۹ ترفند هوشمندانه و ساده ای که در شرایط بحرانی جان شما را نجات خواهند داد

۹ ترفند هوشمندانه و ساده ای که در شرایط بحرانی جان شما را نجات خواهند داد

در زندگی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و اتفاقات زیادی می توانند زندگی شما را در طول روز تهدید نمایند. به همین دلیل انسان باید همواره برای مقابله با خطرات و حوادث غیرمترقبه و ناگهانی آمادگی داشته باشد. گاهی در شرایط بحرانی و حساس دانستن یک نکته یا یک ترفند ساده اما هوشمندانه می تواند جان شما یا اطرافیان را نجات دهد و در طرف مقابل ندانستن یک نکته ی ساده می تواند عواقب جبران ناپذیری در برداشته باشد. در ادامه ی این مطلب می خواهیم به ۹ نکته ساده ای اشاره کنیم که با به کار بردن آن ها در شرایط حساس و بحرانی می توانید جان خود و اطرافیانتان را نجات دهید.

۱- درست کردن آتش با استفاده از باتری تلفن همراه

اگر به هر دلیلی برای مدتی دور از تمدن گیر افتادید و دسترسی به هیچ چیزی نداشتید می توانید از باتری خالی تلفن همراه خود که دیگر بلااستفاده شده به عنوان ابزاری برای روشن کردن آتش استفاده نمایید. بسیاری از تلفن های همراه، لپ تاپ ها و تبلت ها باتری های لیتیومی دارند و اگر چنین باتری را با یک جسم تیز سوراخ کنید واکنشی شیمایی رخ می دهد که به روشن شدن آتش منجر خواهد شد. تنها کاری که باید بکنید این است که از قبل چیزی قابل اشتعال مانند علف خشک یا تکه های نازک چوب را آماده کرده باشید.

۲- فرار از دست امواج آشفته

وقتی که در دریا شنا می کنید ممکن است با یک پدیده ی خطرناک به نام «آشفتگی موجی» مواجه شوید. این پدیده می تواند در هر نقطه ای از دریا رخ دهد که با بر هم خوردن امواج سهمگین به صورت آشفته و بدون هیچ نظم خاصی همراه است. در چنین شرایطی غریزه به شما می گوید که هر چه سریع تر خود را به ساحل برسانید. اما با یک اشتباه ساده ممکن است بیش از پیش از ساحل دور شده و در نهایت غرق شوید. اگر در میان امواج آشفته گرفتار شدید بهتر است مستقیم به سمت ساحل شنا نکنید. به جای این کار بهترین راه این است که به صورت مورب یا موازی با امواج شنا کنید تا بتوانید خود را از این امواج خلاص کنید. این امواج معمولاً زیاد وسعت ندارند و می توانید با این روش ها پس از مدت کوتاهی از آنان عبور کرده و خود را به ساحل برسانید.

۳- فرار از دست کروکودیل

در مسیر مستقیم سرعت یک کروکودیل از انسان بیشتر خواهد بود. پس در صورتی که یک کروکودیل به شما حمله کرد بهتر است به صورت زیگزاگ و مارپیچ بدوید و نه مستقیم. کروکودیل ها به دلیل دست و پاهای کوتاه و بدن درازشان در حرکت کردن به این طرف و آن طرف بسیار ضعیف هستند به همین دلیل است که هرگز به تعقیب طعمه ای که مسیر فرار خود را مرتباً تغییر می دهد و از دید آن ها خارج می شود ادامه نمی دهند.

۴- گزیده شدن توسط عروس دریایی

نیش عروس دریایی ممکن است باعث شوک عصبی و عکس العمل های آلرژیک و مسمومیت شدید در بدن انسان شود. در صورتی که توسط یک عروس دریایی گزیده شدید باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • ۱- به سرعت محل زخم را تمیز نمایید و شاخک هایی که در دست شما فرو رفته را بیرون بکشید. برای این که دوباره گزیده نشوید از تماس مستقیم دست با آن ها خودداری نمایید.
  • ۲- محل زخم را با آب شور بشویید. هیچگاه برای شستن زخم از آب تمیز استفاده نکنید زیرا آب تمیز سلول های نیش زننده را بار دیگر فعال خواهد کرد.
  • ۳- برای خارج کردن سم از کمپرس شربت یا سرکه سیب و یا الکل استفاده کنید.
  • ۴- مقدار زیادی آب بنوشید و به پزشک مراجعه نمایید. نوشیدن آب به شما کمک خواهد کرد که زودتر خوب شوید.

۵- قوانین موسوم به «قوانین ۳» را به یاد داشته باشید

قوانین موسوم به «قوانین ۳» قوانینی هستند که به شما مدت زمان متوسط زنده ماندن یک انسان در شرایط خاص را بیان می کنند:

  • به طور متوسط سه دقیقه بدون هوا ماندن باعث می شود انسان هوشیاری خود را از دست بدهد.
  • به طور متوسط سه ساعت بدون پناهگاه ماندن در هوای سرد یا گرم باعث می شود که انسان دچار ضعف و آسیب شدید جسمی شود.
  • به طور متوسط سه روز بدون آب ماندن باعث می شود که کاهش مایعات بدن به مرحله ی بحرانی برسد.
  • به طور متوسط سه هفته بدون غذا ماندن باعث می شود که صدمات شدیدی به بدن و سلامت انسان وارد شود. با این وجود در شرایط اضطراری بدن انسان می تواند تا یک ماه نیز دوام آورده و شخص زنده بماند.

وقتی که شرایط اضطراری برایتان پیش آمد بهتر است این سه قانون را به یاد داشته و بر طبق آن اولویت بندی نمایید.

۶- زخم های عمیق را با چسب مایع ببندید

مثلاً در خانه مشغول تعمیرات هستید و ناگهان در اثر یک بی احتیاطی کوچک به شدت زخمی می شوید و هیچ بانداژی نیز در خانه ندارید. در این شرایط برای بستن زخم و جلوگیری از ورود میکروب به داخل زخم و خونریزی بیشتر می توانید از چسب های مایع بسیار قوی روی زخم استفاده کنید. این چسب باعث می شود که دو طرف دهانه زخم به طرف هم کشیده شوند و همچنین زخم را ضدعفونی می کند.

۷- اگر تشنه هستید برف نخورید

بسیاری از افراد بر این باورند که خوردن برف در هنگام تشنگی راه حل عاقلانه و ساده ای است. اما بهتر است حتی در شرایط اضطراری نیز این کار را نکنید و دلیل ما نیز سرماخوردگی یا درد گرفتن گلو نیست. دلیل ما برای این توصیه این است که برف سرد باعث می شود دمای بدن شما کاهش پیدا کند. به همین دلیل بدن به انرژی بیشتری برای گرم نگه داشتن شما نیاز خواهد داشت. بدین ترتیب با خوردن برف، بدن شما انرژی بیشتری نیاز داشته و با مصرف انرژی بیشتر خیلی سریع تر یخ خواهید زد. به همین دلیل باید اول برف را ذوب کرده و سپس استفاده نمایید.

۸- خاموش کردن ماهیتابه ای که آتش گرفته

اگر فقط چند دقیقه به ماهیتابه ای که روی اجاق گاز گذاشته اید بی توجهی کنید ممکن است با یک اتفاق بسیار بد روبرو شوید و یک آتش سوزی شدید را شاهد باشید. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که روغن داخل ماهیتابه بیش از اندازه داغ شود. در چنین شرایطی هیچگاه داخل ماهیتابه ی پر از روغن آتش گرفته آب نریزید زیرا با این کار آتش بیش از پیش گسترش پیدا کرده و روغن مشتعل به اطراف پخش خواهد شد. اگر شعله داخل ماهیتابه هنوز کوچک است می توانید مقداری جوش شیرین در داخل آن بریزید تا خاموش شود زیرا این کار اکسیژن موجود در داخل آتش را از بین می برد. با این وجود بهترین راه حل پوشاندن روی ماهیتابه با استفاده از یک پارچه ی کتانی ضخیم است؛ برای مثال یک حوله نخی معمولی.

۹- جلوگیری از خونریزی زخم های عمیق

اکثر مردم فکر می کنند اگر توسط یک شیء تیز زخمی شدید و زخمتان عمیق بود بهترین کار این است که آن شیء نوک تیز را از زخم خارج کرده و زخم را تمیز نمایید. اما در صورتی که زخم عمیق باشد این کار باعث تسریع خونریزی می شود پس در چنین شرایطی بهتر است شیء نوک تیز را از زخم خارج نکنید. این اشیاء نوک تیز در صورتی که در عمق بدن فرو بروند به رگ های اصلی آسیب می رسانند اما مسیر خونریزی را می بندند و در صورتی که شیء را از زخم خارج کنید راه خون برای بیرون ریختن باز می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از خونریزی بهتر است تا زمان رسیدن امبولانس و رفتن به بیمارستان بگذارید شیء برنده در داخل زخم باقی بماند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود