۱۰ عادت به ظاهر بی ضرر که سلامتی ما را به خطر می اندازد

۱۰ عادت به ظاهر بی ضرر که سلامتی ما را به خطر می اندازد

اغلب ما معمولا مطمئن هستیم همه ی کارها را به درستی انجام می دهیم. با دستگاه خشک کن دست هایمان را خشک می کنیم، ظرف های کثیف را در سینک پر از آب می گذاریم و نمی توانیم یک روز کاری را بدون خوردن یک فنجان قهوه از سر بگذرانیم. اما حقیقت آن است که دستگاه های خشک کن باعث گسترش آلودگی ها می شوند، یک سینک خیس از کاسه ی توالت آلوده تر است و یک فنجان تمیز از شما در برابر میکروب های دستگاه قهوه ساز محافظت نمی کند.

در اینجا به ده حقیقت اثبات شده ی علمی درباره ی مضرات بعضی از عادت های رایج می پردازیم. این چند عادت شاید کاملا بی ضرر به نظر برسند اما از نظر علمی در حقیقت به شدت غیر بهداشتی هستند و تحقیقات مضرات آن ها را ثابت کرده است.

۱- خیساندن ظرف ها در سینک ظرفشویی

سینک ها محل بسیار مناسبی برای رشد باکتری ها هستند و انواع باکتری ها مثل سالمونلا (با توان ایجاد مسمومیت)، کلنی باسیلوس (عامل بیماری سیاه زخم) یا استافیلوکوکوک (با توان ایجاد انواع عفونت ها و مسمومیت ها) در آن وجود دارد. برای جلوگیری از بروز بیماری های معده و روده، لازم است که سینک را هم بعد از شستن ظرف ها و هم بعد از گذاشتن مواد غذایی در آن مثل ماهی، گوشت خام، محصولات لبنی و سبزیجات بشویید. خیساندن ظرف ها در سینک روشی ساده اما خطرناک است.

۲- شستن دست ها با آب داغ

بعضی محققان می گویند دمای آب تأثیری در از بین رفتن میکروب ها ندارد. در حقیقت زمانی که صرف شستن دست ها می شود اهمیت بیشتری دارد. هیچ چیزی را در طول ۵ ثانیه نمی توان تمیز کرد اما در طی ۳۰ ثانیه می توانید باکتری های دست هایتان را از بین ببرید. شستن دست ها با آب داغ اغلب موجب می شود توانایی های حفاظتی پوست کاهش یابد و ممکن است باعث سوزش یا التهاب پوست شود.

۳- ورزش کردن با آرایش

گاهی با عجله از محل کار خود به باشگاه می رویم و تصور می کنیم چون بعد از ورزش دوش می گیریم دیگر نیازی به پاک کردن آرایش صورت نیست. با این حال، در طول انجام ورزش پوست باید تنفس کند و خودش را پاکسازی کند. اگر آرایش داشته باشید، ممکن است منافذ پوست تان بسته شود. در نتیجه، در معرض مشکلات پوستی قرار می گیرید. قبل از ورزش، آرایش تان را پاک کنید.

۴- استفاده از دستگاه خشک کن

این تصور که دست ما تماسی با دستگاه خشک کن ندارد تنها تصوری غیر واقعی از تمیز بودن آن است. در حقیقت، خشک کن های برقی بسیار غیر بهداشتی هستند. این دستگاه ها باکتری های زیادی را به خود جذب می کنند و آن ها را با جریان هوا به اطراف منتشر می کنند. این آلودگی ها ممکن است به ریه، پوست یا بدن سرایت کنند. دستمال های کاغذی مناسب تر و تمیزتر از خشک کن های برقی هستند.

۵- استفاده ی دوباره از کیسه های خرید

کیسه ای که بیشتر از یک بار استفاده شود در ۹۹/۹ درصد مواقع حاوی میکروب های بسیار زیادی است. اگر گوشت خام را در یک کیسه خریداری کرده باشید (حتی اگر گوشت در بسته بندی بوده باشد)، احتمال آن وجود دارد که باکتری ها به دیگر مواد به ویژه میوه ها و سبزیجات سرایت کنند. راه حل این مسأله آن است که از کیسه های یک بار مصرف یا ساک های خریدی که قابل شست و شو هستند استفاده کنید.

۶- برش گوشت و سبزیجات روی یک تخته ی یکسان

بعضی دانشمندان معتقدند باکتری های روی تخته های برش ۲۰۰ برابر بیشتر از کاسه ی توالت است. به همین دلیل است که برای برش میوه ها و سبزیجات نباید از آن ها استفاده کرد. بعد از برش گوشت خام، تخته ی برش آلوده به باکتری های سالمونلا و کامپیلوباکتر می شود. این دو نوع باکتری شایع ترین عوامل مسمومیت غذایی هستند. راه حل این مسأله آن است که از دو تخته ی مجزا برای گوشت و سبزیجات استفاده کنید و تخته ی های شیشه ای را به جای نوع چوبی آن انتخاب کنبد.

۷- استفاده از دستگاه قهوه ساز

مخزن دستگاه های قهوه ساز محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ها است. میکروب های روی دستگاه قهوه ساز بیشتر از دستگیره ی در دستشویی خانه است. برای حفظ سلامتی تان، مخزن دستگاه را در فواصل کوتاه و با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید. با این کار درست کردن قهوه بی ضررتر خواهد بود.

۸- گذاشتن تلفن همراه در کیف دستی

شاید به نظر برسد کیف دستی یا کوله پشتی مکان مناسب و تمیزی برای محافظت از وسایل الکترونیکی تان در برابر محیط اطراف است، اما این تصور اشتباه است. بهتر است که تلفن همراه تان را در جیب لباس یا  داخل یک جلد بگذارید، به این ترتیب آلوده به میکروب های کمتری می شود. به طور متوسط یک تلفن همراه ۱۰ برابر آلوده تر از کاسه ی توالت است. بهتر است که تلفن همراه تان را هر روز با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

۹- شستن لباس های زمستانی در بهار

لباس های زمستانی مثل دستکش ها و شال گردن را چند وقت یک بار می شویید؟ کارشناسان توصیه می کنند کلاه، شال گردن و دستکش ها در طول زمستان باید هفته ای یا دو هفته یک بار شسته شوند. این لباس ها اغلب با دهان و بینی ما تماس دارند. به این ترتیب میکروب ها در این لباس ها انباشته می شوند و در صورت تماس مداوم با آن ها، سیستم ایمنی بدن ما تضعیف می شود.

۱۰- باز کردن یخ مواد غذایی در دمای اتاق

ما به ندرت به تأثیر دمای محیط و سرعت ذوب شدن یخ مواد غذایی بر کیفیت آن ها توجه داریم. گذاشتن گوشت و ماهی در یک کاسه به طور مستقیم روی میز روش خطرناکی است. برای جلوگیری از تکثیر میکروب ها، بهتر است یخ گوشت و ماهی را در یخچال آب کنیم.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود