۹ پیشرفت باورنکردنی در حوزه علم که در سال های آینده شاهد خواهیم بود

۹ پیشرفت باورنکردنی در حوزه علم که در سال های آینده شاهد خواهیم بود

در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه های مختلف علمی صورت گرفته که فواید بسیاری داشته و زندگی برای انسان ها را به مقدار زیادی آسان تر کرده است. اما درست زمانی که فکر می کنید همه چیز کشف شده و دیگر چیزی برای کشف باقی نمانده، کمپانی های بزرگ و دانشمندان به ایده ها و پروژه های بزرگ و جاه طلبانه تری می رسند. برخی در فکر تسخیر فضا و برخی دیگر به دنبال راهی برای درمان میلیون ها نفر انسان و یا جلوگیری از بیماری های همه گیر هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با پیشرفت هایی آشنا کنیم که در چند سال آینده زندگی بشر را به طور کلی تغییر خواهند داد.

۱- وای فای جهانی

بیش از ۵۰ درصد از مناطق غیرشهری اروپا، آسیا و آفریقا هنوز به هر دلیلی به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که شاید روزی دسترسی به اینترنت جهانی شود؟ به پشتیبانی کمپانی ویرجین گروپ، شرکت «OneWeb» بزودی (حداکثر ۱۰ سال آینده) این امکان را فراهم خواهد کرد که تمامی مردم دنیا در هر جایی که هستند به اینترنت دسترسی داشته باشند. به گفته گرگ وایلر، موسس این کمپانی، آن ها در حال ساخت یک زیرساخت جدید جهانی دانش با قابلیت دسترسی همگانی هستند. در سال ۲۰۱۸، بر اساس این برنامه، قرار است ۱۰ ماهواره که اولین قطعات از یک پازل ماهواره ای در مدار زمین هستند نصب شوند.

بر اساس این برنامه در سال ۲۰۲۲ هر خانه، مدرسه یا بیمارستانی در سراسر جهان به اینترنت دسترسی خواهد داشت. در سال ۲۰۲۷ با وجود ۹۰۰ ماهواره در حال گردش در مدار زمین، دنیا به طور کامل تحت پوشش ارتباط دیجیتالی قرار خواهد گرفت.

۲- ماسکی با حواس ابرقهرمانی

تمامی ابرقهرمان ها معمولاً ماسک، سپر یا وسایل فلزی می پوشند، حتی آنهایی که قدرت های فراانسانی نیز ندارند. پیشرفت های حوزه ی فناوری ثابت کرده که امروزه یا دستکم در آینده ای نزدیک هر کسی می تواند ظاهری مانند یک ابرقهرمان داشته و یا در ضعیف ترین حالت، حس بینایی و شنوایی خود را بهبود بخشد. بر همین اساس دانشجویان کالج هنر لندن، ماسکی به نام ایدوس (Eidos) ساخته اند باعث افزایش قدرت حس بینایی و شنوایی شما خواهد شد.

این ماسک می تواند صداهای خاص را تقویت کرده و با از بین بردن پارازیت های اطراف صدا را واضح تر به گوش های شما برساند. ماسک ایدوس در واقع به صاحب خود امکان می دهد که صداهایی که می خواهد را بشنود و بدین ترتیب برای کسانی که از مشکل شنوایی رنج می برند بسیار مفید خواهد بود. همچنین کسانی که در محیط دارای سروصدا توان تمرکز ندارند نیز از این ابزار سود خواهند برد.

۳- پروژه انگشت شست سوم

دنی کلود، یک طراح نیوزیلندی ساکن لندن است که یک انگشت اضافه پرینتری سه بعدی قابل کنترل را ساخته است. تنها کاری که باید بکنید این است که این انگشت را از طریق مچ بند آن روی دست بسته و سپس از طریق فشار دادن دو سنسوری که در درون کفش شما قرار دارد با آن کار کنید. این انگشت اضافی از طریق بلوتوث با انگشت شست ارتباط برقرار کرده و به تمامی حرکات آن واکنش نشان خواهد داد. بر اساس گفته های کلود، او از سال ها پیش به حوزه ساخت اندام های مصنوعی علاقه داشته و می خواسته که بین عضو مصنوعی و شخصی که آن را می پوشد چنان ارتباطی برقرار کند که شخص آن را عضوی جدانشدنی از بدن خود بداند.

پروژه انگشت شست اضافه وی در دنیای موسیقی، پزشکی و هر حوزه ای که شخص به اندامی اضافی برای گرفتن چیزی نیاز دارد کاربرد خواهد داشت. البته این عضو اضافی برای افزایش توان یک فرد عادی طراحی شده و برای کسانی که نقص عضو دارند کاربردی ندارد.

۴- تست داروهای ضد ایدز

دنیا دهه های متمادی است که منتظر ساخت این دارو بوده است. در نهایت پیشرفت ها و تحقیقات اخیر نتیجه داده و بزودی باید شاهد ساخت اولین واکسن این بیماری مهلک باشیم. این بیماری در حال حاضر ۳۶.۷ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. محققان موسسه ملی سلامت ایالات متحده موفق شده اند آنتی بادی تولید کنند که به سلول های اچ ای وی از سه طرف حمله می کند. از این رو به نظر می رسد که در سال های آینده نزدیک شاهد ساخت اولین واکسن ایدز بوده و درمانی نیز برای بیماران ایدزی فراهم شود.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که حتی ویروس اچ آی وی نیز که به طور مرتب در حال جهش و تغییر است نیز توان مقابله با این آنتی بادی را ندارد. اگر این آنتی بادی ها برای انسان بی ضرر تشخیص داده شوند در اواخر سال ۲۰۱۸ از آن برای درمان کسانی که از قبل به ایدز مبتلا شده و یا ناقل ویروس ایدز هستند استفاده خواهد شد. در صورتی که نتایج مثبت باشد، ظرف سه یا چهار سال آینده داروی ضد ایدز به بازار خواهد آمد.

۵- لنزهای تماسی هوشمند گوگل

به نظر می رسد که گوگل در دنیای تکنولوژی هیچ محدودیتی نمی شناسد و قصد دارد رویاهایی که به نظرمان دست نیافتنی بوده را به واقعیت تبدیل کند. این کمپانی در پروژه ای مشترک با کمپانی داروسازی نووارتیس، حدود سه سال است که بر روی ساخت یک لنز تماسی هوشمند تحقیق می کند. مهم ترین کاربرد این لنز در حوزه پزشکی بوده و می توانند با استفاده از چیپ ها بسیار ریز خود مقدار گلوکز در اشک چشم را محاسبه کنند. بدین ترتیب این لنزها برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند کمک بسیار بزرگی خواهد بود. هنوز نمونه های اولیه این محصول که آنتنی به اندازه یک تار موی انسان دارد در حال بررسی هستند ولی به زودی می توان از آن استفاده های زیادی در حوزه پزشکی نمود.

۶- قرص تشخیص دهنده سرطان

آزمایشگاه های گوگل ایکس همواره سعی داشته اند دنیای پزشکی را با دنیای نانوتکنولوژی پیوند بزنند. نانوتکنولوژی یک حوزه بسیار پیچیده علمی است که می تواند داروهای مدرن را به مرحله جدیدی وارد نماید. اکنون این آزمایشگاه در حال توسعه قرصی با ابعاد نانویی است که می تواند سرطان و حتی بیماری های قلبی را شناسایی کرده و از بروز آن ها خودداری کند. بر اساس گفته های اندرو کنراد، مدیر بخش علوم زیستی آزمایشگاه تحقیقاتی گوگل ایکس، نانوذرات به تحقیقات عمیق و پیچیده ای نیاز دارند زیرا اگر به خوبی کنترل نشوند می توانند به بدن انسان آسیب وارد نمایند. گوگل ایکس، پیش از توسعه یک نمونه اولیه، باید بی ضرر بودن قرص های در ابعاد نانو برای بدن انسان را به اثبات برساند.

۷- حضور در قسمت تاریک ماه

در سال ۲۰۱۶، سازمان فضایی چین مرحله تازه ای از تحقیقات فضایی مربوط به ماه را به طور رسمی آغاز کرده و برای خود هدف گذاری کرد که در سال ۲۰۱۸ در قسمت تاریک ماه نیروی انسانی پیاده نماید. بر اساس این برنامه قرار است یک کاوشگر چینی به بخش تاریک ماه که تاکنون شاهد فرود هیچ انسانی نبوده فرستاده شود. البته این هدف گذاری بسیار جاه طلبانه به نظر می رسد و برنامه ها برای فرستادن کاوشگری دیگر در حال انجام است.

۸- دستگاه های الکترونیکی ارگانیک

ژینان بائو، استاد مهندسی شیمی دانشگاه استنفورد و گروهی از همکاران او اولین بیوپلیمر الکترونیکی که می تواند بعد از مصرف در بدن انسان حل شود را ساخته اند. بر اساس مقاله ای که این گروه به چاپ رسانده است این پلیمر زیستی بسیار سبک، سازگار با بدن، بسیار نازک و کاملاً بی خطر است. بر اساس ادعای آنان می توان از این پلیمر برای تحقیق در حوزه های متعددی استفاده نمود بدون این که آسیبی به محیط وارد شود. برنامه های دیگر نیز برای توسعه استفاده از این پلیمرهای تجزیه پذیر در حال انجام است که می تواند به استفاده از این پلیمرها در ساخت سنسورهای شیمیایی/زیستی و حتی دستگاه های الکترونیکی بسیار پیشرفته و پیچیده منجر شود.

۹- پیوند سر

برای بیش از ۳۵ سال، باهوش ترین پزشکان و محققان حوزه پزشکی روی کره زمین سعی کرده اند فلج نخاعی را درمان کرده و عملکرد نخاع انسان را در جهت مثبت تغییر دهند. اگر آن ها موفق شده بودند اکنون می توانستند پیوند سر انجام دهند اما هنوز موفق به این کار نشده اند. دکتر سرجیو کاناورو، رییس گروه نوروماژولیشن پیشرفته دانشگاه تورین، خود را برای انجام اولین پیوند سر در انسانن آماده می کند. در واقع او قصد دارد که نخاع را قطع کرده، آن را ترمیم نموده و سپس از تحریک مغناطیسی استفاده نماید.

او و تیم همکارانش برای این کار از اجساد انسانی استفاده خواهند کرد. هزینه چنین جراحی ۱۶ میلیون دلار برآورد شده است. با این وجود دکتر کاناورو مدت زمان زیادی است با بیمارانی از چین و روسیه در تعامل بوده و قصد دارد اولین جراحی های خود را بر روی بیماران چینی انجام دهد زیرا امید به سرمایه گذاری چینی ها در این حوزه بسیار بیشتر است.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • arria آذر ۲۴, ۱۳۹۶

    اون مورد اول گرچه بسیار خوبه اما برای ما بسیار خطرناکه! باید منتظر پارازیتهای بسیار قویتری باشیم.