دوران حکمرانی رنگ بنفش در صنعت مد آغاز شد

پنتون رنگ سال 2018 را «فرابنفش» اعلام کرد

دوران حکمرانی رنگ بنفش در صنعت مد آغاز شد

اگر هنرمند، طراح مد یا آرشیتکت هستید، کیت‌های رنگی خود را از سبز به بنفشِ ماورایی تغییر دهید. رنگ سال ۲۰۱۸ پنتون (Pantone) «اولترا وایولت» یعنی «فرابنفش» اعلام شده است که در هر دو سیستم استاندارد رنگ و پارچه و پلاستیک پنتون موجود است.

احتمالا امسال در همه فروشگاه‌ها شاهد کالاهایی با رنگ بسیار زیبای بنفش خواهید بود.

پنتون به‌عنوان تعیین کننده غیر رسمی «رنگ سال» در سراسر دنیا شهرت دارد و بیشتر صنایع منتظر اعلان رسمی این کمپانی برای رنگ سال می‌مانند تا بر اساس آن محصولات جدید خود را طراحی، تولید و روانه بازار کنند.

رنگ سال ۲۰۱۷ خانواده رنگ های سبز بود تا طراوت، جوانی و حیات را به بیننده منتقل کند. امسال نیز همچون سال پیش، رنگی غیر قابل انتظار را به عنوان رنگ سال معرفی کرد که شاید کمتر شاهد استفاده از آن در صنایعی همچون پوشاک و معماری بوده‌ایم.

رنگ فرابنفش – Pantone 18-3838 – ترکیبی پیچیده و جذاب است که علاوه بر  بنفش، سایه‌های از الوان کهکشانی، روح‌نواز و خلاقانه نیز در خود دارد.

بنفش رنگ سال 2018
پنتون رنگ سال ۲۰۱۸ را «فرابنفش» اعلام کرد

علت تعیین رنگ فرابنفش برای ۲۰۱۸ چه بود؟

«لیاتریک آیزمن»، مدیر اجرائی موسسه رنگ پنتون، در این رابطه گفته: «بنفش یک رنگ غنی و معنوی است و اغلب برای نمایش آگاهی و بینش و حواس‌جمعی استفاده می‌شود. همچنین، به‌نوعی رمزآلود و جادویی هم بشمار می‌رود. مطمئنا تمامی سایه‌های رنگ بنفش تحریک‌آمیز هستند و با ثروت، پیچیدگی، زندگی لوکس و احساسات معنوی ارتباط مستقیم دارند.»

به باور آیزمن با اینکه بنفش رنگی ناسازگار محسوب می‌شود اما پرقدرت و شدید است و به طرزغیرقابل‌باوری در دسترس خواهد بود و می‌توانید آن را با همه چیز ست کنید.

بنفش رنگ سال 2018
بنفش به‌نوعی رمزآلود و جادویی بشمار می‌رود

در سال ۲۰۱۸ منتظر چه چیزهایی در رابطه با رنگ فرابنفش باید باشیم؟

شاید رنگ فرابنفش نشانه‌ای برای رنسانس فرهنگی در سال ۲۰۱۸ میلادی باشد. الترا وایولنت با خاصیت پیچیده‌ای که دارد می‌تواند در مسایل مرسوم فرهنگی در سراسر دنیا تغییرات جالب توجهی ایجاد کند. باید منتظر ماند و دید که طراحان و هنرمندان چگونه از پیشینه غنی این رنگ بهره خواهند گرفت.

بنفش رنگ سال 2018

به طور مثال، مجله Vogue برای کارهای هنری و مفهومی خود اغلب از بنفش استفاده می‌کند. یا مثلا بد نیست بدانید که بنفش رنگ موردعلاقه پیروان سبک نقاشی فوویسم بود. فوویسم‌‎ها، گروهی از نقاشان فرانسوی بودند که در آثار خود از رنگ‌های تند و نامتعارف و شکل‌های ساده‌شده استفاده می‌کردند و هیچ سایه‌روشن‌کاری یا سه‌بعد‌ی‌نمایی در آثارشان دیده نمی‌شد. آثار پیروان این مکتب، به‌نوعی پرخاشگرانه، پرشور، غیرواقعی و زمخت است.

شاید رنگ فرابنفش نشانه‌ای برای رنسانس فرهنگی در سال ۲۰۱۸ میلادی باشد.

رنگ فرابنفش را با چه رنگ‌های دیگری می‌توان جفت کرد؟

آیزمن در این رابطه گفته: «از آن‌جا که بنفش ترکیبی از رنگ‌های گرم و سرد است، قابلیت ست شدن با رنگ‌های هر دو گروه‌های رنگی (به لحاظ دمایی) را دارد. لزوما نباید بنفش را با ترکیبات خانوادگی خودش ست کنید، این رنگ حتی توانایی نشستن در کنار رنگ سبز بسیار تند را نیز دارد. شما با این رنگ می‌توانید ترکیبات جدید خلق کرده و فرهنگ معاصر را کمی تغییر دهید.»

از آن‌جا که بنفش ترکیبی از رنگ‌های گرم و سرد است، قابلیت ست شدن با رنگ‌های هر دو گروه‌های رنگی (به لحاظ دمایی) را دارد.

اغلب باور دارند که رنگ‌های زرد و طلایی مکمل‌های مناسبی برای بنفش هستند. اما شما می‌توانید از رنگی همچون سفید نیز در کنار آن بهره بگیرید.

بنفش رنگ سال 2018

برای اینکه بدانید دقیقا چه ترکیب رنگ های با رنگ سال ۲۰۱۸ متناسب هستند می‌توانید از پالت‌های رنگی ارائه شده توسط خودِ کمپانی پنتون استفاده کنید که در زیر ارائه شده اند.

رنگ‌های تیره و دودی

رنگ‌های دوست‌داشتنی و زنده

رنگ‌های غنی و سایه‌هایی از رنگ خاک

رنگ‌های ملایم و گرم

رنگ‌های جیغ

رنگ‌های دراماتیک با درخششی از خورشید بیابان

بنفش رنگ سال 2018

رنگ‌های پاستلی، ملایم و شیرین که عمق و تیره بودن رنگ فرابنفش را به خوبی نمایان می‌کنند

منبع: pantone ، پنتون ، elledecor
بدون نظر

ورود