به مهم‌ترین پرسش‌های مصاحبه کاری چطور پاسخ دهیم؟

به مهم‌ترین پرسش‌های مصاحبه کاری چطور پاسخ دهیم؟

حتی بعد از ویرایش رزومه‎ ی کاری و رساندن خود به مصاحبه، زمانی که وارد اتاق مصاحبه می‎ شوید در اصل از آنجا است که همه چیز شروع می ‎شود، به خصوص اگر مصاحبه کننده سوال های دشواری بپرسد که نمی‎ دانید چطور به آن‎ ها پاسخ دهید.

دکتر توماس جی. دنهام، مشاور شغلی می ‎گوید: «مصاحبه شیوه‎ ای برای حذف است. کارفرما سعی می‎ کند کسانی که شایستگی آن شغل را ندارند را حذف کند.»

دکتر دنهام درباره ی پنج مورد از مهم‎ترین سوال ‎های مصاحبه ‎ی کاری توصیه هایی دارد.

۱- بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

دنهام می گوید علت طرح چنین سوالی آن است که فرد مصاحبه شونده نقطه ضعفی را که توجیه کننده ی عدم استخدام او خواهد بود بپذیرد. توصیه ی دنهام برای پاسخ به چنین سوالی این است: «من مطیع و متعهد هستم». بعد از آن صحبت خود را با مثالی در مورد آنکه چطور به اولویت بندی و تعییین حد و مرزهای شخصی می پردازید ادامه دهید. دنهام معتقد است بیان نقطه ضعف می تواند باعث این تصور در کارفرما شود که شما مناسب آن شغل نیستید، پس هرگز افکار منفی نسبت به خود ایجاد نکنید. او می گوید: «مصاحبه باید بر نقاط قوت شما متمرکز باشد.»

۲- حقوق درخواستی شما چقدر است؟

دنهام در این مورد می گوید: «کسی که از میزان حقوق صحبت کند بازنده است» و اگر شما اولین کسی باشید که مقدار حقوق را می گوید، ممکن است آن مقدار کمتر از میزان مورد نظر کارفرما باشد. تا زمانی که کارفرما از حدود حقوق صحبت کند صبر کنید و زمانی که از شما در این مورد سؤال شد، مقداری را بیان کنید که بالاتر از میانگین میزان پیشنهادی کارفرما باشد. علاوه بر این، در مصاحبه ی اول خود در مورد حقوق صحبت نکنید.

۳- چرا باید شما را استخدام کنیم؟

دنهام می گوید مهم است که جواب این سؤال را پیش از مصاحبه آماده کرده باشید. توصیه ی دنهام آن است که: «به رزومه ی خود مراجعه کنید و آن را برای سه تا پنج چیزی که شما را برجسته می کند به دقت بررسی کنید». این ویژگی ها باید تأکیدی بر توانایی شغلی شما باشد، مثلاً: «سختکوش هستم» یا «وظایفم را به پایان می رسانم». لازم است که پیشینه ای از نتایج قبلی را شرح دهید. او می گوید: «عمکرد گذشته همیشه بهترین راه برای پیش بینی عملکرد آینده است».

۴- چه چیزی را در مورد شغل قبلی خود دوست نداشتید؟

کارفرمایی که این سؤال را می پرسد به دنبال جوابی است که نشان دهنده ی ضعف شما باشد؛ تلاش دیگری برای حذف شما! پس اگر وسوسه شدید از رئیس قبلی خود بدگویی کنید یا در مورد ساعت کاری گله کنید (مثلاً: انتظار داشتند هشت صبح سر کار باشم!)، تلاش کنید چنین جوابی دهید: «وظایفم به اندازه ی کافی چالش انگیز نبودند.» بعد از آن کارفرما مطمئن خواهد شد شما آمادگی هر گونه کاری که به شما محول شود را دارید.

۵- چه جایگاهی برای سه تا پنج سال آینده ی خود متصور هستید؟

دنهام می گوید بدترین جواب به این سؤال آن است که بگویید: «نمی دانم»، اگرچه ممکن است واقعیت داشته باشد. او معتقد است: «این جواب در اصل مثل آن است که بگویید نمی دانم تا چه مدتی در این شغل می مانم». چنین جوابی را امتحان کنید: «با توجه به ارزیابی های زیادی که از خودم کرده ام متوجه شدم می خواهم مسئولیت این کار را به عهده بگیرم و در اینجا مشغول به کار شوم.»

پاسخ به سؤال های دشوار مصاحبه تنها یکی از قدم های لازم در راه دستیابی به شغل است. بعد از آن مصاحبه های تکمیلی، مذاکرات مربوط به میزان حقوق و مسأله ی تأثیرگذاری در زمان شروع به کار خواهد بود.

منبع: businessinsider
یک نظر

ورود

  • وحید زارع دی ۲۳, ۱۳۹۶

    خواهشمند است برای مطالب فایل ذخیره و اشتراک بگذارید که به توان از ان در مواقع دیگر استفاده کرد