۸ واقعیت تعجب برانگیز در مورد «سرطان پوست» که هر فردی باید از آنها آگاهی داشته باشد

۸ واقعیت تعجب برانگیز در مورد «سرطان پوست» که هر فردی باید از آنها آگاهی داشته باشد

یکی از رایج ترین سرطان هایی که در میان مردم آمریکا دیده می شود، سرطان پوست است. داده های بدست آمده از آکادمی پوست آمریکا نشان می دهد که روزانه ۹۵۰۰ نفر تحت درمان این نوع از سرطان قرار می گیرند.

اگرچه استفاده از دستگاه های سولاریم و آفتاب گرفتن به مدت طولانی، تنها عوامل ابتلا به سرطان پوست نیستند اما سالانه قربانیان فراوانی می گیرند. با نزدیک شدن به فصل گرم سال لازم است که مواردی را رعایت کرده و اگرچه به طور کامل نمی توان خطر ابتلا به این بیماری را از بین برد اما به راحتی می توان بسیاری از عوامل پرخطر را کاهش داد.

در ادامه شما را با نوع از سرطان بیشتر آشنا خواهیم کرد:

سرطان پوست در میان جمعیت جوان رو به افزایش است

1

بر اساس پژوهش های انجام شده در کلینیک «مایو» در روچستر مینه سوتا، ملانوما، نوع کشنده ای از سرطان پوست است که از سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۵۰ شمسی) در میان زنان و مردان زیر ۴۰ سال به ترتیب ۸ و ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

اگرچه این بیماری در کودکان شیوع کمتری دارد اما در میان نوزادان تازه متولد شده تا ۱۹ سال آمریکایی و در فواصل سال های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۵۲ تا ۱۳۸۸ شمسی) با افزایش دو درصدی همراه بود. دکتر «اندرو سی. کراکوسکی» اذعان می دارد که «ملانوما» تنها نوع سرطان مشاهده شده در میان جمعیت نامبرده نبوده.

سرطان پوست می تواند در درون چشم ها هم وجود داشته باشد

2

دکتر «مونا مفید» از متخصصان پوست و رئیس انجمن سرطان پوست آمریکا در سن دیگو می گوید، سرطان «مالانومای چشمی» به صورت لکه هایی شبیه به کک در چشم ظاهر می شود. بر اساس آمار بدست آمده از انجمن نامبرده شده، سالانه حدود ۲۰۰۰ مورد جدید از سرطان چشم مورد مداوا قرار می گیرند.

وی اضافه می کند: “سلول های بازال و سنگفرشی روی پلک از جمله مکان هایی هستند که مورد غفلت قرار می گیرند و محل شکل گیری انواع سرطان های چشمی هستند.”

سرطان پوست در مکان هایی از بدن که آفتاب به آنها نمی رسد توسعه می یابد

67

دکتر «مایکل هنری»، از متخصصان پوست دانشگاه «ویل کورنل» می گوید، مکان هایی چون زیر بیضه و داخل واژن در معرض توسعه سلول های سرطانی هستند. اگر برخی از متخصصان پوست اندام هایی چون فواصل بین انگشتان پاهای تان را چک می کنید تعجب نکنید چرا که یکی از متخصصان پوست موردی از سرطان پوست را در بین انگشتان پای یک خانم ۶۴ ساله مشاهده کرده بود.

پروفسور «ادم فرایمن» از دانشکده پزشکی «جورج واشنگتن» نیز در زیر بغل یکی از بیماران خود چنین عارضه ای را مشاهده کرد. وی می گوید: “به همین دلایل نیز بهتر است سالانه یک بار برای اطمینان از عدم ابتلا به انواع سرطان های پوست به یکی از متخصصان زبده مراجعه کرده و وضعیت پوست بدن خود را چک کنید.”

پوست های تیره تر، از ابتلا به سرطان پوست در امان نیستند

9

اگرچه ابتلا به سرطان پوست در میان افرادی که پوست های تیره تری دارند کمتر دیده می شود اما بدان معنا نیست که این افراد به سرطان پوست مبتلا نمی شوند. حتی درمان این نوع سرطان در میان این گروه دشوارتر نیز است.

داده های بدست آمده از انجمن سرطان پوست آمریکا در یک مطالعه ۵ ساله نشان داده که احتمال زنده ماندن سیاهپوستان مبتلا به «ملانوما» در مقایسه با سفیدپوستان کمتر است چرا که در قیاس با ۹۳ درصد سفیدپوستی که جان سالم بدر می برند، تنها ۶۴ درصد از سیاهپوستان مبتلا زنده می مانند. دکتر مفید به وضعیت «باب مارلی» خواننده اشاره می کند.

این خواننده جامائیکایی به سرطان پوست در میان انگشتان پا مبتلا شد. دکتر مفید می افزاید: “بسیاری از سیاهپوستان، سرطان پوست خود را چندان جدی تلقی نمی کنند این در حالی است که این نوع از سرطان در میان «هیسپانی» با افزایش چشمگیری همراه است. مراجعه ماهانه به پزشک و چک کردن اندام هایی چون فواصل بین انگشتان پا به تشخیص به موقع این بیماری و قبل از پیشرفت آن می انجامد.”

خال ها تنها نشانه ابتلا به سرطان پوست نیستند

0

اگرچه مشاهده برخی از خال هایی که به اندازه یک مداد تراش هستند و به طور ناگهانی بر روی مناطق مختلف پوست ظاهر می شوند تنها نشانه سرطان پوست نیستند اما از بازرترین آنها تلقی می شوند. این خال ها عمدتا قهوه ای رنگ هستند، شکل، اندازه و رنگ شان نیز تغییر پیدا می کند.

با این حال «ملانوما» می تواند به صورت یک زخم یا جوش بر روی پوست ظاهر شود که عمدتا هم بهبود پیدا نمی کند. انجمن سرطان آمریکا خاطر نشان می کند که این جوش ها یا زخم ها ممکن است درد یا خارش داشته باشند و در مواقع نیز خونریزی کنند. از سایر نشانه های این نوع از سرطان، سلول های بازال و سنگفرشی هستند.

هیچ سرطان پوست خوش خیمی وجود ندارد

5

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد «ملانوما» کشنده ترین نوع سرطان پوست است. شاید به همین دلیل باشد که افرادی که به انواعی غیر از این نوع ابتلا پیدا می کنند آن را خوب می دانند. عدم درمان سلول های بازال و سنگفرشی شکل می تواند ایجاد ناراحتی هایی در فرد کرده و در سطح بدن او پیشرفت نیز کند. همچنین عدم درمان سبب تغییر شکل بسیار بد آن نیز خواهد شد.

اشعه «یو وی» تنها عامل ابتلا به سرطان پوست نیست

00

اگرچه دریافت اشعه «یو وی» از طریق آفتاب یا در داخل دستگاه های سولاریم می تواند به ابتلا به سرطان پوست بیانجامد با این حال، ژنتیک افراد نقش بسیار تعیین کننده در مبتلا شدن آنها به انواع سرطان پوست دارد. اگر در میان یکی از اعضای خانواده شما این نوع سرطان وجود داشته، احتمال ابتلای شما نیز افزایش پیدا می کند.

یکی دیگر از عواملی که شما را در معرض این نوع از سرطان قرار می دهد استفاده از داروهای ایمنی (immunosuppressant) است که بعد از انجام عمل پیوند عضو به شما تجویز شده اند.

مقدار ضدآفتابی که استفاده می کنید هنوز هم کافی نیست

بر اساس آمار بدست آمده از انجمن سرطان آمریکا، بیشتر مردم آمریکا تنها ۲۵ تا ۵۰ درصد از میزان توصیه شده ضدآفتاب ها را مصرف می کنند. این کرم ها باید ۱۵ دقیقه پیش از مواجه مستقیم با نور آفتاب بر روی پوست مالیده شوند و اگر فرد عرق کرده یا در داخل آب شنا کرده باید هر دو ساعت یک بار نیز آن را تجدید کند.

برای آنکه بتوانید از اشعه های «یو وی اِی» و «یو وی بی» در امان بمانید باید از ضدآفتابی که «اِس پی اِف» آن حداقل ۳۰ باشد استفاده کنید. بر خلاف تصور بسیاری، کرم های ضدآفتاب تنها مخصوص سواحل دریا و روزهای گرم نیستند بلکه باید در تمام طول سال مصرف شوند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود