟

با بررسی پاسخ ها، مشخص شد میان پول خرج کردن برای بهره گیری از خدمات حفظ زمان و استرس های ناشی از کمبود زمان، ارتباط مستقیم وجود دارد.

این تحقیقات نشان داده اند که استرس های ناشی از کمبود زمان به عدم رضایت کافی از زندگی منتهی می گردد و در میان افرادی که برای خدمات ذخیره زمان پولی هزینه نمی کنند، رواج بیشتری دارد. درست در نقطه مقابل، کسانی که برای خرید خدمات ذخیره زمان دست به جیب می شوند، از زندگی خود راضی و خوشنود هستند.

در بخش دیگری از این تحقیقات، به ۶۰ نفر از شرکت کننده ها در ونکوور، ۴۰ دلار پول داده شد تا برای یک آخر هفته وسایل موردنیازشان را و برای آخر هفته ای دیگر، خدمات ذخیره زمان خریداری کنند. در نتیجه این آزمایش، مشخص شد که مردم در هفته دوم شادتر بودند.

این در حالی است که بسیاری از اشخاصی که توان مالی کافی برای خرید زمان دارند، از این امر سر باز می زنند.

HotelCleaner

به گزارش پروفسور «اشلی وایلنز» از دانشگاه بازرگانی هاروارد، بسیاری از مردم متمول که از خرج کردن برای کارهایی همانند استخدام کارگر، پرستار، باغبان، آشپز و … امتناع می ورزند، تصور می کنند چنین کاری نشان دهنده تنبلی آن هاست. این در حالی است که دانشمندان ثابت کرده اند که با هزینه کردن برای این استخدام ها، شما شادتر بوده و در نتیجه می توانید درآمد بیشتری هم کسب کنید.

با این تفاسیر، باید اعلام کرد که فقط پول داشتن، به مفهوم شادتر بودن نیست. حتی گاهی برعکس این جمله مصداق دارد. در دهه های اخیر، در بسیاری از کشورهای دنیا، میزان درآمد افراد افزایش یافته است اما در مقابل، به ظهور نوعی فقر جدید منجر گشته است: از آلمان تا کره جنوبی و آمریکا، مردمی که درآمدهای بالایی دارند، کمبود وقت بیشتری را نیز تجربه می کنند.

استرس های ناشی از کمبود وقت ارتباط مستقیم با کاهش خوشحالی، افزایش اضطراب و بی خوابی دارد.

استرس زمان همچنین یکی از بارزترین شاخص های چاقی مفرط در جوامع امروزی به شمار می رود. دلیلش این است که به دلیل ضیق وقت، مردم به فست‌فودهای ناسالم روی آورده و فرصت کافی برای ورزش کردن ندارند.

در نهایت می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که افزایش درآمد مستقیما منجر به «قحطی زمان» می شود اما از همین درآمد می توان برای خرید زمان آزاد استفاده کرده و در نتیجه زندگی شادتری را تجربه نمود.

منبع: independent
مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • عماد مرداد ۴, ۱۳۹۶

    تشکر

  • ا مرداد ۴, ۱۳۹۶

    پول بدهیم تا زمان بخریم و با زمان در اختیارمان، کار مورد علاقه مان را انجام بدهیم.
    پس اگر از اول شغل و کاری که داریم واقعا موردعلاقه مان باشد و از آن لذت ببریم، بیشترین رضایت را نصیب خودمان می کنیم